Nad tveganje za nastanek raka tudi z zdravim življenjskim slogom
4. februar, dan boja proti raku
Objavljeno: 4. februar 2018 ob 16:50
Ljubljana - MMC RTV SLO, STA

Zaradi življenjskega sloga za rakom pogosteje zbolevajo in umirajo moški. Ti namreč v večji meri uživajo alkohol kot ženske, med njimi je tudi več debelih, prav tako jih več kadi. Foto: BoBo
Jabolko
Zdravniki priporočajo več telesne dejavnosti, bolj zdravo prehranjevanje, izogibanje alkoholu in odločitev za opustitev kajenja. Foto: Pixabay

Največ ljudi v Sloveniji zboli in umre za raki, ki so predvsem posledica slabega življenjskega sloga - denimo kajenja, čezmernega uživanja alkohola, čezmernega hranjenja in debelosti ter pomanjkanja gibanja.

Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) tako ob današnjem svetovnem dnevu boja proti raku poudarja pomen zdravega življenjskega sloga, s katerim lahko zmanjšamo tveganje za nastanek raka.

Med drugim priporočajo več telesne dejavnosti, bolj zdravo prehranjevanje, izogibanje alkoholu in odločitev za opustitev kajenja. Vsak lahko sam sprejme ukrepe, s katerimi bo zmanjšal tveganje za nastanek raka, pravijo.

Z ohranjanjem zdrave telesne teže in vključevanjem telesne dejavnosti v vsakdanje življenje lahko posamezniki zmanjšajo tveganje za nastanek številnih običajnih vrst raka, denimo raka na debelem črevesu, prsih, maternici, jajčnikih, trebušni slinavki, požiralniku, ledvicah, jetrih ter napredovalega raka na prostati in žolčniku.

Izogibanje alkoholu in cigaretam
Z izogibanjem alkoholu zmanjšajo tveganje za nastanek raka ustne votline in žrela, grla in požiralnika, jeter, debelega črevesa, danke in dojk. "Več alkohola in pogosteje, kot ga oseba pije, večje je tveganje," pravijo.

Veliko raka pa povzroča tudi kajenje, ki mu v svetu po statistiki pripisujejo 22 odstotkov vseh smrti zaradi raka.

"Kajenje tobaka povzroča številne vrste raka, to so pljučni rak in rak dihalnih poti, rak ustne votline, glasilk, žrela, požiralnika, želodca, debelega črevesa in danke, trebušne slinavke, jeter, ledvic, sečnega mehurja, sečevodov, materničnega vratu, jajčnikov in akutna mieloična levkemija," opozarjajo na NIJZ-ju.

Pri tem dodajajo, da je mogoče kajenju pripisati kar 88 odstotkov smrti zaradi pljučnega raka.

Nevaren rak slinavke
Na Onkološkem inštitutu Ljubljana pa ob tem posebej opozarjajo na raka slinavke. Ta se po njihovih navedbah z okoli 400 novimi zbolelimi na leto v Sloveniji uvršča v zgornjo tretjino po pogostosti med vsemi raki v Sloveniji, hkrati pa na samo dno po lestvici preživetja. V povprečju bolniki po diagnozi namreč živijo 4,6 meseca, pet let po diagnozi pa živijo le še trije odstotki obolelih, so zapisali.

Pri tem opozarjajo, da je kirurški poseg v primeru te vrste raka učinkovit le v zgodnjem stadiju, zato poudarjajo pomen njegovega zgodnjega odkrivanja. Dejavniki tveganja za to vrsto raka so starost nad 65 let, kronično vnetje trebušne slinavke, nezdrav življenjski slog (kajenje, debelost), dednost in sladkorna bolezen po 50. letu. Prvi znaki so temen urin in svetlo blato.

VIDEO
Lani zaradi raka umrlo 5.000 ljudi
T. H.
Prijavi napako

<< Pojdi nazaj
Komentarji
Celt
# 04.02.2018 ob 17:52
Veliko raka pa povzroča tudi kajenje, ki mu v svetu po statistiki pripisujejo 22 odstotkov vseh smrti zaradi raka.

Končno enkrat (za spremembo) pravi podatki o deležu rakavih obolenj zaradi cigaret.

