Onesnaževanje
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.8 od 87 glasov Ocenite to novico!
Plastika
Encim, ki ga proizvaja bakterija, bi lahko odigral pomembno vlogo pri boju z vse večjim onesnaženjem s plastiko. Foto: Reuters
Plastika
Nekatere države so že prepovedale uporabo plastičnih vrečk. Foto: Reuters

Znanstveniki po naključju ustvarili encim, ki razgrajuje plastenke

Po svetu se vsako minuto proda milijon plastenk
17. april 2018 ob 11:44
Tampa - MMC RTV SLO, STA, Reuters

Ameriški in britanski znanstveniki so po naključju ustvarili encim, ki lahko razgradi plastenke. Odkritje bi lahko pomenilo revolucijo pri reševanju vse večje onesnaženosti s plastiko.

Znanstveniki Univerze v Portsmouthu in laboratorija za obnovljive vire energije v okviru ameriškega ministrstva za energijo so se posvetili raziskavi bakterije Ideonelli sakaiensis, ki se, kot vse kaže, hrani izključno s plastiko tipa PET (polietilentereftalat), ki se uporablja za izdelavo plastenk in različnih plastičnih posod.

To bakterijo so pred nekaj leti odkrili na Japonskem, in japonski znanstveniki menijo, da se je razvila pred kratkim v kakšnem reciklažnem centru, saj so plastiko začeli uporabljati šele v 40. letih prejšnjega stoletja.

Znanstveniki se tako zdaj trudijo ugotoviti, kako deluje eden njenih encimov - PETaza. Skušali so ugotoviti njegovo strukturo, a jim je uspel še korak več – povsem naključno jim je uspelo ustvariti encim, ki je še učinkovitejši pri razgradnji plastike PET, so objavili v znanstveni reviji Proceedings of the National Academy of Sciences.

Možnost industrijske razgradnje?
Z zelo močnimi rentgenskimi žarki jim je uspelo oblikovati tridimenzionalni model encima v visoki ločljivosti, z računalniškim modeliranjem pa so znanstveniki Univerze Južne Floride in brazilske Univerze Campinas odkrili, da je PETaza po kemični strukturi zelo podobna encimu kutinaza, ki ga je mogoče najti v nekaterih glivah in bakterijah.

Eno območje strukture PETaze je bilo sicer nekoliko drugačno od kutinaze in znanstveniki so domnevali, da je ta del odgovoren za razgradnjo plastike. Nato so mutirali aktivni del PETaze, da bi ga naredili bolj podobnega kutinazi, a so pri tem ustvarili mutantski encim, ki je še učinkovitejši pri razgradnji plastike PET kot naravna PETaza.

Ta encim bodo zdaj skušali še izboljšati, upajo pa, da jim bo uspelo doseči možnost industrijske razgradnje plastike.

"Naključje pogosto igra pomembno vlogo pri temeljnih znanstvenih raziskavah in naše odkritje ni bilo nobena izjema," je odkritje komentiral avtor študije John McGeehan, profesor na britanski Univerzi v Portsmouthu in dodal: "Čeprav je napredek skromen, pa to nepričakovano odkritje nakazuje, da imamo prostor za dodatne izboljšave teh encimov in da se bomo lahko približali rešitvi recikliranja vse večje gore odpadne plastike."

V naravo odmečemo osem milijonov ton plastike
Po svetu se vsako minuto proda milijon plastenk, reciklira pa se jih le 14 odstotkov. V naravi vsako leto konča več kot osem milijonov ton plastike, še posebej problematična je onesnaženost oceanov. Kljub prizadevanjem z recikliranjem se problem onesnaženosti s plastiko ne zmanjšuje, in ker večina plastike lahko obstane več sto let, si znanstveniki že dlje časa prizadevajo, da bi našli kak učinkovitejši prijem za odpravljanje tovrstne onesnaženosti.

A. P. J.
Srđan Kulecky
# 17.04.2018 ob 11:50
končno ena dobra novica! :)
JackAce
# 17.04.2018 ob 11:56
Znanost rešuje človeštvo, ... spet.
Seneca
# 17.04.2018 ob 11:52
Dobrodošla med nami, bakterija Ideonelli sakaiensis! :)
norisnica
# 17.04.2018 ob 12:03
Pri teh člankih vedno znova pogrešam kakšen link do omenjenih znanstvenih člankov...

