Železnice so v letu 2015 predčasno z 12 plačami odpravnine upokojile 37 strojevodij, letos jih tudi po 17 mesečno najemajo za honorarno pokrivanje konic. Foto: Bobo Foto:
Železnice so v letu 2015 predčasno z 12 plačami odpravnine upokojile 37 strojevodij, letos jih tudi po 17 mesečno najemajo za honorarno pokrivanje konic. Foto: Bobo Foto:
Število zaposlenih na železnicah
Vzrok najema upokojencev in nekdanjih sodelavcev je zmanjšanje števila zaposlenih, zatrjujejo na Slovenskih železnicah.
Strojevodja v vlaku
Poleg upokojenih strojevodij so se redno zaposlenim pridružili za določen čas še trije, ki so jih železnice pred tem poslale na zavod za zaposlovanje. Foto: Bobo
Kadrovska akrobatika na SŽ-ju

Število upokojenih strojevodij na slovenskih tirih niha glede na potrebe. Avgusta jih je bilo zaradi nadomeščanja dopustov v službi največ, sedemnajst. "Znižali smo število zaposlenih in izboljšali poslovne rezultate. Ob pomanjkanju ustreznih kadrov si pomagamo tudi z upokojenci," pojasnjuje direktor Slovenskih železnic Dušan Mes.

Po odpravninah zdaj honorarji
Kljub sorazmerno visokim odpravninam - 12 najboljših plač - se takšen sistem po njegovih besedah izplača. Predvsem zato, ker morajo Slovenske železnice zagotoviti manjkajoče strojevodje tako z vsemi licencami za lokomotive kot s poznavanjem proge, kjer jih potrebujejo. Če je mesečna neto plača strojevodje med 1.500 in 1.700 evri, lahko zunanje najamejo le za nekaj ur. Podobno kot za preostale upokojence, ki delajo, tudi zanje velja, da so lahko v službi do 60 ur mesečno, zaslužijo pa lahko največ 6.300 evrov letno. Železnice honorarno sodelujejo tudi z drugimi pred kratkim upokojenimi - denimo sodelujočimi pri projektu gradnje omrežja GSM-R, ki morajo, kot pravijo, zaradi zamud podaljšan projekt končati.

Poleg upokojenih vozijo tudi odpuščeni
Poleti pa so se poleg upokojencev v kabine lokomotiv vrnili tudi odpuščeni strojevodje. Tudi ti so ob koncu leta ob prenehanju redne zaposlitve prejeli odpravnine, zdaj pa so tri zaposlili med junijem in septembrom. Vzrok je nihanje v prometu, pojasnjujejo na železnicah, saj lani niso mogli predvideti potreb letošnjega poletja. Z vsemi so bile sklenjene pogodbe za določen čas.

Ministrstvo za delo: Nenavadna odločitev
Ali so takšno prisilno upokojevanje in odpuščanje ter ponovno honorarno sodelovanje zakonita, smo preverili na ministrstvu za delo. Državni sekretar Peter Pogačar pojasnjuje, da z vidika delovnopravne zakonodaje to ni težava, je pa vprašanje, kakšen je bil poslovni razlog, ko so jih odpuščali. "To pomeni, da jim delodajalec ni mogel zagotavljati dela. Če potem najameš nazaj iste delavce, je to nenavadna praksa," je prepričan Pogačar.

Na železnicah zatrjujejo, da ob programu odpuščanja niso vedeli, koliko tovornega prometa bodo prepeljali letos, in šele ob napovedanih prevozih mesečno zagotavljajo število potrebnih zaposlenih. Kot trdi direktor, imajo tako zagotovljen najvišji delež učinkovitega dela strojevodij, ki je višji od sosednjih držav, tudi od Avstrije in Nemčije. Za letos predvidevajo, da se bo število zaposlenih zmanjšalo še za 350.

Kadrovska akrobatika na SŽ-ju