Drugi tir je eden tistih projektov, ki ga politika že leta omenja kot sredstvo za zagon gospodarske rasti. Foto: BoBo
Drugi tir je eden tistih projektov, ki ga politika že leta omenja kot sredstvo za zagon gospodarske rasti. Foto: BoBo
Vida Ogorelec Wagner, Umanotera
Vida Ogorelec Wagner poziva k drugačnemu strateškemu načrtovanju. Foto: MMC RTV SLO

V času nove evropske finančne perspektive in naložbenega načrta predsednika Evropske komisije Jeana-Clauda Junckerja bi morala Slovenija svoj načrtovalski cikel pripraviti precej bolj celovito, je na posvetu dejala direktorica Umanotere, Vida Ogorelec.

Številni projekti doslej niso bili umeščeni v strategije, celo nasprotno, posamezni projekti so narekovali strateške odločitve - kot sta projekta avtocest ali šestega bloka v Termoelektrarni Šoštanj, pogosto so bili predimenzionirani. Šlo je za neracionalno, včasih tudi nezakonito porabo sredstev, vladam ni uspelo preprečiti korupcije, so sporočili iz te okoljske organizacije.

"Zdaj opažamo podobne vzorce, ki so vodili do teh zgrešenih praks," je opozorila. Vlada ima po njenih besedah priložnost, da se proces izbire in potrditve projektov zastavi drugače ter poskrbi, da bodo projekti podprli trajnostno preobrazbo.

Sežiganje ali recikliranje
Kot primer drugačne usmeritve je direktor ljubljanske Snage Janko Kramžar navedel sežigalnice. Pri teh se odpadek znova uporabi le enkrat, medtem ko so se v Snagi ob zavedanju omejenosti virov raje usmerili v zmanjševanje količine nastalih odpadkov in večje recikliranje, kjer je mogoča večkratna ponovna uporaba. Kramžar pravi, da je dolgoročna usmeritev v trajnostne rešitve lahko tudi poslovna priložnost za podjetje.

Organizatorji posveta, poleg nevladnih organizacij še inženirska zbornica in fakulteta za arhitekturo, menijo, da je treba okrepiti strateško načrtovanje in tako pri načrtovanju kot pri izvedbi projektov slediti dobri mednarodni praksi. Prizadevajo si tudi za to, da bi vlada presegla ozko razumevanje pojma infrastruktura in razmislila o alternativnih možnostih za zadovoljevanje določenih potreb.

Proti drugemu tiru
Zavzemajo se za to, da bi bili prihodnji projekti okoljsko učinkoviti in bi zagotavljali prilagajanje na podnebne in druge spremembe. Prednostno bi bilo po njihovem mnenju treba izvesti projekte energetske prenove stavb, posodobitve železnice in protipoplavne sanacije. Kot poročajo Finance, so se v Umanoteri med drugim zavzeli za posodobitev železnic, toda proti gradnji drugega tira Koper-Divača.

Na posvetu bo evropska komisarka za promet Violeta Bulc v videonagovoru predstavila naložbeni načrt Evrope, spregovorili bodo o izkušnjah z dosedanjimi velikimi projekti, kot so avtoceste in Teš 6, ter o izzivih vzpostavljanja infrastrukture v prihodnje. Med drugimi se ga bosta udeležila premier Miro Cerar in minister za infrastrukturo Peter Gašperšič.