Sicer pa super novica, bakterije nas bodo najprej reševale, pa verjetno tudi enkrat v prihodnosti uničile...
Wolfy
@SamoRes
brez plastike smo čisto lepo živeli

Ti se spomnis kako je bilo brez plastike... Koliko let imas? 200?
dharma
# 17.04.2018 ob 11:53
V kaj se pa razgrajuje? Sicer so pa japonci že pred nekaj časa naredili mašino, ki predela 1kg plastike nazaj v surovo nafto. Samo kaj, ko mi nismo sposobni uvest niti "povratne naknade".
xes
# 17.04.2018 ob 12:11
Vprašanje je, kaj je končni produkt razgradnje te plastike ... tega članek ne omenja. Ne verjamem, da gre ravno za vodo in kisik ..
dante123
# 17.04.2018 ob 12:11
in od tega zapade 85% plastenk za pitno vodo...

Kaj si hotel s tem povedat? Vecina sveta pac ni Slovenija, kjer je voda iz pipe pitna in ne smrdi.
DirtyHarry
# 17.04.2018 ob 12:21
Največji problem plastike je človeška neodgovornost in nesposobnost, da jo po uporabi, odloži tam kamor sodi, ne pa da jo brezbrižno odmetava v naravo
Kuli
# 17.04.2018 ob 11:58
Enkrat sem na nekem dokumentarcu zasledil, da so pred več 100 mio let rastline močno zasvinjale planet s celulozo. Namreč spet desetine ali celo nekaj 100 mio let po tem, ko so rastline začele proizvajati les, naj ne bi bilo bitja, ki bi zmoglo prebaviti hlodovino in ta se je kopičila in kopičila. In tako naj bi imeli premog, morda celo nafto.

Ker naj bi tako stanje tako dolgo trajalo, je vmes zagotovo veliko vulkanov izbruhnilo in v zrak svoj ogljik spuščalo. Rastline pa so to lepo v les zapakirale in shranite. Kukr za zmeraj.

Če gledamo na tak način na zadeve, smo z izkopavanjem tega ogljika in spreminjanjem v co2 spet odprli vse te vulkane za nazaj.

In ja, ni vrag, da se v pogojih plastike vsepovsod ne bo pojavil organizem, ki se bo z njo prehranjeval.
Lluka
# 17.04.2018 ob 11:49
Nisem ovca
# 17.04.2018 ob 12:17
Uf, slaba novica za tiste s plastičnimi kolki :P
iboregua
# 17.04.2018 ob 12:27
Zdaj nam ta encim samo še vgradijo in bomo lahko jedli plastiko.

Pozabte regratovo solato, pozabte jabke. Ej, tiste plastenke od Evian vode ruuuulzzz.
dtesanov
# 17.04.2018 ob 12:03
Js jem hrano in izlocim blato.. encim poje plastiko in izloci ?
Poldi
# 17.04.2018 ob 13:14
Nekateri mislijo,da encimi kar sami na okoli prosto hodijo...
PomisliSe1x
# 17.04.2018 ob 12:24
mimogrede na Svedskem se 99% odpadkov sezge!

Ce imas dobre sezigalnice je minimalno onesnazenje okolja, proizvedeno toploto lahko porabljajo za ogrevanje mest.

In zdaj vprasanje:
kaksno upanje imate, da bodo drzave, ki v oceane sproscajo najvec plastike izvajale razgradnjo plastike z encimi, ce jim ze seziganje smeti s filtri dela probleme?

Ce bi pa tehtno razglabljali o razlogih, zakaj nekatere drzave tega ne delajo, bi pa resnica znala zaiti izven obmocja politicne korektnosti in bila kaj hitro izbrisana in debata zakljucena....
# 17.04.2018 ob 13:42
" Največji problem plastike je da jo v 90% sveta fliknejo kamor jim pride. Me prav zanima kako jih bo ta bakterija prepričala, naj tega več ne počnejo."

