Benetke so bile eden prvih ciljev avstro-ogrske mornarice ob izbruhu vojne z Italijo. Foto: Rok Omahen
Benetke so bile eden prvih ciljev avstro-ogrske mornarice ob izbruhu vojne z Italijo. Foto: Rok Omahen
Vodno letalo tipa lohner. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Dnevnik poveljnika oklepne križarke Sankt Georg Antona Dolenca. Hrani Pomorski muzej Sergej Mašera Piran. Foto: Rok Omahen
Mornariški priročnik za posadke torpednih čolnov. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Mornariški trakovi z oznakami različnih avstro-ogrskih ladij. Hrani Pomorski muzej Sergej Mašera Piran. Foto: Rok Omahen
Maketa SMS Habsburg. Hrani Pomorski muzej Sergej Mašera Piran. Foto: Rok Omahen
Poročnik bojne ladje Gustav Klasing. Foto: Kuk-Kriegsmarine
Območje nekdanje ladjedelnice Arsenal v Pulju. Foto: Rok Omahen
Trg Edinost (Piazza Unità d'Italia) v Trstu. Foto: Rok Omahen
Mesto Trst. Foto: Rok Omahen
Naslovnica časopisa Slovenski narod 24. maja 1915. Foto: Arhiv NUK
Avstro-ogrsko vodno letalo rešuje sovražne mornarje. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Najboljši avstro-ogrski mornariški pilot Gottfried von Banfield. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Strojnica vojaškega letala. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Letalske bombe. Hrani Muzej vojne zgodovine Dunaj. Foto: Rok Omahen
Načrt italijanskega topa. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Nemška letalska bomba. Zgoraj maketa lohnerjevega vodnega letala. Hrani Muzej Gallerion v Novigradu. Foto: Rok Omahen
Višinomer. Hrani Muzej vojne zgodovine Dunaj. Foto: Rok Omahen
Nad otokom Krk so protiletalske enote poškodovane italijanski zrakoplov Città di Ferrara. Foto: Rok Omahen

Sredi pomladi, proti koncu meseca maja, ko bodo šolarjem misli že uhajale poletnim dogodivščinam naproti in bodo maturanti že dodobra zakopani v knjigah, se bomo spominjali stoletnice začetka bojev na soški fronti. Toda vrnimo se najprej dobrih sto trideset let v preteklost, v leto 1884.

Jasno, a nič kaj toplo ni bilo jutro, čeprav je meteorološka pomlad že nastopila. Živo srebro se je komaj povzpelo nad ničlo, toda vsaj burje, ki je bila v zimskem času kar pogosta obiskovalka teh krajev, ni bilo na spregled. Nov delovni teden se je začel tudi na skrajnem jugozahodnem koncu avstro-ogrske monarhije, v Trstu. Pisalo se je leto osemnajsto štiriinosemdeset, bil pa je ponedeljek, deseti marec. Povsem običajen dan, le s to izjemo, da se je tega dne, dobrih sto trideset let nazaj, rodil Gustav Klasing - pilot avstro-ogrske mornarice, ki se je v zgodovino zapisal po sestrelitvi italijanskega zrakoplova Città di Ferrara.

Povprečen učenec postane dober mornar
Že zgodaj je mladi Gustav zapustil rojstni Trst. Pot ga je vodila na Koroško, kjer je obiskoval in uspešno zaključil višjo realko v deželnem glavnem mestu v Celovcu. Leta 1902, ko je dopolnil osemnajst let, je vstopil v cesarsko-kraljevo vojno mornarico (Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine), kjer pa se sprva ni izkazal kot prav nadarjen učenec. Takratni predstojnik pomorske šole poročnik bojne ladje in pozneje tudi kapitan bojne ladje Franz Budik je bil kritičen do njega, kljub temu pa je čas, ki ga je mladi kadet preživel v šoli, ocenil z dobro oceno. Po slabih dveh letih pomorske šole so ga čakale prve zadolžitve na ladjah. V naslednjih treh letih je kot kadet služil na ladjah Radetzky, Monarch, Custozza in Tegetthoff. Izjemna priložnost se je še ne triindvajsetletnemu Gustavu, takrat kadetu signalistu, ponudila na začetku marca 1907, ko sta oklepna križarka Sankt Georg in mala križarka Aspern odpluli proti Ameriki. Kapitan Sankt Georga, Ludwig Ritter von Höhnel (1857-1942) je vodil avstro-ogrsko delegacijo v ZDA na proslavo tristoletnice naselitve ameriškega mesta Jamestown, v državi Virginija.

