Olika je odlika!

HIGIENA
TELEFONIRANJE

PRI MIZI

Da ne bi komu priskutili hrane ali mu vzeli teka, je lepo vedenje pri mizi pomembno. Vedeti je treba, da hrano vedno žvečimo z zaprtimi usti. S polnimi usti ne govorimo, saj pogled na napol prežvečeno hrano v ustih ni prijeten. Z žlico jemo le juho, medtem ko za drugo hrano uporabljamo nož in vilice. Tudi piščančjega bedra se lotimo z nožem in vilicami in ga ne prijemamo v roke, pa čeprav nekateri še mislijo, da to lahko počnemo. Med obedom nikoli ne mahamo s priborom ali celo na koga kažemo z vilicami ali nožem. Pomembno je, da k mizi sedemo vedno umiti, tudi na izletu, pikniku ali počitnicah, vedno oblečeni. Za mizo sedimo vzravnano. Komolci na mizo ne sodijo! Po končanem obroku si usta obrišemo v prtiček, ki ga potem, če je ta papirnat, odložimo na krožnik, če pa je platnen, sodi ob krožnik.

GREMO NA OBISK

Kadar gremo na obisk, ne gremo na prireditev »Pokaži kaj znaš«. Pomembnih besed, kot so PROSIM, HVALA, OPROSTITE, nikoli ne pozabimo doma. Ob pozdravljanju posnemaj starše in če se ti rokujejo, je prav in lepo, da se tudi ti. Na ljudi ob obisku naredimo večji vtis s prijetnim, umirjenim vedenjem, kot pa z nastopaškim ali celo razgrajaškim obnašanjem. Če ti na obisku postane dolgčas, ker ni nobenega tvojega vrstnika, lahko gostitelje mirno poprosiš, da ti pokažejo kakšno ilustrirano knjigo, album s fotografijami, ali pa ti vklopijo televizor, če ta ni v prostoru, kjer sedi zbrana družba. Na obisku nikoli ne stikaš po stanovanju, tudi če si prepričan, da te nihče ne vidi. Z domačimi živalmi se igraj in zabavaj le, če ti je to jasno dovoljeno.

ZABAVA

Pomembno je, da vsem gostom, ki si jih na zabavo povabil, posvečaš enako pozornost. Ko se odločiš za zabavo in vabiš prijatelje, pazi, da koga ne pozabiš povabiti. Na zabavo goste povabi že nekaj dni prej, dan pred zabavo pa jih na vabilo spomni. Potrudi se, da je stanovanje lepo pospravljeno. Vnaprej pripravi stvari, s katerimi nameravaš svoje goste zabavati. Če misliš, da bo zabava bolj glasna, v bloku pa so sosedje, ki si želijo miru, je dobro, če pri vhodu obesiš sporočilo z opravičilom, da boš imel zabavo. Če si na zabavo povabljen, se potrudi, da boš točen. Zamujanje nikoli ni lepo, na obisk ali zabavo pa tudi nikoli ne prispemo pred napovedano uro, saj zmotimo gostitelje, ki se še mudijo okoli zadnjih priprav.

DARILA

Ko izbiraš darila, pomisli na okus in želje tistega, ki mu je darilo namenjeno. Vedno se izogibamo kupovanju daril, ki bi bila le odvečna navlaka v stanovanju, še zlasti takih, ki bi kakor koli utegnila užaliti obdarovanca. Lepa darila so knjige, glasba, pisalni pribor; iz zadrege nam pomagajo izbrane sladkarije in šopki cvetja. Ljudi prijetno presenetimo, če za njih sami izdelamo kakšno darilo. S počitnic prinašaj spominke le tistim, ki jih res zbirajo, drugi bodo povsem zadovoljni s prejeto razglednico. Če prejmeš darilo, ki ti ni všeč, tega nikar ne pokaži in se vseeno zahvali, ko pa gostje odidejo, ga pospravi. Daril, ki ti niso všeč ali za katera ne veš, kaj bi si z njimi, ne podarjaj naprej! Sicer pa ne podarjaj naprej nobenega darila.

