V studiu je bilo 26 predstavnikov organizatorjev. Foto: MMC RTV SLO
V studiu je bilo 26 predstavnikov organizatorjev. Foto: MMC RTV SLO
Skoraj vsi so za gradnjo drugega tira, razhajajo se pri načinu izvedbe. Foto: BoBo

Spomnimo, državni zbor je zakon sprejel maja lani. Nato je septembra lani sledil referendum, na katerem pobudnikom referenduma ni uspelo prepričati volivcev, da zakon ni primeren. Ker je vlada financirala svojo referendumsko kampanjo, so se pritožili na vrhovno sodišče in po sodni poti uspeli, da bo v nedeljo referendum ponovljen.

V studiu TV Slovenija se je z voditeljico Vido Petrovčič soočilo 26 organizatorjev uradne referendumske kampanje.

Ljubo Žnidar pravi, da se stranka SDS zavzema za čimprejšnjo izgradnjo drugega tira, ne podpira pa načina, s katerim vlada želi voditi investicijo, saj zakon po mnenju največje opozicijske stranke ni dober za Slovenijo. Najnižja vrednost projekta omenjena v zakonu je 1,3 milijarde evrov za enotirno progo, opozarja. Noben odsek, ne ceste ne železnice, se ni gradil na tak način, da se je vanj mešala politika. "Menim, da še sam direktor ne ve, kakšne zaveze bodo z zakonom doletele Luko Koper," je dejal Žnidar.

Jan Škoberne je spomnil, da SD že ves čas zastopa stališče, da se pri projektu povežejo Slovenske železnice, Luka Koper in država. V stranki se kljub temu niso odločili, da bi polena metali pod noge tistemu, ki je predlagal drugačen način. Škoda bo ob nasprotovanju zakonu za gospodarstvo tako velika, da bodo pomisleki, ki jih spremljamo v soočenju, malenkostni, je opozoril Škoberne in dodal, da zakon govori o tem, da imamo gradbeno dovoljenje in civilni nadzor, ki določa, da po koncu koncesijskega obdobja infrastruktura ostaja last Slovenije.

Jožef Jarh iz Stranke enakopravnih dežel meni, da je predvsem pomembna gradnja dveh tirov in da trenutni zakon ne odpravlja zaostalosti slovenskega železniškega omrežja, tako gospodarsko kot potniško.

Vili Kovačič, ki zastopa sebe kot pobudnika referenduma, se uvodoma ni strinjal z očitki Bratuškove, ki meni, da bi denar za referenduma lahko porabili za gradnjo novih stanovanj. Dodaja, da če bi SMC umaknil zakon, kakor je predlagal, referendumov ne bi bilo. Kovačič meni, da je govor o podaljševanju gradnje zavajanje, za boljšo traso pa Cerar sploh noče slišati, dodaja. Trenutna trasa predvideva 10 km pod zemljo in je "podzemni vrtiljak". Spomnil je še, da je bil zakon v državnem svetu zavrnjen. "Cerar, bodite manj domišljavi in bodite bolj realist," je dejal Kovačič, ki meni, da ne bomo kar tako izginili s transportnega zemljevida Evrope, trenutni projekt drugega tira pa je po Kovačičevem mnenju precej spornejši od projekta Teš 6.

Miro Cerar iz SMC-ja je volivke in volivce pozval, naj zakon podprejo, saj razbremenjuje davkoplačevalce, kar pomeni, da bo z investitorjem več denarja ostalo za druge resorje. Cerar pravi, da zakon omogoča dvotirno progo in nadzor civilne družbe in zagotavlja transparentnost. Če bomo še dolgo govorili o tem, bomo izgubili še evropska sredstva, pravi Cerar, ki meni, da bomo tako postali slepo črevo v tem delu Evrope. "Zadeve ne bi smeli politizirati," je dejal Cerar, ki je za neresnično označil izjavo, da bo Luka Koper prodana Madžarom. "Projekt podpirajo Evropska unija, Evropska komisija, pet zalednih držav in Evropska investicijska banka," pravi Cerar in Viliju Kovačiču odgovarja, da če bi šli znova v iskanje boljše trase, bi potrebovali novih pet let. Sogovornike je zaprosil, naj javnosti ne zavajajo, in dodal, da tisti, ki ne podpirajo zakona, omogočajo, da nas bodo druge države obšle.

Metod Dragonja iz družbe 2TDK je v uvodu dejal, da je treba najprej zagotoviti pravne pogoje in finančna sredstva za projekt. Del bo prispeval proračun, del pa finančni trgi, pravi. "Naša naloga bo, da izvedemo projekt tako, da bo v ponos Sloveniji in postanemo logistični lider v Evropi," dodaja. Udeležba Madžarske je dala evropsko razsežnost projektu, kar pomeni, da smo zato pridobili več evropskih sredstev, argumentira sodelovanje s sosednjo državo.
Anica Bidar iz Resnične resničnosti je poudarila, da so vsi za drugi tir, večina pa jih je proti načinu financiranja drugega tira, saj država išče vire v tujini in tudi tujcem daje del Luke Koper. "To je nesprejemljivo," je izjavila. Je proti temu, da bi davkoplačevalci 45 let odplačevali posojila, pri čemer se niti zdaj ne ve, koliko bo treba odplačati.

