OŠ Maks Pleteršnik Pišece je ena izmed desetih središč Unescove mreže ASP. Foto: Suzana Vahtarić in arhiv OŠ Pišece
OŠ Maks Pleteršnik Pišece je ena izmed desetih središč Unescove mreže ASP. Foto: Suzana Vahtarić in arhiv OŠ Pišece

Tema letošnjega je nastala kot pomoč srednji poklicni šoli v Vršcu v Srbiji. Ravnateljica Nuška Ogorevc je povedala, da so jih s prijateljske šole v Srbiji pozvali, da poimenujejo dele voza.

"Mi smo to sodelovanje nadgradili in nastal je projekt terenskega dela v povezavi s starejšimi generacijami, pri čemer smo skušali čim bolj spoznati življenje in delo v tistih časih, ko se je voz še uporabljal, ker se nam zdi to pomemben del kulturne dediščine," je dejala ravnateljica in razložila, da je niti spletla njihova učiteljica v Srbiji Rut Zlobec, in sicer v društvih Slovencev v Rumi, Vršcu in Novem Sadu, kjer ravno tako ustvarjajo in raziskujejo na temo voza. Pišeški učenci se bodo septembra udeležili zaključka projekta v Srbiji.

Projekt so predstavili tudi na svoji šoli in medse povabili krajane, pri katerih so že pred tem spoznavali voz - oziroma narečno vuz - in običaje, ki so se spletali ob delu z vozom. Ti voz še imajo in ga uporabljajo ali pa se spominjajo opravil z njim.

Na prireditvi so predstavili še vse delavnice, tudi pekli so in pogostili učence in obiskovalce, saj je s kmečkimi opravili povezanih precej tipičnih jedi. Ravnateljica je povedala, da bodo v nadaljevanju v zibelki jezikoslovca Maksa Pleteršnika, čigar ime nosi šola, pripravili tudi brošuro in slovar izrazoslovja na temo voza.

Učenke Neli Verstovšek, Tina Jagrič in Tjaša Černelič so o delavnicah pred zaključno predstavitvijo zapisale: "Učenci smo bili v različnih delavnicah in ustvarjali. 1. in 2. razred so z učiteljico Ireno Markovič in Karmen Levak pekli jabolčni in sirov zavitek. Vsi nestrpno čakajo, da ga bodo pohrustali! 3. razred je z učiteljico Romano Žnideršič izdeloval mlinčke časa, ki jih bodo postavili v Gabernico. Reciklirali so plastiko in iz naravnega materiala izdelali mlinčke. Pripravljali so se na predstavitev, ki bo natančneje opisala vozove. Pri kulinariki so z učiteljico Simono Tihole, Dragico Šeler in gostujočo Jožico Kostevc pekli kruh in pečenjak. Z učiteljico Tanjo Plevnik so pri urah turistične vzgoje natančno preučili poimenovanja delov voza. Pri tem jim je prijazno pomagal gospod Ivan Travnikar. Z učiteljico Martino Suban pripravljajo dramsko uprizoritev pri kolarju, ki jo bodo odigrali na zaključni prireditvi. Pri delavnici Spomini, običaji in izrazi so se razdelili v tri skupine, mentorja pa sta David Križman in Mojca Pevec. V nekaterih skupinah prepisujejo anekdote in spominke o vozovih. Eni zapisujejo intervjuje, ki so jih opravili v preteklem tednu pri gospodu Liparju v Blatnem. Ker je gospod izdeloval vozove, je prava zakladnica tega področja. Pri Mojci Pevec so zapisali tudi intervju, ki so ga opravili pri gospodu Germovšku, pri katerem so se pozanimali o vozu zapravljivčku in videli veliko živali. Obiskali so tudi gospoda Liparja, kovača, ki nam je v namen prireditve posodil svojo maketo voza. Pri urah likovne umetnosti in likovnega snovanja so nastali različni in zanimivi likovni izdelki, ki so jih skupaj z Urško Tomše razstavili v šolski avli."

Foto: Suzana Vahtarić in arhiv OŠ Pišece