Hrvaški režiser Oliver Frljić je za izhodišče svoje nastajajoče predstave postavil pomembnega jugoslovanskega režiserja, ki je močno vplival tudi na uveljavitev Slovenskega mladinskega gledališča v 80. letih 20. stoletja in vplival na slovensko gledališče na splošno. Foto: Iztok Dimc/SMG
Hrvaški režiser Oliver Frljić je za izhodišče svoje nastajajoče predstave postavil pomembnega jugoslovanskega režiserja, ki je močno vplival tudi na uveljavitev Slovenskega mladinskega gledališča v 80. letih 20. stoletja in vplival na slovensko gledališče na splošno. Foto: Iztok Dimc/SMG
false
Projekt so začeli že pred nekaj meseci z raziskovalno fazo, v katero je bila vpeta mednarodna dramaturška ekipa: Olga Dimitrijević, Ana Vilenica (Beograd), Nina Gojić (Zagreb), Tomaž Toporišič, Rok Vevar in Goran Injac (Ljubljana). Foto: Iztok Dimc/SMG
false
Predstava ne govori o Ristiću, temveč o nas. Njegovo pot jemlje kot metaforo za to, kar se je v 90. letih dogajalo na našem nekdanjem skupnem prostoru, je pojasnil novi umetniški vodja SMG-ja Goran Injac. Gre za "predstavo o nekdanjem in današnjem času z vidika neke druge generacije umetnikov, ki se v ostankih jugoslovanskega kulturnega prostora z gledališčem ukvarja danes, generacije, ki govori s svojim gledališkim jezikom, ki uporablja lastne estetike in z vidika današnjega védenja analizira to, kar ima za svojo kulturno in teatrsko identiteto", je skupaj s Frljićem zapisal v odzivu na senzacionalistično pisanje hrvaških in srbskih medijev. Foto: Iztok Dimc/SMG

Kompleks Ristić, ki nastaja v koprodukciji Slovenskega mladinskega gledališča (SMG), reškega HNK-ja Ivana pl. Zajca, srbskega BITEF-a in makedonskega MOT-a, je zasnovan na poskusu rekontekstualizacije nekaterih najvidnejših predstav Slovenskega mladinskega gledališča, ki je Ristića gostilo v 80. letih prejšnjega stoletja, za izhodišče pa jemlje tudi idejne temelje Ristićevega projekta KPGT, svojevrstnega federativnega jugoslovanskega teatra permanentne revolucije.
Osrednji namen predstave ni sama osebnost jugoslovanskega režiserja. Ustvarjalci želijo odpreti možnosti za novo gledališko študijo nekdanjega konteksta, skupne gledališke dediščine in njenih neposrednih posledic na današnjo gledališko sceno postjugoslovanskih držav, sta v odzivu na aktualne, "senzacionalistične" in "nestrokovne" zapise v hrvaških in srbskih medijih zapisala umetniški vodja SMG-ja Goran Injac in režiser predstave ter intendant reškega HNK-ja Ivana pl. Zajca Oliver Frljić.
"Politično provokativna in skrajno nesprejemljiva osebnost za Hrvaško"
Na hrvaškem portalu hop.hr so namreč zapisali, da je "nedozoreli in politično nepismeni" Frljić, najavil novo predstavo o "politično provokativni in skrajno nesprejemljivi osebnosti za Hrvaško".
Mladi na Hrvaškem ne poznajo "političnega in moralnega profila" Ristića, pišejo in pojasnjujejo, da je Ristić v času nekdanje Jugoslavije skupaj z zagrebško koreografinjo in režiserko Nado Kokotović leta 1977 izoblikoval projekt K.P.G.T. (kazalište, pozorište, gledališče, teatar), ki so ga na začetku podprli kulturni delavci, med drugim igralec Rade Šerbedžija iz Zagreba in režiser Dušan Jovanović iz Ljubljane. Prve umetniške postavitve so po zaslugi Kokotovićeve imeli v Zagrebu, vendar pa je Srb, rojen v Prištini, takoj ko se je začela vojna leta 1991, "hitro in enostavno pozabil", kdo mu je leta 1977 omogočil priložnost za uveljavitev in pogoje za preživljanje lastne družine, so zapisali na portalu.
Leta 1993 je postal predsednik Jugoslovanske združene levice (JUL), stranke pod vodstvom Mirjane Marković, žene Slobodana Miloševića. Danes, devet let po njegovi smrti, Ristić v srbski javnosti trdi, da je bil Milošević pošten, dober in miroljuben človek, borec za Jugoslavijo, ki ga, "siroto in revo", svet ni razumel, temveč so ga zlobni Zahodnjaki zastrupili in ubili v haaškem zaporu. "Človeka takih nazorov želi Frljić promovirati sredi Reke na Hrvaškem v letu 2015!?" še pišejo na portalu.
(Ne)uspešna rehabilitacija Ristića
Kot je povedal umetniški vodja SMG-ja Goran Injac, tudi eden izmed dramaturgov predstave, so določeno stopnjo provokacije pričakovali, vendar pa ne takšnih odzivov. Pri tem je opozoril, da so se ravno v obdobju prvih vaj začele prve rehabilitacije Ristića po padcu Miloševičevega režima. Na letošnjem festivalu Sterijino pozorje v Novem Sadu je namreč prejel nagrado za življenjsko delo in se začel pojavljati v medijih.
Komentator srbskega časnika Vreme Teofil Pančić je po prejemu nagrade zapisal: "Javno jadikovanje o neki skrivnostni krivici, ki ga je družba storila Ljubiši Ristiću, je preprosto predrzna, nesramna, lopovska laž."
Predstava o nas, ne o Ristiću
Ristićeva politična stališča so bila po mnenju Injaca simbol tega, kako se je končala nekdanja država. V njegovem primeru se je "pripetil nekakšen ideološki preklop, ki je šel od ideje jugoslovanstva in se končal v najhujšem nacionalizmu 90. let". Predstava tega ne želi komentirati, temveč uporabiti Ristićevo pot kot metaforo za to, kar se je v 90. letih dogajalo na našem nekdanjem skupnem prostoru, je pojasnil Injac. Čeprav so si Ristića izbrali za simbol nekega časa, je namen "ustvariti predstavo o nas, ne o njem", je poudaril.
Prav SMG, ki v prihodnji sezoni praznuje 60-letnico ustvarjanja, je dal pobudo za projekt Kompleks Ristić. Ob jubileju se želijo ozreti v preteklost in začeti razpravo o najpomembnejših predstavah in režiserjih, ki so s svojim delom vzpostavili kultni položaj gledališča, so sporočili. S projektom Kompleks Ristić se bodo tako spomnili tudi Misse in a minor, Levitana, Resničnosti in drugih prelomnih predstav, ki jih je Ristić ustvaril v SMG-ju.