Oklepna križarka (Panzer Kreuzer) SMS Sankt Georg je bila izdelana leta 1903 v puljskem Arsenalu. Dolga je bila dobrih sto štiriindvajset in široka devetnajst metrov. Ugreza je imela skoraj sedem metrov in izpodriva dobrih osem tisoč ton. Njenih dvanajst parnih kotlov, ki so skupno proizvedli skoraj 11.000 kilovatov (kW) moči ali slabih 15.000 konjskih moči (KM) je ladji omogočalo plovbo z najvišjo hitrostjo 22 vozlov (40 km/h). Oklep ladje je bil debel do 210 mm, glavno oborožitev pa sta predstavljala dva topova kalibra 240 mm, v podporo pa so jima bili tudi topovi kalibra 190 mm (pet topov) in kalibra 150 mm (štirje). Križarka je imela tudi devet topov kalibra 70 mm, osem kalibra 47 mm, štiri kalibra 37 mm, poleg tega pa tudi dve torpedni cevi kalibra 450 mm. Posadko je sestavljalo približno 620 mornarjev (število mornarjev v času vojne se je razlikovalo od tistega v mirni dobi), od tega je bilo dvaintrideset častnikov. Križarka Sankt Georg je ostala najbolj znana po vlogi, ki jo je imela v času upora mornarjev v Boki Kotorski, na začetku februarja 1918.


Mala križarka (Kleine Kreuzer) Aspern je bila prav tako izdelana v Pulju, štiri leta pred Sankt Georgom, v maju 1899. Dolga je bila slabih osemindevetdeset in široka slabih dvanajst metrov. Njen ugrez je bil pet metrov, izpodriv pa slabih dva tisoč sedemsto ton. Osem parnih kotlov je proizvedlo skoraj 5.900 kW (8.000 KM), kar je omogočalo plovbo s hitrostjo 20 vozlov (37 km/h). Posadko je sestavljalo 290 mornarjev in 17 častnikov, ki so imeli na voljo osem topov kalibra 120 mm in deset kalibra 47 mm, pa tudi dve torpedni cevi enakega kalibra kot na Sankt Georgu.


V matično pristanišče se je Sankt Georg vrnil v septembru 1907. Kmalu za tem se je Klasing vpisal na tečaj za torpedne častnike na krovu SMS Alpha [SMS predstavlja okrajšavo za Seiner Majestät Schiff, kar v slovenščini pomeni Ladja Njegovega veličanstva], ki ga je vodil prvi častnik, kapetan fregate, Otto Brosch. Tečaj je opravil z dobrim uspehom, zato je bil v naslednjem terminu za napredovanja - 1. maja 1908 [v avstro-ogrski mornarici so dvakrat letno podeljevali napredovanja - 1. maja in 1. novembra] povišan v poročnika fregate (Fregattenleutnant). Takratni poveljnik tržaške baze podmorskih čolnov, poznejši kontraadmiral slovenskega rodu Alfonz Wilfan (tudi Vilfan) je Klasingu sredi septembra 1908 dodelil novo zadolžitev - postal je drugi častnik na krovu torpednega čolna Bussard, pozneje znanega po imenu SMTb 33 (Seiner Majestät Torpedoboot 33). Napredovanje je sledilo že leto dni pozneje. V septembru 1909 je Gustav Klasing postal tretji častnik na torpednem čolnu Krake (poznejši SMTb 68), pod poveljstvom poročnika bojne ladje Wilhelma Potscha.

SMTb 33 (nekdanji čoln Bussard) je bil eden izmed starejših torpednih čolnov avstro-ogrske mornarice. Izdelan je bil leta 1887 v ladjedelnici Arsenal v Pulju. Dolg je bil slabih štirideset in širok slabih pet metrov. Izpodriva je imel dobrih osemdeset ton, ugreza pa en meter. Za pogon je skrbel parni stroj moči 700 kilovatov (kW) ali 950 konjski moči (KM), kar je čolnu omogočilo plovbo z najvišjo hitrostjo skoraj 22 vozlov (40 km/h). Posadko je sestavljalo šestnajst članov, od tega sta bila dva častnika. Čoln je bil oborožen z dvema torpednima cevema, nameščenima na premcu.

