Številke
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.7 od 55 glasov Ocenite to novico!
Andrej Čadež
Andrej Čadež je vrhunski slovenski fizik, ki se je veliko ukvarjal s črnimi luknjami (na to temo je tudi doktoriral). Njegovi izračuni podatkov iz valov so pravilno napovedali maso obeh črnih lukenj, ki sta povzročili gravitacijsko valovanje. Foto: MMC RTV SLO
Gravitacijski valovi
Vizualna ponazoritev gravitacijskih valov. Čadeža je presenetilo, da so najprej ujeli valove po trku črnih lukenj. Sam je najprej pričakoval trk nevtronskih zvezd. Foto: Nasa
       Šele dobrih 100 let je, odkar smo odkrili elektromagnetne valove. Še manj časa uporabljamo radijske valove, infrardečo svetlobo. Do druge svetovne vojne smo zvezde opazovali zgolj s teleskopi. To je bilo relativno primitivno zaznavanje vesolja. Zdaj smo razširili spekter elektromagnetnih opazovanj vesolja na vsa elektromagnetna valovanja. Vsak del spektra nam je prinesel nekaj novega. Gravitacija je tista sila, ki obvladuje vesolje. To je univerzalna sila, to je vrhovna, izvršilna sila. Zdaj smo sploh prvič videli, kako ta sila deluje, to je fantastično okno v vesolje. A to okno se je komaj odprlo. Ko pa se bo popolnoma odprlo, bo nastal vihar.
 O tem, kaj prinašajo gravitacijski valovi.
Kip Thorne
Kip Thorne je eno najuglednejših imen na področju astrofizike in gravitacijskih valov. Američan je med drugim strokovno sodeloval tudi z ustvarjalci filma Medzvezdje, kjer so tudi prikazane črne luknje. Foto: EPA
Lisa Pathfinder
Gravitacijske valove v vesolju lovi tudi sonda Lisa Pathfinder Evropske vesoljske agencije. Foto: Esa
VIDEO
Številke: Čadež pričakuje...

Andrej Čadež: Ko se bo okno gravitacijskih valov povsem odprlo, bo prišel vihar

Podkast Številke (52)
4. marec 2016 ob 06:45

Zaznava gravitacijskih valov je eno največjih znanstvenih odkritij zadnjega obdobja. V projektu LIGO je svoj pečat pustil tudi Andrej Čadež.

Zgodovinsko odkritje se je zgodilo 14. septembra lani, svetu pa je bilo posredovano pred nekaj tedni. Gravitacijski valovi po Einsteinovi teoriji nastanejo, ko se masivna telesa v kratkem času hitro premikajo v prostoru-času. Težava meroslovcev na Zemlji je v tem, da jih je težko zaznati. Zaslužni profesor univerze v Ljubljani razlaga: "Če imamo razmeroma visok energijski tok, potem je njihov signal zelo šibak. Rečemo, da se slabo sklapljajo s snovjo. Elektromagnetni valovi pa se dobro sklapljajo. Četudi elektromagnetno polje nima velike elektroenergijske gostote, še vseeno kar dobro premika elektrone in zato lahko te valove zaznamo. Enako velik tok gravitacijskih valov pa snovi noče 'zazibati' in zato jih je težko zaznati."

Ukvarjati se je začel s črnimi luknjami
Valove je ujel observatorij LIGO, del te zgodbe je bil tudi Čadež: "Dve leti in pol sem bil član te skupine. Bilo je zelo zanimivo. Kip Thorne je bil teoretik v naši skupini, jaz sem počel različne stvari. Imel sem se priložnost ukvarjati tudi z eksperimentalnim delom. Po naravi sem sicer teoretik, začel sem s črnimi luknjami, nato so me neprestano vlekli gravitacijski valovi. Ko sem pisal svoj doktorat, je Joseph Weber objavil, da jih je odkril, to me je vleklo. Ko sem imel priložnost delati na CalTechu, me je veselilo, da sem sodeloval tudi pri eksperimentalnem delu razvoja tega detektorja."

