Črni petek (Black Friday) je svoje ime dobil zato, ker naj bi trgovci na ta dan prvič v letu iz negativnih (rdečih) prišli v pozitivne (črne) številke. Foto: Reuters
Črni petek (Black Friday) je svoje ime dobil zato, ker naj bi trgovci na ta dan prvič v letu iz negativnih (rdečih) prišli v pozitivne (črne) številke. Foto: Reuters
Američani so na črni petek kupovali predvsem izdelke sodobne elektronike. Foto: EPA
Letos so namreč kupci v ameriških trgovinah na črni petek zapravili 9,1 milijarde dolarjev. Če zraven štejemo še konec tedna, ki je sledil, torej sobotno in nedeljsko prodajo, je bil "izplen" vseeno dobrih deset odstotkov nižji kot lani, kar pa je predvsem posledica občutno višje prodaje na praznični četrtkov zahvalni dan. Foto: Reuters
Na pozitivno razpoloženje ameriških potrošnikov vpliva tudi rast delniških indeksov. Newyorški Dow Jones se je pred kratkim na nekaj točk približal meji 18 tisoč točk. Foto: Reuters

tek namreč ni več tisto, kar je bil.

Črni petek (Black Friday) v ZDA tradicionalno začenja decembrsko nakupovalno mrzlico. Gre za dan, ko kupci, spočiti po prazničnem zahvalnem dnevu, odprejo denarnice in zapravijo toliko kot noben drug dan v letu. A navade so se malenkost spremenile. Letos črni petek ni bil dan, ko bi potrošniki tako silovito navalili na trgovine, saj so te že po noči čarovnic ponujale velike popuste, "konkurenco" pa predstavlja tudi dan pred črnim petkom, torej praznični zahvalni dan. In res, na zahvalni dan, ko so bile številne trgovine kljub peticijam, naj bo drugače, odprte, je prodaja letos v ZDA narasla za okrog 25 odstotkov, velik delež pa ima še vedno spletna prodaja. Wal-Mart je imel ta dan na spletni strani kar 500 milijonov ogledov, od tega 70 odstotkov z mobilnih naprav.

Črni petek je še vedno dan, ko se največ zapravi
Kljub občutni rasti pa se prodaja na zahvalni dan s prodajo na črni petek še ne more meriti. Letos so namreč kupci v ameriških trgovinah na črni petek zapravili 9,1 milijarde dolarjev, kar je skoraj trikrat več kot na zahvalni dan. Najbolje so šli v prodajo izdelki sodobne elektronike. Toliko pametnih telefonov in tabličnih računalnikov še ni bilo prodanih, tako da je bila samo na črni petek letošnja prodaja mobilnih naprav 28 odstotkov višja od lanske. Podobne smernice so tudi v Veliki Britaniji. Veriga veleblagovnic John Lewis je na Otoku v zadnjem novembrskem koncu tedna v povprečju vsako sekundo prodala en tablični računalnik, posledica pa je bila najboljša prodaja ob koncu tedna v zgodovini podjetja.

Cenejšo nafto občuti zlasti ameriški potrošnik
Na dan, ko se najbolje pokaže kondicija ameriškega kupca, moramo torej letos gledati nekoliko širše in za kakršne koli sklepe upoštevati prej omenjene dejavnike. Analitiki napovedujejo, da bo predpraznična prodaja (november, december) v ZDA v primerjavi z lanskim letom narasla za okrog štiri odstotke. Ker ima ameriški porabnik v deležu BDP-ja kar 70-odstotni delež, se očitno za nadaljevanje ameriške gospodarske rasti ni treba bati. Spomnimo, da je bila v tretjem letošnjem četrtletju rast BDP-ja 3,9-odstotna. Na razpoloženje potrošnikov pozitivno vplivajo tudi vsak dan cenejša nafta (to se precej bolj pozna pri končni ceni goriva kot v Evropi, kjer so države nenasitne s trošarinami), padec brezposelnosti na 5,8 odstotka (to je šestletno dno) in delniški indeksi na Wall Streetu, ki so letos pogosto premikali zgodovinske mejnike.

Na splet večina z mobilnimi napravami
Smernice, ki so izstopajoče v letošnji predbožični nakupovalni mrzlici, lahko strnemo v nekaj stavkih. Črni petek ni več tisto, kar je bil, ko so kupci že opolnoči stali v vrsti, da bi dobili izdelke z največjim popustom. Kupci se vedno bolj pripravijo na nakup določenega izdelka in preverijo ponudbo, tako da pridejo v nakupovalno središče z jasnim ciljem, kaj želijo. Promocije še vedno pospešujejo prodajo, toda večji vpliv na potrošnjo imajo makroekonomski podatki, kot so stopnja brezposelnosti, življenjski stroški, plača ... Vedno več je nakupov elektronskih naprav in letos naj bi se prvič zgodilo, da bo v prazničnem času presegla mejo 100 milijard dolarjev, s čimer bi imela 17-odstotni delež v celotni novembrski in decembrski prodaji. In še to: na zahvalni dan je po ugotovitvi IBM-a padel pomemben mejnik v zgodovini interneta: prvič se je zgodilo, da je več kot polovica uporabnikov do spleta trgovskih podjetij dostopala z mobilnih naprav.

Trgovci že prej vabijo s popusti in promocijami
Tako je v ZDA - kaj pa pri nas? Imamo sploh kakšen dan, ki bi (po zgledu črnega petka) pomenil prelomnico oziroma naznanil začetek praznične nakupovalne mrzlice? Maja Makovec Brenčič z Ekonomske fakultete v Ljubljani: "Težko govorimo o kakšni posebni prelomnici prazničnih nakupovanj, saj se ta tako v tujini kot doma začenjajo že precej pred decembrom. Trgovci in drugi ponudniki namreč že v novembrskih dneh začnejo tematske prodajne akcije, pospeševanje prodaje izbranih izdelčnih skupin, ugodnih povezanih nakupov in drugih oblik promocij, ki začnejo spodbujati praznično razpoloženje."

Kupci preudarni tudi v veselem decembru
Makovec Brenčičeva je prepričana, da slovenski trgovci še vedno čutijo, da je Slovenija v skupini držav, v kateri raven BDP-ja najbolj zaostaja za predkrizno ravnjo. Slovenski kupci smo zaradi težkih gospodarskih razmer tako še vedno previdni in niti decembra ne zapravljamo veliko. "Predvsem zaradi zmanjšanja razpoložljivega dohodka gospodinjstev se tudi decembra vedemo preudarno. Bolj tudi vemo, kaj so naše dejanske potrebe in bolj načrtno razporejamo porabo razpoložljivega dohodka v času, tudi glede na varnost delovnega mesta in stabilnosti dohodka. In ker pričakujemo dobre ponudbe in popuste prav ob prazničnem koncu leta, te nakupe tudi pogosto načrtujemo vnaprej, še posebej nakupe večjega obsega in vrednosti, na primer trajnih ali poltrajnih dobrin, izdelkov višje vrednosti."