Slovenija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.0 od 12 glasov Ocenite to novico!
Brane Legan
V MMC-jevem klepetu je Brane Legan med drugim opomnil, da defenzivna vožnja omogoča popravek ali svoje napake ali napake nekoga drugega. Foto: Jure Gregorčič, Motorevija AMZS.
false
Brane Leban je v klepetu povedal, da so trenutne omejitve hitrosti na slovenskih AC, HC in v predorih kar ustrezne. Foto: MMC RTV SLO
Pri Razdrtem so vzdrževalci cest razreševali zastoj, ki je nastal zaradi zdrsa vozila pri prehitevanju. Nekateri vozniki so medtem postavljali verige na kolesa. Foto: BoBo
Zaradi neprimerne opreme vozil prihaja do zdrsov vozil in posledično do zastojev na cestah. Foto: Radio Koper

Dodaj v

"Najslabša zimska pnevmatika je v snegu boljša od katere koli letne gume"

MMC klepet: Inštruktor varne vožnje Brane Legan
14. november 2017 ob 18:02
Ljubljana - MMC RTV SLO

Najslabša zimska pnevmatika je v snegu boljša od katere koli letne gume, ob začetku zimske prometne sezone, ki se je letos začela že z novembrskim snegom, opozarja Brane Legan, AMZS-jev inštruktor varne vožnje.

Prvo jesensko sneženje je v številnih delih Slovenije povzročilo težave v prometu, tudi zaradi nepripravljenosti voznikov na enodnevne zimske razmere sredi jeseni. Katere so sicer največje napake, ki jih vozniki delajo pozimi?

Inštruktor varne vožnje Brane Legan pravi, da se pri pripravi avtomobila na zimske razmere večkrat zanemarjajo kakšne pomembne podrobnosti, kot je denimo tekočina za pranje vetrobranskega stekla. Ta je lahko neustrezna in pri nizkih temperaturah zamrzne. Velikokrat je po njegovih besedah premalo pozornosti usmerjene na obrabo brisalcev, ki ob obilnem sneženju lahko povzročajo velike težave. Vetrobransko steklo namreč le stežka obrišejo ali pa sploh ne.

Kot pravi, je treba preveriti električni sistem avtomobila, saj star in obrabljen akumulator lahko odpove, ko se pojavijo prve nizke temperature. Ključavnice in druge vzvode na vratih pa je dobro ustrezno namazati, saj sicer lahko zmrznejo, kar voznikom in njihovim potnikom povzroči veliko težav.

Med jutranjimi posebnostmi v zimskem in poznem jesenskem času so tudi zamrznjena stekla avtomobila in vetrobranska ogledala. Večkrat prihaja do neustreznega ali malomarnega čiščenja samo na nekaterih delih stekel. "Zavedati se moramo, da je treba vse steklene površine natančno očistiti, saj le tako omogočajo dober pregled iz vozila," opozarja Legan in dodaja, da ob sneženju recimo le redki vozniki očistijo sneg z avtomobila, kar lahko prav tako povzroči težave - tako njemu kot ostalim voznikom.

Pri pnevmatikah je pomembna globina profila
Med najbolj pomembno zimsko opremo sodijo zimske pnevmatike. "Če voznik ve, v kakšnem stanju je njegova pnevmatika, bo v veliki prednosti. Vsak voznik se mora zavedati, da so za vožnjo v zimskih razmerah potrebne zimske pnevmatike. Vozniki z letnimi pnevmatikami se ne bi smeli pojavljati na zasneženih cestah. Vendar je tudi pri zimskih pnevmatikah pomembna globina profila," pravi.

Medtem ko je mnenje proizvajalcev pnevmatik, da je potrebna varnostna globina, ki še omogoča dober oprijem 4 mm, slovenski predpisi določajo, da je minimalna ustrezna globina profila zimskih pnevmatik 3 mm. "Moramo se zavedati, da je to skrajna globina pnevmatik. Na suhi cesti večjih težav ne bo. Na zasneženi cesti pa bo oprijem zelo slab," poudarja Legan.

