Našli fosile "naših najzgodnejših prednikov"
Kočnika "prapradedkov"
Objavljeno: 11. november 2017 ob 15:49
Ljubljana - MMC RTV SLO

Sesalci, durlstotherium newmani, dulstodon ensomi
Tako si je znanstvenik predstavljal prizor na obali pred 145 milijoni let. Po sončnem zahodu so v mraku iz skrivališč pokukali sesalci, med njima durlstotherium newmani, dulstodon ensomi. Plenilski dinozaver enega nosi v gobcu. Foto: Mark Witton
       Zoba sta precej obrabljena, kar pomeni, da sta živalci verjetno dosegli visoko starost. Glede na to, da sta habitat delili s plenilskimi dinozavri, je to najbrž precejšen dosežek.
 Steve Sweetman, vodja raziskave
durlstotherium newmani, dulstodon ensomi
Najdena kočnika sta omogočala zelo različno uporabo. Sta precej obrabljena, kar pomeni, da sta njuna lastnika dosegla visoko starost. Vsaj za vrsti. Foto: Mark Witton
Steve Sweetman
Steve Sweetman (v rdeči majici) s sodelavci. Foto: Mark Witton
Kayentatherium
Sesalci so se pred večjimi dinozavri večinoma skrivali. V ospredju eden izmed zgodnjih sesalcev (Kayentatherium), v ozadju sedemmetrski plenilski dinozavri, poleg pa še želva Kayentachelys. Foto: Mark Witton

V Angliji so našli ostanke najzgodnejšega prednika večine današnjih sesalcev - vključno z ljudmi. Bitje je pred 145 milijoni let švigalo med nogami dinozavrov in lovilo žuželke.

Neki dodiplomski študent v Angliji je opravljal dokaj rutinsko delo. Prekladal je primerke starih kamnin v delavnici, iščoč kaj zanimivega. Material je izhajal iz obdobja krede, nabran pa je bil na znanem najdišču obale Dorset, kjer so našli že precej fosilnih ostankov. Njegovo pozornost je pritegnil nenavaden par okamnelih zob, ki ni prav nič spominjal na običajne dinozavrske čekane, sicer običajne najdbe. Nemudoma jih je nesel svojemu profesorju Steveu Sweetmanu z Univerze v Portsmouthu. "Prosil me je, naj si ju ogledam. Ostal sem odprtih ust." Bili so to očitno zobje visoko razvitega, naprednega sesalca, a v 145 milijonov let stari plasti kamnin, so za MMC sporočili z univerze. Ugotovili so, da gre za najstarejše ostanke višjih sesalcev, torej tistega nadreda, ki potomce donosi v maternici.

Raziskava, objavljena v znanstveni publikaciji Acta Palaeontologica Polonica, je v celoti dostopna tukaj.

Prvi na Kitajskem ali v Evropi?
Odkritje se "krega" z domnevnim rekordom s Kitajskega. Kot je znano, so tam pred leti našli ostanke placentalnega sesalca, domnevno stare 164 milijonov let. A kot zagotavljajo v Portsmouthu, kitajski primerek ni ravno na trdnih temeljih, medtem ko sta v Angliji najdena kočnika (slika v galeriji desno) najstarejša ostanka, in to "brez kančka dvoma", je zapisal profesor Sweetman.

"Na področju paleontologije potekajo gorke debate glede najdbe na Kitajskem, ki naj bi bila stara okoli 160 milijonov let. Sprva je kazalo, da je istega tipa kot naša, toda poznejše raziskave so to možnost odpravile. V tem primeru je naš primerek izpred 145 milijonov let brez dvoma najstarejši znani fosil naše linije sesalcev."

"Zoba sta tako naprednega tipa, da se mi je takoj utrnilo, kaj vidim. Ostanke sesalcev iz zgodnje krede, ki so nenavadno podobni tistim, ki so živeli 60 milijonov let pozneje v geološki zgodovini," je povedal Sweetman.

Živalci sta dočakali visoko starost
Gre pravzaprav za fosile dveh živali. Raziskovalci sklepajo, da sta bili podobni nekakšni mešanici med podgano, veverico in rovko. Zelo verjetno sta bili nočni, čez dan skrivajoč se v brlogih ali podrastju, ponoči loveč žuželke. To je bilo v dobi dinozavrov in male "miške" se z njimi niso mogle odprto kosati. En primerek je bil manjši, drugi večji, ta se je morda prehranjeval z rastlinami, piše v sporočilu za javnost.

