• Matevž Lenarčič, pilot (26. marec 2016 ob 11:00) (26. april 2016 ob 11:00)

    Nazaj na seznam klepetov

    Matevž LenarčičV torek 26. aprila, ob 11:00 bo gost MMC-jeve spletne klepetalnice pilot Matevž Lenarčič, ki je z ultralahkim letalom preletel svet.


    Matevž Lenarčič je minuli teden s pristankom v Portorožu zaključil svoj 42.000 kilometrov dolg polet okoli sveta z ultralahkim letalom v okviru projekta GreenLight WorldFlight.


    Ključni namen projekta je meritev deleža črnega ogljika v zraku, tako je pri projektu sodelovala tudi družba Aerosol, ki je vodilna na področju merilnih naprav. Lenarčič je s svojim poletom meril količino črnega ogljika na višini treh kilometrov, kjer do sedaj meritve še niso bile opravljene.


    Na poletu se je srečal s številnimi izzivi, tako vremenskimi, kot tudi birokratskimi, slednji so njegov polet celo večkrat podaljšali od vremenskih izzivov. Več o izzivih s katerimi se je na potri srečeval in o končnih ugotovitvah meritev črnega ogljika pa lahko izveste v MMC-jevi spletni klepetalnici.


    Vabljeni na klepet!


    <moderator> Ob 11.00 se nam bo v klepetalnici pridružil Matevž Lenarčič. Vprašanja že lahko zastavljate!

    <Aljosa> Najprej čestitke za uspešno opravljen podvig in varno vrnitev domov. Kar se tiče letalstva ste definitvno moj vzornik in vas zelo spoštujem. Zanima me kaj razmišljate, ko ste nad morjem in je za vami in pred vami nekaj tisoč kilometrov do kopnega? Verjetno je to neka osama posebne vrste? Kako se spopadate s psihološkimi napori v situacijah močnih turbulenc, ko veste da ste sami in zelo daleč od vsega? Hvala za odgovore in vam želim, da vas krila še naprej srečno nesejo kamor si želite. Aljoša, Trbovlje

    <Matevž Lenarčič> Hvala za lepe želje. To je tudi mene vedno zanimalo, kasko se pocuti clovek, dalec od vsega z malo moznostmi ce gre kaj narobe. Izkazalo se je, da so strahovi bistveno manjsi od pricakovanih, ocitno se miselno spravi v drug svet, kjer je pac nova okolica novo stanje in ga clovek dojema no nov nacin, v skladu z novimi moznostmi. Fizicni napori so druga zgodba, kjer je pac odvisno koliko clovek zdrzi. Na preletu Saudske Arabije so bile izredno mocne turbulence brez zunanje vidljhivosti, nemogoce uporabe autopilota in to vse do visine preko 5000 metrov. Tak sem se ze spraseval koliko casa lahko se zdrzim.

    <sandi> Ali je bil Sting tudi tokrat tvoj glavni glasbeni "spremljevalec" med letenjem? Pozdrav, sandi škvarč

    <Matevž Lenarčič> tamala dva Luka in Ziva sta mi pripravila 8GB muzike, po njunem izboru, ki pa je precej podoben mojem okusu, tako da je seveda Sting bil zraven, pa Pearl Jam, pa...en kup novih,, ki jih nikoli ne bi pozal ce ne bi blo tamalih dveh

    <lenka> Živjo, čestitam za uspešen projekt. Me pa zanima čisto nekaj človeškega, da ne rečem banalnega: ali med poletom jeste, ali morda kdaj zadremate, kako je urejeno za fiziološko nujo in podobno?

    <Matevž Lenarčič> Dremanje se hitro spremeni v spanje, kar si pa ne morem privosciti, sdaj se razmere hitro spreminjajo, autopilot pa ima omejne zmoznosti in nobene redundance. Predvsem veliko pijem zaradi dehidracije, hrana pa je omejena na energijsko brez veliko balasta,

    <pjure> Kdaj bodo objavljene meritve? Vse skozi se govori o crnem ogljiku in ozavescanju javnosti. Zakaj meritve niso javno dostopne?

    <Matevž Lenarčič> Laicna predstavitev je ze objavljena na spletu www.worldgreenflight.com in je bila gor z nekaj urnim zamikom. Poglobljena analiza zahteva vec casa in jo pripravljajo na podjetju Aerosol pod vodstvom dr. Grise Mocnika. Izsledki bodo objavljeni v strokoivnih publikacijah in dostopni vsakomur, ki jih bo potreboval.

