Fotografije je posnel Gerald Bruneau, ki je kariero začel že v 70. letih v Tovarni Andyja Warhola in se potem prebil med sodelavce časopisov in revij, kot so Washington Post, Time, Newsweek, Le Figaro ali Le Monde. Foto: Twitter
Fotografije je posnel Gerald Bruneau, ki je kariero začel že v 70. letih v Tovarni Andyja Warhola in se potem prebil med sodelavce časopisov in revij, kot so Washington Post, Time, Newsweek, Le Figaro ali Le Monde. Foto: Twitter
Kipa sta nastala pred okoli dvema tisočletjema in pol, v 5. stoletju pr. n. št., in sodita med izjemno redke ohranjene starogrške kipe v bronu v naravni velikosti. Tako malo jih je, da jih je mogoče prešteti na prste ene roke, slogovno pa kipa sodita v zgodnjo klasično dobo. Foto: EPA
Kipa predstavljata starogrški ideal moškega telesa. Kdo ju je izklesal in koga predstavljata, ni znano, a najverjetneje sta del večje skupine; kot menijo nekateri strokovnjaki, bi lahko bila Tidej in Amfiarej iz skupine kipov, znane pod imenom Sedmerica proti Tebam. Foto: EPA

Gerald Bruneau je slavna bronasta kipa golih bradatih bojevnikov iz Riaceja (it. Bronzi di Riace), ki so ju arheologi v morju ob obali Kalabrije našli v sedemdesetih letih (sta pa iz 5. stoletja pr. Kr.), v spogledljivi opravi oblekel za napovedano fotografiranje - a so mu zgroženi kustosi muzeja v Reggiu projekt preprečili, ko so videli nekonvencionalna oblačila, ki si jih je zamislil.

Kipa, ki imata stalno mesto v Narodnem muzeju Velike Grčije v Reggiu, namreč spadata med najdragocenejše arheološke artefakte na italijanskih tleh. Potem ko se je za dve tisočletji za njima izgubila vsaka sled, je bilo njuno odkritje in reševanje iz vode za celo Kalabrijo ogromen dogodek; še danes sta v tej južni pokrajini visoko cenjeni "relikviji". Čeprav so ju leta 2011 obnovili, še vedno veljata za zelo krhka: hranijo ju v sobi z nadzorovano temperaturo, stojita pa na posebnih podstavkih, ki ju varujejo pred potresi in tresljaji.

Bruneauja in nekatere druge svetovno znane fotografe so lani Italijani tako rekrutirali, da bi s svojimi fotografijami kipa promovirali tudi v tujini.

"Službo" dobil na podlagi pohlevnejšega vzorca
Vodja lokalne arheološke izpostave Simonetta Bonomi je zdaj za spletno stran Dagospia komentirala, da je bila navdušena nad fotografijami kipa Paoline Borghese kot Venus Victrix (Zmagovite Venere) v Rimu, ki ga je Bruneau zavil v rdečo tančico.

"Pokazal mi je fotografijo kipa iz Riaceja, za katerim se je bohotil til, in bila je zelo lepa. Potem pa je, česar nisem vedela, naredil še druge fotografije, ki so bile grozne. Kustosi so opazili, posegli vmes, ampak očitno mu je že uspelo posneti nekaj fotografij." Ne ve pa, zakaj so se fotografije, ki jih je objavila omenjena spletna stran, v javnosti pojavile šele zdaj. (Sta pa kipa trenutno na Apeninskem polotoku predmet vroče debate zato, ker tehtajo prednosti in slabosti njune selitve na drugo lokacijo: organizatorji milanskega Expa, ki bo potekal prihodnje leto, se zavzemajo, da bi ju trajno preselili k njim.)

Večini projekt ni všeč
Bruneaujeva "intervencija" je v javnosti naletela na mešane odzive. "Kipa iz Riaceja sta bila zaradi njega dejansko videti kičasta. Nisem si mislila, da je kaj takega sploh mogoče," je tvitnila arheologinja Rose de Ridder.

"Ne morem čisto dojeti, kaj je Gerald Bruneau naredil #kipomaizriaceja. K sreči ni bilo škode: samo dolgočasno, očitno in otročje," je bil eden izmed odzivov na Twitterju. Druga plat pa: "Osebno ne razumem, zakaj je toliko pritožb. Videti je super."