Med izbranimi vozniki je imel največji vpliv na eno moštvo Nelson Piquet. Brazilec je za Williams vozil v letih 1986 in 1987, moštvo je takrat osvojilo 57,92 odstotka mogočih točk. Williams je v triletnem obdobju pred tem v povprečju osvojil 18,85 odstotka točk, po njegovem odhodu pa 21,39. Njegov indeks za Williams je tako 75,59. Foto: EPA
Med izbranimi vozniki je imel največji vpliv na eno moštvo Nelson Piquet. Brazilec je za Williams vozil v letih 1986 in 1987, moštvo je takrat osvojilo 57,92 odstotka mogočih točk. Williams je v triletnem obdobju pred tem v povprečju osvojil 18,85 odstotka točk, po njegovem odhodu pa 21,39. Njegov indeks za Williams je tako 75,59. Foto: EPA
Igor Tominec
Igor Tominec na Valu 202 že vrsto let pokriva motošporte, od spomladi pa je tudi urednik športnega programa. Foto: MMC RTV SLO
Adrian Newey
Seveda pa ni pomemben le voznik, ampak tudi možje, ki so zadolženi za kreiranje vozila. Med najboljše nedvomno sodi Adrian Newey, ki je ustvaril 10 vozil, ki so osvojila naslov svetovnega prvaka (Williams 1992-1994, 1996-1997, McLaren 1998, Red Bull 2010-2013). Foto: EPA
Michael Schumacher
Michael Schumacher ima največ zmag (91) in največ naslovov svetovnega prvaka (7). Foto: EPA
Fernando Alonso
Fernando Alonso je tisti voznik, ki je v karieri zbral največ točk, na dirkah pa je v primerjavi s štartnim izhodiščem pridobil največ mest. Foto: EPA

Enega redkejših vidikov pri iskanju kakovosti voznikov nam je posredoval Igor Tominec, urednik športnega programa na Valu 202. Športni SOS tako preverja, kako uspešne so bile ekipe pred prihodom voznika in po njegovem odhodu. Športni SOS je pred časom razkrival tudi, kateri voznik je pridobil največ mest in kateri je osvojil največ "metatočk".

Še vedno ste vabljeni, da pošiljate svoja vprašanja iz športa, športne zgodovine in statistike.


192. Imam idejo, kako bi lahko osvetlil še en vidik kakovosti dirkača v formuli ena.
Koliko je moštvo osvojilo točk v njegovem obdobju v primerjavi z obdobjem pred njegovim prihodom/odhodom in po njem? To bi namreč pokazalo, ali je tvorno sodeloval pri vzponu moštva in razvoju dirkalnika (ker je to tehničen šport, je ta vidik zelo pomemben).
Igor Tominec

V analizo sem zajel deset voznikov, ki so po letu 1968 osvojili vsaj dva naslova svetovnega prvaka. Za to mejo sem se odločil, ker je bilo pred to letnico precej nestabilno obdobje (konstruktorske točke so začeli deliti leta 1958, pogostejše menjave ekip celo med letom, različno število dirkačev v enem moštvu na eni dirki ...).

Za vsakega od desetih dirkačev sem preveril, kako uspešno je bilo njegovo moštvo v primerjavi s časom pred njim (torej ali je pomagal izboljšati uspehe ekipe) in kako uspešna je bila ekipa po njegovem odhodu.

Poglejmo si rezultate na primeru Michaela Schumacherja, s sedmimi naslovi najuspešnejšega voznika v zgodovini formule ena. Nemec je imel tri dirkalna obdobja: Benetton (1991-1995), Ferrari (1996-2006) in Mercedes (2010-2012). Benetton je leta 1991 zbral 38,5 točke od 248 mogočih, oziroma 15,52 odstotka vseh mogočih. Odstotek točk v preostalih štirih letih je bil 35,55; 28,13; 40,23 in 50,37. Petletno povprečje pa znaša 33,96 odstotka točk. Nato sem preveril, koliko odstotkov točk je Benetton zbral v triletnem povprečju pred prihodom Schumacherja (20,69 %). Nemec je s prihodom tako prinesel razliko 13,27 odstotka (33,96-20,69). Zdaj je treba preveriti še uspešnost Benettona po njegovem odhodu. Moštvo je v letih 1996-1998 v povprečju osvojilo 21,36 odstotka točk, oziroma 12,60 manj (33,96-21,36). Vpliv Michaela Schumacherja na uspehe Benettona je tako vsota napredka in padca po odhodu in znaša 25,86 točke (13,27 + 12,60). Na povsem enak način sem dobil še njegov indeks pri Ferrariju (40,09) in Mercedesu (-23,53). V primerih, ko ni na voljo triletnega obdobja po odhodu, sem upošteval toliko let, kot jih je na voljo (v primeru Mercedesa je minilo le eno leto po odhodu Schumacherja). Ko sem seštel vse tri Schumacherjeve vplive, sem dobil indeks 42,42 (oziroma 14,14 v povprečju na eno ekipo, za katero je vozil).

