Razstave

Poudarki

• Posnetki pričevalcev tudi na Facebooku
Razstava o okupacijskih mejah v Sloveniji med 2. svet. vojno
Razstavo so pripravili Božo Repe, Kornelija Ajlec, Bojan Balkovec, Rok Ciglič, Božidar Flajšman, Darja Kerec, Attila Kovacs, Peter Mikša, Maja Vehar, Manca Volk Bahun in Matija Zorn. Foto: MMC RTV SLO/A. S.
Simbolno rezanje bodeče žice za odprtje razstave. "Kakšna norost je gnala ljudi, da so na dvatisočake vlekli več kilogramov težke mejne kamne in na redke prelaze postavljali ograje z bodečimi žicami. Kakšna ideologija lahko pripelje nek narod od tako iracionalnega markiranja prostora," se je ob tem vprašal Božo Repe. Foto: Filozofska fakulteta v Ljubljani/Matjaž Rebolj
       Vizualno je bila meja podobna naši današnji meji na Kolpi, a z eno mikroštudijo smo ugotovili, da je bilo med 2. svetovno vojno na področju med Rogatcem in Podčetrtkom, na razdalji 18 kilometrov, kar 14 mejnih prehodov, danes so na istem delu le trije. 75 let po tem, ko imamo Evropo brez meja, imamo mejo še bolj zastraženo. Prehodnost torej ni nič lažja.
 Zgodovinar Peter Mikša
Na odprtju je zazvenela tudi pesem Lipa zelenela je, ki je bila zadnja pesem, zapeta v Unionski dvorani leta 1941 pred triletnim kulturnim molkom, ki je bil kot upor proti okupaciji slovenskega ozemlja. Foto: MMC RTV SLO/A. S.

Dodaj v

Razstava o okupacijskih mejah v Sloveniji med drugo svetovno vojno
7. november 2018 ob 13:53
Ljubljana - MMC RTV SLO

Med drugo svetovno vojno so si današnje slovensko ozemlje razdelili štirje okupatorji in ga prepredli kar s 560 kilometri mej, bodečih žic, visokih ograj in tudi minskih polj. Kakšne posledice je to pustilo v naravi in ljudeh, pokaže razstava v avli Filozofske fakultete v Ljubljani.

Razstava Mejni kamni, bodeča žica, stražni stolpi in minska polja. Življenje ob okupacijskih mejah v Sloveniji, 1941–1945 prikazuje rezultate dela raziskovalcev z zgodovinske katedre Filozofske fakultete v Ljubljani, Geografskega inštituta Antona Melika ZRC Sazu, Pedagoške fakultete in Inštituta za novejšo zgodovino v Ljubljani, ki v arhivih, na terenu in med ljudi iščejo odgovore, kje so med 2. svetovno vojno potekale meje med okupiranimi območji in kako so te vplivale na ljudi.

"Na slovenskem ozemlju je bilo med 2. svetovno vojno pet različnih tipov meja – med Nemci in Hrvati, med Nemci in Madžari, med Nemci in Italijani, med Madžari in Hrvati in med Hrvati in Italijani," razkosanost današnjega slovenskega ozemlja opiše zgodovinar Peter Mikša in doda, da raziskovalci do zdaj sploh niso imeli podatka, kje na terenu so meje dejansko potekale. Zato so se po geografskih kartah, ki so jih pripravili kolegi geografi, ki so nekdanje meje vrisali v današnje stanje, odpravili na teren in poiskali fizične ostanke v naravi.