To je problem. Odnos do okolja. Ko sem pred leti bil v Aziji, kjer so smeti dobesedno vsepovsod (Tajska, Indonezija), sem bil pri nas mnenja, da bi lahka jedel s tal. Prav nadvušen, ker sem moral z lupo iskat smeti na travnikih v okolici bloka. Ne vem ali se je od takrat spremenil odnos v mojem okolju ali pa mi je občutljivost narastla, ampak odkar je pred tedni sneg skopnel in hodim po mestu ali gozdu (v bližini mesta), samo zgroženo ugotavljam, da mladina vse zmeče na tla. Plastenke, piksne od energy drinkov, mcdonalds plastični kozarci, mcdonalds vrečke (z vsemi smetmi, ki ostanejo, ko poješ), celo embalažo od keksov sem v gozdu v bližini doma našel. Verjetno so šli kakega skadit in potem sredi gozda odvrgli, kar so s seboj prinesli. Kdo je odgovoren za vzgojo mladine?
# 17.04.2018 ob 13:04
Temu se pa reče ZNANOST! Bravo!
prim00z
# 17.04.2018 ob 12:20
Tako se ponavadi začnejo Zombie-apocalypse filmi..
Mirko Tipka
# 17.04.2018 ob 12:12
jaz v okolje ne mečem plastike, ne kupujem pitne vode v pastenkah....
PomisliSe1x
super,

zdaj naj samo se naredijo en bioreaktor za proizvodnjo teh encimov v drzavah, ki najvec plastike sproscajo v okolje - oceane.

hint, to ni Evropa ali ZDA!

KLIK

ce niso sli ze vsi genialci v Nemcijo, kjer jim kljub temu manjka kvalificirane delovne sile...
sosman
# 17.04.2018 ob 13:40
Torej, v kaj predela plastiko? Pomemben podatek...
pigl
# 17.04.2018 ob 12:55
@ nikolaj

plastični izdelek: steklenica ??????

lol
Olorin
# 17.04.2018 ob 14:58
@Plavica1
" ne pa vzgoje in izobraževanja, saj otrok v šoli nihče noče več vzgajat."

Hopla Plavica, raje napisi, zaradi cesa otrok v soli nihce noce vzgajati. Ker jim starsi non-stop serjete po glavah, kaj se grejo s tem.
GupeM
# 17.04.2018 ob 13:01
@tocco, @wokeAF: Bakterija je že nekaj časa poznana. V tej novici pa je govora o encimu, ki ga ta bakterija ima oz. o mutiranemu encimu te bakterije, ki je pri razgrajevanju plastike še uspešnejši od naravnega. To pa je nova stvar.
KovacevaKobila
# 17.04.2018 ob 12:09

Hvala bogu za znanost, ki nam pomaga, da nam ni treba nehat svinjat.
jo-jo
# 17.04.2018 ob 12:47
V kolikor jim uspe to na kar nakazuje novica, potem jim nobelova ne uide....
sv
# 17.04.2018 ob 14:27
In v kaj se razgrajuje in pretvarja ta plastika?
cairns
# 17.04.2018 ob 14:21
JackAce
Znanost rešuje človeštvo, ... spet.

Res je, a bi kleriki RKC zagotovo rekli da je bog navdahnih znastvenike da so prišli do te rešitve.
sinbad
# 17.04.2018 ob 12:20
...in prodajali ga bodo v palstenkah
Radoveden
# 17.04.2018 ob 14:41
@Samores,
brez plastike smo čisto lepo živeli

Ti si se rodil res 1000 let prepozno.
oliva
# 17.04.2018 ob 13:37
"Slavni človeški 'razum': zakaj bi nehali srat v lastno posteljo, če lahko izumimo poseben encim, da sproti razgrajuje govno, ki ga naserjemo?"

To pa je tudi res, dober pomislek.

(nekoč sem se totalno razburjala in kregala s frendi, ko so američani uvedli oni mikser v koritu, da so lažje kar vse notri metali! :O IN kao da je to kul, men je bilo pa strahotno, da folk dejansko to vse not tlači v korito in s tem v odtok!!)

