Foto:
Foto:

"Razkritja v povezavi s Volkswagnom so osvetlila potrebo po izboljšanju sistema odločanja o tem, kateri avtomobili lahko vstopijo na trg," je poudaril podpredsednik komisije Jyrki Katainen. Komisija želi s predlogi izboljšati kakovost in neodvisnost preizkušanja avtomobilov ter nadzora avtomobilov, ki so že na trgu, je dodala komisarka za industrijo Elzbieta Bienkowska. V skladu z veljavnimi pravili so za odobritev vstopa avtomobila na trg ter preverjanje vseh varnostnih in okoljskih pravil pristojni izključno nacionalni organi.

Finančne kazni za proizvajalce

Komisija predlaga bolj evropski nadzor, pri čemer želi sama več besede v tem procesu in tudi možnost finančne kazni za proizvajalce, ki kršijo evropska varnostna, okoljska in proizvodna pravila. Proizvajalcem avtomobilov, ki bi goljufali pri testiranju izpustov, naj bi grozilo 30.000 evrov kazni na avtomobil in umik spornega avtomobila s trga. Da bi se izognili navzkrižju interesov, komisija predlaga tudi ukinitev veljavne prakse, da proizvajalci avtomobilov neposredno plačujejo izvajalcem testiranja izpustov, in uvedbo plačevanja preko vladnega sklada ter redne revizije testiranja. Predlaga tudi, naj bo proizvajalec dolžan zagotoviti dostop do protokolov programske opreme v avtomobilu.

Da bi preprečili kršitve, je potrebna korenita reforma

Afera Volkswagen je izbruhnila lani, potem ko so ameriški nadzorni organi razkrili, da je nemški proizvajalec v dizelske avtomobile nameščal opremo, ki je med testiranjem znižala škodljive izpuste, med dejansko vožnjo pa so bili ti občutno višji. V Volkswagnu so nato priznali, da so nezakonito opremo namestili v približno 11 milijonov avtomobilov. Komisija je prevetritev homologacijskega okvira EU načrtovala že pred afero Volkswagen, po njej pa je ugotovila, da je za preprečitev kršitev potrebna korenitejša reforma. Predlog uredbe o homologaciji in tržnem nadzoru motornih vozil dopolnjuje prizadevanja za uvedbo zanesljivejšega preskušanja dejanskih izpustov, ki nastajajo med vožnjo. O predlogih komisije bodo zdaj razpravljale in odločale članice unije in Evropski parlament. Bienkowska je poudarila, da uživajo predlogi komisije popolno podporo med članicami in precejšnjo podporo v parlamentu, od koder je bilo danes dejansko slišati v glavnem pozitivne odzive.

Beuc: Velik korak v pravo smer

Pozitivno so se odzvali tudi v evropski organizaciji za zaščito potrošnikov Beuc. Načrti komisije so "velik korak v pravo smer", je ocenila generalna direktorica organizacije Monique Goyens. "Ključno je prekiniti udoben odnos med proizvajalci avtomobilov, nacionalnimi oblastmi in izvajalci testiranja. Upamo, da bodo parlament in članice zagotovili, da se to zgodi," je še poudarila Goyensova. Brez korenite spremembe sistema za odobritev vstopa avtomobilov na evropski trg so po njenih besedah novi škandali z izpusti v prihodnosti neizogibni.

Foto: Reuters