Pri tem dodajajo, da je mogoče kajenju pripisati kar 88 odstotkov smrti zaradi pljučnega raka.

Tudi ta podatek je (končno) točen. Kajenje je največji POSAMIČNI vzrok za pljučnega raka ni pa edini.

Zdaj ko ste končno enkrat javno objavili DEJANSKE podatke o % smrti zaradi kajenja (okoli 20%) pa se prosim pričnite že enkrat ukvarjati še z ostalimi 80% procenti povzročiteljev raka (predelana hrana, čistila, okolje - npr. delovno okolje pri proizvodnji plastične embalaže...itd) ne pa da demonizirate kajenje kot enega in edinega povzročitelja.
El Ninho
# 04.02.2018 ob 17:24
Bolj so pod stresom, bolj pijejo in kadijo, ampak, je potem rak od stresa ali pijače? :)
Celt
# 04.02.2018 ob 18:55
Samo nekaj vprašanj za naivneže,... kaj vse povzroča ostalih 80% raka?

Koliko je benzena dodanega v hrano? Koliko vas uporablja mobilne telefone, mikrovalovke in podobno? Koliko mizarjev vdihava fini lesni prah? Koliko delavcev v tovarnah aluminija (npr. Kidričevo, Impol) v dihava kemikalije pri proizvodnji aluminija? Koliko žensk hodi v solarije (UV svetloba)? Koliko žensk jemlje hormonske motilce (kontracepcija)? Koliko dimnikarjev in rudarjev vdihava saje in prah premoga? Koliko ljudi je izpostavljenih bancinskim hlapom (bencinske črpalke, delavci na mejnih prehodih...itd)? Koliko delavcev v industriji jekla vdihava toksični mix kemikalij pri proizvodnji jekla? Koliko delavcev v proizvodnji barv (Helios, Belinka) vdihava kemikalije pri proizvodnji? Koliko ljudi ima "preprosta" vnetja in virusna obolenja (Helicobacter pylori, HPV, Hepatitis...itd)? .... itd, itd samo za konec predelano meso (podaljšanje roka uporabe, ojačevalci okusa) je enako nevarno kot kajenje... ne morem vsega naštet,...tega je ogromno!!

Zdrav življenski slog zagotovo zmanjša verjetnost rakavega obolenja a če je delovno mesto ali življensko okolje polno kancerogenov smo naredili bore malo.
Janezski
# 04.02.2018 ob 17:36
Največ ljudi v Sloveniji zboli in umre za raki, ki so predvsem posledica slabega življenjskega sloga - denimo kajenja, čezmernega uživanja alkohola, čezmernega hranjenja in debelosti ter pomanjkanja gibanja.

Oseba v videu?
Manos de Piedra
# 04.02.2018 ob 18:00
Folk se ne zaveda, da ob doslednem zdravem in športnem življenju doživiš dosti več evforije kot od drog in alkohola. Osebno ne pijem, ne kadim, ne pijem drugega kot vodo in čaj, ne jem sladkih stvari, skoraj ničesar od nezdrave hrane, spim 10 ur na dam, treniram po šestkrat na teden, če ni kakih lažjih poškodb in utrujenosti. Boks, tek, šprinti, plavanje. Stalno sem evforičen in dobre volje, ker je telo preprosto polno testosterona. To je čisto, naravno življenje. Tega ne moreš dobiti od nobenega alkohola in droge. Kdor mi ne verjame naj proba živet po takšnem discipliniranem načinu par mesecev, da se telo počisti in da pride do neke kondicije. Če komu ne bo všeč, se še vedno lahko vrne v degeneriran nezdrav moderni način življenja.
Hijena
# 04.02.2018 ob 17:51
Država bi najraje imela zdrave davkoplačevalce z dolgo življenjsko dobo, ki bi jo dočakali z odrekanjem in majhno plačo ter socialno penzijo!!!...naj še povejo, da raziskave kažejo, da bolj zdravo živijo ljudje s plačami od povprečne navzgor, kar posledično zmanjšuje stres in skrbi naše materialistične družbe!!!
luckyss
# 04.02.2018 ob 18:07
Nad tveganje za nastanek raka tudi z zdravim življenjskim slogom

