"Z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa se odpravljajo pomanjkljivosti zakona, ki so se pojavile pri dosedanjem izvajanju zakona," pojasnjuje vlada. Foto: BoBo
Kontrola prometa
"Mi smo sicer že takrat govorili, da so višine nekaterih kazni nesmiselne, zato me zdaj zanima, kaj se je zgodilo, da zdaj to vedo tudi tisti, ki jih pišejo," se sprašuje strokovnjak za prometno varnost Brglez. Foto: BoBo

Strokovno pripravo sprememba zakona je vodil Bojan Žlender, v. d. generalnega direktorja Direktorata za promet na ministrstvu za infrastrukturo in prostor, poslancem pa jih bosta pojasnjevala minister Zvonko Černač in njegov državni sekretar Igor Šalamun.

Policist
Tudi v naselju, kjer je hitrost omejena na 30 km/h, se bodo globe za prehitro vožnjo znižale. Foto: BoBo

Super, da so zmanjšali nekatere kazni, ki so bile previsoke, a bega me, zakaj se vse to dela na tak hiter način.

Andrej Brglez za MMC
Prometna nesreča
Zdajšnji zakon je sicer po ugotovitvah vlade imel pozitiven učinek na varnost v cestnem prometu. Foto: BoBo
Vladni predlog za nižje kazni

Zdajšnje, dokaj visoke kazni in globe za kršitve prometnih predpisov veljajo slabo leto dni. Že ob njihovi potrditvi se je razvnela polemika tako v javnosti kot na političnem prizorišču, ali je višina glob v vseh primerih upravičena. Vlada Boruta Pahorja je spremembe utemeljevala s številom smrtnih žrtev v prometu in slabo kulturo voznikov. Še posebej pa so spremembam nasprotovali v tedaj opozicijskem SDS-u.

SDS je pred razpustom parlamenta zato vložil zakon, ki bi kazni znižal, to pa je bila tudi ena izmed točk v njihovi predvolilni kampanji. Zdaj je vlada Janeza Janše pripravila spremembe, jih potrdila in po skrajšanem postopku poslala v državni zbor. Pričakujejo, da bodo začele veljati že septembra.

Imamo višje globe kot sosedi
"Dejstvo je, da so trenutno globe za nekatere prometne prekrške v Sloveniji višje kot globe v sosednjih, predvsem srednjeevropskih državah. Ob upoštevanju življenjskega standarda udeležencev cestnega prometa v teh državah je razlika še večja," pravijo na vladi. Zato so se po njihovih besedah odločili za znižanje kazni pri tistih prekrških, ki nimajo pomembnejšega vpliva na prometno varnost. Prav tako bi bile po novem nižje globe za pravne osebe in samostojne podjetnike.

Odpraviti želijo tudi nekatere nejasnosti, dileme in različna tolmačenja posameznih členov, sicer pa ugotavljajo, da je bil vpliv zakona na prometno varnost v zadnjih 10 mesecih izvajanja "zagotovo pozitiven".

Brglez: Videti je, da nimamo strategije
Da so nekatere globe res previsoke, se strinja tudi Andrej Brglez, strokovnjak za prometno varnost iz Zavoda Varna pot. Vendar pa ga ob tem bega, kako lahkotno in hitro se politika odloča spreminjati ta določila.

"Zanimivo je, da so se vsa ta leta sistematično dvigovale kazni, zdaj pa se stvar tako hitro obrne. Ko smo strokovna in splošna javnost izražali dvom o višanju kazni, so se naši pomisleki vedno preslišali. Zdaj pa kazni znižujejo isti ljudje, ki so utemeljevali zadnja dvigovanja. Z veseljem bom poslušal njihovo razlago, zakaj so pred šestimi meseci ukrepe utemeljevali z enimi argumenti, zdaj pa jih umikajo," je dejal za MMC.

Vse to po njegovih besedah daje občutek, kot da ni strategije, kako želimo stvari urediti. Ob tem pa opozarja še na bolj pereče težave: "Vidimo, da se lahko izpit za avto tudi kupi, kriminalisti pregledujejo, komu so izbrisali točke, ne moremo se znebiti občutka, da policisti večkrat stojijo na cestah tam, kjer to nima pravega učinka, in le pobirajo denar. Širina problema je zato bistveno večja kot zniževanje in zviševanje določenih kazni. Kot državljan pogrešam začrtano smer, ki čez nekaj časa oceni učinke in ugotovi, ali nam manjka vzgoja, kultura in podobno, ne pa da se spreminja z danes na jutri."

Vprašanja smo naslovili tudi na ministrstvo za infrastrukturo in prostor, saj je minister Zvonko Černač zadolžen, da bo spremembe predstavil poslancem, a nam odgovorov še niso posredovali.

