Manekenka v večerni obleki Chirstiana Diorja med sloni - zabavna in lahkotna skladnost gibov ženske in živalske elegance. Foto:
Manekenka v večerni obleki Chirstiana Diorja med sloni - zabavna in lahkotna skladnost gibov ženske in živalske elegance. Foto:
Richard Avedon
Avedonova knjiga velikih fotografij delavcev, minerjev, kavbojev in preostalih prebivalcev z ameriškega Zahoda je med najbolj prodajanimi knjigami fotografij v Združenih državah. Skupaj s potujočo razstavo je knjiga močno zaznamovala fotografijo 20. stoletja, nastala pa je leta 1979, ko je Avedon v sodelovanju s teksaškim muzejem Amon Carter posnel 125 portretov Foto: EPA

Richard Avedon je eden izmed najbolj pomembnih fotografov v svetu modne industrije, njegove slike, ki so pogosto krasile naslovnice revij, kot je Vogue, pa so se zapisale v zgodovino kot eni izmed najbolj zanimivih portretov slavnih osebnosti. V Berlinu so pripravili prvo veliko retrospektivo, posvečeno njegovemu delu v Nemčiji; v prostorih muzeja Martin-Gropius-Bau si je mogoče ogledati več kot 200 Avedonovih črno-belih posnetkov. Razstava bo na ogled vse do 19. januarja.

Usodno darilo
Svoj status najboljšega modnega fotografa je leta 1923 rojeni Avedon uspešno ohranjal skozi svojo petdesetletno kariero. Začela se je s sodelovanjem z ameriško modno revijo Harper's Bazaar, pozneje pa je največ sodeloval z revijo Vogue, vendar sprva ni delal kot modni fotograf. Nameraval je študirati na univerzi Colombia, a mu je oče ob slovesu podaril usodno darilo - fotoaparat Rolleiflex. Z njim je kot reklamni fotograf slikal za veleblagovnico, kmalu pa ga je odkril urednik Harper's Bazaarja Alexey Brodovitch.

Sledila je zgodba, polna ovekovečenj slavnih osebnosti od Beatlesov, Marilyn Monroe, Twiggy, Audry Hepburn, Charlieja Chaplina pa do popolnoma vsakdanjih obrazov z ameriškega Zahoda.

S provokacijo do osebnosti
Leta 2004 umrlega fotografa je zanimalo predvsem, kako portret ujame osebnost in njeno bistvo. Ni se zanašal na standardne vzorce tedanje modne fotografije, ki so modelom zapovedovali brezbrižno zrenje v objektiv, ampak je v fotografijo ujel čustva, smeh ter pogosto gibanje in akcijo. Portretirance in modele je pogosto postavil v neprijeten položaj ali jih "moril" z različnimi vprašanji iz psiholoških testov. Tehnika se je izkazala za uspešno in na slike velikega formata priklicala karakter, ki ga drugi fotografi niso nikdar ujeli.

Richard Avedon s svojim delom ni zaznamoval le modne fotografije, ampak je s pomočjo fotografij protestiral (npr. proti vietnamski vojni) in opozarjal na številne nepravice sodobne družbe. Tako je nastala tudi serija fotografij, posnetih v psihiatrični bolnišnici. Njegove fotografije je zaznamovala predvsem velikost (pogosto so v višino merile približno meter).

L. Š.