"Ugotovili smo, da je bila najbolj strogo varovana nemška meja. Nemci so si zadali, da bodo zavzeta območja Gorenjske, Koroške in spodnje Štajerske dodali k Nemškemu rajhu in tukaj bi potekala najbolj južna meja rajha. Zato so jo strogo zavarovali s štiri metre širokimi minskimi polji, žico in štiri metre visoko ograjo. Ta je onemogočala prehod čez mejo, ki je bil mogoč samo na varovanih prehodih. Nemci so takšno mejo postavili od tromeje v Prekmurju, prek Sotle do Gadove peči, kjer je bila druga tromeja in nato prek Dolenjske, Ljubljane do visokogorja. Minirali so tudi visokogorje – prelaz Vršič, Dolič, Luknjo in ga ožičili. Glede na to, da so ti kraji še danes težje prehodni, je to res nenavadno. A celotno mejo so strogo varovali. Leta 1944 so utrdili ves ta pas s strelskimi jarki, mitralješkimi gnezdi in bunkerji, saj so pričakovali naval na svoje ozemlje," pojasnjuje Mikša izsledke raziskave.

Meje so ločile družine, spremenile vsakdan
Ostanki so torej še danes vidni v prostoru, trajno pa so zaznamovali tudi življenje ljudi ob teh mejah. Vse čiščenje mejnega pasu in postavljanje obrambnih ovir so namreč morali izvajati prisilni delavci med domačini, ki so za to morali pogosto dostaviti svoj les, dati svoje orodje. Meje so naenkrat presekale običajni vsakdan, ljudje niso mogli več v svojo cerkev, ker je bila pod drugim okupatorjem, ločile so se družine, preprečile poti na delo. Posledice vojnih razdelitev pa so čutili še leta po koncu 2. svetovne vojne. "Odstranjevati so morali mine in še leta 1951 imamo primer smrtne žrtve zaradi minske eksplozije. Travme, ki so jih te delitve pustile, lahko še danes opazimo pri tam živečih ljudeh," dodaja Mikša.

In zato so del projekta, pa tudi razstave na filozofski fakulteti, videopričevanja ljudi, ki so to razkosanje doživeli in je nanje močno vplivalo. Njihovim zgodbam lahko sledimo tudi prek družbenega omrežja Facebook, kjer jih raziskovalci redno objavljajo na strani Projekt Okupacijske meje.

Svet ograj lahko vodi le v tragedijo
In prav ti ljudje s tesnobo opazujejo, kako se zgodba z žičnato ograjo ponavlja po 75 letih. "Kjer koli v Sloveniji stanujete, lahko brez večjega napora pridete peš do enega izmed petih različnih mejnih področij, ki so usodno zaznamovala življenje naših staršev in starih staršev. Kdo je torej bolj poklican od nas, da Evropo in svet opozori na brezumnost današnjih mejnih kamnov, zastraženih meja, zaprtih mejnih prehodov, strašljivih rezilnih žic, ki so – kakšen napredek – danes nadomestile staromodne okupacijske bodeče žice," je ob tem izpostavil vodja projekta zgodovinar Božo Repe.

Prav ozaveščanju, do česa je pri nas z mejami in preprekami ob njih prihajalo med drugo svetovno vojno, je namenjena razstava, ki bo na ogled do 5. decembra. Osrednji del razstave na 12 panojih predstavlja, kako so bile meje politično in diplomatsko določene, na ogled so mejni kamni, koluti bodeče žice iz časa okupacije in ograja, ki je bila postavljena na prelazu nad Vršičem več kot 1.700 metrov visoko na tedanji italijansko-nemški meji. Za primerjavo z aktualnimi časi je ob njej postavljena tudi današnja rezilna žica z meje med Slovenijo in Hrvaško.

Meje so takrat Slovencem vzele prosto gibanje, prosto gospodarjenje s svojim premoženjem in nemalokrat tudi življenje. Ob odprtju razstave je zato dekan Filozofske fakultete Roman Kuhar poudaril, da je "svet bodečih žic in žičnatih ograj napačna pot, ki lahko vodi le v človeško tragedijo".

