Mediji
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.1 od 27 glasov Ocenite to novico!
Lenart J. Kučić
Lenart J. Kučić je novinar na Delu in kolumnist Sobotne priloge. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
       Moje pojmovanje novinarstva izhaja iz drugih kulturnih vzorcev, kot velja za Slovenijo. Nikoli nisem bil obremenjen z idejo družbenopolitičnih delavcev. Prvič sem za kaj takega čisto premlad, drugič pa je to tako vesolje, ki ga niti s teleskopom ne znam opazovati, ker mi je tako daleč. Pri nas so novinarji po samopodobi še vedno predvsem uslužbenci. Novinar je zame formaliziran firbec. Če si radoveden človek, ti da dostop do mnogo več stvari kot katera koli druga služba.       
 O pojmovanju novinarstva
Lenart J. Kučić
Med temami, ki ga zelo zanimajo, sta tudi znanost in tehnologije. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
       Ko je imel Tony Blair slavni govor o tem, kako so mediji krvoločne zveri, ni bilo novinarja v Veliki Britaniji, ki ne bi - grdo rečeno - rekel 'Blair, ne seri'. V smislu, kaj nam bo politik govoril, kaj je novinarstvo. V Sloveniji pa samo politiki govorijo, kaj je novinarstvo. Tako rekoč vsak, ki nima kompetenc, pride v parlament, piše medijski zakon in grmi s prižnice, kaj bi mediji in novinarstvo morali biti. Kaj pa delamo novinarji? Povzemamo ga.       
 Razlike med novinarji v Sloveniji in Veliki Britaniji
VIDEO
Lenart J. Kučić: Papir se...

Dodaj v

Lenart J. Kučić: Novinarji so uslužbenci, morali bi biti firbci

Podcast Številke (33)
9. oktober 2015 ob 06:39
Ljubljana - MMC RTV SLO

Kakšne so razlike v slovenskem in angleškem novinarstvu? "Razlike med ljudmi so še najmanjše," je prepričan Lenart J. Kučić.

Novinar Dela je ta teden gost podcasta Številke, ki je pod drobnogled vzel novinarstvo.


Rdeča nit oddaje so številke. Te so po mnenju Kučića še kako pomembne pri novinarstvu, sploh občutek za številke: "Okoli sebe imamo ogromno merskih pripomočkov, s katerimi lahko v slogu junakov Julesa Verna, ki pridejo na samotni otok, ali Marsovca, ki obstane na Marsu, brez posebnih pripomočkov oceniš stvari okoli sebe. Pri novinarstvu to izredno pogrešam pri svojih kolegih. Če približno veš, koliko prebivalcev in kakšno demografsko strukturo imaš, lahko čisto intuitivno - še preden začneš računati - veš, ali sogovornik odgovarja pravilno ali pa te skuša prevarati. Takoj vidiš, katere številke so nemogoče."

Cilj je zmanjšati asimetrijo
Seveda je že ugotovil, da je bil včasih sam na tak način prevaran: "To pride s prakso. Na začetku se je to zgodilo večkrat, zdaj manjkrat. To je vedno mogoče, ker novinarji nimamo nikoli toliko insajderskih informacij, kot jih imajo sogovorniki. Pri novinarstvu je lahko asimetrija informacij ogromna. Transparenca je pomembna prav zato, da se ta asimetrija zmanjša."

V Angliji bolj izdelana identiteta
Kučić se je nekaj časa izobraževal v Veliki Britaniji, deloval je tudi na Guardianu. Kakšne so v novinarstvu razlike med obema prostoroma? "Ko sem bil v Angliji, sem se znebil ogromno napačnih predstav. Razmišljal sem slovensko, da je pri njih vse lažje, ker so tako večji in imajo toliko več denarja, lahko več zaposlujejo ter so lahko po vsem parametrih boljši od nas. V resnici so razlike med ljudmi še najmanjše. Če si v Sloveniji dober novinar, matematik, fizik ali kar koli, je naše znanje v tujini popolnoma konkurenčno. Tam niso superljudje, imajo enake težave, lovijo roke za objavo, čutijo pritiske lastnikov ... Razlika je v tem, da imajo bolj razdelano identiteto."