Torej brez vode v plastenkah, brez gaziranih pijač, brez hitre prehrane, brez stresa,.Rib brez plastike in Fokušime... brez GSO, brez onesnaževanja zraka, brez zastrupljanja pitnih voda brez vojn, brez ustvarjanja konfliktov, da zgornjih 2% postane še bogatejši ter ostalega poneumljanja,
samburin
# 04.02.2018 ob 18:01
@celt
O hrani ne smejo pisat!!!
nejcandrej
# 04.02.2018 ob 17:20
Sem v mladih letih vse to počel in samo upam lahko, da sem še tapravi čas nehal.
Binder Dandet
# 05.02.2018 ob 10:37
Zdrav življenski slog ni garancija, ampak povečuje možnosti.
DnB
# 04.02.2018 ob 21:07
@Manos vse lepo in prav in pohvalno da živiš tako aktivno življenje, ampak moraš se zavedati, da večina ljudi pač ne more spati 10 ur na dan in trenirati 6 krat na teden. Verjetno je tebi to poklic, ali pa si pač eden tistih srečnih osebkov, ki ne rabi delati in nima družinskih obveznosti.
johann
# 04.02.2018 ob 18:27
Poznam par ljudi, ki so zelo zdravo živeli, pa so vseeno umrli za rakom.
granadir
# 04.02.2018 ob 18:30
Samo trem stvarem se odpovejte in vaše možnosti bodo bisveno boljše... Kajenje, sladkor in alkohol.... Vse drugo je manj pomembno...
mile952
# 05.02.2018 ob 11:16
Če koga zanima, na internetu je definicija raka: rak je nastal v evoluciji živi bitij, tudi drevesa dobijo raka, da odstrani živa bitje nevredna življenja, da zaščiti vrsto pred izumrtjem. Seveda je to definicijo razumeti v evolucijskem smislu. Tako se namreč obnaša narava. Kruto. Gre pa zato, da celice podivjajo, ko pride do tako nizke imunske odpornosti, ko ta ne zadošča za uničevanje rakavih celic, ki nastajajo v telesu, tudi popolnoma zdravem, vsakodnevno. In zdrav imunski sistem jih uničuje. . Rak je dejansko bolezen imunskega sistema. Ta pa oslabi zaradi različnih vzrokov, vseh, ki so našteti v članku in še morda zaradi česa drugega. Še najmanj zaradi genske zasnove posameznika. Raka zelo redko podeduješ, ga pridobiš.
no72
# 05.02.2018 ob 11:02
Johann@ 18.27:

Če boš dovolj dolgo kadil, si boš zanesljivo slej ko prej nakopal bolezen.
Če pa ne boš kadil, pil ali se prenažiral, pa vseeno ni zagotovila, da boš ostal zdrav. Tako je.
tsinamuh0
# 04.02.2018 ob 22:47
Hej Celt, ti zelo prozorno tobačno motivirani komentator, kaj bi rad povedal, bi rad zmanjšal pomen kajenja pri raku? Kajenje, natančneje - pasivno in aktivno - kajenje je daleč vodilni vzrok za raka in smrt zaradi raka. Se strinjaš do tukaj? Žal nenatančna novica NIJZ pač zdaj omenja bolj alkohol, ''ker je alkohol zdaj na programu'', ne zato, ker bi bil primerljiv vzrok raka s kajenjem... Recimo v najvišje rangirani medicinski reviji NEJM, v preglednem članku 200 years of cancer research De Vita pripiše aktivnemu in pasivnemu kajenju 40% smrti zaradi raka.
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJ
Mra1204479
Poskušaj članek prebrati. Se strinjaš, ali ne? WHO statistike so bolj tako-tako, tam je zelo veliko ''različnih'' ljudi, če razumete, kaj hočem povedati...
Celt
# 04.02.2018 ob 18:09
@samburin

V Sloveniji celih 20 let spretno skrivajo podatek da je delež smrti zaradi kajenja pri rakavih obolenjih "samo" 20% (samo v navednicah - tudi to je seveda veliko)!!!!!.