Novim izsledkom raziskav, dela na terenu ter pretresljivim pripovedim pričevalcev lahko sledite na Facebook strani Projekt Okupacijske meje:

Ana Svenšek, Foto raziskav na terenu: Božidar Flajšman
Prijavi napako
Komentarji
slovenskisin
# 07.11.2018 ob 13:57
zanimivo, da se tako malo omenja okupacija s strani NDH...
FancyBoy
# 07.11.2018 ob 13:56
Sedaj pa imamo svojo drzavo in z njo ne znamo delati.

Zelo zalostno.
menitosi
# 07.11.2018 ob 14:16
Koliko odškodnine smo dobili od Italjanov, Hrvatov in Madžarov?

Nič, Italjani in Hrvati so po vojni celo dobili del našega ozemlja.
Mikita
# 07.11.2018 ob 14:08
@Ljubinica
Slovenci tudi nimamo sreče sami s sabo, saj jih je na pretek, ki se želijo skriti za hrbtom močnejšega gospodarja in ga ščuvati proti drugače mislečim sodržavljanom. Smo en tak mazohitični narod. Ena sama trauma, ki ne popusti. Ker se tako mnogim splača. V nerskončnih nadaljevankah. V parlamentu, z raznimi desnimi in levimi “pričevalci”, kvazi pogovornimi oddajamiz gosti in podobnimi jajci, s katerimi morijo na slovenski televiziji. Ko zmanjka “resnic”, si jih začnejo zmišljevati. Dementni in nič krivi pričevalci, pa so hvaležen material za kreiranje dejstev po želji.
# 07.11.2018 ob 14:02
Ja, tudi mene je presenetilo, da se to SPLOH lahko na glas omenja. Še ena zamolčana resnica. Slovenci res nimamo sreče s sosedi :(
SpicyWeiner
# 07.11.2018 ob 14:34
slovenskisin
zanimivo, da se tako malo omenja okupacija s strani NDH...

En popravek: NDH je prenehala obstajati po koncu II. svetovne vojne, slovensko ozemlje pri Savudriji danes okupira Republika Hrvaška ;-)
1984
# 07.11.2018 ob 15:16
Seveda so bili 4 okupatorji.
Okupacija NDH in pokoli . kraje in posilstva slovenskega prebivalstva ki so jih izvedli ustaši v SLO so znana dejstva.
"Najlepše" je ko vidiš naše politike, ki se hodijo klanjat ustaškim obeležjem širom SLO in V tujini.
Še lepše je ko Madžarski nacionalisti kupujejo SLO medije in naše kvazi "domoljube" ter vlagajo milijone Eurov v SLO "Nogomet" (oz "perejo" v nacionalizem vložen denar)
O zborovanjih fašistov v Trstu ni vredno izgubljati besed.
Avstrija pa se tako vztrajno obrača na pota svojega "malarja".
Zgodovina se ponavlja.
Monopattern
# 07.11.2018 ob 15:35
NDH je okupirala par vasi pri Brežicah, kasneje pa je dobila še del STO. Naj spomnim, da sta bila uradna jezika v STO le slovenski in italijanski, kako je potem tu zraven ozemlja dobila še Hrvaška?? Do leta 1929 nobena oblika Hrvaške države ni imela kopnega stika z Istro, saj jim je pas ozemlja do Reke podaril kralj Jugoslavije šele l. 1929, hkrati z območjem med Muro in Dravo ti. Međimurje. To so dejstva, slovenski politiki so bili zanič že pred 100 leti in od takrat dopuščajo krajo Slovenskega ozemlja.
Homer.
# 07.11.2018 ob 14:20
In danes si sami postavljamo kilometre rezilne žice .........
los-t
# 07.11.2018 ob 17:23
In po vsem tem sran** ki so nam ga 1000 let počeli drugi, sedaj obstajajo Slovenci, ki so za odprte meje in multikulti...žalostno.
Rancher
# 07.11.2018 ob 16:18
Upam, da se bo našel nekdo, ki bo to deželo naredil zopet SLOVENSKO...!!!
pace
# 07.11.2018 ob 17:24
Tega pa ne razumem?
"In prav ti ljudje s tesnobo opazujejo, kako se zgodba z žičnato ograjo ponavlja po 75 letih."