Zobje so bili napredni tudi zato, ker so bili večnamenski. Lahko so prebadali, sekali in mleli hrano. "Zoba sta precej obrabljena, kar pomeni, da sta živalci verjetno dosegli visoko starost. Glede na to, da sta habitat delili s plenilskimi dinozavri, je to najbrž precejšen dosežek," je izjavil Sweetman.

Vrsti sta že dobili svoji poimenovanji. Prva nosi naziv durlstotherium newmani, po lastniku pivnice v bližini najdišča; druga pa dulstodon ensomi po lokalnem paleontologu.

Delitev sesalcev
Sesalci so razred vretenčarjev. Delijo se v dva podrazreda. Prvi in najredkejši so jajcerodni, skorajda živi fosili, ostanek prehoda, saj še vedno ležejo jajca. Najdemo jih samo še v Oceaniji, najbolj znani primer so kljunaši. Na tem območju živi še drugi podrazred, živorodni sesalci. Primer je kenguru, ki potomca donosi v vreči na trebuhu. Najpogostejši pa so seveda višji oziroma placentalni sesalci, ki se ponašajo z maternicami in nosečnostjo v materinem telesu. Durlstotherium newmani je očitno njihov prapradedek, s tem pa tudi prednik homo sapiensa.

150 milijonov let z groznimi kuščarji
Prvi sesalci sploh so se razvili iz plazilcev, natančneje permskih zverozobcev, pred okoli 210 milijoni let. Vzniknili so kot drobne, pernate živali in tako dolgo vztrajali. Kar 150 milijonov let so bili v senci dinozavrov. To se je spremenilo pred okoli 65 milijoni let, ko se je na Zemlji zgodila katastrofa, ki je dinozavre poslala v zgodovino – in sesalce skorajda tudi. Sledila je prava evolucijska "eksplozija", ki je male "miške" v kratkem evolucijskem času spremenila v "slone" in nepregledno plejado vrst. Pa čeravno nedavna raziskava angleške Univerze v Southamptonu nakazuje, da naj bi se veliki vzpon sesalcev začel še pred kataklizmo.

Znanstveni konsenz vsekakor pravi, da so bili sesalci teh prvih 150 milijonov let izključno nočne živali – iz znanih in razumljivih evolucijskih razlogov.

Iz ponočnjakov v dnevne živali
Še ena sveža študija o sesalcih, objavljena pred nekaj dnevi v reviji Nature Ecology & Evolution, pa je nakazala, kdaj se je verjetno zgodil preobrat. "Sesalci so postali dnevno aktivni pred 66 milijoni let, takrat, ko so neleteči dinozavri izumrli," piše v sporočilu za javnost.

Kako so prišli do te ugotovitve? Z računalniško analizo 2.415 danes živečih sesalcev so poskušali priti do vzorcev dejavnosti njih prednikov. Izbrali so tri različne modele in vsi so pokazali na približno isto obdobje.

Sprememba ni bila nenadna. Skozi nekaj milijonov let po kataklizmi je prešla iz izključno nočne na mešano in šele pozneje pri večjem delu vrst na povsem sončni svetlobi prilagojeno. Prvi so "prestopili" predniki današnjih človeku podobnih opic. "Odkritje lepo sovpada z dejstvom, da so človeku podobne opice edini sesalci, ki so vid dobro prilagodili gledanju podnevi. Ostrina vida in zaznavanje barv sta primerljivi s podnevi živečimi plazilci in ptiči, torej skupinami, ki podnevne niše nikoli niso zapustile," so zapisali na University College of London.