Že 20 let razni inštituti zdravja, društva za boj proti tobaku in podobni grdo zavajajo slovensko javnost... samo da cuzajo javna sredstva. Ker ostalih 80% ni tako lahko identificirati - ni samo enega povzročitelja ampak več kot 100. Posledično je borba proti 80% povzročiteljem raka dosti težja kot proti kajenju.
MrSepia
# 04.02.2018 ob 17:46
Inostriker, sicer se povsem strinjam s tabo, da je tudi stres pomemben dejavnik pri nastanku raka, a stres je zelo širok pojem - odvisnost od nikotina povzroča stres, denimo.
QUENDI
# 05.02.2018 ob 23:35
....Največ ljudi v Sloveniji zboli in umre za raki, ki so predvsem posledica slabega življenjskega sloga....pa dajte že nehat s temi slogi - so pomembni a niso glavni krivec......raziskave kažejo vpletenost od bakterij, virusov - okobiom....... onesnaženaga okolja, hrane (kemikalije sintetičnega porekla).....pa do podedovanih nefunkcionalnih celic zaradi prebolevanja bolezni prednikov......stresa, ki povzroči nenormalno delovanje kontrolne oz signalizacijske kaskade celičnega cikla.......trenutno še nerazumljenega onkogenov. in njihovihproduktov in silovite preživetvene volje rakavih celic, ki so očitno ostanki evolucijskih časov, ko je celica moral preživeti v zelo neugodnih razmerah kot npr.hipoksija......nepravilnih diagnoz in s tem neprimernega - nepotrebnega zdravljenja....v eni strokovni reviji je pisalo - prej ko ga diagnosticirajo - prej umreš.... pa tudi vsebosti cepiv se akumulirajo v organizmu...skratka množica možnih vzrokov..... sicer pa je menda lani pri nas zbolelo 15.0000 ljudi.....tretijna pa umre za posledicami oz zaradi raka.....no, medicina pa ostaja pri klenem - spremenite življenjski slog.....aja - farmacija še ni sproducirala kakšnega učinkovitega sredstva brez hudih stranskih učinkov, če pa se le izkaže ima astronomsko ceno se pa dogaja da je neka učinkovina učinkovita pri drugih boleznih a je pri raku ni na spisku= prepoceni (npr. kakšni anti-vascular endothelial growth factors anti-VEGF)......žal imamo v tem primeru kamenodobno vedenje, ki ga rešujemo s tehniko 21. stoletja.....kar prinaša već škode kot koristi....a to je že v domeni presoje posameznika......
Grešnica
# 05.02.2018 ob 11:57
Kajenje tobaka je škodljivo, pravi JIVZ, zato imamo EDINI v EU trošarino na tekoči nikotin. Našim inštitucijam ni do zdravih ljudu, ampak do ŠE VIŠJIH DAVKOV kjerkoli in na kakršenkoli način.
(državno korito ima pač luknje, liberalizacija pa je prepovedan pojem)

Tekoči nikotin namreč uporabljajo vape-rji, pri čemer pa večina dozo nikotina sčasoma znižuje. V VB uporabo vape-a med kadilci celo spodbujajo, saj jih 80% tako opusti kajenje tobaka.
slovannn
# 05.02.2018 ob 10:59
No, video je v stilu ruskega popa, ne glejte kaj jaz delam, ampak delajte kar vas jaz učim. Torej malo neverodostojno. Na splošno je kar precej zdravstvenih delavcev močno preobilnih, naj bojo toliko samokritični, da se ne silijo pred kamero. Drugače je pa v povprečju zdrav slog življenja dobra preventiva. Navajanje posameznih primerov, ki odstopajo od povprečja in naj bi negirali rezultate zdravega sloga življenja
ni mogoče jemati resno. Včasih smo rekli, izjeme potrjujejo pravilo. Pri človeku je potrebno upoštevati genetske danosti in okolje v katerem živi. Na žalost pa o smrti in življenju odloča najšibkejši del telesa.
Binder Dandet
# 05.02.2018 ob 10:36
Nihče ne ve, kakšne gene ima in ali bo navkljub alkoholu in cigaretom normalno zdržal do 85ga. Zato pa je bolje bit že prej previden.
OntheEdge
# 04.02.2018 ob 23:12
Slaba fotografija, zavajajoča, ker na njej ni cigarete, ki je 10 večji vzrok raka od alkohola in cigar.
To je zato, ker tako zasvoji, ker je dejansko najsmrtonosnejši izdelek v zgodovini človeštva.
V odlični knjigi Rak, kralj bolezni (Pulitzerjeva nagrada!!) Siddharta Mukherjee pove o cigaretah:
''Človeka resnično osupne… enega najmočnejših in najpogostejših kancerogenov, kar jih človeštvo pozna, še vedno brez težav kupiš v vsaki trgovini.''
josh k.
# 04.02.2018 ob 19:59
Več seksa, občasno kakšnega "spohat" in vsi bomo pokali od zdravja.
Celt
# 04.02.2018 ob 18:50
Glede na interakcijo genetskih faktorjev posameznika in kancerogenov (zunanji vzroki) lahko rakavo obolenje nastane pri komerkoli, ne samo kadilcu. Zunanji vzroki so:

- fizični kancerogeni, npr UV svetloba, ionizacijsko sevanje
- kemični kancerogeni, npr azbest, tobačni dim, alfatoxini v hrani, arsen v vodi
- biološki kancerogeni, npr vnetja zaradi virusov in bakterij, paraziti
...seveda v sodelovanju z genetskimi faktorji posameznika.
luckyss
# 04.02.2018 ob 18:44
@bruhnmici
V bistvu je tisti "sok" bolj škodljiv kot pir ...:)
bruhnmici
# 04.02.2018 ob 18:36
Nikoli nisem razumel dejstva, da nekateri nastopajoči, ki dajejo izjave v zvezi z Dravjem, niso samokritični in da v kontekstu lastne pojavnosti, pravzaprav govorijo najprej sebi. Oz. vsaj morali bi. ... Država bi lahko začela nagrajevati zdrav življenjski slog v različnih oblikah + povečevala investiranje v gibalno/športno infrastrukturo. Se je pa za popraskat za ušesom, če stanje s cenami pijač tako, da je v kafiču sok dražji kot pir. Sistemske rešitve in platforma, potem pa ni izgovorov za zanikrnost duha in telesa.
galoper
# 05.02.2018 ob 17:27
Kaj če bi zmanjšali energetski potencial okolja, od EM valovanja do sevanj različnih žarkov? To je huda nevarnost.
Emsho
# 05.02.2018 ob 13:59
Vsak mora narediti svoj del:
- država zagotoviti čimmanj toksično okolje, vključno z obdavčenjem nezdravih praks (delovnih, okoljskih, prehranskih, hedoničnih, )
- državljani pa zmanjševati izpostavljenost kolikor lahko.
no72
# 05.02.2018 ob 10:58
Kajenje je, čeprav to dejstvo nekaterim ni všeč, daleč najpogostejši in najhujši posamični povzročitelj raznih vrst raka med vsemi rakotvornimi sredstvi.

Potem pa vidiš mlade medicinske sestre, kako vsako priložnost izkoristijo za čik, na oddelku pa hkrati gledajo bolnike, ki umirajo za rakom na pljučih, infarkti, kapmi, KOPB, pljučnimi embolijami, gangrenami....vsekakor je že sedaj cigareta mnogo hujši zdravstveni problem od alkohola. Pri slednjem zmaguje ozaveščenost in negativna stigma, če raufaš pa si za družbo še vedno popolnoma sprejemljiv in frajer....

Ne vem statistično, ampak kolikor jaz opažam, so ženske precej bolj problematične kadilke od moških in trend v to smer se stopnjuje.
oleander
# 04.02.2018 ob 23:23
Ja in za vse TE SIMPOTEME je kriva NAŠA ROPARSKA DRZAVA KI ravna z povprecnim slovencom kot z tazadnjim izmeckom..

Žal pa tudi vse preveč Slovenk in Slovencem prav tako ravna s seboj.


In kje so vzroki za to? Slaba samopodoba, nizko samospoštovanje? Družbene razmere, v katerih so ljudje zadovoljni že, če se lahko najejo? Slabo osveščanje prebivalstva za zdravo življenje in zdravo hrano brez kemikalij in pesticidov? Apatičnost?
Geres*
# 04.02.2018 ob 21:18
Rak trebusne slinavke mi je mnogo prezgodaj vzel mojo mami. Ki ni ne kadila, ne pila, bila je vitalna. Ne mine dan, da ne bi cutila praznine.

