Friedrich Loos: Panorama Rima (II od V), Pogled na Karakalove terme, 1850, olje na platnu, 74 x 99 cm. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Alte Nationalgalerie / Andres Kilger.
Friedrich Loos: Panorama Rima (II od V), Pogled na Karakalove terme, 1850, olje na platnu, 74 x 99 cm. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Alte Nationalgalerie / Andres Kilger.

Osrednjo peterico platen na razstavi, ki bo na ogled do 20. novembra, dopolnjujejo manjše upodobitve Rima iz prve polovice 19. stoletja. Kustose postavitve so zanimale podobe, na katerih so slikarji združili urbani prostor in krajino. Številni umetniki so tedaj potovali v Italijo, da bi se učili ob dosežkih renesančnih, baročnih mojstrov preteklih stoletij, navdih pa našli predvsem v pokrajini, ki je polna antičnih ruševin in presvetljenih s sredozemsko svetlobo, ponujala pravi odgovor njihovim romantičnim hrepenenjem.

V Gradcu rojeni Friedrich Loos (1797-1890) je v Rimu bival v revolucionarnem letu 1848, ko se je v mestu dvignil upor proti papeški državi. Ulični boji in industrializacija so spreminjali podobo mesta in Loos je prelomnost trenutka razumel kot klic po ovekovečenju mesta, katerega podoba se bo za vedno spremenila. Zato ga je ovekovečil na petih platnih, ki sestavljajo panoramski pogled na Rim in njegovo okolico. Rim je slikal z enega od sedmih rimskih gričev, ko je mesto razveseljevala jutranja svetloba. Zvest detajlu slikar pogled obiskovalca vodi prek antičnih in srednjeveških spomenikov do pokrajine v ozadju.