David Shrigley:
David Shrigley: "Upam, da bo moja stvaritev izboljšala Trafalgar Square, London, Veliko Britanijo in svet. To bi bila cenovno precej učinkovita metoda." Foto:
Hans Haacke, Gift Horse
"To je nekakšen memento mori, referenca na umetnostno zgodovino in na dejstvo, da je denar tista skrita gonilna sila, ki v dobrem in zlem poganja naše mesto."
Katharina Fritsch: Hahn / Cock (2013)
Kipi na kip modrega petelina, ki trenutno zaseda četrti steber, so večinoma pozitivni, čeprav se večini ljudem zdi "popolnoma trapast" in "rahlo pythonovski". Foto: EPA

David Shrigley, čigar dela so na prvi pogled simplistične krace, pospremljene s flegmatičnimi aforizmi in začinjena z zdravo mero črnega humorja, je eden od dveh izbrancev na natečaju, s katerim izbirajo umetnike, ki bodo dobili priložnost za razstavljanje na "četrtem stebru" na Trafalgarjevem trgu. Umetnik je svoj tri metre visoki, v gesti odobravanja dvignjeni palec iz brona naslovil Really Good (Res dobro), razstavili pa ga bodo leta 2016.

Shrigleyev kip je dobil tudi podporo ljudstva: od 40 tisoč ljudi, kolikor jih je obiskalo razstavo nominiranih del, je velika večina tistih, ki so komsiji oddali svoja mnenja, glasovala prav za Really Good. Priznanje je več kot spodobna "tolažilna nagrada" za to, da je Shrigley pred približno dvema mesecema bitko za Turnerjevo nagrado izgubil proti Lauri Prouvost in njeni "virtualni čajanki". "Nisem bil tako zelo razočaran, da nisem dobil Turnerjeve nagrade, ker je tudi nisem pričakoval," sicer pravi Shrigley. "Ampak tole sem si pa resnično želel dobiti. Več kot odtehta Turnerjevo."

Bolje kot samo ček
Sicer je Shrigley, z lastnimi besedami, "super vesel" zaradi izbora, saj "je to priložnost, da nekaj ustvariš. Za razliko od tega, da dobiš nagrado (ali ne), ti tukaj ne dajo samo denarja, ampak priložnost, da ustvariš nekaj v takih dimenzijah, kakršnih si sam nisi znal niti zamisliti."

Pozitivna gesta njegovega kipa bi se lahko izkazala za "samoizpolnjujočo se prerokbo", češ da bo tako gospodarstvu kot tudi vremenu in družbi koristila pozitivna nastrojenost, je prepričan umetnik. "Kot umetnik moraš verjeti, da umetnost dela svet lepši. Ampak kljub temu sem ustvaril nekaj precej zajedljivega. V isti sapi je satirično in iskreno.

Poetični konjski skelet (brez jezdeca)
Druga izbrana umetnina med šestimi v ožjem izboru je Gift Horse (Podarjeni konj), delo Hansa Haackeja. Gre za prav tako bronast kip konjskega skeleta, ki ima okrog noge zavezano eletronsko "zapestnico", na kateri se izpisujejo aktualne cene delnic. Kip bodo razstavili leta 2015, ko se izteče "mandat" trenutno razstavljenemu modremu petelinu Katharine Fritsch. Haacke je sicer v Nemčiji rojeni umetnik, ki pa živi in dela v New Yorku; v večini svojih del se ukvarja z razmerjem med umetnostjo, močjo in denarjem. Njegov Podarjeni konj je menda "ironično laskav" komentar na kip Viljema IV, ki bi po prvotni zamisli moral stati na četrtem stebru.

"To je nekakšen memento mori, referenca na umetnostno zgodovino in na dejstvo, da je denar tista skrita gonilna sila, ki v dobrem in zlem poganja naše mesto. Zelo poetična stvaritev je," je pripomnil Ekow Eshun, predsednik komisije, ki je izbrala zmagovalni deli.

Salomonska rešitev za nezasedeni podstavek
"Četrti podstavek" na severozahodnem koncu Trafalgarjevega trga so postavili že leta 1841. Mišljeno je bilo, da bo na njem stal kip Viljema IV. na konju - a je zaradi pomanjkanja denarja res ostalo le pri zamisli. Pozneje se mestni veljaki nikoli niso mogli dogovoriti, kateri monarh ali general bi si najbolj zaslužil svoje mesto ob Juriju IV., Henryju Havelocku in poveljnikih iz kolonialnih časov Jamesa Napierja.

Leta 1999 so tako začeli projekt "The Fourth Plinth", kar pomeni, da si na mestu kipa sledijo postavitve znanih sodobnih umetnikov. Svojo priložnost so do zdaj dobili že številni vodilni britanski umetniki. Led je prebijal Mark Wallinger z Ecce Homo, marmornatim kipom Jezusa v človeški velikosti, med zanimivejšimi pa je bil tudi koncept Antonyja Gormleya, One & Other. Za sto dni je na trg postavil prazen podstavek; približno 2.400 ljudi je dobilo priložnost (posamično) zavzeti mesto na njem in tam eno uro početi, kar jim je padlo na pamet.

Angleško-nigerijski umetnik Yinka Shonibare je leta 2010 na četrtem stebru razstavil Nelsonovo ladjo oz. miniaturno (1:30) repliko bojne ladje, ki je na čelu britanske mornarice in pod vodstvom admirala Horatia Nelsona zmagala v sloviti bitki pri Trafalgarju. Ladja je bila zaprta v steklenico, veliko 4,7 metra krat 2,8 metra. Trenutno nad trgom kraljuje kričeče plava skulptura petelina, delo nemške umetnice Katharine Frisch, naslovljena preprosto Cock. Londončanom je malo bolj sproščeni prispevek za četrti steber večinoma všeč. "Petelin ima bolj pridih nagajivosti kot pa bahaškega posmehovanja. Kip je v enaki meri poklon trgu in njegova satira," je zapisal eden od umetnostnih kritikov.

V spodnji galeriji si oglejte še štiri predloge iz ožjega izbora, ki pa nikoli ne bodo stali na stebru.