Glede na to, da je to rak, ki je tudi v clanku posebej izpostavljen, se pa o njem premalo govori, bi pricakovala, da bi to priloznost izkoristili za ozavescanje o zavescanje o simptomih bolezni. Zal ste to priloznost zamudili. Drznem si trditi, da bi se prezivetje precej izboljsalo, ce bi bila javnost bolje ozavescena o simptomih bolezni. Na tem podrocju se v Sloveniji ni zaenkrat storilo NIC. Veste, dragi birokrati na NIJZ, ne obstaja zgolj rak na prsih... Se kje drugje bo treba kaj storit.

Nekaj smo o simptomih bolezni govorili ob dnevu boja proti raku trebusne slinavke:

http://www.rtvslo.si/zdravje/bolezni-zdravila/rak-trebusne-slinavke-relativno-redek-a-se-vedno-precej-smrtonosen/437995
galoper
# 06.02.2018 ob 14:35
Že zdavnaj so ugotovili, da rakasto tkivo ni klasična bolezen in kirurški posegi in kemoterapija so le dragi poizkusi zaviranja razvoja tvorb.
oleander
# 04.02.2018 ob 23:25
Se pridružujem komentarju @Celt. Lahko živiš še tako zdravo, a če je okolje polno kancerogenov, kaj boš naredil?

+++++++
Kekec99
# 04.02.2018 ob 20:55
Hrana pola E-jev pa nič?
gispa
# 04.02.2018 ob 19:42
Komentarjev nisem bral, podal bom le svoje mnenje in izkušnjo. Poznam gospoda starega okoli 60 let, ki je kakšno leto nazaj zbolel za rakom na črevesju. Ne kadi, pije redko, na stara leta hodi v hribe, sicer pa je bil celo življenje športno in delovno aktiven. Pri 60-ih ima dobro postavo, ni debel, tako da bi rekel, da ima urejeno prehrano, a se mu je vseeno zgodil rak na črevesju. Šel je na kemoterapijo, bilo je vedno slabše. Slabo se je počutil, ni jedel, ni spal, še bolj je shujšal..
Nato je začel jemati konopljino smolo in se mu je stanje precej izboljšalo. Ima apetit, spi kot mucek, dobil je par zdravih kg nazaj. To je povedal zdravnikom, kateri so mu rekli, da je to posledica kemoterapije, da je končno prijela, on pa je bil potem tiho in še naprej jemlje smolo. Upam, da mu v celoti uspe pozdraviti raka. Sam sem mu predlagal naj poskusi še s svečkami, glede na to, da ima raka na črevesju.
Moja stara mama je stara 83 let. Kadi cigarete že več kot 50 let, vsak dan spije kakšen šnopček, včasih je hodila v hribe, bila delovno aktivna celo življenje, že od otroštva, ker izhaja iz revne kmečke družine, tako da so imeli slabo, pomanjkljivo prehrano. Nikoli ni bila debela, zredila se je šele po 60. letu, ko zaradi poškodbe kolena, ni več mogla hoditi v hribe, pa še to ni kritična debelost. V glavnem je zdrava že celo življenje, razen to, da ima probleme s hrbtom in nogami. Nobenega raka in mislim, da ga tudi ne bo.
Poznam še par primerov obolelih za rakom. Nekateri so zadevo rešili, nekatere pa lahko obiščem le še na pokopališču.