Veljati naj bi začele septembra
A če bodo poslanci spremembe podprli v zadostnem številu, potem bodo te začele veljati dobro leto po vzpostavitvi prejšnjih. Kaj vse se bo spremenilo?

Voznik motornega vozila, ki v območju umirjenega prometa ne upošteva, da imajo pešci prednost in ne pazi na otroke, bo dobil kazen 120 evrov (zdaj 160 evri). Če z vzvratno vožnjo ogrožate druge udeležence, bi namesto 300 evrov po predlogu dobili kazen 120 evrov. Premajhna varnostna razdalja bi vas namesto 300 evrov stala 200 evrov. Znižujejo se tudi kazni pri nepravilnem vključevanju, vožnji po dvopasovnicah in podobno.

Nižje kazni za prehitro vožnjo
Spremembe so tudi pri kaznih za prekoračitev hitrosti. V območju za pešce in območju umirjenega prometa bodo po predlogu kazni bolj "razdelane": za prekoračitev hitrosti do 5 km/h bo globa 40 evrov, za prekoračitev do 10 km/h bo 80 evrov, če vozite več kot 10 km/h hitreje od predpisov, bo kazen 80 evrov (zdaj 300 evrov in tri kazenske točke), 20 km/h prehitra vožnja bo kaznovana s 300 evri in tremi točkami (zdaj 500 evrov in pet kazenskih točk).

V naselju se bo 10 km/h čez predpisano hitrost kaznovalo z 80 evri (zdaj 100), do 20 km/h prehitra vožnja pa z 250 evri (zdaj 300 evrov). Na avtocesti in hitri cesti bo od 20 do 30 km/h prehitra vožnja oglobljena z 80 evri (zdaj 120 evrov), do 40 km/h bo kaznovana s 160 evri (zdaj 200 evrov), prekoračitev hitrosti do 50 km/h pa z 250 evri (zdaj 300). Dodani sta dve globi: 500 evrov, če je hitrost prekoračena do 60 km/h, in 1.200 evrov, če peljete več kot 60 km/h hitreje od predpisov.

Nepravilno vključevanje, obračanje
Pri nepravilnem prehitevanju se globa s 300 znižuje na 120 evrov, tudi nepravilno obračanje bo namesto 80 evrov denarnico olajšalo za 40 evrov. Napačno vključevanje bo za voznike, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja, namesto s 180 evri kaznovano z 80 evri, za druge voznike pa namesto s 500 evri z 250 evri. Za neupoštevanje prometne signalizacije bo kazen namesto 200 evrov zdaj 160 evrov. Pešci in kolesarji bodo za neupoštevanje luči na semaforju namesto 80 evrov plačali 40 evrov.

Če vozila ne boste primerno opremili za zimske razmere, se globa z 120 evrov znižuje na 40 evrov. Podjetnikom in podjetjem pa se za neupoštevanje signalizacije, ki pripoveduje ali omejuje promet zaradi zimskih razmer, ne bo zaračunalo 3.000 evrov, temveč 1.000 evrov globe, prav tako bo za njih manjša kazen, če bodo v vozilu imeli motilce radarjev - namesto 8.000 evrov jim bo grozilo 1.000 evrov.

Manjša globa, če ne upoštevate prometnika
Nižajo se globe za kršenje določil o varovanju okolja (povzročanje hrupa, metanje odpadkov iz avtomobila, ugašanje motorja) s 100 na 80 evrov, če starši oziroma skrbniki ne bodo izvajali nadzora nad otrokom, ko je ta udeležen v prometu, jih namesto 200 evrov kazni čaka 160 evrov, pešci in kolesarji bi za neupoštevanje policistovih navodil namesto 250 evrov dobili globo 80 evrov, vozniki pa bi za tak prekršek odšteli 250 evrov (zdaj 500 evrov).

Pravna oseba ali samostojni podjetnik, ki proda, kupi ali popravi vozilo oziroma njegove dele in ve, da je bilo to udeleženo v nesreči, za katero policija zbira podatke, pa tega ne naznani organom, bo po novem kaznovan z 2.400 evri globe, v zadnjem letu pa mu je grozila kazen 8.000 evrov.

Strokovno pripravo sprememba zakona je vodil Bojan Žlender, v. d. generalnega direktorja Direktorata za promet na ministrstvu za infrastrukturo in prostor, poslancem pa jih bosta pojasnjevala minister Zvonko Černač in njegov državni sekretar Igor Šalamun.

Super, da so zmanjšali nekatere kazni, ki so bile previsoke, a bega me, zakaj se vse to dela na tak hiter način.

Andrej Brglez za MMC
Vladni predlog za nižje kazni