Ves prvi del članka govori o okupaciji slovenskega ozemlja 41-45 in kako so ozemlje razmejili in ogradili okupatorji, današnje meje in ograde pa so namenjene varovanju celovitosti slovenskega ozemlja pred množičnimi vdori organiziranih tujcev iz BV in Afrike, brez dokumentov , neznanih preteklosti in namenov.
Če leta 1941 vojska Kraljevine Jugoslavije ne bi bila v nekaj dneh kapitulirala in bi bili takrat sposobni obraniti meje države, tudi z uporabo ograj in tehničnih ovir, potem tudi okupacije in razkosanja ozemlja ne bi bilo.
Čemu je vendar to podobno, da stanje, ko država ni bila sposobna obraniti svojih meja, izrabljajo za pridiganje proti tehničnim oviram ob Kolpi danes, ki so namenjene prav temu, da se državo obvaruje pred vdorom tujih sil.
Tesla_34
# 07.11.2018 ob 17:04
Vsaka država mora imeti zavarovane meje. Saj ima tudi sako gospodinjstvo zaklenjena vrata svoje hiše/stanovanja in zagrajeno dvorišče pred hišo. Seveda pa morajo biti meja na mejnih prehodih prehodne za ljudi z ustreznimi dokumenti. Država mora vedeti, kdo vstopa in iztopa iz države.
UnderLeach
# 07.11.2018 ob 16:56
"Sedaj pa imamo svojo drzavo in z njo ne znamo delati."

Ok, ampak kje bi šele bili, če bi ostali v prejšnji...
Plavica1
# 07.11.2018 ob 16:53
Homer. # 07.11.2018 ob 14:20 In danes si sami postavljamo kilometre rezilne žice .........

Mi si je ne postavljamo, ampak jo postavljamo zato, da nas novi okupator ne bi izbrisal s površja zemlje. Seveda manjkajo minska polja in stražni stolpi z Metal storm ali vsaj Dillon M134 pod budnim očesom sedanjih "Andrejev Turjaških" !!
jurlin
# 07.11.2018 ob 16:16
# 07.11.2018 ob 14:22
Prijavi neprimerno vsebino
Mikita, se strinjam.
Žalostna je cela naša zgodovina. Če sem lahko malo biblična, je to nekako logično, saj je celotna naša zgodovina zgrajena na bratomoru, ki pa se ni zgodil le enkrat, ampak večkrat - očitno bog takega zločina ne odpusti zlahka. Očitno še toliko manj, ker so bili vsi bratomori storjeni zaradi prvih dveh, najhujših od sedmih smrtnih grehov - zaradi napuha in pohlepa (zaradi volje do moči in bogastva).
In očitno smo se Slovenci zaradi tega, ker so nas večino časa vodili politiki, ki so zaradi napuha in pohlepa, postali še izdajalci, znašli v 9. krogu pekla.
------------------------
Lepo povedano. Tudi v naprej ne bo nič drugače. Vse te naše vlade od "osamosvojitve" naprej so samo vdani hlapčki okupatorjev. Ta država tako nima prihodnosti saj smo tudi danes pod tujo okupacijo in častimo veleizdajalce, ki nam vladajo namesto. da bi ti osebki za veleizdajo sedeli v zaporu ali še kaj hujšega.
# 07.11.2018 ob 14:53
hrgotax

# 07.11.2018 ob 14:36
Ljubinica,
s tarnanjem ne bomo nič dosegli.
Kar je bilo, je bilo.
Iz tega je treba potegniti lekcijo in iti naprej, soncu naproti. To je edina pametna pot.
--------------------------------------------------

Se absolutno strinjam. Toda dokler nas bodo vodili isti tipi voditeljev, kot nas vodijo že skozi vso zgodovino, se ne bo nič spremenilo.
Edino, če bi se narod po nekem čudežu poeenotil in se takim voditeljem uprl, , ampak težko kaže - mediji zelo fajn skrbijo za to, da se ne.
hrgotax
# 07.11.2018 ob 14:36
Ljubinica,
s tarnanjem ne bomo nič dosegli.
Kar je bilo, je bilo.
# 07.11.2018 ob 14:22
Mikita, se strinjam.