No ampak po toči zvoniti je prepozno, zato je treba pač reševati.
B in .
# 17.04.2018 ob 13:11
Vsa najboljše je bilo odkrito po naključju: penicilin, lsd, bakterija Ideonelli sakaiensis ...
endrug
# 17.04.2018 ob 12:42
Nič naklučje. En je bil zelo pameten. Pa dovolj denarja je imel za raziskave.
# 17.04.2018 ob 16:16
Binder Dandet
Kdo je odgovoren za vzgojo mladine?

Starši. Bo prav zanimivo, kakšen bo tvoj odziv, ko bo kdo skritiziral tvojega sončka in se obregnil ob njegovo vzgojo ;)
Šala!
oliva
# 17.04.2018 ob 13:34
Hudo, bravo, take novice rabimo! :)
runcajz
# 17.04.2018 ob 16:04
Razgradi plastiko v KAJ ?
por
# 17.04.2018 ob 15:48
Nekga dne pa ta bakterija z encimom 'zbeži' po odtoku v kanalizacijo, kjer hibernira, dokler se ne znajde v reku, morju, in jo pogoltne riba. Zaradi onesnaženosti seveda bakterija v prebavnem traktu ribe najde plastiko in zaživi z ribo v sožitju. Ribo nekega dne poje kormoran.

Sedaj pa iztočnici za kar 2 filma:
- riba zagrize v plastično barko polno turistov
- kormoran se pokaka na nov sosedov plastičen nadstrešek

:-)
Radoveden
# 17.04.2018 ob 14:49

Meni pa tlak dvigne ko imaš urbano središče, smeti v rokah, pa nikjer nobenega koša za smeti. Da bi to kam odvrgel bi moral prehodit za en sprehod. Lahko je zavest višja, ampak kaj pomaga ko je zavest na občini 20 let nazaj.
trac
# 17.04.2018 ob 14:45
In v kaj jo razgradi?
wokeAF
# 17.04.2018 ob 12:46

Za vse ki pogrešate citate.
# 18.04.2018 ob 00:05
Binder Dandet
Moj soncek zaenkrat, ko vidi smeti na tleh, rece, da so packi bili. Kje je to pobral?:)

Od mame, ko jo sliši kako atija krega.
mali_piscek
# 17.04.2018 ob 17:13
Hec bo, ko bo ta bakterija mutirala in začela žreti homo sapiense.
Kuli
# 17.04.2018 ob 14:32
Glede na to, da je plastika v glavnem iz ogljiko vodikovih spojin, je najobilnejsi presnovek verjetno co2 in h2o
cairns
# 17.04.2018 ob 14:19

Glede na katastrofalno stanje ekologije in organiziranega zbiranja odpadkov bi lahko ta encim najprej poslali v shithole države Afrike in Azije.
The Ghost P.
# 17.04.2018 ob 13:17
@norisnice
znanstveni članki niso zastonj, tako da ti tudi link ne bi veliko pomagal - 30 sekund na googlu ti ga pa prinese, za približno 50$ :)
aaa
# 17.04.2018 ob 13:14
Me prav zanima kakšen bo hasek te bakterije. Največji problem plastike je da jo v 90% sveta fliknejo kamor jim pride. Me prav zanima kako jih bo ta bakterija prepričala, naj tega več ne počnejo.
alcatraz
# 17.04.2018 ob 12:53
in od tega zapade 85% plastenk za pitno vodo...

to je pri vsem še najbl grozn.
tocco
# 17.04.2018 ob 12:38
Tudi na japonskem so se pojavili organizmi, ki razgrajujejo PET.
e=web&rct=j&url=http://m.spiegel
.de/wissenschaft/natur/pet-plastik-fressende-bakterien-von-forschern-entdeckt-a-1081845.html&ved=2ahUKEwiA6YnYjsHaAh
WFDywKHZ54ChUQjjgwAHoECAgQAQ&usg=AOv
Vaw19vfwHBcP8T1g9ISlfjj_0
sharkyslo
# 17.04.2018 ob 12:29
Rešitev je v prepovedi proizvodnje nove plastike in dovolitev uporabe izključno reciklirane plastike.