Najpomembnejši slovenski gledališki festival Borštnikovo srečanje se bo v letošnji 46. izdaji nadaljeval v okvirih, ki so jih postavili lani ob prenovi te prireditve. Glavno nit še vedno predstavlja tekmovalni program s smetano slovenskih gledaliških uprizoritev, vrhunec pa podelitev Borštnikovega prstana za življenjsko delo. Foto: BoBo
Najpomembnejši slovenski gledališki festival Borštnikovo srečanje se bo v letošnji 46. izdaji nadaljeval v okvirih, ki so jih postavili lani ob prenovi te prireditve. Glavno nit še vedno predstavlja tekmovalni program s smetano slovenskih gledaliških uprizoritev, vrhunec pa podelitev Borštnikovega prstana za življenjsko delo. Foto: BoBo
Rojeni v YU
Predstava Jugoslovenskega dramskega pozorišta ob odprtju Rojeni v YU v režiji Dina Mustafića gradi na pričevanjih, spominih in čustvih o tem, kar je igralcem pomenila Jugoslavija kot politični kot in družbeni prostor, v katerem so odraščali, se zaljubljali, doživljali lepe in težke življenjske trenutke. Foto: Jugoslovensko dramsko pozorište

Shakespearov slavni izrek 'ves svet je oder, in vsi možje in žene zgolj igralci' velja tudi za vse nas. Vsi smo igralci v igri, ki jo piše življenje, in vsak položi svoj kamenček v mozaik zgodbe, po svojih najboljših močeh.

Ljubo Germič
Marko Japelj
46. Borštnikovo srečanje se poklanja tudi petindvajsetim letom scenografskega dela Marka Japlja, čigar delo primarno izhaja iz intenzivnega zanimanja za prazen prostor, ki polni praznino med vzpostavljenimi elementi, praznino, ki je nevidni odlitek vsega, kar ga obdaja. Foto: Marko Japelj
Alja Predan, Borštnikovo srečanje
Vsebinsko bodo na festivalu, katerega proračun znaša 325.000 evrov, po besedah direktorice festivala Alje Predan nadaljevali zgodbo, ki so jo začeli lani, ko so festival razširili z novimi programi in prizorišči ter ga odprli mednarodnemu prostoru. Foto: MMC RTV SLO
Borštnikovo srečanje
Potem ko so lani za dobitnika Borštnikoveg prstana izbrali igralca, Janeza Hočevarja - Rifleta, bo letos to priznanje za življenjsko delo pripadlo igralki. Foto: FBS/Ivan Vinovrški
Začelo se je Borštnikovo srečanje

Uvod v največje slovensko gledališko srečanje je razstava 25 + 25, gledališke scenografije Marka Japlja v avli SNG Maribor katere odprtju je sledil nagovor mariborskega župana Franca Kanglerja z gledališkega balkona, pozdravnemu nagovoru umetniške direktorice festivala Alje Predan in predsednika državnega zbora Ljuba Germiča. "Borštnikovo srečanje ni zgolj najuglednejši gledališki dogodek, temveč tudi izjemen kulturni manifest in odlična promocija Slovenije v svetu", je v svojem govoru izpostavil Germič. Borštnikovo srečanje po njegovih besedah na pester in kreativen način razkriva neslutene razsežnosti slovenske igre in dramske ustvarjalnosti ter odrske presežke. "Nenazadnje predstavlja Borštnikovo srečanje z vsemi vse bogatejšimi spremljevalnimi vsebinami krepitev slovenske nacionalne identitete, ki z vsemi festivalskimi aktivnostmi in izjemno pestro obfestivalsko ponudbo poživi celotno regijo."

Poudaril je, da je gledališče odsev družbeno-političnih razmer in tudi letošnje Borštnikovo srečanje se dotakne politike. "Shakespearov slavni izrek 'ves svet je oder, in vsi možje in žene zgolj igralci' velja tudi za vse nas. Vsi smo igralci v igri, ki jo piše življenje, in vsak položi svoj kamenček v mozaik zgodbe, po svojih najboljših močeh," je še povedal slavnostni govornik.

Gledališče v kontekstu družbenopolitične realnosti
Da gledališke predstave, tudi tiste, uvrščene v program letošnjega Borštnikovega srečanja, odražajo aktualne razmere, je izpostavila tudi umetniška direktorica festivala Alja Predan. "Gledališče je resda laž, a laž, ki izpoveduje resnico," je dejala. Povlekla je vzporednico med Grčijo kot utemeljiteljico gledališča ter Grčijo kot vzrokom za trenutno finančno krizo v Evropi. "Vse nas je strah, razmišljamo o lastnem preživetju, kako pobegniti iz tega ponorelega sveta. Gledališče je ena od oaz, lahko je tudi pribežališče, morda tudi izhod," je prepričana.