SMTb 68 (nekdanji čoln Krake) je bil novejši, pa tudi večji torpedni čoln, izdelan leta 1909 v ogrski ladjedelnici Danubius na Reki. Dolg je bil šestinpetdeset metrov, širok pa skoraj pet metrov in pol. Izpodriva je imel dvesto deset ton, ugreza pa meter in petintrideset centimetrov. Dva parna stroja sta proizvedla dobrih 2.200 kilovatov (kW) moči oziroma 3.000 konjskih moči (KM), kar je zadoščalo za najvišjo hitrost okoli 26 vozlov (48,5 km/h). Posadko so sestavljali trije častniki in petintrideset mornarjev, ki so upravljali štiri topove kalibra 47 mm in tri dvojne torpedne cevi kalibra 450 mm.


V juniju 1911 je bil, takrat sedemindvajsetletni poročnik bojne ladje Gustav Klasing premeščen iz Trsta v glavno avstro-ogrsko pomorsko oporišče v Pulj, kjer je bil kot torpedni častnik dodeljen podmorniškim enotam. Dvaindvajsetega novembra istega leta je Klasing postal drugi častnik na podmorskem čolnu SM U-3 (Seiner Majestät Unterseeboot 3), ki je plul pod poveljstvom dve leti starejšega poročnika bojne ladje Richarda Gstettnerja (1884-1934). Poveljnik Gstettner je bil zadovoljen s Klasingom, kar se je odrazilo že prihodnje leto, ko so ga povišali v poročnika bojne ladje (Linienschiffsleutnant).

Podmorski čoln SM U-3 je bil izdelan leta 1908 v nemški ladjedelnici v Kielu. Podmornica je bila dolga dobrih triinštirideset in široka slabe štiri metre in se je lahko potopila do največ petdeset metrov globoko. Na površini je podmorski čoln dosegel hitrost 12 vozlov (22 km/h), kar sta omogočila njegova dva bencinska motorja skupne moči slabih 450 kilovatov (kW) oziroma 600 KM. Pod vodo sta čoln poganjala dva elektromotorja moči 235 kW (320 KM), ki sta omogočala najvišjo hitrost 8,5 vozla (15,7 km/h). Posadko je sestavljalo enaindvajset mornarjev, ki so upravljali dve torpedni cevi kalibra 450 mm ter topova kalibra 70 in 37 mm.


Od podmorničarja do pilota
Devetindvajsetletni poročnik bojne ladje Gustav Klasing je še pred dopolnjenim tridesetim letom življenja dosegel mnogo - bil je od nadrejenih večkrat pohvaljen častnik, znal pa je tudi več jezikov (nemško, italijansko, srbohrvaško, francosko in angleško) - znašel pa se je pred vprašanjem, kako naprej. Nadaljevati vojaško kariero pod vodo ali pa morda nad njo. Odločitev je padla in mladi poročnik se je prvega julija 1913 odpravil v Dunajsko Novo mesto (Wiener Neustadt), kjer se je udeležil letalskega tečaja. V spodnjeavstrijskem mestu je sredi poletja uspešno zaključil letalski tečaj in pridobil letalsko diplomo (številka 130). Po opravljenem tečaju je ostal v letalski šoli do sredine oktobra, ko je dobil novo zadolžitev - postal je poveljnik rezervnih podmorniških enot v Pulju. Pod njegovim poveljstvom sta se tako znašla njegov stari "znanec" SM U-3, pa tudi podmorski čoln številka štiri (SM U-4).