<< Pojdi nazaj
gozdar1
# 11.11.2017 ob 17:06
med tem ko si še danes nismo enotni oz. ni mogoče zanesljivo reči kdo je bil prvi na luni (kar je bilo le 50 let nazaj),

Baje , da o tem obstaja pisno in slikovno gradivo, starejši baje celo pomnijo tv prenos.
fashionpassion
# 11.11.2017 ob 17:49
Časovno obdobje krede al krete? Mi smo se v šoli učili, da juri sledi kreda, ne kreta ... se pa besede v pravopisu zadnje čase tko hitro spreminjajo, da ne vem, če ni kreta po novem prav, ko avtor članka vztrajno kreta piše ...
# 11.11.2017 ob 18:41
V Bibliji ni podana starost Zemlje. 6k je dobesedna interpretacija knjige s strani enega, ali večih, predstavnikov duhovščine. Seveda po točno določeni verziji. Veliko delov ima namreč veliko različnih verzij. Nekatere verzije so nastale po že prej obstoječi verziji. Veliko je namreč priredb priredbe nekega originala/dogodka. Duhovščina je potem določila katera jim najbolj ustreza za njihove cilje.
OneRound
# 11.11.2017 ob 21:55
Kam gre ta svet. Saj ne moreš verjet nekaterim komentarjem. Očitno smo za napredkom vseeno vedno bolj zaostali v pameti.
planet1
# 11.11.2017 ob 23:38
Youtube patetika se siri v Slovenijo. Se malo pa bomo pravi Americani.

Ej kako se boste zmenili tisti, ki verjamete v Anunake in tisti ki vas je bog ustvaril iz lufta pred 4k leti? Trenutno si delite pluse, ker nihce ne upa razkriti svojih alternativnih dejstev, medtem ko drugim ocitate pomankanje dokazov.

Saj bi se smejal, pa je zalostno.
Resnica123
# 11.11.2017 ob 15:51
Ravno danes v tuji znanstveni reviji clanek o vec vrstah ogromnih sesalcev, ki so jih prvi homo sapiensi na ameriskem kontinentu iztrebili. Skoda :(
runcajz
# 11.11.2017 ob 16:42
Kaj nista bila prva dva Adam in potem iz njegovih reberc še Eva?
# 11.11.2017 ob 21:08
Obstajajo artefakti, ki so starejši....
Neke kovinske kroglice premera 1cm ali dva, s črto ali dvema okrog "ekvatorja"....
Seveda o tem ni uradnih člankov, ker je to povsem "nelogično"...
Dajmo minusirat ovce ..He, he, he..

Kako ni uradnih člankov. Evo ga.
Resnica123
# 11.11.2017 ob 15:53
Ravno danes v tuji znanstveni reviji clanek o ogromnih sesalcih, ki so jih prvi homo sapiensi na ameriskem kontinentu iztrebili. Govora je npr. o "velikem lenivcu". Skoda. :(
# 11.11.2017 ob 23:13
sifamora
Ni dokazov o preživetju dinozavrov na meji kreda-paleogen (terciar).

Ptiči so dinozavri.
skriti
# 11.11.2017 ob 20:31
@Platon
A je tvoje ime parodija na tvojo globino razmišljanja?
58rajko
# 11.11.2017 ob 18:14
145 mio let, po julijanskem ali gregorijanskem koledarju?
por
# 11.11.2017 ob 17:28
The earth is fla in dej še no rundo, dns j svjt Mrtin hik
# 11.11.2017 ob 22:47
Ni dokazov o preživetju dinozavrov na meji kreda-paleogen (terciar).

Dinozavri so tako obširna družina živali, ki vsebuje rastlinojedce in mesojedce. Vendar so v svojem času bili na vrhu prehranske verige.

O popolni ignoranci in nezmožnosti razumeti znanstvenega dela s strani posameznika pa tokrat (zaenkrat) ne bi.
# 11.11.2017 ob 22:34
"Ko bi me le geologi pustili pri miru, ampak tista njihova grozna kladivca! Ob koncu vsakega verza iz biblije slišim njihovo trkanje." John Ruskin; 1851

OneRound
Vernost in izobrazba/IQ sta obratno sorazmerna. To pomeni: višja kot je posameznikova inteligenca ali njegova stopnja izobrazbe, manj je možnosti, da bo ta posameznik imel verska ali kakršnakoli druga ´prepričanja´. Bell,P.; "“Would You Believe It?” Mensa Magazine (February 2002): 12–13. 38. (na podlagi metaanalize 43 raziskav o razmerju med verskimi prepričanji in inteligenco ali stopnjo izobraženosti od 1927 do oddaje članka)
janezvalva
# 11.11.2017 ob 17:46
en velik hura! za sesalce. čeprav kokoši so mi tudi všeč
ajdtula
# 11.11.2017 ob 17:50
Ampak to še ni vse. Kaj še kamni skrivajo? Sicer pa par milijonov let gor al dol, nima veze.
# 11.11.2017 ob 17:38
svyatoslav

A si veren ?
# 12.11.2017 ob 08:45
Grommm
Pripomnil bi le, da je "izumrtje" dinozavrov pač neka definicija obdobja, ko so izginile največje živali in preredko se omenja, da nam je evolucija zapustila njih potomce:
kuščarje (legvani so največji)
plazilce
ptiče.

