Pri predšolskih otrocih, ki so v prometnih nesrečah imeli najhujše posledice, jih je bila potnikov v avtomobilih - torej, ko bi jih morali starši ustrezno zaščititi, opozarja prometna psihologinja Mateja Markl. Foto: BoBo Foto:
Pri predšolskih otrocih, ki so v prometnih nesrečah imeli najhujše posledice, jih je bila potnikov v avtomobilih - torej, ko bi jih morali starši ustrezno zaščititi, opozarja prometna psihologinja Mateja Markl. Foto: BoBo Foto:

Absolutno pomembno je, da so otroci do višine 150 cm ustrezno zavarovani v otroških varnostnih sedežih in pripeti z varnostnimi pasovi - prav na vsaki vožnji in na vsakem sedežu v vozilu!

Mateja Markl, prometna psihologinja
Vloga Marklove na Javni agenciji RS za varnost prometa je področje preventive in vzgoje v prometu. Foto: MMC RTV SLO

Raje kot razburjanje nad tistimi, ki v prometu neustrezno in egoistično ravnajo, z lepo gesto, pogledom "nagradite" tistega, ki ravna ustrezno. Tako oblikujemo skupaj tudi socialno normo sprejemljivega vedenja.

false
Vsak se mora zavedati, da lahko s svojim vedenjem pomembno prispeva k večji varnosti nas vseh. Foto: BoBo

"Kljub temu da se že manjši otroci lahko naučijo prepoznati prometne znake, ne razumejo dobro pravil, ne zmorejo predvidevati nevarnosti, ravnanj drugih udeležencev v prometu ... Zato otroke postopoma učimo, najboljše z aktivno vlogo v prometu, vendar v spremstvu odraslega," je v MMC-jevi spletni klepetalnici opozorila Mateja Markl.

Ob začetku novega šolskega leta svetuje voznikom in drugim udeležencem v prometu, da so dodatno pozorni na otroke, da znižajo hitrosti vožnje, da odstopijo prednost pešcem na prehodu za pešce in da skrbijo za varnost najmlajših. Staršem in otrokom pa, da se skupaj odpravijo po šolski poti in se pogovorijo o konkretnih situacijah.

"Starši morajo jasno in odločno reagirati na otrokovo neustrezno vedenje ter se pogovoriti o nevarnostih, hkrati pa tudi pokazati kakšno je ustrezno vedenje. Tako vedno priporočamo, da je nujno, da odrasli drži otroka za roko ob prometni cesti, in ne obratno, ker se lahko otrok nenadoma spusti in steče. Med vožnjo mora biti otrok pripet z varnostnim pasom, in tukaj ni popuščanja. Žogo ob cesti mora držati trdno v naročju, ne sme se igrati. Niti se s sošolci šaliti ob cesti, saj tako ni pozoren na dogajanje v prometu," je naštela.

Ne le prepoznati, tudi razumeti
Opozorila je, da moramo ločiti med tem, da otroci nekaj prepoznajo (rdeča ali zeleno luč, znak za stop, prehod za pešce), in zavedanjem, da otroci pomen znaka lahko razumejo čisto drugače, kot se nam odraslim zdi samoumevno. Pojasnila je, da so pred časom preverjali razumevanja znaka Otroci na cesti in odgovori otrok so bili, da moraš držati mamico za roko, lahko stečeš, da lahko hodiš samo v skupini.

"Zato je pomembno, da otrokom razložimo pomen, še bolj pa nadaljnji korak, da jih naučimo pričakovanega ravnanja ob konkretnem znaku, situaciji. In to je največja težava, zakaj starši pogosto precenjujejo sposobnosti otroka, saj jim ta že zgodaj zna našteti znake, povedati pravilo (npr. prečkanja - pogledam levo-desno-levo), ampak prepričati se moramo, da dejansko to tudi izvede in dojame," poudarja prometna psihologinja.

Pojasnila je, da zato otroci potrebujejo spremstvo odraslih v prometu - to je zakonsko obvezno za predšolske otroke in prvošolčke, če pa gre za bolj zahtevno prometno situacijo, tudi pozneje, lahko do 10. leta starosti.

Otroci posnemajo naše ravnanje
Marklova je poudarila tudi, da je pomembno, da se starši zavedajo, da je zgled otroku izrednega pomena z vzgojnega vidika - ne samo njihovemu, ampak tudi sosedovemu ali tujemu, ko npr. kakšen odrasel prečka prehod pri rdeči luč na semaforju. "Namreč otroci nezavedno opazujejo naše ravnanje v prometu in ga seveda posnemajo, tako kot katero koli drugo," opozarja.

"Priporočam, da tako kot se nadzorujete pri svojem ravnanju in doslednem upoštevanju pravil, da tudi svoja čustva nadzorujete ter se ne prepustite jezi. Večinoma drugih na tak način niti ne bomo "spreobrnili". Raje kot razburjanje nad tistimi, ki neustrezno in egoistično ravnajo, morda "nagradite" z lepo gesto, pogledom tistega, ki ravna ustrezno. Tako oblikujemo skupaj tudi socialno normo sprejemljivega vedenja," je prepričana.

Celoten klepet s prometno psihologinjo si lahko preberete tukaj!


Vse več žrtev na cestah, potrebni novi ukrepi

Pohvalila je to, da smo v zadnjih desetih letih na splošno zmanjšali število smrtnih žrtev v prometu za več kot polovico, kar je izreden napredek. Vendar je priznala, da se v zadnjih dveh letih to poslabšuje, zato je prepričana, da je pomembno, da se pripravijo novi ukrepi, ki bodo vplivali predvsem na zaščito ranljivejših udeležencev.

Ob tem je omenila uvajanje infrastrukturnih ukrepov, širše medijske dejavnosti in podporo prometni vzgoji, pravila, kot so uvedba alkoholnih ključavnic za večkratne kršilce, ki so vozili pod vplivom alkohola, znižanje dovoljene stopnje alkohola v prometu, pa tudi uvajanje dodatnega nadzora npr. s sekcijkskim merjenjem hitrosti. To so po njenem mnenju ključni projekti, ki pa za dobro uveljavitev zahtevajo tako kar nekaj časa, finančna sredstva in tudi širšo podporo javnosti.

"Vsak se mora zavedati, da lahko s svojim vedenjem pomembno prispeva k večji varnosti nas vseh," je dodala na koncu.

Absolutno pomembno je, da so otroci do višine 150 cm ustrezno zavarovani v otroških varnostnih sedežih in pripeti z varnostnimi pasovi - prav na vsaki vožnji in na vsakem sedežu v vozilu!

Raje kot razburjanje nad tistimi, ki v prometu neustrezno in egoistično ravnajo, z lepo gesto, pogledom "nagradite" tistega, ki ravna ustrezno. Tako oblikujemo skupaj tudi socialno normo sprejemljivega vedenja.