Med observatorijema je 3.000 km
Ideja o detektorju Ligo je stara skoraj pol stoletja. Gre za dva observatorija v ZDA, ki sta med seboj ločena 3.000 kilometrov. V vsakem sta dve pravokotni cevi, po katerih se premika svetloba. Valovni dolžini se ob vrnitvi v izhodiščno točko izničita, če to ne velja, obstaja verjetnost, da so mimo Zemlje švignili gravitacijski valovi. "Naredil sem teste, kako se naredijo mase, ki se morajo premikati zaradi gravitacijskih valov. Morali smo najti take mase, da bodo dovolj mirne in se ne bodo tresle same od sebe."

Problem računsko trl eno leto
Cev je danes dolga štiri kilometre, sprva je bila le 40 metrov. "Svetloba se širi skozi cevi, ki imajo približno meter premera. Dimenzija 4.000 x 1 meter pomeni, da gre za zelo tanko cev. Laserska svetloba malenkostno siplje, svetloba ne gre iz enega zrcala naravnost nazaj na drugo zrcalo, ampak se je le malo odbije na steno interferometra. Stena interferometra se lahko trese zaradi seizmike ali vetra, zaradi česar lahko napačno sklepamo, da smo dobili gravitacijski val. Izračunati sem moral, kaj je treba narediti, da se to ne bo zgodilo. To je bila ena od mojih nalog, s katero sem se ukvarjal, potreboval sem kar eno leto, da sem naračunal, kaj je treba storiti," je svojo vlogo opisal Čadež.

Želi si več kot le dva detektorja
Dobra stran dveh observatorijev ni le v tem, da izničita možnost naključnega signala. Prednost velike medsebojne oddaljenosti je v tem, "da če res pride do gravitacijskih valov, ti prej pridejo do enega detektorja kot drugega. Iz časovne razlike lahko sklepamo, iz katere smeri so prišli. Če sta detektorja postavljena, da je signal prišel ravno iz smeri, ki je pravokotna na razdaljo med njima, potem bosta signal dobila v istem času. Če pa en detektor dobi signal malce prej, je malce bližje izvoru kot drugi. Iz tega lahko približno ugotovimo kot, iz katerega je prišel. Ne želimo si le dveh detektorjev, ampak tri, štiri, pet, morda šest. Verjamem, da jih bomo čez nekaj let tudi imeli," je profesor optimističen.

Pogum Kipa Thorna
Nedavni uspeh bi lahko pozitivno vplival na finančno podporo projekta, pri čemer pa Čadež poudarja neizmerno vero v projekt, ki je potreboval ogromno denarja in časa, da je prinesel tako otipljive rezultate: "Občudovanja in začudenja vredno je dejstvo, da je bil projekt financiran z milijardami dolarjev, a več kot 30 let ni bilo nobenega rezultata. Kakšno zaupanje je moralo biti. Kakšen pogum je moral imeti Kip Thorne, da je ljudi prepričal, da so vložili milijarde! Ljudje mu niso verjeli, da bodo valovi res najdeni."

Najprej pričakoval trk nevtronskih zvezd
Valove, ki so jih ujeli 14. septembra lani, sta povzročili črni luknji (ena z maso 36, druga z 29 Sončevih mas), ki sta trčili in se združili pred približno 1,3 milijarde let. "Presenetilo me je, da smo ujeli dogodek, ki sta povzročili ravno dve črni luknji. Nismo pričakovali, da bo šlo v prvi detekciji ravno za trk dveh črnih lukenj, pričakovalo se je, da bomo ujeli trk dveh nevtronskih zvezd. Še danes ne vemo, koliko črnih lukenj je z masami okrog 30 Sončevaih mas. To so razmeroma velike mase. Da bi se rojevale zvezde s tako velikimi masami, se nam je vsaj do zdaj zdelo malo verjetno," je priznal sogovornik.

