• Marcel Štefančič jr., filmski kritik in publicist (21. junij 2016 ob 13:30)

    Nazaj na seznam klepetov

    Marcel Štefančič Jr. V torek, 21. junija bo ob 13.30 gost MMC-jeve klepetalnice Marcel Štefančič jr., ki je pravkar izdal svojo novo knjigo, enciklopedično zastavljeno Slovenski film 2.0.


    Zakaj 'kritična'?", se podnaslovu svoje nove knjige -Kritična enciklopedija slovenskega celovečernega filma 1991–2016 - retorično sprašuje Štefančič. "Ker sem filmski kritik. Kar pomeni, da znam biti zoprn. Da po koncu filma preštejem mrtve, izbrišem kri in naredim obdukcijo. In da včasih povem kaj novega."Poudari še, da se je sicer osredotočil zgolj na celovečerce, a zato na vse celovečerce - "igrane, dokumentarne in televizijske. Tiste, ki so se vrteli v kinu, tiste, ki so se vrteli na TV, in tiste, ki so jih posneli gverilci, regionalci in drugi norci. Tu je torej skoraj vse, kar je bilo celovečernega, recimo daljšega od ure."


    Marcel Štefančič, jr. (1960), filmski kritik, publicist in avtor več kot sedemdesetih knjig, se je z zgodovino slovenskega filma do sedaj bolj sistematično spoprijel dvakrat, najprej v knjigi Na svoji zemlji (2005), kjer je integralno obdelal slovenski film od njegovega začetka, ter v Maškaradi (2013), kjer se je posvetil slovenskemu filmu od leta 1948 do 1990. V njej je dokazal, kako uradna teza, da je slovenski film v socializmu nastal in se formiral brez tujih primesi in vzorov, še zdaleč ne drži. V referenčni knjigiSlovenski film 2.0 pa je s pogledom (tokrat v enciklopedičnem stilu) segel od tam naprej, vse do današnjih dni. "Film je daljši in hitrejši od spomina,"zapiše v uvodu h knjigi. "Na srečo. Kar velja tudi za slovenski film, pa četudi bi včasih kakega najraje pozabili. Običajno nam to krasno uspeva. In to knjigo sem napisal zato, da jih ne bi pozabil."


    <Moderator> Pozdravljeni v spletni klepetalnici MMC-ja. Naš današnji gost bo filmski kritik Marcel Štefančič jr., avtor nove obsežne enciklopedije Slovenski film 2.0, ki se nam bo pridružil ob 13.30. Vprašanja zanj lahko že zastavljate!

    <Moderator> Naš gost se nam je pravkar pridružil. Marcel, pozdravljeni! Pa začnimo …

    <Štefka Marcelčič> G. Štefančič, lep pozdrav! Ali obstaja za vas nesporna slovenska filmska diva? In če bi lahko izbrali eno iz preteklosti in eno iz današnjega filmskega sveta na naših tleh, za kateri dve bi se odločili?

    <Marcel Stefancic jr.> Metka Gabrijelčič - slovenska Greta Garbo. Prišla je, vnela fene in odšla - brez besed.

    <Živa Ž.> Kaj menite o tem, da so filmi dandanes vse daljši? Ali ne znajo režiserji malo bolje strniti zgodbe/sporočila? Gre za posledico narcisističnih nagnjenj filmarjev?

    <Marcel Stefancic jr.> Nekateri režiserji očitno niso slišali za montažo - ali pa se zgledujejo po Hollywoodu, ki filma ne zna več končati

    <kiki> Večkrat ste že potarnali, kako Slovenci ne izkoriščamo svojega filmskega potenciala - imamo epske romane, kuliso, tradicijo, zgodbe, a filmi nikakor nočejo črpati iz te bogate slovenske zgodbe. Zakaj mislite, da ne in kje bi vi poiskali navdih za slovenski blockbuster, vreden Hollywooda?

