Balet Romeo in Julija je po svoji glasbeni popolnosti kot po pomembnosti za zgodovino plesa enakovreden Labodjemu jezeru in drugim baletom železnega repertoarja. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Balet Romeo in Julija je po svoji glasbeni popolnosti kot po pomembnosti za zgodovino plesa enakovreden Labodjemu jezeru in drugim baletom železnega repertoarja. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Ana Klašnja
Ana Klašnja, ki je bila zaradi poškodbe in nosečnosti nekaj časa odstotna, se vrnitve na oder veseli, pravi. Foto: MMC / Sandi Fišer
Leta 1934 je gledališče Kirov v tedanjem Leningradu naročilo Sergeju Prokofjevu, naj napiše glasbo za balet na temo Romea in Julije. Shakespearova dela so se pogosto izvajala v Sovjetski zvezi, in Prokofjev, ki je Rusijo zapustil leta 1914 in nadaljeval kariero kot skladatelj in virtuozni pianist v zahodni Evropi in Združenih državah Amerike, je v zgodbi oziroma baletu o Romeu in Juliji videl priložnost za obnovitev odnosov z svojo domovino.Na sliki: Romeo in Julija kot "rockbalet" v Düsseldorfu (leta 2014). Foto: EPA

Koreograf predstave je Youri Vamos, ki je v Ljubljani Romea in Julijo na oder prvič postavil že pred desetletjem. Svojo vizijo baleta je Vamos postavil v italijansko mestece v 30. leta prejšnjega stoletja, v čas njegovega nastanka. Klasični balet je združil s sodobnimi trendi ter ustvaril balet globokih čustev in prestižnega plesnega prelivanja, so o predstavi zapisali v ljubljanski operno-baletni hiši.

V Romeu in Juliji, ki je del železnega baletnega repertoarja, so tokrat dali priložnost mladim plesalcem. Sestavili so tri zasedbe. V prvi v naslovnih vlogah plešeta Lukas Zuschlag in Ana Klašnja, ki sta v naslovnih vlogah Romea in Julije plesala že pred desetletjem in bosta nastopila tudi na drevišnji premieri.

Še en poklon Shakespearovemu letu
V drugih dveh zasedbah plešejo mladi plesalci. Ker je v Vamooevi koreografiji velik poudarek na karakterizaciji likov, so bili ti po besedah Sanje Nešković Peršin postavljeni pred velik izziv. Romea in Julijo poleg tega v ljubljanski operno-baletni hiši na oder postavljajo v letu, ko se spominjamo 400-letnice smrti William Shakespeara.

Gledalec se mora "zliti z dogajanjem na odru"
Vamosu je bilo, kot je povedal, postavljanje predstave na oder velik izziv, saj so bile njegove dosedanje koreografije v Ljubljani dobro sprejete, zato se je tudi tokrat trudil dati vse od sebe. Pri tem je izhajal iz misli, da živimo v sedanjosti, ki jo je skušal kar najbolje vključiti v svojo koreografijo. "Če ne bi bilo stika s sedanjostjo in sodobnim človekom, bi se zdelo, da koreograf ne počne nič," je dejal Vamos. Glasba in zgodba Romea in Julije sta po njegovih besedah čudoviti, a to ni dovolj. Sam si želi, da bi občinstvo pripeljal čim bližje temu, kar želi pokazati na odru. "Ne le, da plesalce občuduje, zaplesati mora z njimi," je dejal Vamos, ki si želi, da bi se občinstvo vsaj za trenutek zlilo z dogajanjem na odru.

"Izmuzljiva" glasba
Dirigent Marko Gašperšič je glasbo Prokofjeva označil kot spev neoklasicizma, ki omogoča, da se poustvari vzdušje, ki občinstvo prevzame. To po njegovih besedah omogoča prefinjena zgradba glasbe celotnega baleta. Kot je dejal, Prokofjev mojstrsko premika svoje motive in gradi forme. Na začetku gledalca kar postavi pred ljubezensko temo, pozneje pa ljubezenski motiv postane nekaj strašno težkega. Je pa, kot je dejal, glasba zelo izmuzljiva in težko uskladljiva za izvajalce.

Ana in Lukas, zlati par slovenskega baleta
Za Zuschlaga je bila vloga Romea pred desetletjem prva večja vloga, ki jo je plesal. Po desetih letih je, kot je povedal, to še vedno vloga, ki mu je med vsemi najbolj pri srcu. To, da imata z Ano Klašnja zdaj za seboj že nekaj kilometrine, je po eni strani prednost, po drugi pa od njega zahteva še poseben trud, da ne izpade preveč rutinirano. Ana Klašnja, ki je bila zaradi poškodbe in nosečnosti nekaj časa odstotna, se vrnitve na oder veseli, odsotnost pa bo po njenih besedah zagotovo pripomogla k temu, da bo na odru lahko bolj pristna.

Petar Đorčevski, ki v baletu pleše dve vlogi - Romea skupaj z Giorgio Vailati in Tybalta - je imel, kot je dejal, težko nalogo, saj sta to dva čisto različna lika, vendar mu je Vamos pomagal, da je oba naredil enako močna. Za Giorgio Vailati je vloga Julije prva večja vloga. Kot je povedala, ji je velik izziv predstavljalo predvsem, kako v dveh urah na odru razviti vsa čustva, ki jih je Julija doživljala v treh dneh in ki so jo iz nedolžnega dekleta pripeljala do ženske, ki se je odločila za samomor.

Vlogi Romea in Julije plešeta še mlada plesalca Kenta Yamamoto in Mariša Nač. Dirigentsko bo predstavo poleg Gašperšiča vodil Aleksandar Spasić, scenografijo in kostumografijo podpisuje Michael Scott.