Odpira se novo okno
In zakaj so gravitacijski valovi tako pomembni pri spoznavanju vesolja? "Treba se je spomniti, da je šele dobrih 100 let, odkar smo odkrili elektromagnetne valove. Še manj časa uporabljamo radijske valove, infrardečo svetlobo. Do druge svetovne vojne smo zvezde opazovali zgolj s teleskopi. To je bilo relativno primitivno zaznavanje vesolja. Zdaj smo razširili spekter elektromagnetnih opazovanj vesolja na vsa elektromagnetna valovanja. Vsak del spektra nam je prinesel nekaj novega. Gravitacija je tista sila, ki obvladuje vesolje. To je univerzalna sila, to je vrhovna, izvršilna sila. Zdaj smo sploh prvič videli, kako ta sila deluje, to je fantastično okno v vesolje. A to okno se je komaj odprlo. Ko pa se bo popolnoma odprlo, bo nastal vihar," je vesel Čadež.

Mogoče proučevanje prapoka
V Številkah je pred časom gostoval Alan Guth, oče inflacijske teorije, ki si je še kako želel najdbe teh valov. Kaj najdba zdaj pomeni v kontekstu teorije prapoka? "To bo del tega viharja. Verjamem, da bomo želeli študirati prapok z gravitacijskimi valovi (prepričan sem, da se bo to enkrat zgodilo). Če hočemo prapok videti v gravitacijskih valovih, moramo verjetno zajeti zelo širok spekter valovanj. LIGO je občutljiv na valove frekvence nekaj 10 Hz do 3 kHz, kar je razmeroma ozek interval. Za prapok pričakujemo, da bo svoje značilnosti verjetno kazal na daljših valovnih dolžinah. Detektorji na Zemlji za to niso primerni."

Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora, v katerem Andrej Čadež podrobno razloži pojem črne luknje, razmišlja o Albertu Einsteinu, prihodnosti vesolja, odnosu do številk ...

Slavko Jerič, <a href="https://twitter.com/stevilkeMMC">@stevilkeMMC</a>
pazi_mina
# 04.03.2016 ob 07:16
Tko težek da ga nobena informacija ne more zapustiti :)
scenic
# 04.03.2016 ob 07:26
Tako težek članek da me je gravitacija položila nazaj v posteljo.
veleum77
# 04.03.2016 ob 06:53
pretežak članek za takoj zjutraj :)
Strpnež
# 04.03.2016 ob 08:17
Jaz bom rekel samo wow... Taki članki me zares impresionirajo... Tudi strokovnjaki, ki pridejo do idej, da zgradijo nekaj takega. Pa kako je Einstein že pred 100 leti raztural. :) Kje bi šele bili, če bi namesto v vojne denar investirali v znanost... Ah... :)
# 04.03.2016 ob 10:12
bojanvasiljevic,

če v preteklosti ne bi bilo po tvoje neumnega razmetavanja denarja za take in drugačne raziskave, danes ne bi mogel pisati neumnih komentarjev na internetu.
Si že kdaj pogledal, koliko denarja gre za temeljno znanost in koliko za oboroževanje?
ZeK
# 04.03.2016 ob 11:02
Roman Vodeb, profesor telesne vzgoje in samooklicani psihoanalitik, je po novem tudi samooklicani največji svetovni poznavalec znanosti na področju fizike.
# 04.03.2016 ob 09:23
Nikola Tesla se pa z Einsteinom ni strinjal...(vir YouTube)
Hja, se je pač motil. Tudi veliki umi se motijo. Rekel je tudi, da je ideja o atomski energiji iluzija.
“The idea of atomic energy is illusionary but it has taken so powerful a hold on the minds, that although I have preached against it for twenty-five years, there are still some who believe it to be realizable.”
# 04.03.2016 ob 12:30
Roman Vodeb
Pojdi ti svojo bedno stran promovirat kam drugam.
# 04.03.2016 ob 14:52
boris11,