Marko Golob iz društva Sloga je proti zakonu, ker je trenutna tehnična konstrukcija po njegovem mnenju neustrezna, ker je projekt predrag in ker so v dogovoru z Madžarsko tajne klavzule, za katere ne vemo, kaj vsebujejo. S tem zakonom vežemo roke tudi prihodnji vladi, ki bi lahko bolje izvedla projekt, meni Golob. Zakaj bi se Slovenija pri Madžarski zadolževala za dva odstotka, če se v Evropi za en odstotek, in zakaj se nihče ni hotel pogovarjati z Brazilijo in Kitajsko kot morebitnima vlagateljema, se sprašuje Golob.

Andrej Šiško, Zedinjena Slovenija, je za to, da zgradimo 2. tir "do Šentilja, ne le do Divače", a je proti zakonu. Tega nimamo zgrajenega, ker kup vlad ni naredilo nič, da bi bilo to zgrajeno, pravi in dodaja, da je treba glasovati proti, ker nam bodo vladajoči sicer spet kradli: "Iti je treba na referendum in s tem pokazati, da imamo te politike dovolj." Nesprejemljivo je, da se vlada na skrivaj dogovarja z drugo državo, še meni Šiško.

Anton Štihec iz Glasu za otroke in družine je sporočil, da bodo v celotni Združeni desnici proti. Moti jih predvsem podjetje 2TDK, ki je po njihovem mnenju nepotrebno. Zakon sploh še ne velja in družba sploh še ni uradni investitor, a je že prejela desetine milijonov evrov, "to je neposreden dokaz, da 2TDK ne potrebujemo". Tir se lahko zgradi drugače in brez zakona, je sporočil.

Gašpar Gašpar Mišič pravi, da zastopa tiste, ki se zavedajo, da je v Sloveniji že veliko zamujenih priložnosti. O drugem tiru pravi, da imamo gradbeno dovoljenje že dve leti, imamo Luko Koper, zato bi lahko končno uporabili geostrateško moč v Sloveniji. Drugi tir je projekt vseh dosedanjih vlad, zato morajo vsi sodelujoči v kampanji sprejeti del odgovornosti, da še ni zgrajen, meni in opozarja, da imamo dejansko vse za začetek gradnje, naslednja vlada pa bi lahko uresničila vse, kar je ta začela.

Matej Tašner Vatovec iz Levice je poudaril, da so za gradnjo drugega tira, a ne na način, ki ga je predlagala vlada. S tem bi namreč škodovali Luki Koper in celotni logistični verigi v Sloveniji. Madžarska bi v 2TDK vložila le 200 milijonov evrov, Slovenija vso preostalo večino. Pri tem bi tujci dolgoročno pobirali smetano, dobičke, je bil ogorčen. Slovenija mora zato tir zgraditi sama.

Miha Jazbinšek zakon podpira. Aprila je dal pro bono predlog vladi, v katerem je poudaril, da je predvidenih 97 milijonov preveč za širitev stranskih cevi, zato ji predlaga, da združi cevi v eno dvotirno. V njegovem načrtu B je tudi to, da se vkopi začnejo delati takoj, a dodaja, da vlada lahko brez madžarskih 200 milijonov spravi finančno konstrukcijo na 760 milijonov.

Blaž Svetek (Naprej Slovenija) je pozval h glasovanju proti. Zakon je po njegovem mnenju mafijsko napisan, "skoraj v vsakem členu je čutiti mafijskost". Zakon tudi "ne rešuje ničesar". Napovedal je, da bodo poslance in predlagatelje polovili in dali pred sodišče.

Dimitrij Zadel iz Luke Koper je sporočil, da Luka 2. tir potrebuje čim prej, takoj, že včeraj. Gradnja naj se začne takoj, je pozval. Dogajanje spremljajo konkurenti in si manejo roke, prav tako so pozorni kupci. V Luki Koper so že dobili opozorila, da če se gradnja ne bo začela, bodo začeli iskati alternative. To pomeni, da lahko izgubijo že obstoječe posle in tudi prihodnje. 64 odstotkov tovora Luke Koper gre po železnici, je poudaril.

Andrej Magajna iz Novih Socialdemokratov je tudi izpostavil, da nihče ni proti gradnji, in pozval svoje nasprotnike, naj mu ne podtikajo, da je proti razvoju itd. NS je proti obliki gradnje, "kot se je pojavila", in proti zakonu. Obstajajo alternativni predlogi, ki pomenijo bistveno cenejšo in hitrejšo gradnjo, Kot nekdanji parlamentarec pa je dejal, da je bil tudi način sprejemanja zakona nesprejemljiv. Cerarju je očital, da je to s "piarovci" izbral kot svoj projekt izboljšanja podobe v javnosti, "da se bodo kazali pred občinstvom z zasajeno lopato". Treba je glasovati proti, v projekt vrniti stroko in resen pristop, je izjavil Magajna.