    <Lesi> Vaš vstop v ZDA je bil zelo težaven. Potem, ko so vaši pomočniki pridobili carinska dovoljenja, so jih opozorili, da po 18. uri po lokalnem času ne bo mogoč vstop v ZDA, saj carina preneha delati. Kaj bi se zgodilo, če bi zamudili?

    <Matevž Lenarčič> Americani so postali po 11. septembru precej neugodni, proces pridobivanja dovoljenje zelo zbirokratiziran in njihova CBC (Custom border Control) je dobila velika pooblastila in se v skaldu z njimi tudi precej arogantno obnasajo do vseh, saj paranoja deluje tudi pri njih. Tovrstno zamudo je lahko argumentirati z vremenskimi tezavami in bi se verjetno koncala z dodatnimi stroski, pri vecjih krsitvah pa smo bili opozorjeni, da znajo tudi zelo hitro pritisniti na petelina.

    <Lara> Malce sem spremljala vaš letalski podvig. Ugotovila sem, da morate, poleg pilotskega znanja, biti tudi ljubitelj birokracije. Neverjetno, koliko zapletov. Najprej z registracijo letala, nato še teženje letaliških uradnikov in kontrolorjev letenja. Koliko kilogramov dokumentaicje je bilo potrebno zbrati?

    <Matevž Lenarčič> Birokrat je clovek, ki v strahu za svojo sluzbo slepo sledi crki zakona (ki je velikokrat nezivljenksi, zastarel, nelogicen). V zahodnih druzbaj je strah orodje za kontrolo cloveske populacije, zato ni cudno, da se birokracija neznosno siri, zaradi prelaganja odgovornosti. Birokrat je preprican, da je bil najprej zakon in sele potem problem, vendar ni tako. Pravila je potrebno vedno spreminjati v skladu z novimi dejstvi. In ker je polet z ultralahkim letalom nemogoce legalno speljati v skladu z vsemi predpisi, imamo veliko problemov, ki se odrazajo v kupih papirjev in velikih stroskih. Preprican pa sem, da je zastarela, neumna, nelogicna pravila potrebno krsiti, da se psrejmejo nova, ustreznejsa

    <aa3> Opišite najbolj noro izkušnjo tokratne odisejade!

    <Matevž Lenarčič> Jih je bilo kar nekaj, eden izmed biserov pa je bil gotovo nocni pristanek v nevihtnem vremenu v Colombu, Siri Lanka. Takrat je bilo precje negotovo vse do pristanka

    <Jazon> Zemljo ste obleteli drugič, ali tretjič, prišli ste na Severni pol in nazaj. Kateri polet je bil najtežji in kaj vas je tokrat še posbej imepresionirali v primerjavi s prejšnjimi poleti?

    <Matevž Lenarčič> Vedno znova me seveda preseneti obseg in bohotenje birokracije in ljudje, ki nocejo, ne zelijo, ne zmorejo ali znajo razmisljati z lastno glavo. Taksnih ljudi se resnicno bojim saj so v primeru resnih problemov tudi potencialni eksekutorji, tudi zivljenj. Dolgotrajni poleti so gotovo izziv, saj lahko clovek spoznava svoje lastne meje, tudi letenje preko Everesta, na severni tecaj imajo zame izjemen pomen. Zaradi tega postajam hitreje drugacen in se mi odnos do sveta spreminja, po mojem na bolje. Zadnji polet je bi izziv predvsem zaradi zelo dolgih etap in minimalno pocitka

    <Rado Vednik> Precej nesmiselna se mi je zdela vaša izjava, da ni res, da je naš planet prenaseljen. Saj zemlja komaj še vzdrži sedem milijard prebivalcev.