Z istim ključem sem preveril še devet svetovnih prvakov. V tem primeru je na vrhu Alain Prost, ki pa je resda vozil kar za pet različnih ekip (v resnici štiri, a za McLaren je vozil v dveh različnih obdobjih).

DirkačVsotaEkipe
Alain Prost114,115
Ayrton Senna102,283
Fernando Alonso94,855
Nelson Piquet81,134
Jackie Stewart68,353
Sebastian Vettel67,142
Emerson Fittipaldi44,773
Michael Schumacher42,423
Niki Lauda12,195
Mika Häkkinen-13,782

Če upoštevamo še število menjav (za koliko moštev so vozili), je razmerje nekoliko drugačno, na vrhu pa jae Ayrton Senna.

DirkačPovprečno
Ayrton Senna34,09
Sebastian Vettel33,57
Alain Prost22,82
Jackie Stewart22,78
Nelson Piquet20,28
Fernando Alosno18,97
Emerson Fittipaldi14,92
Michael Schumacher14,14
Niki Lauda2,44
Mika Häkkinen-6,89

To seveda ne pomeni nujno, da je Ayrton Senna najtvornejši voznik v zgodovini formule ena, je pa dober kazalnik, kako pomemben je bil za uspeh vseh treh moštev, za katere je tekmoval. Ko je sedel za krmilo Tolemana, Lotusa in McLarna, je popravil izkupiček v primerjavi s preteklimi dosežki, ko pa je zapustil te ekipe, so moštva tekmovalno nazadovala. Spodnji grafi za vsakega izmed desetih voznikov prikazujejo največji pozitivni vpliv na svojo ekipo.















Ayrton Senna je imel največji vpliv na uspeh McLarna, za katerega je dirkal med letoma 1988 in 1993. McLaren je v triletnem obdobju pred Senno osvojil 36,39 odstotke točk, v obdobju Brazilca 53,27 odstotka točk, po njegovem obdobju pa 15,53 odstotka mogočih točk. Senna je uspeh McLarna dvignil za 16,88, padec po njegovem odhodu pa je bil 37,74. Njegov skupni indeks vpliva tako znaša 54,62 točke. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Pri tistih voznikih, ki še vedno vozijo, seveda ni mogoče izračunati vpliva po odhodu iz moštva. Pri Sebastianu Vettlu je tako mogoče izračunati le vpliv prihoda. Red Bull je v triletnem obdobju pred njegovim prihodom v povprečju osvojil 7,24 odstotka točk, v času njegovega dirkanja pa kar 63,73. Skupni indeks Vettla za Red Bull tako znaša 56,48. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Alain Prost je dirkal za McLaren (1980 in 1984-1989), Renault (1981-1983), Ferrari (1990-1991) in Williams (1993). Največji vpliv je pustil pri drugem obdobju za McLaren (indeks 37,04). Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Jackie Stewart je največji pečat pustil pri Matri (1968-1969). Ekipa je bila ustanovljena leta 1967, prvo leto je odpeljala le nekaj dirk, na katerih pa ni osvojila točk. Njegov indeks pri Matri je 57,03. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Nelson Piquet je za Williams dirkal v sezonah 1986 in 1987, v katerih je britansko moštvo skupaj osvojilo 57,92 odstotka mogočih točk. V triletnem obdbobju prej 18,85, v obdobju po Brazilcu pa 21,39. Skupni indeks Piqueta pri Williamsu tako znaša 75,59. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Fernando Alonso je za Renault prvič dirkal v obdobju 2003-2006 in za to obdobje ima indeks 66,04. Drugič je za to moštvo vozil v letih 2008 in 2009, takrat pa je imel indeks -33,29. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Emerson Fittipaldi je vozil za Lotus, McLaren in svoje moštvo. Največji vpliv je pustil pri McLarnu (1974-1975), kjer je dosegel indeks 19,48. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Michael Schumacher je večji del kariere preživel pri Ferrariju (1996-2006), pri katerem je pustil indeks 40,09. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Niki Lauda je dirkal za pet moštev, najvišji prispevek pa je imel pri Ferrariju (1974-1977), kjer je dosegel indeks 28,04. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič
Mika Häkkinen je edini voznik med izbrano deseterico, ki ima negativen indeks. Večino kariere je vozil za McLaren (1993-2001), takrat je McLaren osvojil 33,92 odstotka mogočih točk. V triletnem obdobju prej 48,38 odstotka, po njegovem odhodu pa 31,50 odstotka mogočih točk. Skupni indeks je tako -12,03. Foto: MMC RTV SLO/Slavko Jerič