Res tragičen narod, tragična usoda :(
Sandopes
# 07.11.2018 ob 15:53
Poznam ogromno zamejskih Slovencev,in vsi vedno zahvalijo Bogu ali komu drugemu,da se niso znasli na drugi strani meje,v Jugoslaviji!
RJSlo
# 07.11.2018 ob 15:52
No ja. Šele, ko bodo naši zgodovinarji obdelali arhivske dokumente iz Belega mesta, Dunaja, Berlina, Rima in Vatikana, bodo lahko sestavili dokaj resnično zgodovino slovenskega naroda.

Nekaj se jih nahaja še v Moskvi in Washingtonu. Še najmanj jih imamo v Lublani.
# 07.11.2018 ob 14:11
popravek! napravite mi to deželo ZOPET nemško!, ker so jo za nemško že imeli (še posebej štajersko, kjer ni bilo slovenščine v šolah) zelo doleta 1918 in bili hudi boji v Celju med Slovenci in Nemci, v RTV koprodukciji ji na to temo tudi nastal film z naslovom Aufbiks in je mel Hilter 41 payback time, poodbno kot v Parizu
Matjaz82
# 08.11.2018 ob 10:09
"Napravite mi to deželo nemško, italijansko, madžarsko, hrvaško! Kako so zarezale meje okupacije?"

Nekako za vse razen za italijansko skrbi kar naša vrla SDS.
Za Hrvate ruši arbitražo, Madžarom daje politično moč v državi in tudi gospodarsko, z Nemci pa imajo simpatije še iz domobranskih časov.

Vse za svojo politiko, klasično izdajalsko.
Bivši uporabnik
# 07.11.2018 ob 16:41
Še enkrat,

Malta, Luksemburg in Ciper

Samo te države so manjše

radi bi pa mel tripasovnico na avtocesti po Slo??

Me prav zanima s kakšno cesto je "švicarski" "Bovec" povezan z Bernom

Mamo več km cest na prebivalca od ZDA
Bivši uporabnik
# 07.11.2018 ob 16:34
Dve dejstvi ne upoštevate

- popis prebivalstva, tudi na podalgi njega se delajo meje...se je več ljudi v Istri izreklo za Hrvate kot Slovence
- manjše države od Slovenije v EU so
Ciper, Malta, Luxemburg

Nimamo boge zgodovine, samo smo eni najmanjših nacij na svetu, ampak obstajajo večji narodi pa niso nacija

Lahko bi bili ponosni na našo zgodovino, da smo tolk dobri, da mamo svojo državo in smo nacija...sej mamo Pahorja :)

PS: Katalonci nimajo svoje države...kolko je velka Barcelona napram Ljubljani?
Rockos
# 07.11.2018 ob 16:50
In po toliko letih se zgodovina spet ponavlja. Zopet se postavljajo ograje in dela meje. Ampak... kdo je pa sedaj "okupator"?