    <Marcel Stefancic jr.> Kot slišim, se Vinci Vogue Anžlovar vrača - posneti hoče Bobre, Jalnov ep o mostiščarjih. To bi bila lahko velika reč. Blockbuster. Je pa dobro, da mostiščarji niso veliko govorili

    <novovalovec> Katere tri karakteristike (ali pa več njih) bi izpostavili kot specifične za slovenski film? In katere bi izpostavili kot tiste, ki so se spremenile skozi čas? Kam torej pluje slovenski film?

    <Marcel Stefancic jr.> Slovenski film se stalno na novo začenja, in to dobesedno - vsak filmar ima občutek, da snema prvi slovenski film. In to se slovenskim filmom potem tudi pozna - vsak po malem izgleda, kot da je prvi. Z vsemi pionirskimi hendikepi vred.

    <MS Senior > Kako ocenjujete bero slovenskih filmov zadnjih let?

    <Marcel Stefancic jr.> Vse preveč je filmov o trpljenju slovenskega srednjega razreda. In vse preveč je filmov, ki bi bili lahko posneti tudi v socializmu - nihče jih ne bi niti prepovedal niti cenzurirala. Premalo si upajo. Ne morejo iz sebe. Pa tudi ne čez sebe. Pridni so.

    <kekec> Zdravo Marcel, mene pa zanima, kateri film vam je bil najljubši, ko ste bili še v otroških letih? Hvala vnaprej za odgovor, lp

    <Marcel Stefancic jr.> Divja banda, Point Blank, Samuraj, Krvava obala - taki filmi. Ne Disney.

    <hitch> Če bi lahko izbrali katerega koli slovenskega režiserja, v filmu katerega bi se najraje pojavili v t.i. cameo vlogi?

    <Marcel Stefancic jr.> V Vincijevem - ker vem, da bi mi omogočil, da spektakularno umrtem

    <kiki> Kako gledate na hollywoodsko zgodbo Katarine Čas? Čeprav je nesporno lepa, njen igralski talent nikdar ni bil presežek ... Poleg tega je do njenega prodora verjetno prišlo že, žal, malce pozno ...?

    <Marcel Stefancic jr.> Ktarina bi bila lahko slovenska filmska diva - inteligentna, lucidna, duhovita. Le slovenski filmi ne vedo, kaj bi počeli z njo.Martin Scorsese jim je pokazal, pa se jim očitno ne zdi dovolj dobra referenca.

    <kiki> Kratko vprašanje: Je Mitja Okorn res tak nerazumljeni slovenski božji dar?

    <Marcel Stefancic jr.> Okorn postaja kralj romantičnih komedij, kar pomeni, da ni ravno tipični slovenski filmar. Je pa povsem razumljen. Če bi tisti film, ki ga je hotel posneti pred leti, posnel tedaj, na tisti ravni svojega filmskega razvoja, bi bil katastrofa - zdaj je tako napredoval, da ga sam ne bi posnel, ker se mu zdi pod njegovim nivojem,. Za režiserja je dobro, če slabe ideje zmeče iz glave. Še zlasti, če gre za slabe fiksne ideje.

    <filmar> Dober dan! Zanima me, kaj menite o aktualnih slovenskih nagrajencih na podrocju dokumentarnega, eksperimentalnega in animiranega filma?

    <Marcel Stefancic jr.> Vse najboljše.

    <skepsa> v knjigi ste v poseben razdelek uvrstili tudi nekaj Izgubljenih filmo - imate kakšen namig, kakšna bo njihova usoda v naslednjih 25 letih?

    <Marcel Stefancic jr.> Glede na to, da so že zdaj izgubljeni, si lahko kar mislite, kaj jih čaka - to pa govori tudi o tem, da slovenska sodobnost izgleda in deluje kot pradavnina. Tudi sam sem imel velike težave, da sem "izkopal" nekatere filme, pa so bili posneti nedavno, pred nekaj leti.

    <skepsa> Listam knjigo in pogrešam filme v skupini "za otroke" ali pa vsaj "za odraščujoče" ... bi lahko vseeno našteli nekaj filmov, ki bi jih priporočili tema starostnima skupinama? Hvala.