Mirko Slosar iz Sindikata žerjavistov pomorskih dejavnosti je dejal, da so tam zaposleni neopredeljeni, in ni povedal, kako bo glasoval. Izrazil pa je ogorčenje, da obe strani - po njegovem mnenju - zavajata. Tako z naslovom referenduma kot z netransparentnostjo. Spomnil je, da so zaposleni Luke Koper leta 2015 zbirali podpise za gradnjo in jih dobili 27.000. Zato so pričakovali, da se bodo zadeve že zdavnaj premaknile. Poudaril je, da Luka Koper že "danes poka po šivih in da ni več časa za šale". Avstrijci imajo konkurenčen projekt gradnje železnice čez Italijo do leta 2025, in če Slovenija do takrat ne bo pripravljena, bo škoda velika.

Janko Sever iz krajevne skupnosti Črni Kal je opozoril, da prihaja iz kraja, skozi katerega teče trenutna dotrajana proga. Okolje je degradirano, kraški rob je poln jam in vedno več je možnosti za katastrofo, opozarja. Vlak, ki bi zgrmel v dolino, bi lahko uničil celotno vas, pravi in dodaja, da lahko naredimo nov zakon in še štiri projekte, a bo vedno nekdo nečemu nasprotoval. "Če se kaj zgodi na tej progi, Luke Koper ni več in tudi naše vasice ni več," čimprejšnjo gradnjo in zakon o drugem tiru podpira Sever in se sprašuje, koliko bo nesreča stala davkoplačevalce.

Boštjan Tavčar iz Piratske stranke pravi, da podpira gradnjo drugega tira, a da vlada o projektu preprosto ne razkrije vseh podatkov. Tudi dve pozicijski stranki sta začeli dvomiti o nekaterih delih projekta, pravi Tavčar, kar utemeljuje, da so stvari sumljive, in dodaja, da ni jasno, ali bo projekt stal 900 milijonov, 1,5 milijarde ali dve milijardi. Gradbeniki z manj kot 30-odstotnim tveganjem ne računajo na Krasu, opozarja Tavčar, ki opozarja, da bo cena na koncu višja, spisani bodo aneksi, ki pa predstavljajo največje tveganje za korupcijo.

Zvonko Lah iz Stranke Andrej Čuš in Zeleni Slovenije ne podpira zakona, ker je po mnenju stranke projekt zastarel in predvideva samo gradnjo enega tira, menijo tudi, da ne potrebujemo družbe 2TDK in sofinanciranja drugih držav, zato predlagajo, da se projekt novelira, da se trasa skrajša, naklon proge poveča in se zgradita dva tira v vrednosti do 800 milijonov evrov.

Sabina Mozetič iz Mestne občine Koper meni, da lahko le s čimprejšnjo gradnjo drugega tira Luka Koper ostane eden paradnih konjev slovenskega gospodarstva. Gradnja se mora zato po njenem mnenju nemudoma začeti. O vrednosti naložbe se ves čas govori, a končno ceno bomo vedeli, ko bodo prispele ponudbe investitorjev, pravi Mozetičeva, ki poudarja, da bodo na pregled razpisa povabili civilno javnost, da bo preverjala njegovo transparentnost.

Zmago Jelinčič (SNS) je spomnil, da je njegova stranka v DZ že leta 2005 vložila zakon o drugem tiru, a je bil zavrnjen. Ta zakon, ki je zdaj aktualen, pa je "grozljiv", saj predvideva 1,4 milijarde evrov stroškov. To bo z davkom zraslo na dve milijardi, s časovnimi zamiki pa 3,5 milijarde, in to za 20 kilometrov, medtem ko za ta denar drugje zgradijo stotine kilometrov, je izjavil Jelinčič. Izrazil je še očitek evropski komisarki Violeti Bulc: medtem ko je italijanski komisar za Italijo zagotovil "ogromno denarja, ona hodi po žerjavici in ničesar ne naredi za Slovenijo".

Alenka Bratušek (SAB) je prepričana, da je takšno prelaganje odločanja na ljudi neodgovorno, in to zato, ker so tako rekoč vsi za gradnjo, razpravlja se le o tehničnih podrobnostih. Za šest milijonov, kot bosta stala referenduma, bi zgradili 60 stanovanj za mlade družine, razprava pa se zapravlja za to temo, medtem ko bi lahko čas bolje porabili za zdravstvo in upokojence.

Janko Veber iz Sloge je izrazil ogorčenje nad tem, da so v projekt vključeni Madžari. Po njegovem mnenju vlada vztraja pri vključitvi zasebnega vlagatelja, čeprav Evropska komisija tega že več let ni zahtevala. Še več, vlada je pred leti po Vebrovem mnenju zapravila možnost, da bi za projekt porabila samo javna sredstva in pri tem prejela 85 odstotkov nepovratnih evropskih sredstev. "To je katastrofa za slovensko gospodarstvo."

Poznavalci razmer sicer menijo, da bo pri tokratnem ponovljenem referendumu ključen dosežen kvorum, ki znaša 20 odstotkov vseh volilnih upravičencev. Predčasnega glasovanja se je udeležilo manj ljudi kot v prvem poskusu.

REFERENDUM
REFERENDUM