Odnosi med predsednikom vlade in ministrom so se v zadnjih dneh zelo zaostrili. Foto: BoBo
Odnosi med predsednikom vlade in ministrom so se v zadnjih dneh zelo zaostrili. Foto: BoBo

Tega ne moremo tolerirati zgolj kot spodrsljaja.

Premier Miro Cerar

Oznaka zaupno se nikoli ne uporablja na dokumentih, sestavljenih zgolj iz javnih virov.

Cerar
Janko Veber
Veber se po lastnih besedah počuti izdanega. Foto: BoBo

Odločitev za prodajo leta 2013 je bila ali akt namerne izdaje ali pa strahotna opustitev dolžne skrbnosti.

Minister za obrambo Janko Veber o odločitvi za prodajo Telekoma Slovenije
DZ, SDS, Branko Grims
V SDS-u po besedah Branka Grimsa zdaj razumejo, zakaj je bilo toliko težav z ustanavljanjem komisije za nadzor obveščevalno-varnostnih služb. Foto: DZ/Barbara Žejavac

Zadeve so v osnovi relativno zelo jasne.

Franc Jurša, DeSUS
DZ, ZL, SD
ZL in SD druži nasprotovanje privatizaciji. Foto: DZ/Barbara Žejavac

Da zatrjujete, da ravnate državotvorno, medtem ko se očitno na vse kriplje oklepate svojega položaja, je tragikomično.

Franc Jurša, DeSUS
DZ, NSi
Tonin se je Cerarju zahvalil, da ta ob razkritjih ni nemudoma odreagiral, temveč si je vzel čas za temeljito preučitev zadeve, ki je omogočila vsebinsko močno utemeljeno in nedvoumno zahtevo po razrešitvi. Foto: DZ/Barbara Žejavac

Če smo del Evropske unije, ne vem, zakaj nas je strah pred tujci.

Bojan Dobovšek, SMC
DZ, DeSUS
V DeSUS-u so sprva napovedovali, da razrešitve Vebra ne bodo podprli, a dogodki zadnjih dni so jih prepričali, da mora Veber oditi. Foto: DZ/Barbara Žejavac

Čez noč se pojavi poročilo, čeprav direktor in minister trdita, da gre za ustno poročanje. Ali sta zavajala komisijo ali pa je bil dokument falsificiran in narejen prek vikenda za potrebe ministra. Dve stvari sta nenavadni. Poročilo iz novembra 2014 dejansko odgovarja na obtožbe iz marca 2015. Druga nenavadna stvar: OVS ima poseben sistem ORDG, kamor se vlagajo vse delovne verzije, tudi Wordovi dokumenti v delu. Ta poročila niso bila vložena v ta sistem, kar samo potrjuje, da je bil dokument preko vikenda falsificiran.

Matej Tonin, NSi

Si predstavljate, da bomo glasovali o razrešitvi in da celo minister ostane? Predsednik vlade more oditi.

Jani Möderndorfer, ZaAB

Predsednik vlade se želi znebiti upornega ministra za obrambo. Zakaj? Da bo lahko nadaljeval razprodajo.

Luka Mesec, ZL

Spoštujmo koalicijsko pogodbo, vsi, ki smo v vladi, če želimo, da se zaupanje nadaljuje.

Matjaž Han, SD
Janko Veber je razrešen
Seja DZ: Obrazložitve glasov in glasovanje
VeberKom: Rajko Pirnat in Janez Markeš

Veber se vrača v poslanske klopi, kjer ga je med ministrovanjem nadomeščal Franc Križanič. S tem se je izredna seja končala. Židan je v prvi izjavi po koncu seje že napovedal, da bo na jutrišnji seji predsedstva stranke predlagal, da SD ostane v koaliciji.

Premier Miro Cerar je po koncu seje poudaril, da Vebrova odstavitev ne pomeni konca koalicije in da ta deluje normalno. Po njegovih besedah v tem primeru ni bila težava prodaja Telekoma Slovenije, ampak je razrešitev predlagal, ker je bilo ugotovljeno, da je Veber naredil hude napake in nekatera protipravna dejanja.

