Statistika
(1)
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 5.0 od 7 glasov Ocenite to novico!
George Gallup
George Gallup velja za očeta modernega anketiranja na področju politike in javnega mnenja. Foto: AP

Dodaj v

Pri anketah je bistvenega pomena reprezentativnost

Gostja podcasta Ana Slavec
18. junij 2015 ob 09:05,
zadnji poseg: 18. junij 2015 ob 09:32
Ljubljana - MMC RTV SLO

Danes je pri anketiranju samoumevno, da velikost vzorca ni pomembna, ampak je ključnega pomena njegova reprezentativnost. A včasih ni bilo tako.

Leta 1936 sta se na ameriških predsedniških volitvah pomerila demokrat Franklin Roosevelt in republikanec Alf Landon. Izide volitev so napovedovali pri reviji The Literary Digest, ki je bila v tistem času ena izmed najuglednejših revij. V letih 1916, 1920, 1924, 1928 in 1932 jim je na podlagi glasovanja preko anketnih dopisnic uspelo napovedati izide volitev.

Leta 1936 so izvedli največje in najdražje glasovanje do tedaj, po pošti so poslali 10 milijonov dopisnic. Poleg naročnikov revije so vključili še registirirane lastnike avtomobilov, uporabnike telefonov in člane elitnih klubov. Dopisnico je nazaj poslalo 2,4 milijona ljudi in na podlagi njihovih odgovorov so napovedali, da bo zmagal Landon. V istem času je George Gallup, ki je pred tem ravno ustanovil podjetje za javnomnenjsko raziskovanje, v svoj vzorec zajel le 50.000 oseb in pravilno napovedal, da bo zmagal Roosevelt. Gallupov vzorec je bilo veliko bolj reprezentativen in je zato pravilno napovedal razplet.

O današnjih težavah anketiranja bo v petkovem podcastu Številke razmišljala Ana Slavec s Fakultete za družbene vede.

Slavko Jerič
Prijavi napako
Komentarji
K_ris
# 18.06.2015 ob 12:22
Lepo bi bilo, da bi tudi RTV sledil temu in rezultate javnomnenjskih raziskav navajal z intervali zaupanja. Ker če stranka A v javnomnenjski raziskavi dobi 12, stranka B pa 11% in se naslov glasi, da ima najvišjo podporo stranka A, to sploh ni nujno res. Pri velikosti vzrocev, ki se običajno uporabljajo v Sloveniji, je namreč interval zaupanja precej širok in zato med 12% in 11% ni statistično značilne razlike, ki bi omogočala rangiranje.
Kazalo