Francoski koreograf Didier Théron v predstavi 14 reflektira stoletno dobo 1914-2014. Foto: Tim Somerset
Francoski koreograf Didier Théron v predstavi 14 reflektira stoletno dobo 1914-2014. Foto: Tim Somerset

Predstava 14 je vstajenje teles v vojni. Telesa odgovarjajo brez besed, v tišini, ki je utišala trpljenje in posledice.

Didier Théron je francoski koreograf in plesalec, ki je svojo skupino sodobnega plesa osnoval leta 1988. S Thomasom Guggijem je sodeloval že večkrat. Ustvarja izrazito politične predstave in išče različne oblike odpora, ki jih preoblikuje v odrski gib. V svojem delu se poigrava s snovnostjo in njeno intenzivnostjo ter s kompozicijo simbolov v gibanju, koncentracija intenzivnih gibov pa oblikuje jasne podobe. Foto: Tim Somerset
V okviru gostovanja bosta koreografa, Didier Théron in Thomas Guggi, v Španskih borcih vodila tudi delavnico za mlajše plesalce ter masterclass za profesionalne plesalce in koreografe. Foto: Tim Somerset

Nedavno so v Franciji digitalizirali arhive 1. svetovne vojne, ki nam podajajo dragocene podatke o vojni, o življenju mož, ki so se bojevali na fronti, in o njihovih družinah. Francoski koreograf Didier Théron v predstavo vključuje številne podrobnosti iz teh arhivov. Bolj kot spomin na vojno pa ga zanima pripoved – od kod prihajamo, kaj smo pretrpeli in ali lahko o tem govorimo.

Govoriti o letu 1914 pomeni govoriti o naših življenjih
"Leto 1914 je postalo 14: okrajšava za grozo in tišino. 14 je 'zibelka vseh skrivnosti', bi rekel Jean Rouaud, 14 je genocid, bi dodal Pierre Rabhi, 14 je letnica v naši zgodovini. Govoriti o 14, pomeni govoriti o Veliki vojni, o tem, kako si jo predstavljamo, in to postaviti na oder. Govoriti o 14 pomeni govoriti o naših življenjih."

Koreografija o vlogi države v naših življenjih
S predstavo se je Théron lotil raziskave, kako v umetnosti predstaviti pojme skupnosti, solidarnosti, nacije in identitete. Izhodišče mu je predstavljal citat Jeana Rouauda »Vojna, ki se je začela leta 1914, je eden od dogodkov, ki so opredelili naš čas. To je vojna, ki je uničila vse, začenši z našim spominom.«

Thérona zanimajo vprašanja, kako govoriti o pripadnosti skupini, o rojstvu Evrope, ko se ta trga, o žrtvovanju, dolžnosti, spoštovanju, kako govoriti o 1914 in fizični vojni, smrti, bojnih poljih, ženskah in moških, o čustvih. V spomin na leto 1914 postavlja koreografijo o vlogi države v naših življenjih včeraj in danes. Pri tem uprizarja tako osebno kot univerzalno dramo, žaluje za veliko vojno in predstavlja naše strahove in upanja.

Kako misliti in uprizarjati čas, ki je pravkar minil?
Plesni projekt 14 bo v Španskih borcih na ogled drevi ob 20. uri v okviru francosko-nemškega sodelovanja in komemoracije prve svetovne vojne, navezuje pa se tudi na temo mednarodnega programa letošnje sezone v Španskih borcih pod imenom Sto let sramote. Program so zasnovali z vprašanji o 20. stoletju, ki je prineslo visok tehnološki napredek in veliko izjemnih odkritij, a tudi veliko napak. "Kako misliti čas, ki je pravkar minil? Kako ga plesati? Kako ga uprizoriti? In zakaj se sploh z njim ukvarjati? Kdaj preteklost v resnici mine in kdaj se začne prihodnost? Kje se konča preteklo stoletje in kam že izginja novo? Ali ni ves ta napor potreben samo zato, da se doživi, razume sedanjost?"

Predstava 14 je bila v soboto premierno predstavljena v Hrvaškem narodnem gledališču v Osijeku, v sredo pa bo na ogled še v Mestnem dramskem gledališču Gavella v Zagrebu.

Predstava 14 je vstajenje teles v vojni. Telesa odgovarjajo brez besed, v tišini, ki je utišala trpljenje in posledice.