"Veber je opustil nekatera dolžna dejanja, angažiral je obveščevalno službo za namene, za katere je ne bi smel," je dejal Cerar in dodal, da se je tudi v zaprtem delu seje izkazalo, da njegovi argumenti držijo. Grožnjo s kazensko ovadbo je označil kot zelo neprimerno dejanje Vebra, glasovanje SD-ja je označil strankarsko in ne državotvorno. Od SD-ja tudi pričakuje predlog za novega ministra, je še povedal.

Veber je zaskrbljen
Veber je dejal, da je vesel, da je lahko opozoril na zelo resne težave, ki se bodo zgodile, ko bo Telekom prodan. Čutil je dolžnost, da to pove v DZ-ju in ljudem, zato je tudi zaskrbljen, je pristavil, in bo tudi kot poslanec še naprej delal na tem področju.

Na predlog SMC-ja so sejo zaprli za javnost zaradi obravnave podatkov s stopnjo tajnosti. Zaprti del seje je trajal več kot štiri ure, k razpravi pa je bila prijavljena vsaj tretjina poslancev. DZ je na 12. izredni seji, za katero je bilo sprva predvidenih sedem ur, obravnaval predlog predsednika vlade Mira Cerarja za razrešitev Vebra z mesta obrambnega ministra. Minister je moral na koncu oditi, saj sta mu podporo izrekla le matični SD in ZL, ki nasprotuje privatizaciji.

Cerar: Veber je zavajal
V pojasnitvi predloga za razrešitev je Cerar obširno razložil svoje dvome o Vebrovem delovanju v aferi Veberkom. Zmotilo ga je, da je Veber svoja stališča najprej pojasnjeval medijem, ne da bi premierja "kadar koli in kakor koli" informiral. "Tako sem za dogajanje izvedel iz medijev," je bil kritičen. Nadalje je opozoril na manko pisne sledljivosti postopka, za katero je odgovoren sam minister, in brez tega Veber nikoli ne bo zmogel zares ovreči dvomov.

Veber je v postopkih pojasnjevanja podal nasprotujoče si trditve, s čimer je še dodatno zapravil zaupanje tako pri javnosti kot pri premierju, je v DZ-ju dejal Cerar. Najprej je javno pojasnjeval, da je OVS-ju nalogo nadzora postopka privatizacije Telekoma naložil ustno in ustno prejemal tudi poročila. To se je izkazalo za neresnično. Naenkrat se je našel dokument, ki mu je Veber umaknil stopnjo tajnosti, in ga v nasprotju s postopki neusklajenega poskušal uvrstiti na sejo vlade.
Nato se je izkazalo, da je datum dokumenta postavljen pred samo ministrovo odreditvijo naloge OVS-ju, s čimer so zrasli samo še nadaljnji dvomi v njegovo delovanje, je izjavil premier. Nato ga Veber o kakršni koli nevarnosti slovenskemu obrambnemu sistemu nikoli ni obvestil, in to ni bilo razvidno niti iz dokumenta, je poudaril predsednik vlade.
Cerar: Veber je ravnal nezakonito
"Ponesrečena poskusa pojasnitve sta tako pri meni kot pri javnosti samo še povečala dvom tako o upravičenosti aktiviranja OVS-a kot o zakonitosti in namenu delovanja," je izjavil. Minister je namreč nato razkril še en, dodaten dokument, ki pa ni imel ne datuma ne signirne številke in je nosil pomenljiv naslov "Prodaja podjetja Telekom Slovenije". Cerarju je bilo nenavadno, zakaj je ta dokument nosil oznako zaupno, če OVS zanj - po ministrovih besedah - ni uporabljal posebnih metod in je bi sestavljen samo iz javnih virov. In če je bil samo iz javnih virov, ni logičnega pojasnila, zakaj je bil OVS sploh aktiviran.

