Avstrijčeva dela so z močno simboliko in izstopajočim dekorjem slavila čutnost in udobje takratnega časa. Upodobljena pa je bila tudi temna stran človeške eksistence: ogroženost, smrt in propad. V poznih letih ustvarjanja je
Avstrijčeva dela so z močno simboliko in izstopajočim dekorjem slavila čutnost in udobje takratnega časa. Upodobljena pa je bila tudi temna stran človeške eksistence: ogroženost, smrt in propad. V poznih letih ustvarjanja je "zlato fazo" nadomestil dekorativno-ekspresionistični slog, usmerjen k uporabi barv. Umrl je Dunaju, kjer ga je leta 1918 zadela kap. Foto:
Klimt je večino svojega življenja preživel na Dunaju in prav tam je v Belvederu na ogled tudi izvirnik njegovega dela Poljub, katerega kopije v obliki plakatov in razglednic krasijo stene na vseh koncih sveta. In prav ta Poljub je spremenil svet, saj je v sliko Klimt ujel optimističnega duha prihajajoče moderne dobe, ki je za vedno spremenila slikarstvo. A kljub temu je umetnik v Avstriji v življenju prejel več kritik kot pohval; njegovo slikarstvo so opisovali kot zgolj dekorativno, medtem ko so ga v tujini bolj cenili. Foto: EPA

Kot je za avstrijske medije potrdil odvetnik družine Marc Weber, so dediči zahtevo za vrnitev Beethovnovega friza naslovili na avstrijsko ministrstvo za kulturo.

Eden najbolj poznanih primerkov umetnosti secesije, 34 metrov dolg in dva metra visok Beethovnov friz, danes velja za eno najpomembnejših turističnih znamenitosti Dunaja. Ledererjevi dediči trdijo, da je Avstrija Ledereja prisilila, da ji je leta 1973 to umetniško delo prodal.

Kolateralna škoda
V zameno za prodajo friza je smel iz države odpeljati druga umetniška dela, ki so mu jih sicer nacisti sprva zasegli, a so mu bila po drugi svetovni vojni vrnjena, je na to temo poročal New York Times.

Plačali so že, a kolikokrat premalo?
Friz, na katerem je umetnik upodobil človekovo iskanje sreče, je Lederer tedaj prodal za 15 milijonov avstrijskih šilingov (1,09 milijona evrov), dražbena hiša Christie's pa njegovo vrednost danes ocenjuje na 25 milijonov evrov.

Spremembe v avstrijski restitucijski zakonodaji leta 2009 so dedičem omogočile, da lahko zahtevajo vrnitev njihovim prednikom ukradenih, zaseženih ali nepravično odkupljenih mojstrovin. "Po sedanji zakonodaji je možna vrnitev umetniških del, ki so bila državi prodana v procesih, povezanih s prepovedjo izvoza," je izpostavil Weber.

Kaj bi hotel Klimt?
V dunajski galeriji Secesija, v kateri je freska razstavljena že od leta 1985, so v izjavi za javnost zapisali, da je delo danes razstavljeno na mestu, na katerega ga je leta 1902, ko je bilo v tej galeriji prvič razstavljeno, predvidel umetnik. "Delo je lastnina Republike Avstrije in v galeriji Secesija delujemo s predpostavko, da je bilo pridobljeno zakonito," so zapisali.

Beethovnov friz - tako se imenuje, ker je umetnik navdih zanj našel v skladateljevi Deveti simfoniji - danes velja za eno največjih mojstrovin avstrijskega umetnika Gustava Klimta, ki je sicer širšemu občinstvu verjetno še bolj poznan po sliki Poljub.

Precedens "primera Adele"
Leta 2006 pa je bilo v središču restitucijskih zahtev slavno Klimtovo platno Portret Adele Bloch-Bauer, ki je bilo nato vrnjeno dedičem nekdanjih lastnikov.