Če hočeš videti ukrivljenost morske gladine je dovolj, da enkrat ob dobri vidljivosti prideš na našo obalo. Greš na piransko punto in pogledaš proti Gradežu, potem pa se povzpneš do cerkve in še enkrat pogledaš tja. Razlika je očitna.
# 04.03.2016 ob 11:00
Roman Vodeb,

Če so kje bučke, potem so v priložem postu. Toliko jih je, da se jih ne da na hitro našteti.
Samo primer: maso sonca se da natančno izračunati, ne da bi zvrtal luknjo v njegovo sredico, ker je od nje natančno odvisno gibanje vseh planetov, tudi Zemlje. Dolžina enega leta in razdalja do Sonca sta zato več kot dovolj.
Znanost je zahtevna stvar in če je ne razumeš, je ni treba zaničevati.
# 04.03.2016 ob 09:57
No, tudi Hawking je na nek način vrgel "puško v konopljo"...
Imamo dosti teorij, imamo "Veliki pok", strune, črvine v črnih luknjah, dimenzij kolikor hočeš,itd..In v bistvu nič niti teoretično ne funkcionira, če ne vključimo 98% preostalih "manjkajočih členov" (temna snov in temna energija).
Trenutno smo z znanjem glede nastanka vesolja (lij), tam nekje kot so bili naši predniki pri debati o okrogli Zemlji..S to razliko, da sta takrat bili (vsaj teoretično) le dve možnosti..sedaj pa jih je dosti več.
Morda niti Tesla ni bil daleč od resnice s svojo trditvijo, da informacije za svoje stvaritve dobiva od "tam zunaj"...Torej naša misel ima enake osnovne gradnike kot celotno vesolje..
In, če ne bi bilo nas, ki vesolje zaznavamo s svojimi čutili, ga v bistvu sploh ne bi bilo - no, to so pa že filozofski pristopi (torej poveš nekaj "pametnega", ker ti je nerodno, ker kljub izobrazbi nimaš pojma :))
dunbar
# 04.03.2016 ob 09:46
mb 128@ Kolikor sem bral članke o tem, so lahko na podlagi signala določili velikost obeh teles, oddaljenost od nas ter celoten proces združitve (na kakšni razdalji in s kakšno hitrostjo sta se vrteli ena okoli druge), v sklepni fazi naj bi se obkrožili 17 krat na sekundo, to so res neverjetne številke.

Kako lahko vse to razberejo, je tudi dih jemajoče. Potrebovali pa so 5 mesecev, da so izključili vse možne vzroke signala. Baje so jim pred tem že vdrli v sistem in priredili podatke na način tako, da so podtaknili signal gravitacijskih valov, to pa je naročilo vodstvo projekta. Na ta način so nevedoče znanstvenike opozorili, naj bodo skrajno previdni in naj stokrat preverijo podatke, preden spravijo zadevo v javnost. Spomni se fiaska ekipe, ki je na južnem polu kao zaznala polarizirano svetlobo, ki bi prav tako naj dokazovala gravitacijske valove, izkazalo pa se je, da gre za navaden galaktični prah...
dunbar
# 04.03.2016 ob 08:16
mb128, kje si ti pobral implozijo? Že od začetka je govora o združitvi dveh črnih lukenj....
Valuk_
# 04.03.2016 ob 09:27
Hvala za odličen članek.
# 04.03.2016 ob 10:46
luckyss,

točno tako, pri elektrotehniki "kmečka pamet" dobro deluje, pri moderni fiziki pa žal odpove. tudi mnogi drugi, med njimi tudi nekateri njeni ustvarjalci, so imeli s tem težave.
Tesla je nedvomno veliko ime, toda v vsem pač ni imel prav.
ZETAC
# 04.03.2016 ob 09:47
..Nikola Tesla se pa z Einsteinom ni strinjal..

