Stroški pošiljanja v Slovenijo lahko pogosto nekajkrat presežejo vrednost naročila. Foto:
Stroški pošiljanja v Slovenijo lahko pogosto nekajkrat presežejo vrednost naročila. Foto:

Na Zvezi potrošnikov Slovenije, kjer po besedah Boštjana Okorna sumijo, da imajo določeni trgovci zaradi ekskluzivnosti celo navodilo, da določenih izdelkov v izbrane države ne pošiljajo, razloge za geoblokiranje posameznih držav iščejo tudi v majhnosti Slovenije. A obenem dodajajo, da naj bi se z ustrezno evropsko direktivo to utegnilo že kmalu spremeniti. "Evropska direktiva ne bo uredila tega, komu trgovec prodaja, saj se jih v nič ne da prisiliti, pač pa bo predvsem uredila trg poštnih storitev. Tukaj si lahko po našem mnenju morda obetamo celo kaj podobnega kot pri telekomunikacijskih storitvah," meni Okorn.

Evropska komisija: Ravnanje trgovcev je nedopustno

Vodja predstavništva Evropske komisije v Sloveniji, Zoran Stančič, izpostavlja izrazito slabe prakse določenih evropskih trgovcev. "Imamo primere, ko so določena podjetja, ki imajo prevladujoč tržni delež, za enake storitve v določenih državah zaračunavale tudi 40 % več." Poleg tega Stančič izpostavlja tudi problem zaščite pravic potrošnikov, saj ti ob naročilu blaga iz določenih držav ne morejo npr. vrniti izdelkov, če ti niso ustrezni, ali pa nimajo možnosti uveljavljanja garancije. A vse prakse niso sporne, poudarja. "Če so višje cene upravičene, imajo torej neko realno osnovo, recimo cene poštnih storitev, potem so to dovoljene prakse. Če so pa cene nesorazmerne, gre za nedovoljene prakse in zato želimo z ustreznimi ukrepi te prakse tudi ukiniti."

Trgovci delajo škodo sami sebi

Domen Savič iz Zavoda Državljan D v geoblokiranju ne vidi smisla in interesa trgovcev, saj se s tem po svoje dela škoda tudi trgovcem in proizvajalcem. "Na drugi strani pa se škoda povzroča tudi na potrošniškem trgu, saj določene vsebine, dobrine in artikli niso na voljo na vseh trgih." S posebno direktivo naj bi sicer EU uredila tudi prodajo digitalnih vsebin, ki so po Savičevem mnenju še posebej problematične, saj prav tako niso na voljo vsem državljanom članic Evropske unije pod enakimi pogoji. "Očitno se jim to splača iz razlogov, ki so po navadi povezani z reklamacijami ali pa z zagotavljanjem kakovosti ali pa preprosto z generiranjem neke ekskluzivnosti zaradi omejevanja dostopa." Tudi Boštjan Okorn ne razume, s kakšnim razlogom bi ponudnik digitalnih vsebin omejil dostop do njih, če so potrošniki zanje pripravljeni plačati. Evropska komisija naj bi nove zakonodajne predloge, ki bodo odpravili slabe prakse geo blokiranja, pripravila do konca maja letos.