Kuščarji in plazilci niso potomci dinozavrov.
alcatraz
# 11.11.2017 ob 22:28
zgodovina je polna poučnih zgodb!
jasej1
# 11.11.2017 ob 19:53
Ravno sedaj berem knjigo Leonarda Mlodinova Pokončni Misleci, v kateri piše tudi o tem, da smo se razvili iz (podgane podobni živali. Knjiga je iz 2015, tako da ta pogruntavščina ni čisto nova, so jo pa očitno sedaj podprli z novimi fosili.
# 12.11.2017 ob 10:34
Drgac pa nemorem verjet, kok komentatorjev nima pojma o znanosti. Vsi ki kricite da to ni res, a mate kake dokaze. Ali govorite samo bedarije brez dokazov?

No sj vemo da ste v dokazih bolj bogi in radi pametujete u prazno ;) Ampak upanje umre zadnje, tko da kdaj bo kdo od vas uspel z dokazi unicit teorijo? Vam povem da bi vam stali ob strani, ce vam uspe zatret vec vej znanosti ;) Cakam ze celo moje zivljenje in se zmer nic ;)
planet1
# 12.11.2017 ob 12:22
Dokaz evolucije je povsod okoli nas. Vmesni cleni med opico in razmisljujocim homosapiensom zahtevajo dokaze o vmesnih clenih. Neprecenljivo. ☺
# 12.11.2017 ob 10:50
@Ramus
Imamo vse več dokazov, da je sočasno bivanje dinozavrov in človeka mogoče,...

S tem se pa strinjam. Dokaze se da najti celo na tem portalu. Nekateri osebki z inteligenco dinozavrov veselo komentirajo...
# 12.11.2017 ob 10:24

Seveda so plazilci. Ampak ne moremo reči, da so plazilci potomci dinozavrov. Podobno kot bi rekli, da so sesalci potomci primatov.

Potomci dinozavrov so ptiči.
alcatraz
# 11.11.2017 ob 22:30
morda bi se česa celo naučili, če bi jo malo bolj prebirali in razumeli, kaj nam želi povedati.
samy joe
# 11.11.2017 ob 20:02
Kva pol? A iz podgane izviramo? Bemti, ji bom takoj futr vrgu u kanal.
lemur
# 13.11.2017 ob 17:58
Otman
# 11.11.2017 ob 22:58

Najdba takih komentarjev je neprecenljiva, ko se gremo člankovsko arheologijo in brskamo za tistim, kar se skriva pod trenutnim površjem prispevka.
# 13.11.2017 ob 18:24
GorskiVodnik

Bolj se mi zdi, da so bili tisti, ki so njegovo zgodbo zapisali, bili pijani.
# 13.11.2017 ob 16:14
Da ne bo kakšnih dvomov -ustanovitelj Greenpeaca - Noe, je rešil tudi dinozavre. To potrjuje članek in v njem navedeni spoštovani raziskovalci.

Were Dinosaurs on Noah’s Ark? - KLIK

Opozorilo: Odložite kavo ali kakšno drugo pijačo, da od smeha ne popljuvate ekranov.
gozdar1
# 13.11.2017 ob 15:44
Obstajajo dokazi da so ljudje in dinozavri hodili po zemlji istočasno.

Kakšen t-rex je bil kot nalašč za domačega ljubljenčka.
ishgilliath
# 13.11.2017 ob 11:15
Obstajajo dokazi da so ljudje in dinozavri hodili po zemlji istočasno.