Svetovna morija se začne
Konec julija 1914, mesec dni po atentatu na prestolonaslednika Franca Ferdinanda v Sarajevu, je Avstro-Ogrska napovedala vojno Srbiji in tako začela prvo svetovno vojno. Gustav Klasing je bil v tem času častnik na podmorniški oskrbovalni ladji SMS Pelikan. Klasingovi nadrejeni so kmalu spoznali prednost, ki jo je imel mladi častnik - bil je pilot - zato so ga premestili v letalsko bazo Kumbor v Črni gori. Klasing se je odpravil proti Črni gori z dobrimi ocenami poveljnika letalske baze v Pulju, poročnika bojne ladje Franza Mikuleczkyja. Letalska baza v Kumborju, v zalivu Boke Kotorske, je bila ena najbolj južnih avstro-ogrskih postojank. Tam je opravljal naloge spremljanja antantnega (predvsem francoskega) ladjevja ob črnogorski obali. V februarju 1915 je za svoje delo prejel bronasto medaljo za zasluge, mesec dni pozneje, na začetku marca 1915 pa se je odlikoval v bojih pred pristaniščem Bar, kjer so se spopadli s francoskim ladjevjem. Klasing je letel na svojem vodnem letalu proizvajalca lohner. V bojih je sodeloval tudi takrat petindvajsetletni Gottfried von Banfield (1890-1986), ki je pozneje postal najuspešnejši avstro-ogrski pomorski pilot in zadnji nosilec viteškega reda Marije Terezije. Več o baronu Banfieldu pa v enem izmed prihodnjih prispevkov.

Vojna z Italijo je neizbežna
Dolgo pričakovani obračun z verolomno sosedo na zahodu se je približeval. Poveljnik avstro-ogrske mornarice, admiral in poznejši veliki admiral Anton Haus (prav tako nosilec viteškega reda Marije Terezije) je skoraj leto dni potrpežljivo čakal na ta dan in skušal obvarovati čim več svojih ladij na po njegovem mnenju odločilni obračun z Italijo. V sredini maja 1915, ko je bilo jasno, da bo Italija vstopila v vojno na strani antante, je bil tudi Gustav Klasing premeščen v Pulj.

Odlomek iz pisma admirala Antona Hausa je datiran v december 1914 - pol leta pred vstopom Italije v vojno, na stran antante. Pismo, v katerem razlaga, zakaj se avstro-ogrska mornarica ne spušča v odkrite boje z antantnimi silami, je naslovil na Franza Trenza.


"Večji del flote, h kateri ne štejem monitorjev, ki so bili na Donavi in na Savi neštetokrat v akciji in imeli hude izgube, še ni videl sovražnika. Ta še nikoli ni bil manj kot 150 Nm [navtičnih ali morskih milj; približno 280 kilometrov, op. a.] od Pulja. Skoraj vedno je 400 [740 km, op. a.] in več Nm od tod. Tako daleč se peljati, da bi napadel dvakrat močnejšega sovražnika, seveda nima nobenega smisla. Toda tako ne mislijo vsi. Prejemam anonimna pisma častnikov in moštva, ki se hočejo boriti, zmagati ali umreti in podobne neumnosti. Iz zaledja dobivam tudi anonimna pisma, ki me izzivajo, naj napadem, se mi rogajo itd. Nihče pa ne pomisli, da bi nam celo uničenje Francozov ne prineslo nič drugega razen slave in da bi pri tem na vsak način izgubili. Če bi nas taka zmaga stala le polovico naše flote, v kar bi mogla upati samo optimistična norost, bi se tega veselil le naš tretji zaveznik, ki bi se takoj počutil edinega gospodarja na Jadranu in v Sredozemlju."


Italijanska vojna napoved je dosegla mornariško oporišče v Pulju ob četrti uri popoldne 23. maja 1915. Novica je bila sprejeta z različnimi občutki, po eni strani je bil to globok prezir zaradi izdaje nekdanje zaveznice, po drugi pa veselje, da bo prišlo do dokončnega obračuna z zgodovinskim sovražnikom, ki se je vselej hotel polastiti vzhodne obale Jadrana. Ob dvajseti uri istega dne, samo štiri ure po prejetem sporočilu, je avstro-ogrska mornarica izplula proti Italiji.

"Zrakoplov `Citta di Ferrara je vrgel več bomb brez uspeha proti Nj. Vel. ladji `Zrinyi´ ter je poskušal napasti brodovje, ko je odplulo, hitro pa je izginil, ko sta pripluli dve letali, ki pa sta bili že vse svoje bombe porabili. Isti ali pa neki drugi zrakoplov je zagledalo brodovje že pol ure po polnoči na polovici pota Pulj - Ancona v protikurzu in brez dvoma na poti v Pulj. Ko sta dve ladji, ki sta spremljali zrakoplov, pred topovskim ognjem pobegnili, se je zrakoplov tudi takoj okrenil in izginil proti severozapadu, ne da bi bil, kakor se zdi, videl brodovje samo."