    <Marcel Stefancic jr.> So noter, toda ne v takšni rubriki - otrokom pa priporočam Belo gospo, ki jo je posnela Siena Krušič.

    <Andrej Novčič> Najprej čestitke za svežo knjigo! Hkrati pa vprašanje, ali je morda že kakšna nova v nastajanju? Pa Urbana pozdravite ;)

    <Marcel Stefancic jr.> Ja, ja, prihaja, toda čisto nekaj drugega. Za Montyje Pythone.

    <Francois '68> Ker vam tudi družbene teme niso tuje, me zanima, kdaj menite, da je bila filmska umetnost najvplivnejša?

    <Marcel Stefancic jr.> Šestdeseta in sedemdeseta - takrat sem odraščal, razen filma pa itak ni bilo ničesar. Pevski zbori me niso tako vlekli.

    <Plesalka v svetlobi> Marcel, pozdravljeni! Ste kdaj pomislili, da je za koga pisanje o filmu nekaj takega kot plesanje na arhitekturo? Hvala za odgovor :)

    <Marcel Stefancic jr.> Natanko - štejem mrtve in očiistim kri, da ljudem ni slabo..

    <mihaMihi> Koliko filmov pogledate na mesec? Brez prevrtavanja naprej, seveda. Bi na TV-ju po vzoru radiev uvedli kvote za slovenski film??

    <Marcel Stefancic jr.> Kaj pa vem - zelo odvisno. Včasih 30, včasih 50. Toda ne podcenjujte prevrtavanja. To je bila prava revolucija v filmu. Ne bi uvajal kvot, bi pa na spletu odprl kanal, na katerem bi bili na voljo vsi slovenski filmi, od A do Ž - via streaming.

    <KatarinaVelika> Sicer ste tudi sami del nacionalke, me pa kljub temu zanima, kako ocenjujete filmsko produkcij, ki nastaja pod njeno streho? In kaj bi izboljšali, če bi bile odločitve v vaših rokah. In prosim za iskren odgovor, hvala!

    <Marcel Stefancic jr.> TV-filmi so si preveč podobni. Včasih se zdi, kot da je vse napisal isti človek. Skoraj vsi so narejeni za isto fokusno skupino. Ko poslušam dialoge, imam pogosto občutek, da poslušam le prepisane dialoge s hodnikov nacionalke.

    <luka> Marcel, star sem 21 let, poznam resično zgodbo za slovensko filmsko dramo, za katero menim, da si zasluži svoj prostor na filmskih platnih? Kje bi lahko poiskal dobrega scenarista?

    <Marcel Stefancic jr.> Sam jo napiši. Videl si filme, veš, kako morajo izgledati - to je vse. Ne moreš zgrešiti.

    <rusprojekt> Zelo mi je všeč, da se nisi ognil gverilski produkciji, množici "norcev", ki delamo filme bolj kot ne za hobi. Kakšna misliš da je v prihodnost SLO gverilske produkcije, z ozirom na to, da je tehnika v zadnjih letih mnogo stvari omogočila, ki prej niso niti v sanjah bile predstavljive? lp in Radgone

    <Marcel Stefancic jr.> Če ne bi bilo norcev, slovenskega filma sploh ne bi bilo. Prva slovenska filma, V kraljestvu zlatoroga in Triglavske strmine, so posneli norci - alpinisti. Prvi slovenski zvočni film, Na svoji zemlji, so posneli norci - partizani. Prvi kinofilm v samostojni Sloveniji, Babica gre na jug, je posnel norec .- Vinci. Vse do Vasje Rovšnika.

    <Ježevka> Se vam je v spomin vtisnil kak slovenski film, ki je bil tako slab, da je bil že kar odličen?

    <Marcel Stefancic jr.> Ta občutek imam predvsem pri starih slovenskih filmih, recimo pri Trstu, ki ga je posnel France Štiglic, sicer velik režiser, a je povsem zamočil, toda tako zelo, da deluje kul.