Vozniki pa bi morali, kot pravi, posebno pozornost posvetiti tudi tlaku v pnevmatikah: "Sam opažam, da se jih kar precej vozi s prenizkim tlakom. Zaradi tega lahko nastanejo številne težave, saj je zavorna pot daljša, oprijem pa je slabši."

Kako izbrati primerno pnevmatiko?
Slovenski trgovci in vulkanizerji ponujajo pnevmatike vseh najpomembnejših globalnih blagovnih znamk. Kako se med to množico odločiti za najbolj ustrezne? Tehnologija izdelave pnevmatik se po Leganovih močno izboljšuje, saj med proizvajalci vlada huda konkurenca: "Najslabša zimska pnevmatika je v snegu boljša od katere koli letne gume. Vendar lahko v poslabšanih zimskih razmerah obstajajo številne razlike. Vsak voznik mora razumeti, da ni vsaka zimska pnevmatika primerna za vse zimske pogoje. Nekatere so boljše v snegu, druge na mokrem ali suhem cestišču." Treba pa je tudi vedeti, kakšen je oprijem na ledu.

Voznik mora poiskati pnevmatiko, ki ustreza njegovim potrebam, predvsem pa načinu vožnje. "Danes je izbira velika. Če je denimo nekdo doma v hribih, potrebuje pnevmatiko, ki bo dobro delovala v snegu, saj ob sneženju lahko ne bodo plužili več dni. Nekdo, ki je denimo iz Ljubljane, kjer sneg na cestah lahko hitro skopni, pa ne potrebuje pnevmatike za ekstremne snežne razmere, temveč za običajne zimske pogoje vožnje, tudi v morebitnem snegu," še glede pnevmatik dodaja inštruktor varne vožnje.

Nadzor izboljšuje varnost
V MMC-jevem klepetu je Brane Legan med drugim opomnil, da "defenzivna vožnja omogoča popravek ali svoje napake ali napake nekoga drugega." Toda za slovenske voznike nekako stereotipno velja, da so lahko precej agresivni.

"Sam opažam, da je kar precej agresivnosti na cestah. Pred tedni sem bil priča pretepu dveh voznikov iz sosednjih kolon na križišču. To je nekaj, česar še danes ne razumem," pravi. Med vzroki za agresijo, ki jih opaža na slovenskih cestah, je tudi majhna prisotnost policije na avtocestah. "Premalo je nadzora, ki bi precej omilil pojave agresivnosti. Če bi se vozniki zavedali, da so nadzorovani in da zaradi kršitev sledi ukrep, bi se stopnja varnosti začela izboljševati," še poudarja.

Dodatna usposabljanja povečujejo varnost
Na slovenskih cestah se počasi spreminja starostna struktura voznikov, ki je posledica postopnega staranja slovenskega prebivalstva. Zaradi bolezni, ki jih prinese starost, kot so demenca in druga obolenja, se pojavljajo pomisleki, da bi morali starejše voznike preverjati, ali so še sposobni varne vožnje oz. jim nuditi dodatno podporo, tudi z izobraževanji varne vožnje.

Legan pravi, da se razmišljanja, kako pomagati starejšim voznikom, pojavljajo že dalj časa. AMZS pa je šele v zadnjem času dobil pozitivne odzive na svoje pobude v obliki predavanj, osveščanj in preverjanja sposobnosti voznikov ter njihovega poznavanja prometnih predpisov.

"Starostnike bi morali še bolj animirati in jim dopovedati, da se morajo zavedati svojega stanja in sposobnosti za vožnjo," poudarja inštruktor varne vožnje in ob tem pojasnjuje, da številni udeleženci tečajev varne vožnje po tečaju menijo, da bi morali vsi opraviti tak tečaj recimo na vsakih pet let. Prej ali slej se bo po njegovem mnenju pojavila neka oblika usposabljanja voznikov, ki seveda ne bo prisilna, da bodo lahko vsi vozniki bolj ugodno preverjali svoje znanje. Lahko pa bi k temu pripomogla tudi država.