Novinar mora rasti
Opazil pa je še veliko razliko na področju hierarhije: "V nobeni tuji redakciji nisem videl 25-letnika, ki bi pisal komentarje in analize - razen morda na tehnološkem področju in še to samo do določene mere. Nikjer pa nisem videl tudi 45-letnika, ki bi pisal poročila s tiskovnih konferenc. To ne obstaja. Preprosto se ve, da za komentatorstvo potrebuješ določeno kilometrino. Če pri 45 nisi prišel v neke višje sfere novinarstva, potem nisi več v tem poklicu. Popolnoma je jasno, da ne moreš 20 let početi iste stvari in da moraš rasti."

Bo nekoč skupna vsota res samo 50.000?
Na eni strani obstajajo omenjene razlike, na drugi strani pa podobnost v sferi številk. Prodana naklada tiskanih dnevnikov povsod pada. "V letih 2002, 2003 sem delal diplomsko nalogo, v kateri sem se ukvarjal z analizo časopisnih trgov po Evropi. Na tako rekoč vseh zahodnih trgih, kjer so že imeli široko ponudbo, ki je takrat pri nas še nismo imeli, skupna naklada vsega, kar lahko uvrstimo v kakovostni tisk, dosega od dva do štiri odstotke populacije. V celotni Angliji si tako brez tabloidov prišel na manj kot 1,5 milijona izvodov prodane dnevne naklade, kar je malo. Na zagovoru diplome sem se skoraj sprl z enim članom komisije, ker sem napovedal, da bi se leta 2015 utegnilo zgoditi, da bi pri nas skupna naklada kakovostnega tiska padla na 50.000. Za tiste čase, ko je imelo samo Delo skoraj 100.000 izvodov, bogoskrunska trditev. Žal nismo daleč od te napovedi, je pa logično."

Modrost institucije
Kolumnist opozarja na pomanjkanje dolgoročnih strategij: "Ko sem bil leta 2006 na Guardianu, so začeli prenovo 'digital first'. Imeli so narejene projekcije, s katerimi so ugotovili, da če postanejo svetovna on-line znamka in pridobijo vsaj 30 milijonov dnevnih obiskovalcev po vsem svetu, imajo možnost, da preživijo leta 2015. Pri nas je bil splet v povojih in ni bilo nobenih premislekov, kaj bomo počeli leta 2015. Modrost institucije je povsem drugačna."

Papir se bo redefiniral
Kljub padanju prodanih izvodov pa Kučić verjame, da se ne bo zgodilo kmalu, ko bo kakšen dnevnik propadel, verjame pa, da bo sledila "redefinicija papirja". "Tako kot vsak trdovraten, star medij ima svoje prednosti. Vprašanje, ali bo papir ostal medij, na katerem se bo izvajalo množično, vsesplošno informiranje javnosti. Najverjetneje pa bo ostal sredstvo za informiranje specifičnih javnosti."

Ni pozabil na veselja v sebi
Pred meseci je z nekaj prijatelji začel ustvarjati mrežo podcastov Marsowci. "Počnemo nekaj, kar v medijskih praksah ni navzoče in nas vrača v preteklost. To so veselja, ki jih imamo v sebi. Z leti se lahko to izgubi, to sem opazil pri ogromno mojih kolegov v različnih ustvarjalnih panogah. Pozabili so, zakaj so sploh šli v ta poklic, preveč se ukvarjajo z vodilnimi, lastniki ... To je vse res, a v ozadju je še vedno želja ... kot novinar si lahko še vedno firbec."

Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora, v katerem Lenart J. Kučić razmišlja o medijih, ustvarjanju Marsowcev (v katerih je govor o knjigah, fotografiji in glasbi), pisanju knjig, umetni inteligenci ...

Vabljeni k poslušanju/branju:
- Podcast (klik na poslušanje celotne oddaje)
- Statistika, ki je bila izhodišče pogovora
- Projekt Marsowci

Slavko Jerič, <a href="https://twitter.com/stevilkeMMC">@stevilkeMMC</a>
Prijavi napako
Komentarji
Morpheus1
# 09.10.2015 ob 07:28
In da niti ne omenjam sramotne vloge ''novinarjev'' in njihovo vlogo v migrantski krizi, kjer so ''novinarji'' najbolj zaslužni, da smo vsi, ki nasprotujemo takšnim nezakonitim migracijam označeni za fašiste in rasiste.
Takšnega enostranskega poročanja in izvajanja cenzure, se ne bi srmoval niti Goebbels!!

