16-letni Hirst je v mrtvašnico prvič prišel s prijateljem, študentom mikrobiologije; ko je trupla začel preučevati iz prve roke, je imel doma že zajetno zbirko patoloških knjig. Foto: Tate Gallery
16-letni Hirst je v mrtvašnico prvič prišel s prijateljem, študentom mikrobiologije; ko je trupla začel preučevati iz prve roke, je imel doma že zajetno zbirko patoloških knjig. Foto: Tate Gallery
Damien Hirst: Away from the Flock (1994)
Mladega Hirsta je fasciniral "odurnejši" vidik človeškega telesa, na primere opekline in rane, obenem pa ga je navdahnila umetnost Francisa Bacona. Foto: Tate Gallery
Damien Hirst
Britanski kritiki so lani prvo domačo pregledno razstavo razvpitega umetnika, avtorja najdražje umetnine v zgodovini z naslovom For The Love Of God (samo material za lobanjo, posuto z diamanti, naj bi stal okoli 14 milijonov funtov), pričakali "na nož". Eno izmed vplivnih kritiških peres je za Hirstova dela pred odprtjem pregledne razstave zapisal, da so ta trenutno vredna precej več, kot bodo morebiti po razstavi. "Znebite se svojih Hirstov!" je rotil Julian Spalding. Foto: EPA

V odprtem pismu, naslovljenem na časnik The Independent, ugledna akademika umetniško fotografijo iz leta 1981 označita za "brezobzirno eksploatacijo", ki, sta prepričana, ne kaže dolžnega spoštovanja do pokojnika.

With Dead Head (Z mrtvo glavo) je fotografija široko nasmejanega, takrat 16-letnega Damiena Hirsta; posneta je bila v prostorih šole za anatomijo v Leedsu, kamor se je bodoči enfant terrible britanske umetnosti hodil učit risati človeško telo.

"Zloraba položaja umetnika"
Ogorčena arheologa fotografijo, ki danes visi v galeriji v Walsallu (kot del razstave Artist Rooms: Damien Hirst), razumeta kot "zlorabo položaja". "Posneti tako fotografijo pomeni kršitev profesionalnih standardov vseh, ki imajo službeno opravka z mrtvimi telesi," sta v svojem pismu zapisala Sarah Tarlow in Matthew Beamish z Univerze v Leicesterju. "Dobro se zavedava, da je Hirstova umetnost namenjena temu, da šokira, ter da ima pogosto opravka s trupli, a ta prizor se zdi neobziren in izkoriščevalski. To je primer zlorabe položaja umetnika."

Bi na lobanjo Riharda III nataknili trapasto kapico?
Podpisana sta profesorja na oddelku univerze, ki se je lani na naslovnicah znašla zaradi neverjetnega odkritja pod parkiriščem v Leicestru: naleteli so na, kar so pozneje forenziki tudi uradno potrdili, ostanke slovitega (in osovraženega) britanskega kralja Riharda III. "Resnično naju je šokiral kontrast med skrbjo, s katero smo nadzorovali predstavitev Rihardovih kosti, in pomanjkanjem obzira posameznika na tej fotografiji," je za Independent dodal Beamish. "Čeprav je Rihard živel pred več kot 500 leti, nam ne bi niti padlo na pamet, da bi objavili slike, na katerih režeče držimo njegovo lobanjo. Ali pa smo mu nadeli trapasto pokrivalo."

Fotografija ostaja v galeriji
Akademika sta po svojih besedah Galeriji nove umetnosti pisala že dvakrat, a fotografije ne nameravajo umakniti, češ da "je bila v preteklosti že na ogled v različnih javnih galerijah in da doslej ni bilo še nobenih pritožb".

Obseden s smrtjo
V povezavi z najzgodnejšim obdobjem svojega ustvarjanja Hirst na svoji spletni strani piše: "Ko sem bil še res mlad, sem hotel vedeti več o smrti; šel sem v mrtvašnico in se dokopal do trupel in bilo mi je slabo, mislil sem, da bom umrl, grozno je bilo. Ampak vrnil sem se in potem še enkrat in jih risal. In pred očmi sem imel točko, na kateri se smrt začne in življenje konča, preden sem jih jaz videl." V povezavi s konkretno fotografijo umetnikov predstavnik za omenjeni časopis ni hotel komentirati ničesar.

Da je Hirstov opus v veliki meri preizpraševanje tematike smrti, seveda ni nobena skrivnost: loteval se je je na različne načine, najodmevneje z "vlaganjem" živali v formaldehid. In če arheologa njegovo ustvarjanje cenita, pa ju pri fotografiji With Dead Head moti predvsem to, da je bila posneta brez pokojnikovega privoljenja: "Gre za izdano zaupanje."