Deseta hči je na trenutke šaljiva, na trenutke resna, v obeh primerih pa aktualna metafora, ki, kot je poudaril, ne pripoveduje ljudske pravljice, ampak nekaj drugega. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Deseta hči je na trenutke šaljiva, na trenutke resna, v obeh primerih pa aktualna metafora, ki, kot je poudaril, ne pripoveduje ljudske pravljice, ampak nekaj drugega. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Deseta hči
Ob nastajanju predstave so veliko razmišljali o tem, kaj nosi zlo, čarovništvo, urok. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu
Deseta hči
Operatorij v desetih slikah ponuja izluščeno razumevanje univerzalne medčloveške ljubezni, kot jo najdemo v mitski strukturi ljudskega izročila o deseti hčeri. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Milko Lazar in Svetlana Makarovič sta že leta 2001 ustvarila istoimenski scenski oratorij za mešani zbor in tolkalce za podelitev kresnika na Rožniku, že dlje časa pa razmišljala tudi o nečem večjem. Oktobra lani sta na povabilo umetniškega vodje opere Rocca začela pripravljati popolnoma nov libreto in novo glasbo, ki z oratorijem izpred 15 let v resnici nima povezave.
Družba, ki mora nekoga preklinjati
Snovanje predstave je spremljalo veliko razmišljanja o tem, kaj zares nosi zlo, čarovništvo, urok. Ni samo število deset tisto, ki je stigmatizirano, pravi Svetlana Makarovič, ampak množica ljudi potrebuje stigmo, naj bo to Jud, gej, umetnik ali pankrt. "Slovenci še kako potrebujemo pankrte, seme zla: kadilce, geje, ženske, samske ženske, čarovnice. Nekoga je pač treba preklinjati," je prepričana.
Operatorij je skovanka dveh glasbenih oblik - opere in oratorija, besedna kombinacija pa je nastala spontano in ima lahko več pomenov. Lazarju so besedne igre pri srcu in podobna »igra« je tudi predstava sama. Na trenutek je šaljiva, spet drugič resna, v obeh primerih pa aktualna metafora, ki, ne pripoveduje ljudske pravljice, ampak nekaj drugega. "In v tem smo zelo neposredni tako v besedilu kot v režiji, sceni in kostumih," je povedal Lazar in dodal: "Vendar s slogom: nikogar žaliti, a močno udariti." Pri komponiranju se je Lazar prepustil besedilu od besede do besede. Nastala je glasba, ki jo je altistka Mirjam Kalin opisala kot novo, svežo, lepo, pretresljivo in nežno.
Ko zboristi zapojejo tudi v ložah
Operni oder bo z noviteto prvič po prenovi pokazal vse svoje zmožnosti, pravi Rocc, tudi režiser in scenarist uprizoritve. Zboristi bodo prepevali v ložah, igralni prostor bo razširjen. "Tisto, česar ni v libretu, bo v glasbi in scenski podobi," je napovedala dramaturginja Tatjana Ažman. Pri postavitvi so se veliko ukvarjali s števili, magijo, družbo, nami samimi in nerazčiščenimi stvarmi v življenju.
Deseto hčer igra Urška Arlič Gololičič v alternaciji z gostjo Martino Burger, v drugih vlogah nastopajo Elena Dobravec, Robert Vrčon, Andrej Debevec, Norina Radovan in Dunja Spruk. Poleg pevcev nastopajo še dramski igralec Boris Ostan v podobi grajskega norca. Kostumograf je bil Miro Sabo, koreografija je delo Gregorja Luštka, dirigent je Marko Hribernik.

Krstna izvedba operatorija Deseta hči
Krstna izvedba operatorija Deseta hči