Preberite si tudi spletni klepet z inštruktorjem varne vožnje



A. K. K., Gregor Cerar
Prijavi napako
Komentarji
muser
# 14.11.2017 ob 11:17
Ni povezano direktno s člankom ampak s kulturo voznikov. Nevem kako je enim tako težko uporabljati smerokaze? Sploh na krožiščih, ka ga vozniki želijo zapustiti. 90% ne uporablja smerokaza. Nej se enkrat grejo policaji postavit tja in samo pisat kazni. To bi pa res prineslo denarja v blagajno.
aktivist
# 14.11.2017 ob 10:50
Kdaj boste preganjali instruktorje, ki sluzijo na racun ucencev v avtosolah? Moj instruktor je spal med voznjo, pa pogledoval za mladimi puncami. Naucil me ni nic, racunal pa vsako uro. Tega dnarja ne morem dobiti nazaj. Lahko sem samo zamenjal instruktorja.
patria
# 14.11.2017 ob 11:32
Bil sem inštruktor v prejšnji državi, potem sem prenehal s to obrtjo, je bilo pa takrat izpit za inštruktorja zelo težko narediti ,oziroma si moral imeti veliko znanja , da si uspel. Ko sem jaz opravljal ta izpit, nas je bilo 30 kandidatov in sem samo jaz naredil, sedaj je inštruktor lahko vsak z malo več teoretičnega znanja in temu primerni so potem tudi vozniki, ko končajo z usposabljanjem, ker na sami izpitni vožnji se vsega pač ne da preveriti in to vsak dan opažam na cestah žal.
Slycer
# 14.11.2017 ob 10:54
Fajn dec, sem ga imel ko sem bil na tečaju varne vožnje. Ampak je stvar draga in prekratka. Vsaj tri dni hi morala trajati da se res posvetiš posamezni vaji in kako reagirati v danih situacijah. Od tega, da si eden izmed šestih ali sedmih in greš dvakrat čez vsako vajo, bolj malo odneseš domov. Meni ni uspelo držati linije ko je dvignilo rit avta. Ampak smo morali iti na naslednjo vajo ker ni bilo časa.
commodore
# 14.11.2017 ob 11:27
bolj kot neznanje vožnje je problem agresivnost in objestnost za volanom
ElTorro
# 14.11.2017 ob 20:08
Morda malo off-topic, ampak - kaj če bi se pri naših predpisih zgledovali po državah nekoliko severno od nas (po katerih se sicer zelo radi zgledujemo - Avstrija in Nemčija) in ukinili nesmiselno obvezno zimsko opremo ne glede na vremenske razmere?

Seveda verjamem, da so v snegu zimske gume neprimerno boljše od letnih....ampak jaz sem se po snegu vozil nazadnje pred dvema letoma....marca pa se mi redno dogaja, da se pri 15+ stopinjah (včasih celo 20) vozim z zimskimi, pa vsi dobro vemo, da so v toplem vremenu letne gume veliko boljše od zimskih.
bobbek
# 14.11.2017 ob 10:39
wisan, Na vsakih nekaj let bi bilo treba preverjati tehnično znanje ( sposobnost upravljanja z vozilom ) In kdo bo ta placal?
tureavanture
# 14.11.2017 ob 18:06
v snegu ja, kaj pa v mokrem?
saj nimamo snega vsak dan 5 mesecev
Binder Dandet
# 15.11.2017 ob 06:34
Sam pri gumah ne šparat.
Joker
# 14.11.2017 ob 23:10
Čez par let bomo dobili še spomladanske in jesenske gume, te pa bodo po nekaj letih nadomestile januarske, februarske ....
Vse bo lepo uzakonjeno, razni strokovnjaki pa bodo slikovito ponazarjali nevarnosti vožnje z majsko gumo v mescu juniju.
Joker
# 14.11.2017 ob 19:47
Mnenje proizvajalcev gum je popolnoma irelevantno. Njim gre le za čim večjo prodajo.
aaa
# 15.11.2017 ob 07:15
kaj če bi se pri naših predpisih zgledovali po državah nekoliko severno od nas (po katerih se sicer zelo radi zgledujemo - Avstrija in Nemčija) in ukinili nesmiselno obvezno zimsko opremo ne glede na vremenske razmere?