In potem začudenje, da vas nihče več ne bere/posluša/gleda!! Ljudje imajo pač dovolj pranja možganov!!
Morpheus1
# 09.10.2015 ob 07:12
''Novinarji'' v Sloveniji sta navadni družbeno-politični delavci v službi levičarske politike, zadolženi za eliminacijo političnih nasprotnikov.
Pri tem početju prednjačijo ''novinarji'' Dnevnika in Dela. Zato bo dan, ko bosta ta dva časopisa bankrotirala vesel dan za Slovenijo in njen razvoj!!
Morpheus1
# 09.10.2015 ob 07:17
Poleg favoriziranje politične levice, nam večina ''novinarjev'' tudi promovira bankrotirano ideologijo socializma!! Posledice so vidne na lestvicah konkurenčnosti in dejstvu, da nas Vzhodna Evropa prehiteva kot za šalo.
Ampak v državi s 100% državnim šolstvom in zdravstvom, državi z največjim deležem državne lastnine, državi z najslabšim pokojninskim sistem je krivo preveč ''neoliberalizma''!
Rešitev? Hja, še več socializma, a ne ''novinarji''??
karambo
# 09.10.2015 ob 07:43
Mislim, da smo v okviru poročanja o migrantski krizi videli ves blišč in bedo slovenskega novinarstva.

Verjamem, da obstajajo določene izjeme, po večini pa gre za vladna trobila, ki iz nerazumljivih razlogov nekritično po nareku povzemajo pogled neznane zahodne agende.

Trenutno mi sicer ni jasno ali imajo tako sprane možgane, da v resnici tako mislijo ali se bojijo in ne upajo napisati, kar že vrabci čivkajo ali pa so samo popolnoma nesposobni in so zmožni samo povzemanja tujih zahodnih medijev.

Novinarski ceh naj se zamisli, kakšna je percepcija javnosti nad njihovo objektivnostjo in verodostojnostjo glede na preteklo in kakšna bo v prihodnosti.
bb33
# 09.10.2015 ob 07:36
Današnji novinarji so bolj primerljivi z oglaševalnimi agencijami - delo po naročilu, kdor več plača boljši in večji oglas bo imel.
avrelius
# 09.10.2015 ob 07:18
Dobro je "novinarje" opisal Vodopivec - piškotkarji
bb33
# 09.10.2015 ob 07:33
Novinarji ne samo v Sloveniji ampak pretežno v vseh pro zahodnih državah so zadnja leta precej podobni tistim novinarjem s katerimi se sicer nočejo enaćiti... vzhodnim, totalitarističnim,komunističnim... karkoli. Edina razlika je, da če naši novinarji ne delajo po navodilih imajo v najboljšem primeru za par let onemogočeno karierno napredovanje, medtem ko vzhodne zaprejo,kaznujejo itd. Poročajo pa zgolj vsi po navodilih, nihče pa ne "firbca", kar bi morala biti nekako splošna smernica novinarjev, dejstvo je da pri dostopu do vseh svetovnih medijev večina ljudi kmalu opazi vzorec, da se določene novice lansira, medtem ko se druge (enako pomembne - vendar predvidevam da ne v političnem interesu) ne lansira.
Morpheus1
# 09.10.2015 ob 07:36
@avrelius

Imaš popolnoma prav.
Spodaj link, do izvrste kolumne Vodopivca, kjer ''novinarjem'' nastavi ogledalo!!