Moje mnenje je, da smo si ljudje tako različni, da vsako stvar sprejemamo drugače kot nekdo drug. Ne samo ljudje, vsako živo bitje je individum. Nekdo bo kadil in pil celo življenje, pa ne bo dobil raka, medtem ko nekdo lahko živi zdravo, pa ga bo dobil. A še vseeno je nekje nek krivec za to.
Stres je poglaviten problem današnje družbe, zato pa ljudje tudi pijejo in kadijo oz. se prepustijo drugim odvisnostim. Pri alkoholu ljudje vsaj za par ur pozabijo na probleme v službi in doma, pri cigaretah pa tega učinka ni. Da seveda ne omenjam vseh kemikalij, plinov, različnih vrst prahu itd., ki imajo negativen vpliv na naše telo.
Kar se tiče cigaret. Sam sem kadilec, vsaj zaenkrat še. Namen je, da prej ali slej neham. Ljudje kadijo tobak že celo zgodovino, s to razliko, da je bil pred 200 in več leti vsaj naraven. Danes so v cigaretah še dodatki, za katere pa verjamem, da lahko pripomorejo k hitrejšemu pojavu raka. Dvomim sicer, da je rak posledica le ene slabe navade. Danes pa, kot že rečeno, dobimo slabe snovi že v zraku in hrani. Cigareti, alkohol, tablete in ostala zdravniška kemija nam v telo dajejo snovi katere niso namenjene za to, da so tam.
Premalo se sicer spoznam na te stvari, da bi lahko še pametoval. Sigurno pa bom poskusil s konopljo, če se meni v prihodnosti zgodi kaj podobnega. Takrat za izgubit tako ali tako nimaš več nič.
Se pridružujem komentarju @Celt. Lahko živiš še tako zdravo, a če je okolje polno kancerogenov, kaj boš naredil?
NoriGoban
# 04.02.2018 ob 18:04
"ne pa da demonizirate kajenje kot enega in edinega povzročitelja."

Ti si pa res en papak! Lepo ti pise v clanku kateri so vrzoki za rake:

posledica slabega življenjskega sloga - denimo kajenja, čezmernega uživanja alkohola, čezmernega hranjenja in debelosti ter pomanjkanja gibanja.
maverik
# 04.02.2018 ob 17:48
Alkohol, kajenje, negibanje in "napačno" prehranjevanje. Še seks brez zaščite dodamo in so zajeli praktično vse kar lahko človek počne na tem svetu. Ko neveš točno definirati nastanka nečesa, predpostaviš da je prav vse krivo za njegov nastanek. S časom in napredkom pa začneš izključevati stvari. Take novice so samo solata za volumen.
Janezski
# 04.02.2018 ob 17:32
"Kajenje tobaka povzroča številne vrste raka, to so pljučni rak in rak dihalnih poti, rak ustne votline, glasilk, žrela, požiralnika, želodca, debelega črevesa in danke, trebušne slinavke, jeter, ledvic, sečnega mehurja, sečevodov, materničnega vratu, jajčnikov in akutna mieloična levkemija," opozarjajo na NIJZ-ju

Vsi na NIJZ so nekadilci?
tsinamuh0
# 05.02.2018 ob 11:20
Če bi na NIJZ res hoteli upravičiti svoje plače, bi morali MNOGO, MNOGO VEČ narediti za to, da Slovenija postane družba brez tobaka, daleč vodilnega vzroka raka in smrti zaradi raka. Seveda ni dovolj, da le 1x ali 2x letno apelirajo na že močno zasvojene...
V to smer gredo sicer že vse napredne države.
Ampak spet so izpustili to priložnost, kot že mnogokrat. Morda pa nočejo?
bruhnmici
# 05.02.2018 ob 02:51
Komentar na komentarje, več njih:
- PR, okroglost in plehkost: na možnost hormonskih motenj dotične niti nisem pomislil. A vseeno. PR in umeščanje informacij, kar je tudi namen tega prispevka, vsebuje tudi elemente, ki bolj ali manj podpirajo odjem info in zaupanje vanje. Zgolj to.
- sladkor v sokovih: res je. Ker sam ne pijem ne gaziranih, ne sladkanih pijač, na to niti pomislil nisem. Alkohol vs. brezalkoholno ... to je bil Darth vs. Luke prizor.
- raziskave: alkoholna problematika na/ infomosa.si (cel kup robe ... baze raziskav)
- NIJZ in informiranje: sožalje @Geres*. Saj se trudijo ... npr. Svit in podobno. Za RTS imaš prav. Zgodnje odkrivanje ... prepoznavanje simptomov. Pošlji jim predlog.
- Kancerogeno okolje: kaj lahko naredim sam. Ubežat ne morem. Lahko se vsaj čimbolj izogibam kvarnim vplivom (kjer lahko izbiram) čeprav v resnici zaradi neznanja/neinformiranja, pa zaradi iskanja bližnjic v stilu "ah saj men se pa ne more natest" včasih sam sebi pljuvam v skledo. Brat Lončarjevo, prisluhnit Komatu, it na svojo njivo in bit bitke s strunami, polži, srnami, voluharji, točo, rjo in ušmi ter kakšnim, ki pride v samopostrežbo kr s cajno. Pa migat, migat. Kavčanje smo pri nas zreducirali tudi tako, da smo demokratično vrgli TV v klet. Že nekaj let vemo, da je bila to ena boljših potez. Zdaj se bere na veliko. Bolj zdravo. No, odvisno od vsebine :-)
- vpliv okolice, čas in pogoji: res je. Če nimaš možnosti, časa, če je služba en sam stres, je temu težko. Ampak spet smo pri prioritetah in dejtvu, da sam lahko zase naredim največ. Je hudo, ko te kakšno stanje postavi na realna tla ali pred preizkušnjo. Če je ruker dovolj močan, BP spremenim marsikaj. Tudi črtanje fiktivnih prijateljev iz seznama porabnikov lastne energije.