Legendarna "Lucy" je bila "skombinirana" iz par kosti nabranih na razdalji 200m ..
Prav tako bi lahko takrat naredili kombinacijo plazilca in neke "pred opice" ;))

"If it's on internet it must be true!"
- Jezus Kristus
# 12.11.2017 ob 10:26
Hvala za hud clanek ;)
infostriker
# 11.11.2017 ob 16:28
Morski psi so še dlje na zemlji kakor dinozavri.
# 13.11.2017 ob 17:33
@G. Bruno
Kaj pa praviš o naslednji razlagi, zakaj so dinozavri izumrli:
V Bibliji piše, da je Noe gojil trto, iz tega lahko sklepamo, da ga je rad dal na zob, saj piše tudi, da je pijan in razgaljen obležal. Kaj pa, če je bil takrat, ko je spravljal dinozavre na barko, toliko nasekan, da je videl dvojno ? Povsem možno bi bilo, da je kot posledica tega vkrcal samo po enega dinozavra in so le-ti zato izumrli ?
# 12.11.2017 ob 12:16
Večina dandanašnjega življa se prehranjuje tudi z "dinozavri"..(kokoši)..
Seveda pa malo čudno zveni, da "ovce" jedo "dinozavre" ;)
# 12.11.2017 ob 09:37
Če smem, dinozavri spadajo med plazilce.
Guliarth
# 12.11.2017 ob 08:50
Spirogira je moja sestrična.
# 13.11.2017 ob 20:25
@G.Bruno
Bolj se mi zdi, da so bili tisti, ki so njegovo zgodbo zapisali, bili pijani.

Hehe, ne vem, morda pa so tam nekje 2700 let nazaj imeli za to zgodbico dober razlog.
Bi pa pripomnil, da se mi tisti, ki v te stvari še danes dobesedno verjamejo, zdijo 'orenk zadeti'.
# 13.11.2017 ob 18:26
:) Ker se je to zgodilo v tako davni preteklosti, sem "bili" dvakrat uporabil.
izo
# 13.11.2017 ob 11:31
markoshark, zanima ga za recimo kuščarje, krokodile ipd, kjer podobnosti z dinozavri ne moreš spregledat. torej, kako so pocrkali dinozovrai, ki so danes kot potomci ohranjeni v obliki ptičev, niso po pocrkali prej omenjeni (polega recimo morskih psov ipd). verjetno ga to matra..
izo
# 13.11.2017 ob 11:09
Obstajajo dokazi da so ljudje in dinozavri hodili po zemlji istočasno.

no, da vidimo. p<a upam, da ne tisto, kar smo že miljonkrat tukaj prežvečili in kar gonijo sektaši in kreaconisti..
firtoh
# 12.11.2017 ob 13:48
luckyss in planet
Vmesni člen med opico in mislečim človekom(homo sapiens), je moderni človek(homo barbarus).
1a34
# 11.11.2017 ob 21:07
Mogoče je pa prišlo do takega razmaha in prevlade sesalcev, ker mladiči vseh vrst bi pač požrli vse kar bi videli; njih se pa vsaj v najbolj otroško zaletavem obdobju mal štopa in zavaruje s prefiltrirano hrano - mlekom, tako da imajo v povprečju številčno gledano večjo možnost preživetja.
# 12.11.2017 ob 14:46
"Vmesnega člena" ni in ga nikoli ne bo...

Obstaja. Dokaz je tukaj.
# 12.11.2017 ob 14:44
Grommm
Pa mi TI povej od kod so potem kuščarji in plazilci?
So morda potomci hobotnic?
Vsekakor so DANAŠNJI kuščarji in plazilci posledica
nekakšnih bitij iz preteklosti - potomci.

Vsa živa bitja imamo skupnega prednika.

Kot je bilo zapisano, dinozavri spadajo med plazilce. Tako kot recimo primati spadamo med sesalce. Ne moremo pa reči, da so sesalci potomci primatov. In isto velja, da ne moremo reči, da so plazilci potomci dinozavrov, kar si ti zapisal. Je zdaj jasno?

Jaz tudi za tebe lahko rečem, da si potomec pračloveka.
Ti boš pa rekel, da nisi .. ampak si kaj?

Seveda sem potomec pračloveka. Ne samo to, vsa živa bitja na Zemlji (vsaj dosedaj odkrita) imamo skupnega prednika.
božo1
# 12.11.2017 ob 11:33
Zanamski raziskovalci, po tolikšnem obdobju, oz niti ne takem, bodo ostali praznih rok(nastanek ljudske luknje) v tistih delih, ko se uveljavlja upepelitev. Ali ni tako?
# 11.11.2017 ob 22:36