Razlika je v tem, da si Avstrijec in Nemec namontirata zimske gume zato, da sta bolj varna, Slovenec pa zato, da ne rabi plačevat kazni. V času katrc in stoenk, ko to pri nas ni bilo obvezno, je moj foter veljal za največjega bedaka v bloku, ko si je kot edini pozimi montiral zimske gume.
ZRC
# 15.11.2017 ob 06:37
Se strinjam. Pri gumah pa res ni pametno skoparit. To sicer še ne pomeni, da kupiš najdražje mišelinke, le najbolj poceni krša, ki ti najprej pride pod roke (oz. pod kolesa) ne.
severnik
# 14.11.2017 ob 20:26
Najslabša zimska pnevmatika je v snegu boljša od katere koli letne gume, ob začetku zimske prometne sezone, ki se je letos začela že z novembrskim snegom, opozarja Brane Legan, AMZS-jev inštruktor varne vožnje.

To zagotovo drži. Samo kako je na mokri podlagi? Namreč snega je na cesta le za par dni.
wisan
# 14.11.2017 ob 10:17
Inštruktorji ( avto šole ) so verjetno glavni krivci za stanje na cestah. Zato, ker spuščajo skozi šoferje, ki nikoli in nikdar ne bi smeli biti na cesti, ker preprosto ne znajo voziti. Tehnično znanje pa je prvo, šele potem je tu pomen poznavanje teorije ( kjer je vse večjan zmešnjava ), potem pride na vrsto upoštevanje pravil in nazadnje stanje cest. Na vsakih nekaj let bi bilo treba preverjati tehnično znanje ( sposobnost upravljanja z vozilom ), pač glede na starost in spol. In to na poligonu in ne pri 30km/h.
Za vsem skupaj pa stoji sigurno še neprimerna zakonska ureditev, ki omogoča, da je na cesti vsakdo, ki si pač zaželi postati šofer.
NinoZ
# 16.11.2017 ob 11:52
Nobenega dvoma ni, da je letna guma v snegu vredna en drek, ste pa komentatorji pred mano postavili pravo vprašanje. Kolikokrat pa vozimo po snegu? Dejstvo je, da tudi tisti, ki smo doma pod gorami 90% zime vozimo v temperaturah okrog 5 stopinj po mokri, največkrat pa celo po suhi cesti. V čem je zimska "kramparica" boljša po suhem asfaltu od normalne gume? Zakaj kriminalizirat nekoga ki vozi z letnimi gumami po suhi cesti, za moje pojme je to debiljada stoletja. Kar se mene tiče bi morala biti zimska oprema opcijska, ampak obvezna v primeru zimskih razmer. Za kršitelje visoke kazni, recimo od 300EUR gor, in v primeru prometne nesreče avtomatična krivda. Volk sit, koza cela.
313
# 15.11.2017 ob 08:04
Sicer ni v zvezi s temo, ampak zgolj tistim dušebrižnikom, ki jim je zavoljo lastne ignorance vsaka beseda, še posebej, če jo uporablja tudi kateri od drugih (še posebej, bognedaj, bratskih) narodov, tujka:

leto -a s (e) star. poletje: pomlad je minila in nastopilo je leto; vroče leto / obleka za leto / čez leto je živel ob morju; zastar. po letu so se hodili kopat poleti; v letu in zimi enako oblečen zmeraj
• poljud. babje leto doba lepega vremena v začetku jeseni, strok. babje poletje
Binder Dandet
# 15.11.2017 ob 06:35
@Sorrento:
Celoletne niso ne tič ne miš. Privarčuješ ja, oprijem pa ni dober niti poleti, niti pozimi.
severnik
# 14.11.2017 ob 20:30
letna guma, kaj je to, ali naj se reče poletna guma ali navadna ali karkoli, leto v slovenščini ne pomeni poletja

Saj letna guma ni poletna guma ampak je letna :)

Lahko jo uporabljam celo leto, pozimi moram imeti pa obvezno zimsko opremo v avtu.

