Na dražbi prodan Krik je edina različica, ki je v zasebni lasti. Preostale tri različice Krika, ki jih je Edvard Munch ustvaril v letih 1893 do 1910, so v lasti norveških muzejev. Pastel iz leta 1895 je najbolj barvit, na okvirju pa je vpisana pesem, ki je sliko navdihnila. Foto: EPA
Na dražbi prodan Krik je edina različica, ki je v zasebni lasti. Preostale tri različice Krika, ki jih je Edvard Munch ustvaril v letih 1893 do 1910, so v lasti norveških muzejev. Pastel iz leta 1895 je najbolj barvit, na okvirju pa je vpisana pesem, ki je sliko navdihnila. Foto: EPA
Leon Black
Leon Black, ameriški poslovnež in član sveta newyorškega Muzeja moderne umetnosti, je eden najbolj znanih ameriških zbirateljev umetnosti. Njegova zbirka vključuje dela slikarjev, kot so Manet, Cézanne in Degas, risbe Raphaela, Daumiera in van Gogha ter Brancusijeve, Gauguinove in Degasove kipe. Foto: EPA

Slika iz leta 1895, ki naj bi jo na dražbi za 120 milijonov dolarjev kupil ameriški milijarder Leon Black (čeprav vsi mediji poročajo o Blacku kot novem lastniku, sam tega ni nikoli potrdil), eden vodilnih zbirateljev umetniških del in član sveta Muzeja moderne umetnosti MoMa, bo od 24. oktobra do 29. aprila 2013 na ogled v 5. nadstropju MoMe. Kot pravi direktor muzeja Glenn D. Lowry, bo to redka priložnost za obiskovalce, da vidijo delo, ki je postalo simbol strahu in eksistenčne groze po vsem svetu.
Najbolj barviti Krik s pesmijo na okvirju
Gre za eno izmed štirih različic slike Krik, ki jih je norveški ekspresionistični slikar ustvaril od leta 1893 do 1910. Preostale različice so last norveških muzejev in niso potovale že dolgo. Na dražbi prodana različica je edini Krik v zasebni lasti in edini v ZDA.
Kompozicijo za gologlavo figuro na mostu pod žareče rumeno-oranžnim nebom je Munch sprva zasnoval kot del serije Frieze of Life, v kateri je raziskoval ljubezen, strah in smrt. Slika, ki jo bo mogoče videti v New Yorku, je od vseh štirih različic najbolj barvita, slikar pa je okvir tudi pobarval in nanj vpisal verze pesmi, ki opisuje sprehod ob sončnem zahodu in je navdihnila sliko.
Munch je v svojem dnevniku leta 1892 tudi opisal okoliščine nastanka Krika: "Sprehajal sem se po poti z dvema prijateljema - sonce je zahajalo - in kar naenkrat je nebo postalo krvavo rdeče. Ustavil sem se, bil sem izčrpan in se naslonil na ograjo - nad modro-črnim fjordom in mestom so bili kri in zublji ognja -, prijatelja sta hodila naprej, jaz pa sem stal tam in se tresel od tesnobe - in zaznal sem neskončen krik, ki je odmeval v naravi." Pozneje je spregovoril tudi o svojih duševnih mukah ob ustvarjanju: "Vrsto let sem bil skoraj nor ... Poznate mojo sliko Krik? Prignan sem bil do svoje skrajne meje - narava je kričala v moji krvi ... Po tistem sem se odpovedal upanju, da bom še kdaj zmožen ljubiti."
Strogo varovanje za eno najbolj prepoznavnih umetniških podob
Poleg pastela bodo na ogled tudi nekatere druge Munchove slike, saj je MoMa v letih svojega delovanja načrtno gradila zbirko del tega slikarja. Kot poudarjajo v muzeju, bo najdražje umetniško delo, prodano na umetniški dražbi (pred Krikom je to mesto pripadlo Picassovemu delu Akt, zeleno listje in poprsje, ki so ga leta 2010 prodali za 106,5 milijona dolarjev oz. 80,2 milijona evrov), strogo varovano, saj se je delo, ena najbolj prepoznavnih podob po vsem svetu, že izkazalo kot mamljiva želja tatov. Verzijo Krika iz leta 1893 so iz Norveške narodne galerije ukradli leta 1994, Krik iz leta 1910 pa so skupaj z Munchovo Madonno ukradli iz Munchovega muzeja. Obe deli so pozneje našli. Pred Sothebyjevo dražbo so pastel za pet dni razstavili v Londonu in v tem času si ga je ogledalo 7.500 ljudi, ki so morali čez varnostne skenerje, kakršne uporabljajo na letališču. V New Yorku je bilo delo na ogled le strankam dražbene hiše.