    <Matevž Lenarčič> To absolutno ne drzi in je zgolj manipulacija tistih , ki imajo prevec, da drzijo v strahu tiste, ki nimajo nic. Ni treba ravno v letalo, lahko se gre tudi na kaksen visok hrib v jasnem vremenu, da se viodi, da je tudi Slovenija se zelo prazna in lahko brez problemov sprejme veliko stevilo beguncev. Da ne govorim o ostalem delu sveta. Vedno pa je problem menedziranja prebivalstva. Ce je glavni motiv človeka in njegove druzbenoekonomske ureditve potreba po zmagi, nadvladi drugega, kar se pac najlazje manifestita v trgovini vseh oblik, je pac jasno da se materialne dobrine neenakomerno kopicijo. Lahko ste brez skrbi, da je kapitala na svetu doivolj, da nahrani veckratno popuklaciji nasega planeta z hrano in vodo, vendar moramo v temeljih spremeniti nas odnost do samega sebe in okolice

    <Boštjan> G. Matevž, Vas je sigurno prinesla štorklja na svet, ker radi letite. :-). Zanima me. če boste imeli tudi o tem poletu kakšna predavanja podkrepljena z vašimi fotografijami. Hvala.

    <Matevž Lenarčič> Verjetno bomo kaj pripravili, tudi zaradi tega, ker je potrebno ljudme vedno znova dopovedovati, da sveta ne moremo uniciti, lahko pa s svojim nerazumnim kopicenjem unicimo človeško vrsto.

    <Birsa> Tokrat ste leteli s slovaškim letalom, prejšnje polete pa ste opravili s pipistrelovimi letali. Kakšna je razlika med letali? Slovaško letalo je menda hitrejše , lahko prenese več tovora in omogoča daljši polet?

    <Matevž Lenarčič> Obe letali sta v enaki kategoriji ultralahkih letal in obe sta vrhunski. Prednosti slovaskega Dynamica pred Pipistrelovim je v primernejsem prostoru za vgradnjo Aethalometra, merilca onesnazenja s crnim ogljikom, notranjost je udobnejsa za dolge polete in letalo "lepse" prenasa mocne turbulence. Dynamic z uvlacljivim podvozjem je priblizno enako hiter kot Pipistrelov Virus s katerim sem nazadnje letal okrog vseta, se pravi da je sam dizajn krila in letala pri Pipistrelu hitrejsi

    <tina> Kaj so bistvene razlike, ki ste jih opazili v primerjavi z vašim prejšnjim poletom okoli sveta.

    <Matevž Lenarčič> vse je drugace, predvsem so bile etape precej dalsje, dolgotrajnejse, kar je omogocal nov Rotaxov motor z racunalniskim vbrizgom in sem lahko z enako kolicino goriva podaljsal etape za preko 20%. Svet, človek, odnos, pocutje pa se tako hitro spreminjata, da niti sto poletov preko iste relacije ne more biti enak

    <kres> Koliko ur nepretrgoma ste največ leteli, je težko ostati buden?

    <Matevž Lenarčič> 18 ur in je bilo se goriva za dodatnih 5, to je bvilo na poletu iz Zelenortskih otokov na Martinik in iz Bornea na Siri Lanko. Med poletom je toliko problemov, da ponavadi ni tezko ostati buden, ce pa je ze vse na izi potem si pomagam z rednimi vajami, jogo in meditacijo

    <manca> Pozdravljeni. Mene pa zanima, kako se zamotite med večurnimi poleti. Vam ni dolgčas?

    <Matevž Lenarčič> do sedaj mi v 56 letih se nikoli ni bilo dolgcas, se zlasti ne v letalu.Cezoceanski poleti zahtevajo redno komunikacijo s kontrolo letenja Oceanic Control, ponavadi vsako polno uro sporoci polozaj letala, visina in "opreation normal", vmes so kalkulacije z gorivom, menjavanje razlicnih rezervoarjev, kjer ne sme priti do napake, iskanje alternativ za morebitne vremenske pojave, spremembe vetra, nevihte... obvezne telesne vaje..

    <moderator> Klepet se počasi približuje h koncu. Gostu bomo zastavili zadnje vprašanje.

    <Sanda> Katera situacija, ki se vam je zgodila na tokratnem poletu, je bila najbolj stresna?

    <Matevž Lenarčič> Nocni Pristanek, na Martiniku, nocni pristnek na Havajih, nocni pristanek v Colombu, ter prelet iz Emiratov preko Kuvajta, Saudske Arabije in nepredviden pristnek v Egiptu

    <moderator> Klepet je končan. Hvala za vaša vprašanja in gostu za odgovore. Bodite z nami tudi prihodnjič.

    Natisni       Priporoči

  • Kazalo
    " "