Za začetek - nazaj v Jugoslavijo
Festival je odprla predstava Rojeni v YU, v kateri se prepletajo na nekdanjo skupno državo vezana pričevanja, čustva in spomini igralcev različnih starosti. Predstava v režiji Dina Mustafića je produkcija Jugoslovanskega dramskega gledališča iz Beograda.
Enajst veličastnih
Smetano gledaliških uprizoritev iz prejšnje sezone in s tem jedro festivala je ponovno izbral selektor Gregor Butala, ki je v tekmovalni program uvrstil 12 naslovov, vendar je Prešernovo gledališče Kranj svojo predstavo Jakob Ruda zaradi nosečnosti glavne igralke Ane Dolinar umaknilo. Enajsterico tako sestavljajo: Lovske scene iz Spodnje Bavarske iz Prešernovega gledališča Kranj, V Damask in Beneški trgovec iz SNG Drama Ljubljana, Mačka na vroči pločevinasti strehi in Hudič babji iz Mestnega gledališča ljubljanskega, Pohujšanje v dolini šentflorjanski in Mefisto iz Slovenskega mladinskega gledališča, Goga, čudovito mesto iz SNG Maribor, Zlati zmaj iz Slovenskega stalnega gledališča Trst, Liferanti iz Gledališča Glej in SNG Nova Gorica ter Bartleby, pisar iz Mini teatra Ljubljana.
Po "Rifletu" je letos na vrsti ženska nagrajenka
Nagrajence bodo razglasili na sklepni slovesnosti festivala, na kateri bodo oči usmerjene tudi v igralko, ki ji bodo za življenjsko delo nadeli Borštnikov prstan. Najboljše iz tekmovalnega programa bo izbirala strokovna žirija, ki jo sestavljajo publicistka Melita Forstnerič Hajnšek, dramaturg Thomas Irmer, teatrologinja Amelia Kraigher, dramaturginja Katarina Pejović in režiser Marko Peljhan, ekipa, ki je lani presenetila z odločitvijo, da velike nagrade za najboljšo uprizoritev pretekle sezone ne podeli, saj naj nobena od predstav ne bi bila dovolj "prebojna in inovativna". O dobitnici prstana pa bodo presojali režiser Aleš Jan, režiserka Mateja Koležnik, pisatelj Tone Partljič, igralka Milena Zupančič in Alja Predan.
Slovenski show-case, Generacije in Mostovi
Program festivala vključuje tudi predstave, uvrščene v slovenski show-case po izboru Alje Predan, ki je namenjen predvsem mednarodnim strokovnjakom. Teh bo letos okoli 50, kar po mnenju Predanove dokazuje, da je Borštnikovo srečanje vse bolj uveljavljeno ime v evropskih gledaliških krogih. Sklop Generacije zajema predstave za mlade, Mostovi pa predstave iz tujine. V tem je Predanova izpostavila predstavo Transfer! v režiji poljskega režiserja Jana Klate s spomini in pričevanji preživelih iz druge svetovne vojne.

Podrobnejši program festivala najdete tukaj.


Prva država v Fokusu je Slovaška
Gostili bodo tudi slovaško dokumentarno monodramo M. H. L. Slovakinje Slave Daubnerove ter performans Evropejci češkega režiserja Jiržija Adamka. Novost letošnjega festivala je programski sklop Fokus, v okviru katerega se bo vsako leto predstavila druga država. Kot prvi je ta čast pripadla Slovaški, saj bodo letos podrobneje predstavili sodobno slovaško dramatiko in gledališče.
Dan po odprtju festivala pripravljajo okroglo mizo o prevajanju za gledališče, prav tako pa se bodo na mednarodnem simpoziju pogovarjali o razmerah na evropskem političnem parketu in njihovih posledicah na gledališkem področju, na mednarodni delavnici pa o odnosu med umetniškimi festivali in stalno delujočimi kulturnimi institucijami v nekem mestu.

Shakespearov slavni izrek 'ves svet je oder, in vsi možje in žene zgolj igralci' velja tudi za vse nas. Vsi smo igralci v igri, ki jo piše življenje, in vsak položi svoj kamenček v mozaik zgodbe, po svojih najboljših močeh.

Ljubo Germič
Začelo se je Borštnikovo srečanje