Železniška postaja v Novi Gorici. Foto: MMC RTV SLO/Mojca Dumančič
Železniška postaja v Novi Gorici. Foto: MMC RTV SLO/Mojca Dumančič
Železnica
Izročitev dopisa evropski komisarki Violeti Bulc v Borovnici. Foto: Slavko Zobec
Železnice Nova Gorica
Vlaki so, a povezav ni. Foto: MMC RTV SLO/Mojca Dumančič


Zato so člani Operativne iniciative za Bohinjsko progo in čezmejnega Združenja za teritorialno sodelovanje poslali protestno pismo evropski komisarki za mobilnost in promet Violeti Bulc. Večletni pozivi za železniško povezavo so bili namreč v Rimu in Ljubljani neuslišani.

Hoditi po progi je – varno! Vsaj na čezmejnih tirih, kjer potniških vlakov ni. Na treh mestih železnica prečka mejo: med Novo Gorico in Gorico, prek Krepelj in Repentabora do Opčin in med Sežano ter Opčinami. V protestnem pismu evropski komisarki so opozorili: "Priča smo absurdni situaciji, da Slovenija in Italija – kljub obstoječim in aktivnim tirnim povezavam – nimata vpeljanih potniških vlakov med pomembnimi mesti, kar je za obe državi in Evropsko unijo nedopustno in nerazumljivo. Paradoksalno se to dogaja v 'združeni Evropi', med ko je v času Jugoslavije proti Trstu in tudi Benetkam potekal intenziven meddržavni in mednarodni potniški promet, s šestimi do osmimi vlaki na dan. Celo med Gorico in Novo Gorico je bila med letoma 1960 in 1998 zagotovljena potniška povezava s potniškim vagonom, priključenem tovornemu vlaku."

Ne gre za tehnične, temveč za birokratske ovire
Matjaž Marušič iz Operativne iniciative za Bohinjsko progo opozarja: "Tehničnih ovir za čezmejne potniške vlake ni. Trenutno gre večinoma za organizacijske in birokratske ovire." In kakšne so trenutne razmere na čezmejnih tirih? "Zdaj potniški vlaki vozijo le v maloobmejnem prometu med Sežano in Opčinami, vendar so brez ustrezne navezave na druge potniške vlakovne povezave proti Italiji. Gre za nekakšno slepo črevo. Zagotovljen ni niti mestni avtobusni prevoz z železniške postaje na Opčinah proti Trstu. Med železniškima postajama sosednjih Goric, Nove Gorice in Gorice v Italiji, je sicer vzpostavljen mestni avtobusni prevoz, a je premalo usklajen z odhodi in prihodi vlakov," razloži Marušič. Da so železniške povezave med državama neustrezne, so evropsko komisarko Bulčevo že opozorili na čezmejnem srečanju na Trgu Evrope med sosednjima Goricama pred dobrim mesecem dni, ponovno pa še na nedavni slovesnosti ob 160-letnici Južne železnice v Borovnici.

Ni politične volje
V protestnem pismu člani Operativne iniciative za Bohinjsko progo in Evropskega združenja za teritorialno sodelovanje zahtevajo takojšnje ukrepanje: "Evropska komisarka naj pozove vladi Slovenije in Italije ter njuna pristojna ministrstva, da vsi takoj pristopijo k intenzivnemu reševanju te problematike. Namreč – v tem primeru je problematično le pomanjkanje resne politične volje, kajti problem se lahko reši na zelo enostaven in hiter način ter z nizkimi finančnimi vložki." Za vzpostavitev železniških povezav med država obstaja več študij in projektov, ki pa so obležale v predalih. Če se Rim in Ljubljana doslej nista mogla dogovoriti, naj naju pritisne Bruselj, še dodajajo člani obeh združenj. Sandra Sodini, direktorica Evropskega združenja za teritorialno sodelovanje, ob tem poudarja: "Ne gre le za povezavo med sosednjimi čezmejnimi mesti, kot sta Nova Gorica in Gorica. Resnici na ljubo, se med tema dvema mestoma lahko zapeljete kar s kolesom. Gre predvsem zato, da so čezmejne železniške povezave potrebne predvsem za boljšo pretočnost v notranjost obeh držav, za povezavo s severa na jug med Slovenijo prek Transalpine do Benetk, Trsta in Vidma - mest, ki bi jih lahko povezali prek drugega železniškega prehoda, prek Opčin. V to moramo prepričat Ljubljano in Rim."

Železničarji dogovorjeni, na potezi država
Opozarjanja in pritiski obeh lokalnih skupnosti ob meji so se obrestovali vsaj pri operaterjih. Miloš Rovšnik, pomočnik direktorja na Potniškem prometu pri Slovenskih železnicah, je tako zatrdil: "Najdlje smo pri dogovarjanju za čezmejno železniško linijo Ljubljana – Trst – Benetke. Slovenske železnice in italijanski prevoznik Trenitalia smo se že dogovorili za vzpostavitev dnevne povezave z vlakom na relaciji Ljubljana—Opčine—Trst—Benetke. To pomeni, da smo se dogovorili za vozni red in komercialne pogoje ter tudi testiramo garnituro za vožnjo. Za realizacijo projekta je zdaj bistvena še konkretna politična podpora s strani pristojnih oblasti v Italiji, predvsem pokrajine Furlanije – Julijske krajine oziroma je potreben podpis pogodbe med pokrajinskimi oblastmi v sosednji državi in Trenitalio. Na strani Slovenije je to že urejeno." Tudi za povezavo med Novo Gorico in Gorico se trudijo, zatrjuje Rovšnik: "Slovenske železnice smo seveda zelo zainteresirane za povezavo med Novo Gorico in Gorico na italijanski strani in te pobude smo tudi že posredovali prevozniku Trenitalia. Naš predlog je podaljšanje določenih linij med Jesenicami in Novo Gorico dalje do Gorice. Pogoj za to pa je najprej pridobitev potrebnega dovoljenja za vožnjo naših garnitur po železnici v Italiji."

Če bi se želeli z vlakom odpeljati iz Ljubljane v Benetke, je to v teoriji sicer mogoče, v praksi pa povsem nekaj drugega. Poglejmo tri možnosti:
1.) Slovenske železnice ponujajo avtobusni prevoz iz Ljubljane do Trsta, tam pa potniki presedejo na vlak do Benetk. Pot traja štiri ure.
2.) Obstaja še možnost, da v Ljubljani sedete na vlak, se peljete do Sežane, tu presedete na vlak za Novo Gorico, potem se mora potnik sam znajti in nekako priti do Gorice v Italiji, tam se usede na vlak za Tržič, v Tržiču pa še na vlak za Benetke. Pot traja neverjetnih sedem ur.
3.) Tretja možnost z vlakom predvideva celo ovinek do Beljaka.
Z avtomobilom za 241 kilometrov potrebujete 2 uri in 40 minut.



Tiri so, vlakov ni
Tiri so, vlakov ni