Na primorskem je imajo skoraj vsi celo leto.
veza
# 14.11.2017 ob 19:15
letna guma, kaj je to, ali naj se reče poletna guma ali navadna ali karkoli, leto v slovenščini ne pomeni poletja
DAbears
# 14.11.2017 ob 18:34
Ne vem kaj se pregovarjate lahko ste srecni da je tako v sloveniji
Tle v zda dobis izpit za avto v eni uri ne rabis nobenih instruktorjev in lahko vozis ze ko mas 16 let
Verjemte ni zabavno vedno ko je dez ali sneg je po 1000 nesrec na dan v mansih mestih da o vecjih ne govorim
Gams
# 14.11.2017 ob 18:21
Koliko je zdaj treba pumpat gume. Vulkanizer mi je rekel da se vse pumpa na vsaj 2,3 v knjižici piše pa celo 1,9 za zadnji par koles na avtu.
arogantnež
# 15.11.2017 ob 08:45
Če bi se vozniki zavedali, da so nadzorovani in da zaradi kršitev sledi ukrep, bi se stopnja varnosti začela izboljševati

Najslabši voznik pod nadzorom je še vedno boljši od katerega koli voznika, ki misli, da je na divjem zahodu.
happy schimetzky
# 15.11.2017 ob 08:30
Gre le za naravo človeka, ki je po pravilu uporniška žival, ki noče biti omejena.
Če nekdo naredi zakon, da se ne sme voziti več kot 130kmh, avtomatično človek začne razmišljati zakaj to in dokazovat da je to nepotrebno. Če človeku rečeš, da mora menjat gume spomladi in jeseni, bo spet iz principa delal obratno.
Problem so torej te omejitve, ker proti naravi človeka nimamo kaj.

prepričan sem, da če ne bi bilo teh zakonskih predpisov, bi več ljudi bolj mirne volje menjalo gume, ko bi to bilo potrebno. Podobno je s hitrostmi. Če bi ukinili omejitve, bi zagotovo ljudje vozili bolj "naravno", cesti, vremenu in znanju primerno. Tako, pa se samo oziramo za omejitvami in če je 80, potem pritiskamo, čeprav bi mogoče raje vozili 60, kasneje na AC pa bi vozili 160, zato ker je cesta široka prazna in lepo navzdol, da gre avto kar sam toliko. Zaradi omejitve pa smo samo bolj nervozni, eni bremzajo, eni se na omejitev požižgajo in potem pride zmešnjava. Vsak išče nekoga na katerega se jeziti itd...
Če omejitve ne bi bilo, bi se vsi zavedali, da te za ovinkom vedno lahko čaka nekdo ki vozi počasneje, ali da se za tabo pripelje nekdo, ki vozi hitreje in da noben od teh ni v prekršku in bi vsi bili bolj osredotočeni na promet in ne na to kaj pravijo znaki, ki so itak postavljeni vsakih 50m in prometu sploh ne moreš slediti, ker samo iščeš te table.

Odgovorni bi morali, glede na to, da omejitev ne bodo ukinili, upoštevati vsaj to, da obstaja tudi preveč omejitev in ne morejo samo povečevati št. omejitev in zmajnševati najvišje dovoljene hitrosti. Potrebno je omejitve definirati, da bo vožnja čim bolj tekoča in logična. Policiste postaviti na kritična območja, da umirijo promet, ne pa na najbolj nedolžna mesta, kjer vsi prekoračijo hitrost, kjer ta sploh ni pomembna in še manj nevarna.