OVS sploh ne bi smel delovati na tleh Republike Slovenije, če ni izkazana neposredna nevarnost za varnost države, vojske ali ministrstva, če ne obstaja dejavnost tujih obveščevalnih služb. "O obstoju tovrstnih groženj nikoli nisem bil obveščen in tega ne moremo tolerirati zgolj kot spodrsljaj," je dejal Cerar. Za konec je poudaril, da vlada kontinuirano izvaja dejavnosti prejšnjih vlad za varnost države, s tem pa zavrnil zadnjo Vebrovo grožnjo s kazensko ovadbo.

Veber: Problem so moja stališča do privatizacije
Minister je v odgovoru Cerarju zatrdil, da je ravnal popolnoma zakonito, odgovorno in državotvorno. "Razlog za Cerarjev predlog je zgolj moje jasno stališče, da se ne sme odprodati najpomembnejših podjetij za varnost Republike Slovenije," je izjavil.
Pri tem se je skliceval na primer sosednje Hrvaške, kjer so po njegovih besedah ugotovili, da "nemška obveščevalna služba ve za vsak klic premierja in ministrov, koga so klicali in kaj so povedali". Hrvatje so bili tudi zelo ponižani, ko je Angela Merkel poskusila preprečiti gradnjo vzporednega komunikacijskega omrežja, ki bi lahko "konkuriral monopolu" telekoma v nemški lasti. "Je takšna država sploh še suverena? Smo se Slovenci leta 91 za to borili?" je spraševal poslance.
Cerarjevim navedbam, da pravno mnenje dveh pravnikov ne dokazuje zakonitosti njegovega ravnanja, je odvrnil, da omenjeno mnenje popolnoma nedvoumno zakonitost potrjuje. Minister lahko naroči izdelavo tovrstnih analiz, če so pripravljene le za notranje delovanje te službe, če zanje niso uporabljena posebna pooblastila in baze podatkov iz 36. člena zakona in če so uporabljeni le že prej zbrani podatki OVS-ja. "Minister lahko vedno ustno nalaga te naloge in se mu o tem lahko ustno tudi poroča," je pojasnjeval Veber.
Poudaril je, da s postopkom prodaje Telekoma ne bi imel nobenega problema, če bi se prej izvedla ločitev komunikacijske infrastrukture. A to ni bilo izvedeno in za to tudi ni bil predviden nikakršen denar, treba pa bi ga bilo veliko. Brez tega je bila odločitev za prodajo leta 2013 ali akt namerne izdaje ali pa strahotna opustitev dolžne skrbnosti, je zatrdil. Sam je imel priložnost, da bi stanje lahko popravil, in zato postal "moteč v vladi".

SMC: Veber ustvarja strah
V imenu poslanske skupine SMC-ja je Bojan Dobovšek povedal, da delovanje ministra poskuša vzbujati strah v javnosti pred tujci, diskreditirati komisijo, ki delovanje OVS-ja nadzira, ter s strahom poskuša pridobiti več pooblastil za delovanje tovrstnih represivnih organov. Po njegovem mnenju je bilo tudi porušeno zaupanje javnosti v delo institucij, kot sta OVS in Sova, ravno zaupanje v pravo in institucije pa je eno temeljev za delovanje pravne države.
"Bežen pregled delovanja kaže, da je trpela tudi strokovnost, saj so dokumenti OVS-ja nestrokovno sestavljeni. Nestrokovno je deloval tudi sam OVS, saj bi moral prvi opozoriti ministra na nezakonitost delovanja. Obenem ministrovo delovanje vzbuja videz pristranskosti, neverodostojnosti in zlorabe institucij," je izjavil.
SMC zato ministra poziva, naj odstopi, če tega ne stori, bodo strankini poslanci predlog premierja podprli.

