Za preprečitev politične zlorabe referenduma je predvidena tudi rešitev, po kateri odpoklic župana ne bi bil mogoč manj kot šest mesecev po volitvah in manj kot šest mesecev pred novimi volitvami. V združenju občin pa pravijo, da je mejo smiselno postaviti pri enem letu, saj je po njihovem mnenju nelogično, da bi šest mesecev pred volitvami imeli volitve, potem bi šli pa še na redne volitve čez šest mesecev. Foto: BoBo
Za preprečitev politične zlorabe referenduma je predvidena tudi rešitev, po kateri odpoklic župana ne bi bil mogoč manj kot šest mesecev po volitvah in manj kot šest mesecev pred novimi volitvami. V združenju občin pa pravijo, da je mejo smiselno postaviti pri enem letu, saj je po njihovem mnenju nelogično, da bi šest mesecev pred volitvami imeli volitve, potem bi šli pa še na redne volitve čez šest mesecev. Foto: BoBo

To vprašanje se je odprlo v razpravi o noveli zakona o lokalni samoupravi, ki bo med drugim uzakonila možnost odpoklica župana. Bo možnost odpoklica župana odprla prostor za nova politična preigravanja oziroma dala poražencem volitev v roke orodje za politično zlorabo?

Minister Gregor Virant pravi, da ne, a Robert Smrdelj, predsednik Združenja občin Slovenije, opozarja na nujnost dodatnih varovalk, saj župani menijo, da se možnost odpoklica župana poražencev volitev zlahka sprevrže v politično zlorabo. "Pomembno je samo to, da se z odpoklicem ne razvrednoti inštrumenta volitev," opozarja.

Zato župani predlagajo, da bi bil hkrati z odpoklicem župana razrešen tudi občinski svet. Ministru Virantu se zdi ideja vredna razmisleka, a za zdaj še nima zelene luči koalicije.

Mejo bi postavili pri enem letu
Za preprečitev politične zlorabe referenduma je predvidena tudi rešitev, po kateri odpoklic župana ne bi bil mogoč manj kot šest mesecev po volitvah in manj kot šest mesecev pred novimi volitvami.

V združenju občin pa pravijo, da je mejo smiselno postaviti pri enem letu. "Nelogično je, da bi šest mesecev pred volitvami imeli volitve, potem bi šli pa še na redne volitve čez šest mesecev," je prepričan Smrdelj.

Župani manjših občin le nepoklicno
A možnost politične zlorabe odpoklica župana ni edina težava, na katero v noveli zakona o lokalni samoupravi opozarjajo občine. Še ena se nanaša na ukrep, po katerem bodo župani občin, ki imajo do 5.000 prebivalcev, funkcijo lahko opravljali le nepoklicno.

"Če bomo te župane prisilili, da ne bodo mogli biti profesionalni, pomeni, da šibimo to funkcijo in navsezadnje - prevzemati tako odgovornost za zakonito poslovanje, ne da imaš resno možnost tudi biti vpet v funkcioniranje občine, je neresno," opozarja Smrdelj.

Omenjeni ukrep ne pomeni nujno tudi manjših stroškov, pravijo občine in ob tem pojasnjujejo, da bo moral županovo delo opraviti nekdo drug, kar pa pomeni le dodatne zaposlitve.