    <Moderator> Klepet se počasi približuje h koncu. Gostu bomo zastavili samo še nekaj vprašanj.

    <stoya> Marcel, zdravo! Ne vem sicer, koliko je to vaše področje, ampak kaj menite o sodobni pornoprodukciji? Je vse bolj "arty"? In mnenje o slovenskih (hm, poskusih :)) Maxa Modica na tem področju? Pa lep pozdrav, S.

    <Marcel Stefancic jr.> Tu po moje najboljše šele prihaja. In Max bo zraven.

    <Polona> Vprašanje je povezano z nasledstvenim sporazumom: premična kultura RS je bila izročena Beogradu, med drugim izvirnik filma Kekec. Ali poznate še kakšne takšne primere slovenskih filmov, ki jih imajo v drugih arhivih in kaj mislite, da se bo z njimi zgodilo oz. ali bodo vrnjeni? Hvala.

    <Marcel Stefancic jr.> Ne, ne vem, toda problem je že z arhiviranjem tega, kar nastaja danes. Sam sem imel neizmerne težave, da sem sploh prišel do filmov, ki so bili posneti v zadnjih 25 letih.

    <tina> ste našli kakšen film iz "bunkerja", je to obstajalo?

    <Marcel Stefancic jr.> Ja, bunkerirana je kopica slovenskih filmov, ki so zaradi vsemogočih težav obtičali v pravni luknji, tako da so pravno mrtvi, negibni. Vandima, Nemir, Felix in tako dalje

    <Avatar89> Moder človek (zagotovo veste, kateri) je nekoč dejal, da je film umetnost za nepismene ... gre film dejansko vse bolj v tej smeri?

    <Marcel Stefancic jr.> Najprej je film bil natanko to- sličice za tiste, ki ne znajo brati. Zdaj brati znamo, toda vprašanje je, če znamo še gledati.

    <Videk> Mnenja so deljena. Kakšno je pa vaše mnenje: je film umetnost ali indrustrija?

    <Marcel Stefancic jr.> Fiim je film je film je film je film - vse ostalo pa hoče to le bit.

    <Borut> Zdi se mi, da je Bojan Emeršič igralec, ki je bil skoraj da v vsakem slovenskem filmu od samostojnosti Slovenije. Tudi vi ga imate na naslovnici;) Verjetno lahko na prste ene roke naštejemo igralce, ki se vedno pojavljajo v slovenskih filmih, česar smo se gledalci že malo naveličali. Še dobro, da prihajajo novi režiserji in z njimi novi sveži obrazi. Kako opazujete ta fenomen?

    <Marcel Stefancic jr.> Vsi smo za nove obraze, toda potem nas razočarajo, pa se naglo spet ogrejemo za stare obraze. V filmu in politiki. Obsojeni smo drug na drugega. Še dobro, da z nami ne živijo vsi tisti, ki so težili in tečnarili v 19. stoletju.

    <kolo> Kusturica je z Arizona Dream dokazal, da balkanstvo ni prirojeno, da se dobri ameriški igralci z nekaj režijskimi prijemi prelevijo v primordialne Balkance. Kdaj se bo slovenski režiser s "slovensko zateženim" hollywoodskim filmu dokazal, da je tudi slovenstvo zgolj efektivni režijski prijem in ne prirojena lastnost slovenskega kulturnega prostora.

    <Marcel Stefancic jr.> Ne moreš iz Slovenca potegniti Slovenca - vsaj ne pri filmu.

    <Moderator> Še zadnje vprašanje za današnjega gosta ...

    <francl myers> carpenter ali gorkič?

    <Marcel Stefancic jr.> Oba. In HGL tudi.

    <Moderator> Klepet je končan. Hvala za vaša vprašanja in gostu za odgovore. Bodite z nami tudi jutri ob 12. uri, ko bomo gostili Tomaža Domicelja.

    Natisni       Priporoči

  • Kazalo
    " "