Novi muzej stoji v manhattanski četrti Meatpacking District, ki je bila nekdaj sinonim za družbeno dno, nevarnost in seveda industrijsko predelavo mesa, po kateri ima ime. Danes je natrpana z modnimi lokali in dragimi butiki. Foto: Reuters
Novi muzej stoji v manhattanski četrti Meatpacking District, ki je bila nekdaj sinonim za družbeno dno, nevarnost in seveda industrijsko predelavo mesa, po kateri ima ime. Danes je natrpana z modnimi lokali in dragimi butiki. Foto: Reuters
Napredni, a ne pretirano: v muzeju bo dovoljeno fotografirati, uporaba selfie palic pa ne bo dovoljena. Foto: Reuters
Renzo Piano je italijanski zvezdniški arhitekt in Pritzkerjev nagrajenec. Arhitekturni kritik Nicolai Ouroussoff je o njem nekoč zapisal, da "ob spokojnosti Pianovih najboljših stavb človek skoraj verjame, da živimo v civiliziranem svetu". Foto: EPA
S teras osem nadstropij visoke novogradnje se bodo ponujali pogledi na Manhattan. Foto: Reuters
Vrata odpira muzej Whitney

Uradno odprtje muzeja ameriške umetnosti Whitney, ki bo imel odslej za svojo stalno zbirko 22 tisoč eksponatov na voljo kar devet nadstropij, je napovedano za petek. So pa že prej na "testno vožnjo" in klepet z arhitektom muzeja, Renzom Pianom, spustili izbrano peščico novinarjev in fotografov.

Še enkrat več prostora kot na prejšnjem naslovu
"Zame ta muzej simbolizira uresničitev točno tega, kar si človek želi," je zvezdniški arhitekt povedal na tiskovni konferenci v muzeju, ki premore več kot 20 tisoč kvadratnih metrov razstavnih površin. Stavba, ki razstavljenim eksponatom odmerja še enkrat več, kot ga je prejšnji muzej na Upper East Sidu, je lahka, zračna in prostorna konstrukcija. V hiši se je našel tudi prostor za kinodvorano s 170 sedeži in izobraževalni center z moderno opremljenimi učilnicami.

Odprti prostori
Muzej se bo lahko pohvalil z največjim razstavnim prostorom brez podpornih stebrov v celem New Yorku, s čimer skuša tako umetnikom kot tudi kuratorjem zagotoviti kar največjo svobodo pri oblikovanju razstav.
Muzej vrata odpira z začasno razstavo 650 eksponatov America is Hard to See (Ameriko je težko videti), ki si je ime izposodila iz pesmi Roberta Frosta, zajema pa dela 400 umetnikov od začetka 20. stoletja pa do danes. Približno četrtina umetnin še nikoli ni bila razstavljena, ali pa vsaj že desetletja ne. V postavitev je tako denimo vključeno platno Noise Number 13, ki ga je naslikal pesnik e.e. cummings, pa Štirje temni odtenki rdeče Marka Rothka iz leta 1958 in inštalacija Super Mario Clouds, ki si jo je zamislil Cory Arcangel.

Z arhitekturnim birojem, ki je muzej izrisal, je tesno sodelovala njegova glavna kustosinja Donna De Salvo.Hotela je namreč, da bi muzej "ponudil priložnost za nov razmislek o tem, kako vidimo ameriško umetnost". "V prejšnjem muzeju nismo imeli dovolj prostora, da bi lahko izkoristili ves umetniški potencial, ki ga imamo na razpolago."

Direktor muzeja Adam Weinberg novo ustanovo vidi kot "prostor raziskovanja in tveganja". "Ustvarjamo okolje, s katerim bomo obiskovalce spodbujali k iskanju globoke vezi z umetnostjo prek nenadomestljive izkušnje iz prve roke." Sicer pa poudarja, da je "neverjetno redka priložnost", da se v New Yorku odpira tako velik, a popolnoma nov muzej. "Pogosto se je treba zadovoljiti z renovacijami ali prizidanimi krili - zelo redko dobiš priložnost za gradnjo nove stavbe, ki si jo je bilo treba čisto na novo zamisliti."

Muzej Whitney je ena izmed "velikih štirih" zbirk umetnosti, ki jih boste našli v New Yorku: za celostno izkušnjo velja obiskati še Metropolitanski muzej umetnosti, Muzej moderne umetnosti in Guggenheimov muzej.

Odkrito o političnih vprašanjih
Sicer pa se v novem muzeju ne nameravajo izogibati kontroverznosti: še za letošnje leto napovedujejo razstavo del Laure Poitras, umetnice, ki je letos za dokumentarec Citizenfour (o razkritjih Edwarda Snowdna) dobila oskarja. Načrtovanje te razstave nakazuje, tako kustosinja, "našo zavezanost neustrašnosti, ko gre za politična vprašanja, taka drža sega nazaj vse do tridesetih let 20. stoletja." Muzej Whitney je namreč začel delovati leta 1931. "Želimo si ustvariti prostor dialoga in debate."

O tem, da se kontroverznosti ne bojijo, priča že podatek, da je del otvoritvene razstave tudi slavna fotografija Richarda Princa, na kateri je v objektiv ujel golo, predpubertetno Brooke Shields - fotografija, ki so jo morali leta 2009 po posredovanju policije umakniti s stene londonske galerije Tate.

Vrata odpira muzej Whitney