Naslednji dan, 24. maja 1915, je mornarica bombardirala Ancono in še nekaj drugih italijanskih obalnih mest, avstro-ogrsko letalstvo pa je napadlo Benetke. Eno izmed letal, ki je bombardiralo Ancono, je pilotiral tudi Gustav Klasing, opazovalec v njegovem dvosedežnem letalu lohner L 46 pa je bil poročnik fregate Johann Fritsch von Cronewald.

"Danes pred solnčnim vzhodom, torej natančno 12 ur po napovedi vojne s strani Italije je izvršilo c. in kr. brodovje istočasno celo vrsto uspešnih akcij ob vzhodni obali Italije od Benetk do Barlette [kraj v južni Italiji, dobrih 700 km južno od Benetk in 60 km severno od Barija, op. a.]. V Benetkah je neki mornariški letalec vrgel 14 bomb, v arzenalu povzročil požar, močno poškodoval enega rušilca, ter obmetaval postajo, zaloge olja in hangarje na Lidu. V zelo ozki kanal Porto Corsini je vdrl rušilec `Scharfschütze´ tako daleč, da je stal nenadoma neposredno pred polno zasedenim strelskim jarkom. Od popolnoma presenečene posadke je bil velik del ustreljen, nakar so še tri velike zakrite obrežne baterije začele streljati iz 12 centimetrskih topov na križarko `Novaro´ in torpedovko `80´ [Tb 80, op. a.], ki sta stali pred kanalom. Zadnja je bila zadeta v častniško obednico, pri čemer je bil en mož težko ranjen in je dobila luknjo pod vodno črto. `Novara´ je nadaljevala ogenj, da pomaga rušilcu in torpedovki iz neugodnega položaja, enfilirala strelski jarek in demolirala neko vojašnico, bila pa je v polno zadeta. Linijski poročnik Persić in 14 mož mrtvih, 4 možje težko ranjeni, več lahko ranjenih. Toda izgube sovražnika so morda 10—20 krat težje. `Scharfschütze´ je utekel popolnoma nepoškodovan, dočim je odplula torpedovka `80´ z zamašeno razpoko v Pulj."


Boji na jugozahodnem bojišču
Italijani niso hoteli ostati dolžni in so tudi sami pripravljali povračilne ukrepe. 26. maja se je tako zgodil prvi italijanski napad z zračnimi ladjami. Med začetnimi cilji je bilo dalmatinsko obalno mesto Šibenik, mornariška baza v Pulju, tržaška ladjedelnica in nekatere železniške povezave. Štiri dni pozneje, 30. maja, je italijanski zrakoplov P4 ob dvaindvajseti uri in trideset minut napadel Pulj. Na višini med tisoč petsto in tisoč sedemsto metri je na mesto odvrgel šest bomb, ki pa niso povzročile večje škode ali smrtnih žrtev. Teden dni pozneje je P4 ponovil napad na Pulj, tudi tokrat večje škode niso zaznali. Dva dni pozneje je sledil avstro-ogrski povračilni ukrep - bombardiranje letališča Campalto pri Benetkah, kjer je bila domača baza zrakoplova P4.

Železniški most čez reko Pondonzo je Nj. Vel. ladja `Radetzky´ obstreljevala in poškodovala. Nj. V. ladja `Admiral Spaun´ s 4 rušilci obstreljevala železniški most čez reko Simarco, kolodvor sesalko za lokomotive etc. v Campo Marino, demolirala semafor v Tremiti in poškodovala onega v Torre di Mileto. Nj. V. ladja `Helgoland´ s 3 rušilci je obstreljevala Viesto in Manfredonino ter je naletela pri Barletti na 2 italijanska rušilca, katera je začela takoj obstreljevati in preganjati. Eden je ušel, drugega. `Turbino´, pa sta naša rušilca `Csepel´ in `Tatra´ pognala proti Pelgružu (Pelagoza). Zadet od granate v prostor za stroje in kotle je obstal, pričel goreti in se potapljati. Udal se je. `Csepel´, `Tatra´, in `Lika´ so rešili 35 mož posadke, med njimi poveljnika, vežbalnega častnika in strojnega načelnika, ter jih vjeli. Rešilno delo so motile dve bojni ladji tipa `Vittorio Emanuele´ in neka pomožna križarka, ki so se približale s severovzhoda na 90 m. V boju, ki je na to nastal, je bil `Csepel´ neznatno zadet, pri čemer je bil 1 mož ubit, 2 pa lahko ranjena. `Helgoland´ in rušilci so odgovarjali na sovražni ogenj očividno z dobrim uspehom. Najbližja distanca 8000 m. Po kratkem času so se nahajale naše ladje izven strelne distance. Razen navedenih ni imelo c. in kr. brodovje nikakih izgub.