Tudi Einstein se ni s kvantno teorijo povsem strinjal, čeprav je bilo potem dokazano, da je univerzalna. Veliki "umi" se dostikrat v kakšnih hipotezah ne strinjajo, saj teorije ni možno vedno takoj podpreti z neposrednimi ali posrednimi dokazi. En tak primer, ki je bolj znan je npr. Higgsov bozon, za katerega še vedno niso povsem prepričani, ali res obstaja (raziskave v CERNU)..
DrMinistr
# 04.03.2016 ob 09:33
ker naj bi bile črne luknje po sedanjih teorijah večne in neuničljive...

No, saj tudi to ni čisto res. Mikro črne luknje po teoriji lahko tudi "izparijo" zaradi Hawkingove radiacije.

# 04.03.2016 ob 08:49
Ko je "Vili" zapisal: "Iz take smo snovi kakor sanje" - je bil tu nekje kot je kvantna fizika danes ;)
# 04.03.2016 ob 14:55
miroB,

največji izum Nikole Tesle je asinhroni elektromotor, ki dela na izmenični tok in posledično razvoj sistema za proizvodnjo, transformacijo in distribucijo elektročne energije.
miroB
# 04.03.2016 ob 14:25
Zadnje čase se na tem forumu začenja omenjati Tesla, kot bog i batina za vse. Zdi se mi, da je Ramus nehal trolati, zdaj pa so prišli častilci Tesle na plano... ojoj...

Še enkrat, kot sem nekomu že prej omenil v eni drugi temi: Tesla je bil pameten človek, ki po genialnosti ni odstopal od drugih elektrotehnikov svojega časa, znal pa je zelo dobro prodati in prodajati meglo.

Tistim, katerim so se zaradi zgornjega odstavka naježile kocine, predlagam, da v Google vtipkate sledeči iskalni niz:
nikola tesla myths debunked

Tistim, ki ne bodo guglali, samno en podatek: generator izmeničnega toka je bil izumljen 50 let pred Teslinim patentom za AC generator...
Bluzenje o raznem brezzžičnem prenosu energije in free energije in podobno, pa je jasno vsakemu, ki ima srednješolsko znanje elektrotehnike ali fizike, da je to samo bluzenje....
junkmail
# 04.03.2016 ob 13:08
@

Če zadeve razumeš brez izobrazbe, je formalna izobrazba formalnost in si genij. Če pa jih "razumeš" pa ravno obratno :) Torej - razumem pomembnost formalne izobrazbe.
# 04.03.2016 ob 10:36
@rubin
Najbolj žalostno je, da Trump nikakor ne odstopa od svojih kolegov doma in po svetu - je pač našel neko "tržno nišo", ki jo ovce še niso bile vajene (podobno kot aktualni papež ;)..
dr Strangelove
# 06.03.2016 ob 23:33
Še boljše je pa to, da je Gauss to (seštevek števil od 1 do 100) naredil okoli 100 let prej v osnovni šoli. Vsaj tako pravi zgodbica. Zaporedja so seveda poznali že dolgo prej - to zgornje je N(N+1)/2.

Youtube diplomiranci, ta je tudi meni všeč :)

Kot kaže mi stari nismo tako brihtni kot novejše generacije... na faksu smo pri anorganski kemiji in fiziki v parih predavanjih obdelali subatomske delce, za dodatno razumevanje sem moral še prebrati nekaj knjig. Zdaj pa pogledajo ene par filmčkov na netu ali oddajo na Discoveryju pa jim je vse jasno ;)
# 04.03.2016 ob 22:01
mb128: "... Pravila tega portala Rasta75 pa so?!"