DeSUS: Veber je šel čez rob
V imenu DeSUS-a je bil Franc Jurša jasen: če premier ministru ne zaupa več, potem mora minister oditi. "Ne pa, da za talca vzame vlado in lastno stranko. To je nedopustno. Politika je res umetnost možnega, a Veber je šel v zadnjih dneh predaleč, še posebej sinoči v oddaji Odmevi," je izjavil. Morda je imel Veber dobre namene, vendar je ravnal "zaletavo in nepremišljeno", zato ni več vreden zaupanja niti vlade niti večinskega dela koalicije. Tudi v DeSUS-u so Vebra zato pozvali, naj vsem prihrani čas in še pred glasovanjem o odstavitvi odstopi sam.

SD: Spoštujmo koalicijsko pogodbo
SD se tokrat skozi besede Matjaža Hana ni jasno opredelil do Cerarjevega predloga. Han je spominjal na upadlo zaupanje v koaliciji, na "vroče glave", ki so "morda spregledale argumente", ter ocenil, da vse skupaj pelje k "neumnim političnim preigravanjem". Koalicija se je namesto s "pravimi vprašanji" začela ukvarjati sama s seboj in postala žrtev lastnih prerekanj. Vprašati bi se morali, kako se bo zaradi prodaje Telekoma zmanjšala državna varnost in koliko delovnih mest bomo zato izgubili zaradi iskanja izkupička od prodaje, je zatrdil. Veber je ta prava vprašanja izpostavljal in svoje ravnanje argumentiral, in zato ga SD podpira, je izjavil.
A obenem je res, da minister ne more več opravljati dela, če mu premier ne zaupa. Zato bo treba položaj "rešiti s treznimi glavami", je pozval, pri tem pa opozoril na koalicijsko pogodbo.
SDS: Naj bo Cerar dosleden tudi pri Klemenčiču
Zdaj razumemo, zakaj je bilo toliko težav pri ustanavljanju komisije za nadzor nad obveščevalno-varnostnimi službami, je v imenu SDS-a povedal Branko Grims. V stranki sicer menijo, da je Veber svoja pooblastila hudo in nedvoumno prekoračil, zato mora oditi. A Cerar bi moral biti enako dosleden tudi v primeru pravosodnega ministra Gorana Klemenčiča in padlega poročila KPK-ja, je pozval Grims. Ker Cerar deluje po dvojnih merilih, je po Grimsovem mnenju Vebrova reakcija razumljiva, a ministra v ničemer ne opravičuje. OVS pač ne sme posegati v civilno sfero na domačih tleh, je poudaril SDS-ov poslanec.
NSi: Veber je lagal
Vsak minister v normalni in demokratični državi bi odstopil takoj, ko bi komisija ugotovila njegovo nezakonito ravnanje, pa je v imenu NSi-ja povedal Matej Tonin. A Veber je očitno "minister za obrambo svojega položaja", saj je politiziral, zavajal, lagal, je prepričan Tonin, tudi vodja skupine, ki je opravila nadzor na OVS-ju in odkrila Vebrovo naročilo. Ocenjuje tudi, da so se kadrovski viri na OVS-ju zaradi te analize napačno uporabljali. OVS bi namreč moral vse svoje sile usmeriti v varstvo slovenskih vojakov v tujini, in da očitno ni vse, kot bi moralo biti, kaže primer iz Libanona.

Tonin je poudaril, da v tej aferi ne gre za spopad med podporniki in nasprotniki privatizacije, ampak za spopad za pravno državo. NSi bo zato danes podprla razrešitev, saj "ne tolerirajo ministrov, ki kršijo zakonodajo in zlorabljajo OVS za svoje zasebne zadeve".

