"Namen Evropskega tedna mobilnosti je doseči večjo kakovost življenja v mestih, predvsem s spodbujanjem sprememb potovalnih navad, ki naj bi postale bolj trajnostne," je o tednu mobilnosti dejal podžupan Ljubljane Dejan Crnek. Foto: BoBo

Rezultati Sursovega raziskovanja o dnevni mobilnosti potnikov kažejo, da je bil na 95 odstotkih naših poti uporabljen le en način premikanja. To je bilo na petini poti pešačenje, na drugih pa največkrat avtomobil. Kadar sta bila na eni poti uporabljena dva načina premikanja, je bilo pri večini poti pešačenje kombinirano z nekim drugim prevoznim sredstvom – spet največkrat z avtomobilom.

S kombiniranjem različnih načinov mobilnosti v istem potovanju (na primer avtobus in kolo) učinkoviteje opravimo začrtano pot in tako tudi ne onesnažujemo mest. Foto: BoBo

Evropski teden mobilnosti, ki se bo končal 22. septembra, letos poteka pod sloganom Združuj in učinkovito potuj. Med ljudmi želi predvsem spodbuditi souporabo prevoznih sredstev. Kot so zapisali na Evropski komisiji, deljenje prevoznih sredstev lahko uporabnikom prihrani čas, izboljša njihovo zdravje in zniža prevozne stroške, mestom pa prinaša boljši zrak in manj hrupa.

Za 7.200 km dnevnih opravkov na leto
Prebivalec Slovenije na vsakodnevnih poteh v enem letu naredi 7.

200 kilometrov, kar je toliko, kot da bi se iz Ljubljane trikrat odpravil do Pariza in nazaj, ugotavlja Statistični urad RS. Pri tem pa glavno prevozno sredstvo ostaja osebni avtomobil, ta je bil po podatkih Sursa uporabljen na 68 odstotkih poti, na katerih je bilo opravljenih 84 odstotkov vseh kilometrov. Podatki sicer niso presenetljivi, saj je bilo konec lanskega leta v Sloveniji več kot 1,1 milijona osebnih avtomobilov, kar pomeni dva avtomobila na tri prebivalce, stare 18 in več let.

Drugi najpogostejši način premikanja je bilo pešačenje, in sicer na 21,3 odstotka poti. Kolo je bilo uporabljeno na 4,5 odstotka poti, javna prevozna sredstva pa na 4,3 odstotka poti. Le na poteh v razdaljah do enega kilometra je bilo več poti opravljenih peš kakor z avtomobilom, na vseh drugih razdaljah pa je kot način premikanja prevladoval avtomobil.

Teden mobilnosti v 77 slovenskih občinah
Že 17. evropski teden mobilnosti letos zaznamuje več kot 2.400 evropskih mest, samo pri nas z različnimi dogodki sodeluje 77 občin. Da bi med občani spodbudile okolju prijazne načine premikanja, bodo občine organizirale številne dogodke, med drugim bodo v nekaterih mestih za promet zaprli določene ceste, izvajali bodo delavnice na temo trajnostne mobilnosti in prometne varnosti ter organizirali kolesarske izlete.
Pešbus tudi v Mariboru
Nekatere občine so v svoje aktivnosti vključile tudi šole, ki bodo izvajale projekt Pešbus, v okviru katerega se učenci v šolo odpravijo peš v organiziranih skupinah po domišljeno začrtanih poteh in po stalnem urniku. Pešbus so organizirali tudi v Mariboru, kjer bodo spremljevalci ob dogovorjenem času "pobirali" otroke in jih vodili do šole. Mestna občina Maribor sicer v evropskem tednu mobilnosti prireja še tekmovanje v izdelavi električnih koles ter akcijo spodbujanja ljudi, naj ne hodijo v službo z avtomobilom. Ob dnevu brez avtomobila 21. septembra bo na voljo tudi brezplačen prevoz z mestnimi avtobusi.

V Ljubljani se z avtobusi dnevno vozi 80.000 ljudi
V Ljubljani bo vožnja z avtobusi Ljubljanskega potniškega prometa brezplačna na zadnji dan Tedna mobilnosti, 22. septembra, ko bo potekal tudi tradicionalni dan brez avtomobila. Brezplačno bo tudi parkiranje na parkiriščih P + R. Prav tako bo na dan brez avtomobila za motorni promet zaprta Slovenska cesta na odseku od Aškerčeve do Šubičeve ceste. Brezplačen prevoz z mestnimi avtobusi na več kot 40 prireditev v sklopu tedna bo sicer omogočen za osnovne šole in vrtce MOL-a ter obiskovalce predstav ljubljanskega Kinodvora ob predložitvi vstopnice.

Direktor LPP-ja Peter Horvat je dejal, da se je v zadnjih letih število uporabnikov mestnega prometa s 450.000 povišalo na 550.000 letno, dnevno pa ga uporablja 80.000 prebivalcev. "Ljubljana kot takšna je velik uporabnik javnega prevoza," je dodal. Hkrati pa je pozval prebivalce in obiskovalce prestolnice, naj uporabljajo javni prevoz, se po njej sprehajajo peš ali uporabljajo kolo.
Spremeniti parkirišče v park
V Kopru bodo trajnostno mobilnost spodbujali z nagrajevanjem. Udeleženci se lahko tako s pomočjo spletne aplikacije Bike prints vključijo v projekt Social Biking Challenge, kjer najbolj vztrajne čakajo nagrade, glavna med njimi je kolo. V kampanji za spodbujanje uporabe javnega avtobusnega prevoza pa si lahko občani prislužijo letno vozovnico za koprski mestni in primestni promet.
V Tržiču pa bodo skupaj s tamkajšnjimi osnovnimi šolami organizirali tudi park(irni) dan, kar pomeni, da bodo parkirna mesta začasno preuredili v javne površine.

Rezultati Sursovega raziskovanja o dnevni mobilnosti potnikov kažejo, da je bil na 95 odstotkih naših poti uporabljen le en način premikanja. To je bilo na petini poti pešačenje, na drugih pa največkrat avtomobil. Kadar sta bila na eni poti uporabljena dva načina premikanja, je bilo pri večini poti pešačenje kombinirano z nekim drugim prevoznim sredstvom – spet največkrat z avtomobilom.

Teden mobilnosti: Združuj in učinkovito potuj
Teden mobilnosti: Združuj in učinkovito potuj