Zelo relativna. Včasih prožna kot elastika, včasih toga kot granit. Pa če si količkaj iskren, priznaj, da se tudi ti ne držih teh pravil v čisto vseh svojih komentarjih.
čezplotnik
# 04.03.2016 ob 21:01
@bojanvasilijevic

Morda ne veš, vendar se je ravno skupina slovenskih fizikov in astrofizikov (na čelu s prof. Čadežem) ukvarjala z relativističnim popravkom pri novem evropskem satelitskem navigacijskem sistemu Galileo (evropska alternativa GPSu). Ni torej vse linearno kot trdiš ti. In zakaj relativistični popravek? GPS sistem je zmožen določiti horizontalno pozicijo na Zemlji na 3 - 15 metrov natančno. Galileo bo zmožen pozicijo izračunati na zgolj nekaj cm. Se ti že svita, kakšne izboljšave (npr. v prometu) bi bile s tem možne?
# 04.03.2016 ob 10:09
Tesla, čeprav je bil na nekih področjih genijalen, ni imel nbene resne formalne izobrazbe in posledično moderne fizike, ki je nastajala v času njegovega življenja ni razumel. Zato njegovih izjav ne to temo ne gre jemati preveč resno.
Kip Thorne pa je poleg opisanega menda na prošnjo Carla Sagana teoretično potrdil možnost obstoja črvin (povezava med dvema črnima luknjama) in nato je Sagan napisal roman Stik (Contact), po katerem je nastal še istoimenski film z Jodie Foster v glavni vlogi
samogledam
# 06.03.2016 ob 07:51
Zanimiv članek.
MatjazP
# 05.03.2016 ob 18:20
Nikola Tesla se pa z Einsteinom ni strinjal...(vir YouTube)

Primerjati Teslo z Einsteinom je kakor primerjati stenskega malarja in DaVincija . "Zdi se mi, da je ta vaša miza nekoliko postrani".
Tesla je bil dober, morda genialen inženir, ki je znal znanstvena odkritja pretopiti v praktične stroje. Einsteinov pogled pa je bil usmerjen 100 let v prihodnost ..
zapatist
# 04.03.2016 ob 22:48
@bruno
Roman Vodeb
Pojdi ti svojo bedno stran promovirat kam drugam
.

Ne filat tega trola.

Kar pa se njegovega zapisa tiče, pa to ni članek, temveč simptom.
bojanvasiljevic
# 04.03.2016 ob 20:32
Joker 04.03.2016 ob 10:12:
bojanvasiljevic,

Ne vem kaj mene mešaš v denar za znanost in za oboroževanje? Sicer pa ti dve dejavnosti nikakor nista nasprotujoči.Npr. že Leonardo Da Vinci je risal bojna vozila, orožja itd. Tudi internet je baje vojaški izum. No in zdaj me imajo pod nadzorom. Nisem jaz kriv da hočejo brat moje "neumnosti".

Sicer pa nisem zoper bazične raziskave. Vendar je ta test kvečjemu paradigma Einsteinovega ukrivljenega Vesolja parih akademikov, ki so dobili licenco za tovrstno zavajanje. Ker drugega efekta ne vidim. oziroma ga nočejo niti pokazati. Bi stvar bila bolj zanimiva za kakšna natančna zaznavanja premikov, potresov s strani Zemlje, ne pa iskat potencialno fantazmogoričen Prapok.

Zemlja s čoveštvom ima več problemov kot pa celotno Vesolje.
# 04.03.2016 ob 20:06
mb128, vsakdo, ki ni (do)študiral fizike, ali vsaj opravil izpita fizike na kateri od naravoslovnih fakultet.
svobodnjakar
# 04.03.2016 ob 14:52
se vedno samo teorije.
# 04.03.2016 ob 11:24
Mimogrede, po novem lahko gledamo 13,4 mlrd. v preteklost. Galaksija se imenuje Gn z11.
ZETAC
# 04.03.2016 ob 09:31
Dober članek, dovolj poljudno napisan, da je lahko razumljiv tudi tistim, ki se za te stvari zanimajo, pa nimajo toliko osnovnega fizikalnega znanja.
Rolf
# 04.03.2016 ob 08:59
@Andrej Čadež: Ko se bo okno gravitacijskih valov povsem odprlo, bo prišel vihar@

