Da med dejavnostjo ne bi prišlo do neprijetnih občutkov, mnenj in opazk, o primernem in neprimernem obnašanju, se je ob začetku delavnice treba dogovoriti tudi o načinu dela. Foto: Slovenska filantropija
Da med dejavnostjo ne bi prišlo do neprijetnih občutkov, mnenj in opazk, o primernem in neprimernem obnašanju, se je ob začetku delavnice treba dogovoriti tudi o načinu dela. Foto: Slovenska filantropija
Če upoštevamo osnovna pravila, bo izvedba dejavnosti potekala veliko lažje in brez zapletov. Foto: Slovenska filantropija

Kadar organiziramo medgeneracijsko dejavnost, se srečamo s posamezniki različnih starosti in raznovrstnih izkušenj, znanj, spretnosti ter sposobnosti. Vse to daje medgeneracijskim dejavnostim poseben čar, saj je eden izmed ciljev tudi sodelovanje in izmenjava znanj ter izkušenj med udeleženci. Ta raznolikost pa je lahko tudi trd oreh za posameznika, ki delavnico organizira.

Na podlagi izkušenj izvajalcev medgeneracijskih dejavnosti smo poiskali najpogostejše pasti, v katere se lahko ujamemo. Vabimo vas, da se udeležite usposabljanja ne temo MEDGENERACIJSKO SODELOVANJE, tematsko usposabljanje za prostovoljce, ki bo potekalo 31. marca 2015 v Ljubljani, kjer bomo prek interaktivnih delavnic iskali in načrtovali učinkovite medgeneracijske dejavnosti.
Več informacij o usposabljanju najdete tukaj.

Neprimerno delovanje
V medgeneracijski pevski skupini so tudi mladi člani. Skupina prepeva samo ljudske pesmi. Če želijo vključevati posameznike vseh generacij, naj program vsebuje pesmi, ki so blizu mladim. Lahko vključijo tudi posameznike, ki igrajo glasbene inštrumente. Tako bo skupina prerasla v kakovosten prostor medgeneracijskega sodelovanja, učenja, druženja in zabave.

Dejavnosti so lahko neprimerne na več načinov. Včasih zahtevajo previsoka znanja, kar je stresno za udeležence, ki ne morejo slediti, ali pa se spustijo na prenizko raven in se posamezniki dolgočasijo.

Dobro je, da vnaprej predvidimo, ali je dejavnost, ki jo nameravamo izvesti, dovolj zanimiva za udeležence različnih generacij, saj gre lahko za dejavnost, ki je zanimiva samo določeni starostni skupini ljudi.

Medgeneracijska dejavnost je neprimerna, če ne upošteva telesnih in razvojnih sposobnosti udeležencev. Mlajši otroci bodo težje izdelovali tehnično zahtevne izdelke, nekateri starejši ne bodo mogli uganjati najrazličnejših športnih vragolij, večina pa bo težko poslušala predavanje, ki bo trajalo več kot 45 minut.

Medgeneracijska dejavnost brez konkretne vsebine
Povsod se veliko govori o pomembnosti medgeneracijskega sodelovanja in sobivanja. Lokalno društvo zato organizira medgeneracijsko druženje, na katero pa pride zalo majhno število udeležencev.

Ljudi bodo privabile medgeneracijske dejavnosti s privlačno vsebino. Samo beseda medgeneracijska delavnica ni dovolj. Če zastavite dejavnost z zanimivo vsebino in v vabilu zapišete peka tort, pletenje košar, pohod na Pohorje, čistilna akcija, priprava gledališke igre, druženje ob pravljicah ali igranje taroka in šaha …, se bodo udeležili dejavnosti tisti, ki jih to zanima. V tem primeru bo generacijsko mešana skupina dodana vrednost.

Učenje
Udeleženci so se dogovorili, da bodo sodelovali pri delavnici priprave orehove potice. Za gospo Jožico pomeni sodelovati pri pripravi potice pozorno opazovati mentorico, si zapisovati navodila in jo povprašati za dodatna pojasnila. Metka pa si sodelovanje predstavlja kot mesenje testa, mletje orehov, pripravo in preizkušanje mase ter seveda degustacijo pečene dobrote. Miha ne želi mesiti, kljub temu ga zanima, kako bo nastala potica. Med delavnico gospa Jožica ne razume, kako so lahko nekateri mladi tako nevzgojeni in neučakani, saj ne opazujejo mentorja, kot se spodobi, in želijo vse preizkusiti sami, Metka pa želi, da dobi Miha isto izkušnjo mesenja testa ter ga sili k dejavnosti.

Da med dejavnostjo ne bi prišlo do neprijetnih občutkov, mnenj in opazk, o primernem in neprimernem obnašanju, se je ob začetku delavnice treba dogovoriti tudi o načinu dela.

Ko začnejo prostovoljci prenašati znanja na druge, se hitro znajdejo na preizkušnji potrpežljivosti. Znanje, ki se njim zdi samoumevno in logično, nekomu drugemu ni. Čeprav so stvar povedali in pokazali že nekajkrat, jih udeleženci sprašujejo znova ista vprašanja.

Učenje novih spretnosti zahteva nekaj vaje in ponovitev, preden posamezniki osvojijo novo znanje in tehniko. Pogosto so prvi poskusi težki in izdelki manj bleščeči, pa vendar imajo za posameznika, ki jih je ustvaril, velik pomen. Zato je priporočljivo, da mentorji udeležence učijo izboljšave tehnike in jim pustijo proste roke pri preizkušanju in ustvarjalnosti.

Razlike – med generacijami
"Mladi so neodgovorni. Starejši so prepričani o svojem prav. Mladi so trmasti. Starejši nimajo pojma o današnjem svetu. Imajo pa izkušnje. In tudi mladi imajo veliko energije. Starejši znajo veliko starih obrti. Mladi obvladajo računalnik …"

Stereotipi v medgeneracijskih odnosih so skupek pojmov, s katerimi se označujejo posamezne generacije. Največkrat gre za opise karikiranih lastnosti pripadnikov neke generacije, kjer so te lastnosti poudarjene do te mere, da postanejo posmehljive ali žaljive. Pogosto se pojavljajo v negativni obliki in so zaradi vnaprejšnje presoje opravičilo za diskriminatorno obnašanje.

Ko se pojavijo predsodki, ki so usmerjeni na negativne lastnosti posamezne generacije, in se začne posameznike gledati skozi tovrstna očala, se lahko zaprejo vrata sodelovanju med generacijami. Predsodki in stereotipi so tukaj in veliko jih je. Pomembno je, da se ozavestijo in da dobi vsak udeleženec priložnost, da se izkaže kot posameznik.