Še o zdravju pira in ter raziskavah: bo mal za pobrskat o multiplikativnem učinku kvasa na rakave celice, Hitlerju in poskusih nemške vojske ter popularnosti drožev oz. kislega kruha (pa ne mi zdej z glutenom! ) :-). Kvas je kr zanimiv faktor pri raku.

Jah, nič. Jutri bo na mizi matevž in kisla repa, s pečenico zgplj v mislih. Pa na tekaške dile se bo šlo. Če ne drugače, pa z lučko. Vsaj to bom lahko naredil zase in za moje.
tsinamuh0
# 04.02.2018 ob 23:03
Nekateri ste res plehki in radi sami sebi lažete - s tem mislim vse, ki izpostavljate okroglo go. z NIJZ (češ, kaj ma ona za govorit), pa tiste, ki priporočate kancerogeni dim konoplje ''za raka''.
Treba je brati, treba se je izobraževati, to ni nikoli končan proces.
Poglejte tole, da ne bo pretežko, sem dal le novico, ne znanstvenega članka L. Alexandrova:
50 cigaret vam prinese 1 mutacijo v pljučnem tkivu (in s tem že možnost raka)
https://www.newscientist.com/article/211
1320-every-50-cigarettes-smoked-cause-one-dna-mutation-per-lung-cell/
Tole je pa članek, ki pokaže, da še dolgo ne bomo odkrili vsega zla, ki ga povzroča kajenje:
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJ
Msa1407211
Samo to poglejte, koliko najhujših rakov je zaradi kajenja...
konkec
# 04.02.2018 ob 21:10
Stres je največji dejavnik, v službi pa itak zadnja leta delam že za dva, kmalu bo za tri!
henodarling
# 04.02.2018 ob 19:37
toreksreda
Ja in za vse TE SIMPOTEME je kriva NAŠA ROPARSKA DRZAVA KI ravna z povprecnim slovencom kot z tazadnjim izmeckom..

Žal pa tudi vse preveč Slovenk in Slovencem prav tako ravna s seboj.
Celt
# 04.02.2018 ob 18:10
@NoriGoban

Če sem jaz papak, kaj si potem ti? Nepismen?
toreksreda
# 04.02.2018 ob 17:59
Ja in za vse TE SIMPOTEME je kriva NAŠA ROPARSKA DRZAVA KI ravna z povprecnim slovencom kot z tazadnjim izmeckom..
Prismuknjen
# 04.02.2018 ob 17:39
@infostriker,

Navedi številke.
Bubi
# 04.02.2018 ob 21:42
odkrivanje tople vode pa to...
firtoh
# 04.02.2018 ob 20:00
Vsak umre.
milko54
# 05.02.2018 ob 04:52
Tole o zdravem življenjskem slogu je čisto blebetanje, brez veze. Nikoli v življenju nisem kadil, še manj pil. Vsak dan sem najmanj eno uro telesno aktiven. Meso jem samo enkrat na mesec, pa sem kljub vsemu staknil limfon. Je pa res,da telo bolezen še obvladuje in do zdaj še ni potrebno zdravljenje.