Bomo videli, če ima možakar prav.
# 07.03.2016 ob 07:05
Ja no je pač tako. Vseskupaj v končni fazi de facto nima prav nobenega smisla. Vsaj zame ne. Pravijo, da je zgodovina dobra samo takrat če iz nje človek potegne kakšen poduk živeti zgodovino pa ni samo napaka, je nevarno, zelo nevarno. In pri nas, vsaj na tem portalu nekateri še kako živijo zgodovino v smislu lika i dela, v smislu kopitarja.
Ne vem, nisem več najmlajši ampak nekje sem slišal, da je pametno iti s časom naprej, da je dobro če razmišljš nekonvencionalno, izven okvirjev, ki znajo postati svojevrsten zapor, svojevrstna kletka. Že dolgo opažam, da se homosapiens v sociološkem smislu v bistvu ni spremenil od kamene dobe naprej.
Jep, pravijo, da se brez muje še čevelj ne obuje. In tako je potrebno nastopiti že kar na a priori osnovi zoper tistega, ki očitno, vsaj tako smatrajo nekateri, ni potreboval toliko muje, da si obuje tisti čevelj. Ja, eni si očitno predstavljajo, razmišljanje nekaterih, da smo vsevedi. Pa kaj še?
In v čem je dejansko problem? Problem je v tem, tako vidim vsaj jaz, da smo nekateri, na tem portalu tako (pre)drzni da s tem ko zapišemo SAMO SVOJE MNENJE, očitno ne spoštujemo tuje muje, tujega lika i dela.
Nisim vedel, da eni etablacijo iščejo tudi v virtualu, nisem vedel, da se je možno etablirati, v strokovnem smislu, tudi na takšnem portalu kot je MMC zato sem kar nekako zgrožen in v tem smislu vsaj zaenkrat zapuščam tudi ta portal ker pač imam čut do sočloveka in tako ne bo potrebno nekaterim prebirati raznih bedarij, ki jih piše nek ostarel šmrkavec, ki na tak način samo kaže da prav nič ne spoštuje tuje muje, tujega lika i dela.
ZBOGOM, VSAJ ZAČASNO!
P.S.
Bili so časi ko je bila edino pot do kakšne informacije knjiga oz. strokovna literatura, takšni in drugačni učitelji, pardon profesorji. Potem je prišla doba televizije, radija. Tej dobi je sledila doba interneta v kateri smo še sedaj. Internet pa je nekako čuden medij, ni moderiran oz. zelo težko ga je moderirati in s tem dozirati informacije. In tukaj pride internet v konfrontacijo z tujo mujo, tujim likom i delom. Internet je v bistvu knjižnica on demand. Če imaš pač afiniteto do smeti je internet en velika smet na neskončno potenco če pa iščeš npr. znanje boš tega tudi našel in to celo v takšni meri kot ga potrebuješ oz. kot si želiš. Jep, internet je zelo specifičen medij kaj hitro ti pokaže kdo ali kaj si in če ti je v interesu lahko brez ne vem kako velike muje prideš tudi do predavanj dr. Hawkinga. So poenostavljena ja saj so v končni fazi namenjena SPLOŠNEMU IN NE STROKOVNEMU OBČESTVU, PARDON JAVNOSTI. In v tem smislu sem jaz tretiral tudi ta medij, ta portal na katerega sedaj pišem de facto PROTEST in ga tudi PROTESTNO VSAJ ZAČASNO ZAPUŠČAM!
Mimogrede, že zelo dolgo pogrešam razlage strokovnjakov na tem portalu glede fenomena z imenom kozmos in se obenem skrajno čudim, da jih ni.
miroB
# 06.03.2016 ob 22:12
hehehe.. na moje vabilo, da naj ljudje začnejo guglati na temo tesla myths debunked, mi tip navrže izračun vsote vseh cifer v desetiškem sistemu. veš nisi edini, ki je gledal nadaljevanko o Tesli, posneto za časa YU.

