Razstava bo na ogled do 16. avgusta. Foto: Moderna galerija
Razstava bo na ogled do 16. avgusta. Foto: Moderna galerija
false
NSK je vedno treba razumeti v njegovi kompleksnosti in ambivalentnosti. Nobeno njegovo delo ni bilo zgolj artefakt, slika, gledališka predstava, koncert, propagandna akcija, provokacija, ampak večkrat vse to skupaj, so zapisali v Moderni galeriji. Foto: Moderna galerija

Kapital je tudi NSK sam. Je kot banka, v katero so vsi člani neprestano vlagali ideje, in več ko so iz nje jemali, več se ji je vračalo.

Kustosinja Zdenka Badovinac

Po besedah direktorice galerije Zdenke Badovinac je razstava z naslovom NSK od kapital do kapitala. Neue Slowenische Kunst - dogodek zadnjega desetletja Jugoslavije, ki jo bo drevi odprla ministrica za kulturo Julijana Bizjak Mlakar, prva, ki je posvečena NSK. V ospredje postavlja različne vidike posameznih skupin kolektiva, kot so koncerti, razstave, predstave, performansi, javne akcije in podobno. S tem je, kot je dejala Badovinčeva, ki je tudi kustosinja razstave, želela poudariti, da so posamezna umetniška dela NSK sklenjene celote in hkrati deli trajajočih procesov, kot da bi bila vanje vgrajena koda ponavljanja, kar je ena izmed ključnih značilnosti delovanja NSK.

Kot piše na spletni strani razstave, želi ta med drugim osvetliti dejstvo, da je bil NSK v zadnjem desetletju Jugoslavije vsaj v enaki meri kritik prihajajočega globalnega kapitalizma kot kritik propadajočega socializma. Badovinčeva dogodke razume kot zgoščenine, v katerih se komunikacije med člani združijo in sočasno proizvedejo nekaj novega. NSK je v najplodnejšem obdobju združeval tudi 20 posameznikov.

Leta 1984 so tri skupine, multimedijska skupina Laibach (1980), skupina vizualnih umetnikov IRWIN (1983) in gledališka skupina Gledališče sester Scipion Nasice (GSSN, 1983–1987), ustanovile umetniški kolektiv Neue Slowenische Kunst (NSK). Na dan ustanovitve NSK se je oblikovala še skupina za oblikovanje Novi kolektivizem in pozneje še Oddelek za čisto in praktično filozofijo, Retrovizija, Film in Graditelji.

Vsaki izmed skupin NSK je namenjen prostor, velika dvorana pa je namenjena trem ustanoviteljem skupine. V njej so njihove skupne točke predstavljene skozi tri teme - Država, Institucionalne gradnje in Kapital. Pri Državi je na eni strani predstavljen razpad države in na drugi strani gradnja umetniške države, pri drugem sklopu je poudarek na nujnosti sprememb v umetniškem sistemu, tako v domovini kot v mednarodnem prostoru.

V tretjem sklopu so predstavljeni projekti z naslovom Kapital, ki so jih vse tri skupine razvile na začetku 90. let preteklega stoletja: kozmokinetični kabinet Noordung je leta 1990 naredil predstavo Kapital, leto pozneje je IRWIN izdal knjigo in postavil razstavo Kapital, še leto pozneje pa je skupina Laibach izdala ploščo Kapital. S temi projekti so tri ustanovne skupine označile konec ideologije in začetek totalnega kapitalizma, ki je še danes za številne sistem brez alternative. Ne pa tudi za NSK, saj se je ta že ustanovil kot drugačna institucija in drugačna država v konkretnem in abstraktnem pomenu besede.

Razstava bo po Ljubljani na ogled še v Eindhovnu in Moskvi
Razstavo, ki bo na ogled do 16. avgusta, spremlja vodnik, v katerem so podrobno opisana vsa predstavljena dela. Kot vrhunec razstavnega projekta je Badovinčeva izpostavila mednarodno konferenco, ki bo potekala od 19. do 21. junija in jo bo pospremila istoimenska obsežna publikacija. Poleg tega bo ob razstavi potekal bogat program projekcij filmov in videov, predavanj, pogovorov, vodstev in delavnic.

Po Ljubljani bo razstava gostovala še v muzeju Van Abbe v Eindhovnu in muzeju Garage v Moskvi. Razstava je del petletnega programa Rabe umetnosti – dediščina let 1848 in 1989, ki ga vodi konfederacija muzejev Internacionala. Podpirajo jo Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, Program Kultura Evropske unije in Foundation for Arts Initiatives.

Kapital je tudi NSK sam. Je kot banka, v katero so vsi člani neprestano vlagali ideje, in več ko so iz nje jemali, več se ji je vračalo.

Kustosinja Zdenka Badovinac