Kiosk K67, najbolj znano delo oblikovalca Saše J. Mächtiga. Foto: Osebni arhiv Saša J. Mächtiga
Kiosk K67, najbolj znano delo oblikovalca Saše J. Mächtiga. Foto: Osebni arhiv Saša J. Mächtiga
false
Reporterske kabine iz K67 na stadionu Kantrida, Rijeka. Foto: Osebni arhiv Saša J. Mächtiga
Košek za smeti Žaba 2 avtorja Saše J. Mächtiga.
Košek za smeti Žaba 2 avtorja Saše J. Mächtiga. Foto: BoBo
Mož večera na odprtju razstave. Foto: BoBo

Oblikovalec in arhitekt Saša J. Mächtig sodi med najpomembnejše slovenske ustvarjalce na področju industrijskega oblikovanja.
Njegovo najbolj poznano delo so modularne večnamenske enote – kioski K67. Ti so v drugi polovici 20. stoletja zaznamovali podobo slovenskih in drugih srednjeevropskih mest. Kar 7.500 kioskov je bilo prodanih zunaj meja države, leta 1970 pa je bil kiosk sprejet v zbirko newyorškega muzeja za sodobno umetnost MoMA.
V teh kioskih so se kupovali tobačni izdelki in časopisi, ulična hrana in sladoled, smučarske karte, plačevala se je parkirnina, v njih so popravljali čevlje in izdelovali dvojnike ključev, v njem je ob varovanju križišč svoje zavetje iskal "miličnik", na reškem stadionu so jih postavili celo vrsto, da so ob nogometnih tekmah služili kot komentatorska mesta za novinarje tujih in domačih televizij in radijev.
Zbiralniki koristnih odpadkov, postajališčna zavetja in drugi prepoznavni objekti
Prestavljeni bodo tudi drugi izdelki, ki jih v mnogih urbanih okoljih zasledimo še danes. To so zbiralniki koristnih odpadkov Ekos, s katerimi je Slovenija orala ledino pri ločevanju odpadkov, sistem postajališčnih zavetij Euromodul, ki so ga uporabili na avtobusnih postajališčih po celotni Jugoslaviji, omarice za oglaševanje kinoprogramov, telefonski dušilniki, koški za smeti Žaba, nekoč sporni letni paviljon kavarne Evropa v Ljubljani in drugi elementi cestne opreme.
Za Mächtigovo ustvarjanje je značilen sistemski pristop, saj so posamezni objekti, pa tudi strategije vedno oblikovani kot del širšega sistema. Na njegove izdelke je nujno treba gledati v kontekstu ulice.

Originalno gradivo iz avtorjevega arhiva
Razstava bo izpostavila sistemsko razmišljanje Saše J. Mächtiga, ki je vodilo do njegovih neskončnih modularnih struktur, jasno izdelanih metodologij dela in raziskovanja ter strategij oblikovalskih politik.
Predstavljenih bo več kot 350 enot arhivskega gradiva, ki v večini predstavlja originalno gradivo iz avtorjevega arhiva, z risbami, načrti, maketami in objekti. Poleg tega bodo razstavljeni tudi manj znani in nerealizirani projekti, kot je interier prodajno-razstavnega salona Tekstil. Kustosinji razstave Saša J. Mächtig: sistemi, strukture, strategije sta Maja Vardjan in Špela Šubic.
Na začetku prihodnjega leta bo v slovenščini in angleščini izšel tudi katalog razstave, opremljen z bogatim vizualnim materialom in strokovnimi besedili, v katerih bo prvič na enem mestu zaobjeto oblikovalsko delo in udejstvovanje Saše J. Mächtiga. V njem bo mogoče med drugim najti pogovore z umetnico Marjetico Potrč, oblikovalcem Thomasom Lomméejem in Juliet Kinchin iz MoMA.
Današnjega odprtja se bosta udeležila tudi ministrica za kulturo mag. Julijana Bizjak Mlakar in župan Mestne občine Ljubljana Zoran Janković.