Dušan Tršar, SO VIII P, 1973, fluorescenčno pleksisteklo, neon. Foto: Pilonova galerija/Tomaž Grdin
Dušan Tršar, SO VIII P, 1973, fluorescenčno pleksisteklo, neon. Foto: Pilonova galerija/Tomaž Grdin
Dušan Tršar, Brez naslova
Dušan Tršar, Brez naslova, okoli 1966, železo. Foto: Pilonova galerija/Tomaž Grdin

Tršar je pred desetimi leti že razstavljal v tej galeriji, tako kot takrat bodo tudi tokratno razstavo prenesli iz Galerije Božidarja Jakca iz Kostanjevice na Krki. Eden izmed lanskih najobsežnejših projektov kostanjeviške galerije je počastil umetnikovih okroglih 80 let.

Pol stoletja ustvarjanja
Aktualno retrospektivno razstavo so pripravili v sodelovanju z Galerijo Murska Sobota in Društvom likovnih umetnikov Ljubljana. Tokratni izbor, ki ga je prvenstveno moral omejiti razstavni prostor v pritličju Pilonove galerije, se osredotoča na predstavitev umetnikove polstoletne ustvarjalnosti.

Od svinca k železu in od tega k lesu
Tršarjeva najzgodnejša dela iz 60. let, v katerih brusi svoj izrazni slog v reševanju likovnega problema upodobitve človeške figure v izpeljavah ekspresivne figuralike, predstavljajo z izborom del v svincu. Umetnik prehaja iz realistične manire v oblikovanje vedno bolj shematiziranih oblik človeškega telesa v varjenem železu. V drugi polovici 60. let umetnik ustvarja silhuete iz lesenih lamel, žice in železnih palic, ki upognjene na zgornjem koncu ohranjajo spomin na človeško obliko.

Monokromnost in transparentnost
Prehod v naslednje desetletje zaznamujejo skulpture iz fluorescenčnega pleksistekla, ki ga umetnik osvetli z neonsko svetlobo. Zgradbo objektov in hladen industrijski značaj izbranega materiala umetnik dopolni z barvo, ki postaja vse bolj avtonomen likovni element. Skulpture pa v drugi polovici 70. let postajajo vedno bolj monokromne, kar poudarja transparentnost del in dovoljuje pogled skozi njih.

Bronast rastlinski in živalski svet
Osebni stik med kiparjem in materijo prevzame Tršarja, ki od 90. let dalje ustvarja skoraj izključno v bronu. Dela preigravajo motive rastlinskih in živalskih oblik, pa naj bodo majhnih ali monumentalnih dimenzij.

Razstavo, ki jo je v Pilonovi galeriji v Ajdovščini postavila Tina Ponebšek, odpirajo drevi ob 19. uri in bo na ogled do 25. marca.