''''Vajo so izumili pred 40 leti na Dolančevi fakulteti. Objekti drila so bili študentje novinarstva. Prispevek o novih dosežkih delovnega ljudstva? Piškotek. Štipendija. Vedro gnojnice po razrednem sovražniku? Piškotek. Redna zaposlitev. Članek o gnilem kapitalizmu? Piškotek. Dopisništvo v tujini. Lepa naslovnica z Brozom in pionirčki? Piškotek. Napredovanje. Pretresljiv esej o partizanskih junaštvih? Piškotek. Družbeno stanovanje.
Pravzaprav je preprosto. Stokrat je treba ponoviti vajo »na levo stran, k nogi, priden, piškotek''''

Ha ha ha ha.....kako zelo resnično :)

http://www.finance.si/8811363/Levo-Priden-Piškotek
Prismuknjen
# 09.10.2015 ob 07:34
Pri begunskem eksodusu se je pokazalo, da čustva in objektivnost ne gredo skupaj.
Springbok
# 09.10.2015 ob 08:13
@ Morpeheus 1 - imaš prav. Toda tisti novinarji, ki niso družbeno politični delavci v službi levičarske politike, so njihova zrcalna desna slika, zbrana okoli Demokracije, Reporterja, Politikisa in Požarja. Tem članke pišejo na Trstenjakovi.

Sklep: neodvisnih novinarjev v Sloveniji ni. So le plačanci leve in desne politične opciije, Res je levih več kot desnih družebno političnih delavcev, Težava je, da v Sloveniji to ne rezultira v objektivnem novinarstvu, temveč v pristranskem navijaštvu. .
DeathBlow
# 09.10.2015 ob 08:14
copy/paste novinarji oz. kar se tiče zunanjih novic google translate novinarji ....
sosman
# 09.10.2015 ob 08:20
Tako je, v begunski krizi se je najbolj izkazalo, da pri novinarjih večinoma gre za pisune, ki pišejo po navodilih najbližjega botra in s svojo glavo ne razmišljajo. Levi, desni nima veze.
PONEUM
# 09.10.2015 ob 09:55
modrijan6
Se popolnoma strinjam.

Strinjam se tudi z avtorjem, ki pravi, da mora biti novinar radoveden. To je osnova vsega, ampak potreben je tudi pogum in ogromna splosna kultura. Zdaj smo pa tam...
tsinamuh0
# 09.10.2015 ob 09:27
Lenart je inteligenten in razgledan novinar. Nisem opazil politične pristranskosti, ni mu treba dajati minusov, bipolarni tolmači sveta. Lepo je pisal o Snowdnu, morda je preveč zadržan v sodbah. A te kar odžagajo, če imaš hrbtenico? (No, to je vedno treba preizkusiti. Tudi Indijce so Angleži tepli, pa je vseeno uspel nenasilni upor.)
Moj očitek je bolj, da bi bil lahko še mnogo bolj prodoren in pogumen; pravzaprav bi bilo to nujno!
pašeresje
# 09.10.2015 ob 09:12
Kakšni novinarji...?

Google translate znam tudi jaz, selekcijo najbolj nereprezentativne fotografije in zavajujočega naslova znam tudi jaz...kje je dodana vrednost, da bi jo bilo treba plačevati?

Vsaj vem, da stotisoči mladih moških iz Pakistana in Nigerije, ki namerno zavržejo dokumente, da bi se lažje pretvarjali za nekoga drugega in ilegalno migrirajo preko več varnih držav do tiste z največjo socialno podporo za čisto materialistični profitni razlog niso begunci ali prebežniki ampak ilegalni ekonomski imigranti...

Čisto zavajanje za naš denar!

Na 10 mnenjskih člankov en konkreten s številkami, je to novinarstvo?
To je pranje možganov, ustvarjanje javnega mnenja, ignorantski moralni dvig nad ostale sodržavljane in plačevalce. Pač bo treba iti na druge portale v izvornih jezikih, kdo pa danes ne zna angleško ali nemško?

Glede RTVSLO pa bom volil naslednjič tisto stranko, ki bo imela v programu zmanjšanje prispevka, ali pa prostovoljno plačevanje, saj si s tako enostranskim pisanjem ne zaslužijo denarja vseh imetnikov električnih priključkov.
Follow Me
# 09.10.2015 ob 09:05
Pa kaki so to novinarji, npr. Šveglova se javlja in poroča iz Dubaja kar se dogaja iz Sirije, una Jeseničnik bi lahko prevedla in napisala kak članek.