Vsi ti, ki s ponosom potrjujejo, da je hitrost ta ki ubija in je nevarna, so navadni hinavci. Najlažje in po liniji najmanjšega odpora je s prstom kazati na hitrost. Če bi imeli kaj soli v glavi bi se sistematično lotili vsakega odseka ceste in glede na povprečno hitrost voznikov tudi postavili omejitve. Na veliko več mest, pa bi bilo potrebno dati table za priporočeno hitrost in ne nujno omejitev, ker stroga omejitev marsikje ni potrebna.
Binder Dandet
# 15.11.2017 ob 06:58
Hehe, pri meni dejansko pomeni kupit michelinke zadnjih nekaj let. Morda so na zacetku najdrazje (nisem se oziral, ker napram primerljivim gumam je razlika na koncu lahko zgolj par 10 eur za vse 4), ampak v obrabi druge prehitijo. Pri goodyearkah mi je slo 2 mm na zimsko sezono. Pri michelinkah mi gre 1 mm.
Pastafarian
# 14.11.2017 ob 20:45
Ali pa kupiš feltne in maš potem na enih zimske na drugih letne gume, k mehaniku jih samo centrirat neseš, pa še to si lahko sam urediš, če imaš voljo...
vzdev
# 15.11.2017 ob 20:36
Ta usposabljanje so čisto brez veze. Namenjena so samo služenju denarja. Drugače se pa precej več naučiš, če greš na kakšno zasneženo parkirišče in tam preizkusiš avto.
topol
# 15.11.2017 ob 15:09
V članku je napaka. premalo napumpane gume imajo BOLJŠI oprijem. Pri terenski vožnji se priporoča ispustiti zrak iz gum. Nekateri kolesni oklepniki to omogočajo in imajo sistem za polnjenje in praznjenje gum med vožnjo.
seveda pa ni prazna guma za hitro vožnjo po asfaltu, ker se uničuje.
ElTorro
# 15.11.2017 ob 12:21
Morda bi takšno usposabljanje lahko vzpodbudile zavarovalnice....verjamem, da imajo od bolje usposobljenih voznikov manj škodnih zahtevkov, in če bi dale recimo 10% dodatni popust voznikom, ki so v zadnjih petih letih opravili tečaj varne vožnje, bi bila lahko to čista win-win situacija.
MiD
# 15.11.2017 ob 09:56
Prej ali slej se bo po njegovem mnenju pojavila neka oblika usposabljanja voznikov, ki seveda ne bo prisilna, da bodo lahko vsi vozniki bolj ugodno preverjali svoje znanje. Lahko pa bi k temu pripomogla tudi država.

Usposabljanje bi morali biti predvsem zelo dostopno! To pomeni več poligonov in poceni, morda tudi s subvencijami. Strošek bi bil na koncu veliko manjši, kot pa so stroški zaradi posledic ob nezgodah.
kingeston
# 15.11.2017 ob 08:05
in max 4 leta stare gume.
ostalo je vse prestaro in pretrdo.
veza
# 14.11.2017 ob 23:45
severnik
# 14.11.2017 ob 20:30

letna guma, kaj je to, ali naj se reče poletna guma ali navadna ali karkoli, leto v slovenščini ne pomeni poletja

Saj letna guma ni poletna guma ampak je letna :)


gre za vnašanje tujk v naš jezik, tudi poletni kino je postal letni kino, uporablja se izraz letni vrt, lahko bi rekli potem celoletna guma, lahko tudi navadna, letna guma pa je dejansko tujka, kakor koli to obračamo, itak, saj ni edina, tudi častim pijačo je nekaj podobnega.
colnago
# 14.11.2017 ob 20:24
dokler bomo imeli vsi izpit do 80.leta, ne bo drugače
izo
# 14.11.2017 ob 18:25
Najslabša zimska pnevmatika je v snegu boljša od katere koli letne gume

se upaš to melo bolj konkretno potrdit na kakšnem poligonu. recimo da imamo gume iste starosti in dimenzij (lahko nove zarat mene), letna z polnim profilom, zimski odrežeš profil stran in gremo na sneg in blato z njimi (mud+snow press) z njimi.
windmaster
# 14.11.2017 ob 19:20
Najboljši clio je v snegu veliko slabši kot slab volvo....
Šoferji so pa itak klasa zase. Vsak dan se en tupast rodi!
Sorrento
# 14.11.2017 ob 20:24
Če pozimi ne vozite po planinah, priporočam celoletne pneumatike. Imajo nizko obrabo, privarčujete pa 2x letno nadležno premontažo ter čakanje v vrsti.
Dajo
# 14.11.2017 ob 19:36
Bi rekel da ne drzi moje nove letne so boljse od nekih kitajskih zimskih grem stavit. Da ne govorim o kaksnih lepljenih, nalitih.
Mirko Tipka
# 14.11.2017 ob 10:04
Glede na to, kako ljudje vozijo po cestah, tem inštruktorjem ne gre prav dobro...

bi prosil gospoda Braneta za komentar na moje videnje
Emmure
# 14.11.2017 ob 18:07
"Najslabša zimska pnevmatika je v snegu boljša od katere koli letne gume"..
prodajalci gum očitno dobro plačujejo te strokovnjake.
Kazalo