Madžarska večnamenska lovska letala Gripen so nameščena v letalskem oporišču v  Kecskemetu. Foto: Reuters
Madžarska večnamenska lovska letala Gripen so nameščena v letalskem oporišču v Kecskemetu. Foto: Reuters

17. 1. z madžarskim kolegom podpisujeva sporazum o sodelovanju na področju vojaškega letalstva in zračnega prostora.

Minister za obrambo Roman Jakič na Twitterju

Nekateri madžarski mediji, sklicujoč se na osrednji madžarski dnevnik Magyar Nemzet, so po novoletnih praznikih zapisali, da je z novim letom madžarsko vojaško letalstvo v okviru Natovih del in nalog prevzelo nadzor nad slovenskim zračnim prostorom, za katerega so od leta 2004 skrbela italijanska lovska letala.

Slovenija je bila namreč z vstopom v Nato vključena v skupni integriran sistem zračne obrambe (NATINADS), ki ga izvajajo države s svojimi zmogljivostmi, praviloma v svojem državnem zračnem prostoru. Za tiste, ki podobno kot Slovenija nimajo ustreznih zmogljivosti, jih namesto njih izvaja Nato z zmogljivostmi, ki jih prostovoljno prispevajo druge članice zavezništva.

Podoben primer kot Slovenija so tudi baltske države, kjer nadzor nad njihovim zračnim prostorom z litovskega letališča v Šiauliaiju izvajajo različne članice Nata (ZDA, Nemčija, Velika Britanija, Poljska, Romunija, Danska …) ter Albanija, kjer so bili za pomoč pri zračnem nadzoru prav tako pristojni Italijani.

Madžari še ne varujejo slovenskega neba
Na obrambnem ministrstvu pojasnjujejo, da Madžari še ne varujejo slovenskega neba. "Madžarske zračne sile bodo vključene nad ozemljem Republike Slovenije po podpisu Sporazuma med Vlado Madžarske in Vlado Republike Slovenije, ki je bil usklajen v letu 2013 in ga bosta sklenila ministra za obrambo obeh držav predvidoma januarja letos," pravijo na MORS-u, kjer poudarjajo, da bo nadzor na svojim nebom izvajala Slovenija tudi samostojno s svojimi nadzornimi radarji.

Madžarske zračne sile pa bodo po pojasnilu MORS-a nadzor nad slovenskim nebom izvajale ciklično in izmenoma z italijanskimi zračnimi silami nad celotnim ozemljem Slovenije.

Madžarska se je sicer potegovala za nadzor slovenskega neba že leta 2004, vendar naj bi bila tedaj težava v tem, da imajo svoja lovska letala na lizingu od Švedske, ki naj bi ga sicer v kratkem podaljšali. Švedi pa naj jih sprva ne bi dovolili uporabljati v operacijah, dokler jih Madžari vsaj delno ne odplačajo.

Letalski asi iz 2. svetovne vojne
Letalsko oporišče, v katerem so nameščeni madžarski gripni, leži v osrednjem delu Madžarske, v Kecskemetu. Prihodnje nadzornike slovenskega neba s dosedanjimi italijanskimi nadzorniki druži to, da se letalski polk, kateremu pripadajo omenjena lovska letala, imenuje po junaku iz 2. svetovne vojne.

Za nadzor nad slovenskim nebom je namreč sprva skrbel italijanski 5. letalski polk iz Cervie, ki je bil poimenovan po nekdanjem italijanskem letalskem asu iz fašističnega obdobja Giuseppeju Cenniju, sodeloval je v bojih v španski državljanski vojni in v napadih na Grčijo in Jugoslavijo in so ga sestrelili malce pred kapitulacijo Italije.

Madžarski 59. taktični polk pa je poimenovan po največjem madžarskem letalskem asu iz druge svetovne vojne Dezsőju Szentgyörgyju, ki je na ruski fronti in kasneje nad Madžarsko sestrelil kar 29 zavezniških letal, od tega 23 sovjetskih in šest ameriških. Med drugim štiri ameriške štirimotorne bombnike B-24.

Eskadrilja gripnov je dobila ime "pume", tako kot se je imenoval elitni madžarski letalski polk, ustanovljen spomladi 1944, potem ko je politično oblast na Madžarskem prevzela nacistična Nemčija.

17. 1. z madžarskim kolegom podpisujeva sporazum o sodelovanju na področju vojaškega letalstva in zračnega prostora.

Minister za obrambo Roman Jakič na Twitterju