V glavnem nam na naši zemljici živeti ne dajo. Čeprav imajo vsi drugi veliko več prostora, kot mi, imajo idejo, da lahko pridejo sem, si vzamejo svoj kos torte raje od nas in s seboj prinesejo še svoje navade, ki jim v njihovem svetu niso prinesle radosti in izobilja. Spet smo pri prvem stavku...
Drncl
# 07.11.2018 ob 16:45
NDH nam je Slovencem še največ ozemlja vzela, pa tega noben nikoli ne omeni...
brehme
# 08.11.2018 ob 10:52
Levičarji ponosno pravijo, naredite nam to deželo multikulti.
stratocaster
# 07.11.2018 ob 15:40
Meje - slabo!
mpfr
# 07.11.2018 ob 15:01
Lepo, da se je nekdo lotil orisa življenja človeka, ki ga je to najbolj zadelo - prebivalce ob mejah! Sem slišal kar nekaj zgodb, kako jih je mina raznesla, ko so prehajali mejo zaradi kontrabanta, pa tudi le za to, ker so želeli k sorodnikom na drugi strani ali k maši :(
# 07.11.2018 ob 14:13
Madžari pa so dovolili slovenščino sam v točno določenih urah, Italjani v novo zaseden ozemlju dokaj popustljivi, ne pa na Primorskem
veza
# 09.11.2018 ob 00:37
Je pa zanimivo, da so Nemci pustili Italijanom zavzetje celotne jadranske obale , prav lahko bi si vzeli vsaj Trst in okolico, da bi imeli dostop na Jadran.
galoper
# 08.11.2018 ob 09:58
Za zavarovanje pred komunističnimi incidenti, so okupatorji postavili fizične prepreke in ustrahovali nedolžne ljudi, kar je bila tudi taktika komunistov, da so potencirali sovražni odnos in nastala je državljanska vojna, ki še vedno raja. Zdaj v prefinjeni ekonomski obliki. Komunisti so zmagali, saj so bili strah in trepet domačega ljudstva zoper katerega so z incidenti hujskali še okupatorje. Poglejte že enkrat resnici v oči in povzdignite trdoživost slovenskega naroda brez oblasti željnih totalitarističnih teroristov.
ForwardThinking
# 07.11.2018 ob 18:39
# 07.11.2018 ob 14:11
napravite mi to deželo ZOPET nemško!, ker so jo za nemško že imeli (še posebej štajersko, kjer ni bilo slovenščine v šolah) ...

To je laž, ki so ti jo natrosili osvoboditelji! Na srečo pa vemo, da je v osnovnih šolah pouk poteka v slovenščini tudi v času avstroogrske. Na višjih šolah šele v nemščini! Nemščina je tisti čas bila jezik učenjakov. Beri zgodovinske knjige, pa mogoče vprašaj svoje prastare starše, če jih še imaš. Jaz sem toliko star, da sem vse te stvari izvedel iz prve roke, ne pa iz "navodil za uporabo", ki so jih morali v spanju citirati pionirški.
ForwardThinking
# 07.11.2018 ob 18:35
O še eno zavajanje in potvarjanje zgodovine.
RJSlo
# 07.11.2018 ob 17:42
P. S. Se spomnite Zgodovinarja* Boga Grafenauerja? No, on je tudi postavljal meje. In to meje do katerih je segala slovenska poselitev.

*Vsaj zame, kot laika, en najboljših slovenskih zgodovinarjev. Brez pritiskov iz Belega mesta in Agrama bi dosegel še več. Namerno napisal veliko začetnico.
VICTORIA99
# 07.11.2018 ob 17:21
Zgodovina se ponavlja....
krucyfix
# 07.11.2018 ob 15:38
> slovensko ozemlje pri Savudriji danes okupira Republika Hrvaška ;-)

En popravek, ni tolk enostavno, okrog Savudrije je včasih živelo največ Italijanov...
sajn.frane
# 09.11.2018 ob 12:38
v Italiji prosperira fašizem, v Avstriji nacizem, na Madžarskem in hrvaškem mešanica obojega, v Sloveniji pa idiotizem ki je slep za dogajjanje v okolici.
motoyama
# 09.11.2018 ob 08:32
Cel kup fotografij, pa niti enega zemljevida, na katerem bi bralec lahko nazorno videl kaj se je sploh dogajalo.
veza
# 09.11.2018 ob 00:34
Repe
spet poln protislovij, tolče po okupatorjih med vojno, pravilno, hkrati se zavzema za prihod novih okupatorjev, izdajalsko.