Bravo Rasta75 - odličen izraz za take primerke - youtube diplomiranci... :D
JanezNovak
# 06.03.2016 ob 12:23
Fascinirana me, da so samo iz tistega signala lahko izračunali maso obeh črnih lukenj in čas njunega trka.
# 05.03.2016 ob 19:42
esspero. Dojemanje luknje je relativno, subjektivno. Za mnoge je ta luknja črna za redke priviligirance pa bela. To velja samo v primeru, če na zadevo gledaš z gmotnega vidika. To nas pripelje do zaključka da je posameznikov gmotni status relativno in predvsem subjektivno kriv za posameznikovo (ne)srečo!
Veš, človeški um je koncipiran na relativnosti, subjektivnosti a naš univerzum pa ni koncipiran na teh osnovah saj v končni fazi univerzum, narava ni produkt človeškega uma, ki bazira na čustvih, subjektivnosti torej.
Še nekaj glede tega. Če ima neka posoda (preveč) lukenj je nekako logično, da jo, če je to le mogoče zamenjaš in ne zakrpaš. S tem nočem zapisati, da je bila tista posoda zanič ko je bila nova, s tem hočem zapisati samo to, da ima prav vse v tem univerzumu svoj rok trajanja. Saj ne rečem, Stenlio in Olijo sta zabavna še sedaj a predstavljaj si, da bi to dvojico ti gledal še dandanes in to vsak dan.
esspero
# 05.03.2016 ob 18:32
Črna luknja na katero ste pozabili je slovenski proračun.
gnusfraba
# 05.03.2016 ob 14:24
A zdej, ko se je Ramus malo umiril, smo pa fasali Romana Vodeba.

Boh pomagaj...
# 05.03.2016 ob 08:36
Najprej Rasta75, telepatije ne obvladam. Priznam! To bi bilo ad 1. Ad 2 pa bi bil. Popolnoma vseeno je v kolikšni meri sem z youtube diplomiranci bil mišljen tudi jaz. Na tem portalu nima nihče pravico nikogar žaliti, podcenjevati!
Predvsem zaradi tega je na tem portalu tako kot je veš Rasta75.
# 05.03.2016 ob 03:00
mb128 sam si se (iz)postavil v to vlogo, sicer pa sem imel v mislih bolj nekatere druge "youtube diplomirance".
# 04.03.2016 ob 20:53
Oprosti moji nizki inteligenci Rasta 75, jaz tvojega komentarja tega članka nisem zasledil čeprav sem še enkrat prečekiral vse komentarje pod tem člankom. Ti si samo podal svoje mnenje o nekaterih komentatorji. Pravila tega portala Rasta75 pa so?!
# 04.03.2016 ob 20:45
Svoje mnenje sem obrazložil v vseh komentarjih pod to novico.
# 04.03.2016 ob 20:39
Torej Rasta75, navkljub diplomi nimaš niti svojega mnenja?!
Jep, skromnost je res lepa čednost.
Pa lp tudi tebi Rasta75.
# 04.03.2016 ob 20:32
mb128 sem študiral na FRI in poleg drugih predmetov tudi uspešno opravil izpit iz fizike. Komentiranja pod to rubriko pa se zadnje čase vzdržujem, saj je neumno se ukvarjati, kaj šele odgovarjati na neumna vprašanja.
LP
# 04.03.2016 ob 20:20
Rasta75. Torej tist, ki nismo opravili niti enega izpita na kateri od naravoslovnih fakultet kajšele da bi diplomirali nimamo pravice komentirati nobenega članka pod rubriko Znanost in tehnologija?
Kje pa je kakšen tvoj komentar? Mar ti tudi nimaš niti enega izpita kajšele diplome?!
Jep admin vidiš potrditev tega kar sem predlagal jaz za ta portal že dolgo nazaj. Nujno bi bilo potrebno narediti segregacijo na tem portalu. Vem admin, to ni demokracija a posameznikovo zdravje ima prednost!
# 04.03.2016 ob 19:49