Zrakoplov Città di Ferrara je sodeloval pri začetnih bojih proti Avstro-Ogrski na tem območju. Že 24. maja so ga okoli pete ure zjutraj opazili nad Puljem. "Dobrodošlico" so mu izrekli topovi tamkajšnjih ladij - SMS Habsburg, SMS Arpad in SMS Tegetthoff, ki pa niso uspeli zaustaviti sovražnega plovila. Po vzletu avstrijskih vodnih letal se je zrakoplov hitro umaknil proti Italiji, avstrijska letala pa zaradi pomanjkanja goriva niso nadaljevala zasledovanja. Tri dni pozneje so zrakoplov Città di Ferrara opazili nad Šibenikom in bližnjem Prokljanskim jezerom.

"V Brindisiju je oklopna križarka "St. Georg" obstreljevala kolodvor in most. V Senigaliji [kraj 25 km severno od Ancone, op. a.] je N. Veli. ladja `Zrinyi´ demolirala železniški most, vodni stolp, pristaniške naprave, kolodvorsko poslopje in en vlak ter poslopje in en vlak in neko hišo v bližini zažgala. V Anconi je glavni del brodovja obstreljeval vse utrdbe, topničarsko in konjeniško taborišče, ladjedelnice, električno centralo, kolodvor gasometer, skladišče petroleja, semafor in brezžično postajo ter povzročil s svojimi zgrešenimi kroglami in netilci velikansko škodo. Dva parnika v pristanišču sta bila potopljena. Novozgrajena ladja v ladjedelnici, ki je bila že skoraj dogotovljena, da jo spuste v morje, je bila demolirana. Upirala se je samo ena lahka baterija in nekaj strojnih pušk dvema rušilcema. V edinem modernem fortu Alfredo Savio je stala sicer posadka pri topovih, toda dva naša letalca, ki sta se ob pravom času pojavila, sta posadko z ognjem strojnih pušk temeljito prepodila, da se ni več vrnila. Ta dva letalca in še neki tretji letalec so metali tudi na hangar za balone v Chiaravallu boli v notranjosti in na več vojaških objektov 30 bomb."


Vrhunec kratke kariere
Vojna z Italijo se je šele dobro začela, ko se je pilotu Gustavu Klasingu ponudila izjemna priložnost, zaradi katere se je zapisal v zgodovino. Italijanskemu zrakoplovu Città di Ferrara je osmega junija 1915 poveljeval poročnik (tenente di vascello) Castrucio Castracane. Posadka zrakoplova je imela nalogo bombardiranja avstro-ogrske ladjedelnice Danubius na Reki. Pod okriljem noči se je cepelin približal obali in okoli tretje ure ponoči odvrgel nekaj bomb na mesto. Večje škode sicer ni povzročil, toda vseeno je ena oseba umrla, več pa jih je bilo ranjenih. Po izvedenem napadu se je italijanski zrakoplov začel umikati proti domovini. Pot bi ga morala voditi prek otokov Krk in Lošinj proti italijanskemu obalnemu mestu Anconi. Nad Krkom, v okolici Malinske so zrakoplov opazile protiletalske enote, ki so bile nameščene na otoku in so kaj hitro odprle ogenj ter uspele zrakoplov poškodovati. Città di Ferrara je spuščal plin in izgubljal višino. Toda to še zdaleč ni bil konec težav za poročnika Castracana. Najhuje je šele prihajalo …

Se nadaljuje prihodnji teden.