Škoda na sliki je bila tolikšna, da jo je ekipa strokovnjakov popravljala 18 mesecev. Foto: Reuters
Škoda na sliki je bila tolikšna, da jo je ekipa strokovnjakov popravljala 18 mesecev. Foto: Reuters

Britanskemu narodu se opravičujem za to, kar sem storil. Najbrž sem hotel spremeniti umetnostni svet, ampak sem se tega lotil na seveda zelo, zelo zgrešen način. Skoraj leto in pol sem preživel v zaporu in Britanci so plačali visoke stroške restavracije, česar moje dejanje gotovo ni bilo vredno. Prepričan sem, da je kipa opravila odlično in pozivam vse, naj si gredo sliko ogledat.

Vladimir Umanets
Seagramova platna je Rothko, eden ključnih abstraktnih umetnikov, konec 50. let 20. stoletja naslikal za newyorško restavracijo Four Seasons, kjer pa nikoli niso visela. Pozneje jih je podaril londonski galeriji Tate. Foto: Reuters

Vladimir Umanets, ki je oktobra predlani pustil svoj pečat v sobi z Rothkovimi deli, svojega dejanja niti ni zanikal: primerjal ga je namreč z Duchampovim šokiranjem likovnega prizorišča s slavno fontano leta 1917. Za svoje dejanje je bil obsojen tudi na zaporno kazen (in se pozneje v skesani izjavi za javnost tudi posul s pepelom.)

Po poročanju očividca je storilec mirno sedel in gledal sliko, trenutek pozneje je sam sicer slišal škrabljanje pisala po sliki, vendar ko se je obrnil, je moški že pohitel iz sobe. In kaj je ruski umetnik zapisal na sliko svojega rojaka? "Vladimir Umanets, potencialno delo 'rumenizma' (yellowism)." Kot pove na spletu objavljen manifest, je "yellowism" umetniško gibanje dveh umetnikov, Umanetsa in Marcina Lodyga.

Umanets je takrat pojasnil, da je s svojim dejanjem dvignil vrednost slike tega slavnega abstraktnega ekspresionista. "Nisem je uničil. Ničesar nisem ukradel," se je branil in se skliceval na številne sorodne primere, ko so umetniki podpisali delo, ki ni bilo njihovo - Marcel Duchamp ali celo Damien Hirst, denimo.

Hotel je "pomagati" sodobni umetnosti
Rothka občuduje in meni, da je bil ena največjih figur v umetnosti 20. stoletja. To je storil, da bi pritegnil pozornost k temu, kar se dogaja v sodobni umetnosti. "Mislim, da bo po restavraciji slike in odstranitvi mojega podpisa vrednost platna nižja, vendar bo po nekaj letih zaradi mojega dejanja narasla," je trdil umetnik.

"Bali smo se najhujšega"
"Prav gotovo se je izteklo bolje, kot smo lahko upali na začetku restavriranja," je za BBC priznala vodja restavratorskih del Rachel Barker. "Škoda je bila tolikšna, da smo se res bali najhujšega."

Umants je po njenih besedah "pografitiral" del platna "v velikosti vinilne plošče" (torej s premerom kakih 30 centimetrov); njegova barva je na nekaterih mestih pricurljala skozi platno.

Strokovnjaki so dejansko naredili repliko slike in jo nato počečkali z grafitom; svoj izdelek so narezali na kose in nato na vsakem posebej preizkušali različne tehnike odstranjevanja barve. Restavracija je galerijo stala okrog 200 tisoč funtov.

Britanskemu narodu se opravičujem za to, kar sem storil. Najbrž sem hotel spremeniti umetnostni svet, ampak sem se tega lotil na seveda zelo, zelo zgrešen način. Skoraj leto in pol sem preživel v zaporu in Britanci so plačali visoke stroške restavracije, česar moje dejanje gotovo ni bilo vredno. Prepričan sem, da je kipa opravila odlično in pozivam vse, naj si gredo sliko ogledat.

Vladimir Umanets