ZL: Cerar nezakonitosti ni dokazal
Kot je bilo razbrati iz besed Luke Mesca, se bo ZL pri glasovanju vzdržal. V stranki dogajanje intepretirajo kot spopad med privatizacijskimi stališči predsednika vlade in protiprivatizacijskimi stališči ministra. "Predsednik vlade se želi znebiti upornega ministra za obrambo. Zakaj? Da bo lahko nadaljeval z razprodajo," je izjavil Mesec. A problem je v tem, da Cerar po prepričanju poslanca ni dokazal nezakonitega ravnanja, s tem pa "sprožil požar". Veber in OVS morda nista upoštevala strokovnih standardov, ne pa ravnala nezakonito, posledično pa je razrešitev neutemeljena, je zatrdil Mesec.
ZaAB: Veber naj odstopi
"Če je res, kar trdi minister, da so analizirali samo javno dostopne podatke, zakaj se to ni dalo narediti enemu dobremu analitiku, ki se spozna na telekomunikacije, ki bi dal zelo jasno in hitro poročilo," pa se je vprašal vodja poslanske skupine ZaAB-ja Jani Möderndorfer. Danes govoriti o tem, kaj je bilo zakonito, legalno, pošteno, domoljubno in kaj ne, se mu zdi sprevrženo. Premier namreč Vebra ne želi več v svoji vladi. "Minister, čas je, da odstopite," ga je zato pozval Möderndorfer. Ta verjame, da vse večje prodaje, tudi prodajo Telekoma, danes že spremlja Sova, zato ne ve, zakaj bi jo morala še OVS.

Seznanitev z odstopom Klavdije Markež
DZ se je že na začetku seje seznanil z odstopom Klavdije Markež z ministrske funkcije kot tudi s prenehanjem njene poslanske funkcije, saj se je odrekla vrnitvi v DZ. Razlog za odhod s položaja so javno objavljeni očitki, da je njeno magistrsko delo plagiat. Funkcijo ministra bo nekaj časa opravljal Cerar, na njeno poslansko mesto pa je DZ imenoval Dušana Radiča.
















Tega ne moremo tolerirati zgolj kot spodrsljaja.

Premier Miro Cerar

Oznaka zaupno se nikoli ne uporablja na dokumentih, sestavljenih zgolj iz javnih virov.

Cerar

Odločitev za prodajo leta 2013 je bila ali akt namerne izdaje ali pa strahotna opustitev dolžne skrbnosti.

Minister za obrambo Janko Veber o odločitvi za prodajo Telekoma Slovenije

Zadeve so v osnovi relativno zelo jasne.

Franc Jurša, DeSUS

Da zatrjujete, da ravnate državotvorno, medtem ko se očitno na vse kriplje oklepate svojega položaja, je tragikomično.

Franc Jurša, DeSUS

Če smo del Evropske unije, ne vem, zakaj nas je strah pred tujci.

Bojan Dobovšek, SMC

Čez noč se pojavi poročilo, čeprav direktor in minister trdita, da gre za ustno poročanje. Ali sta zavajala komisijo ali pa je bil dokument falsificiran in narejen prek vikenda za potrebe ministra. Dve stvari sta nenavadni. Poročilo iz novembra 2014 dejansko odgovarja na obtožbe iz marca 2015. Druga nenavadna stvar: OVS ima poseben sistem ORDG, kamor se vlagajo vse delovne verzije, tudi Wordovi dokumenti v delu. Ta poročila niso bila vložena v ta sistem, kar samo potrjuje, da je bil dokument preko vikenda falsificiran.

Matej Tonin, NSi

Si predstavljate, da bomo glasovali o razrešitvi in da celo minister ostane? Predsednik vlade more oditi.

Jani Möderndorfer, ZaAB

Predsednik vlade se želi znebiti upornega ministra za obrambo. Zakaj? Da bo lahko nadaljeval razprodajo.

Luka Mesec, ZL

Spoštujmo koalicijsko pogodbo, vsi, ki smo v vladi, če želimo, da se zaupanje nadaljuje.

Matjaž Han, SD
Janko Veber je razrešen
Seja DZ: Obrazložitve glasov in glasovanje
VeberKom: Rajko Pirnat in Janez Markeš