Se smatram bolj jaz za novinarja, ki me zanima in pregledam vse članke na internetu.
AltForNorge
# 09.10.2015 ob 08:56
Morpheus, ni kaj dodati.
oleander
# 09.10.2015 ob 14:35
Kar pošten članek.
Zdaj pa prosim še za pošteno analizo, zakaj je v Sloveniji novinarstvo tako pohabljeno.
Breathe
# 09.10.2015 ob 12:45
@nulanula
Nekaj mi ne gre v glavo, sori. Nisem še zasledil, da bi se meneđerji kluba F21, ki ga je ustanovil eden vodij levice kaj prida zavzemali za to, da bi se s sadovi njihovih prevzemov mastili tudi delavci.
Lahko pa se motim, In so bili delavci deležni sadov njihovega dela (odpustitve, neplačevanje prispevkov, neplačevanje plač). Hm, čudno, de?
Breathe
# 09.10.2015 ob 12:05
Najnovejši oksimoron: "novinar Dela"....
nuLanuLa
# 09.10.2015 ob 10:30
@pobrisan - mislim, da je treba usmerjenost ljudi gledati glede na odnos do kapitala (ali podpira vele kapital, ki žre vse pred sabo ali zagovarja to, da se z sadovi dela masti tudi delavec). Neke prastare delitve na leve in desne glede na nekakšnega izmišljenega boga je mal mim v 3. tisočletju.
nuLanuLa
# 09.10.2015 ob 10:28
Eden od pravih slovenskih novinarjev, z veseljem berem karkoli skromno napiše - v tekstu se sluti, da je zelo razgledan in izkušen. Užitek ga je brati.

Glede časopisov - čisto vsi brcajo v temo in tuhtajo, kako se prilagoditi digitalnemu svetu. Seveda so si že vprašanje napačno zastavili, pravo vprašanje bi bilo, kako ohraniti stare bralce, ki tu pa tam še kupimo kakšen časopis, revijo ali pa prilogo. Po moje odgovor ni, da bi se prilagajali neki groteskni potrošniški hipsterki generaciji, ki so ji časniki in dinozavri le zgodovina, ampak se bolj začeli spogledovati z literarnim slogom novinarstva (informacije dobiš danes zastonj) in šli kakšen korak nazaj in poskušali ugajati nam "starcem" :))
mihamiha23
# 09.10.2015 ob 10:14
matr,kakšna nestrpnost.
dal sem komentar glede na njegove kolumne recimo v sobotnih prilogah,kjer veliko piše o novostih(seveda velikokrat komentira tuje medije),da sploh izvemo kaj se aktualnega dogaja
urosh444
# 09.10.2015 ob 08:34
To je res, ne pa da je na tem portalu eden najbolj branih novinarjev- statistik.
mihamiha23
# 09.10.2015 ob 08:33
lenart je eden najboljših kolumnistov pri nas.vedno odlično branje.
še tako naprej
Modrijan6
# 09.10.2015 ob 07:39
Jaz pa pogrešam stara dobra novinarska peresa kova Slavko Fras, Bogdan Pogačnik, Božidar Pahor, Vasja Predan, Štefan Kališnik, Milan Vogel....................,to so nekdanja vrhunska peresa časnika Delo in Naši razgledi. Zato mladi novinarji Dela zgledujte se po omenjenih novinarskih peresih, se močno bojim, da tako vrhunskih novinarjev Delo pač nima več.
delfino_
# 10.10.2015 ob 00:35
Resnične preiskovalne in neodvisne novinarje se lahko pri nas prešeteje na prste ene roke, vse ostalo je ena sama pisunska propaganda, laži na laži, videno še posebej za časa trenutne selitve narodov... pa da o brisanju komentarjev ne govorim.
Ples
# 09.10.2015 ob 14:49
Bravo, Lenart.
pobrisan
# 09.10.2015 ob 10:00
Pri nas je 95% novinarjev levo usmerjenih. Tudi na radijskih postajah jih zelo hitro prečitaš. Nekateri so v časih "spontanih" vstaj celo javno spodbujali ljudi na udeležbo.....
DE(j)MOKRA(s)T
# 09.10.2015 ob 08:27
Levica še ima nekaj novinarjev, desnica pa ima "jaaaanshaaaa, jaaaaanshaaa" propagandiste
Kazalo