V MESTU

Prvo in glavno pravilo lepega vedenja, kadar hodimo po mestnih ulicah, je: Nikoli na stvari, še posebej pa na ljudi, ne kažemo s prstom, pa naj gre še za tako zanimive reči ali osebe. Potrudimo se, da se na cesti nikoli ne vedemo vpadljivo, da nismo glasni, da se ne spakujemo ali smo kakor koli drugače objestni. Hodimo vedno po desni strani, svojo hojo pa prilagodimo hitrosti drugih ljudi na pločniku ali ulici in ne švigamo sem in tja in ne skačemo pred ljudi. V dežju smo previdni z dežnikom, da koga ne zadenemo ali zbodemo, pazimo tudi, da s svojo hojo drugih ne zmočimo. Na mestnih ulicah se izogibamo uživanju hrane, privoščimo si le kakšen sladoled, ki ga pazljivo ližemo in nosimo, da ne popackamo sebe ali drugih.

SOSESKA

Prijatelji, ki se zbirajo na stopnišču bloka ali na ploščadi pred njim, naj se med seboj opozarjajo in skrbijo, da ne bi prišlo do škode ali nepotrebnega hrupa. Hrupa ne povzročajte v času, ko ljudje počivajo, ob nedeljah in zvečer. Na stopnišču in hodniku v bloku pozdravi vsakogar, ki ga srečaš. Pomagaj starejšim sosedom, tako da jim pridržiš ali odpreš vrata, pomagaj jim nesti vrečko ali košaro. Pazljivo velja uporabljati igrala na igrišču, da ne pride do nesreče ali da jih ne poškoduješ. Urejene zelenice in cvetlične gredice so najlepši okras okolja. V urejenem in zelenem okolju se ljudje najbolje počutimo, zato je pomembno, da zanj tudi skrbimo in ne odmetavamo odpadkov kamor koli. Ne hodi izven speljanih poti in ne lomi cvetja. Žogaj se tam, kjer je igrišče temu namenjeno. Izogibaj se igri na cesti. Starše opozori, če si videl sumljivo osebo ali se ti je odrasel človek neprijetno približal.

PROMET

Pravilno vedenje v prometu je pomembno predvsem zaradi varnosti. Na cesti ne počni ničesar, kar bi lahko ogrožalo varnost kogar koli. Vedno je treba upoštevati prometne predpise. Varno kolo je le izpravno kolo z vso potrebno in predpisano opremo, na njem ne prevažaj prijateljev, z njim se po cesti ali kolesarski stezi ne vozi vzporedno. Ko si na rolerjih ali na rolki, bodi pozoren na pešce in druge udeležence v prometu. Za izvajanje akrobacij najdi primeren prostor, da ne boš nikogar oviral. Čez cesto se odpravi na označenih prehodih za pešce, upoštevaj semaforje, tudi če je cesta prazna, je ob rdeči luči ne prečkaj. Če ulica nima označenega prehoda za pešce, jo prečkaj na preglednem mestu, ko si se dobro prepričal, da ni nikjer vozečega avtomobila. Na cesto nikoli ne skači, ne da bi se prepričal, da je prazna in tako varna.

AVTOBUS

Na avtobusu vedno odstopimo sedež starejšim ljudem, nosečnicam, staršem, ki imajo v naročju otroka in invalidom, njim damo tudi prednost pri vstopanju v avtobus. Pred vstopnimi vrati se ne gnetemo, saj gneča povzroča počasnejše vstopanje. Pred vstopom v avtobus, še posebej v jutranjih urah, ko je gneča večja, velja z ramen sneti šolsko torbico ali nahrbtnik ter ju podržati v roki, da je več prostora v avtobusu in da se ljudje v njem lažje premikajo. Vedno stopamo proti zadnjemu delu avtobusa, da lahko vstopijo še drugi potniki na naslednjih postajah. Tudi zadrževanje pred izstopnimi vrati ni primerno, sploh kadar še nimamo namena izstopiti, saj s tem zapiramo izstop drugim potnikom. Na avtobusih je nekaj opozorilnih napisov, ki jih velja prebrati in upoštevati. Kadar ne vemo, kdaj in kje izstopiti, se obrnemo na voznika ali sprevodnika.

KINO, GLEDALIŠČE, GALERIJA IN MUZEJ

V dvoranah naj bo vedno tišina, še posebej to velja za gledališče in opero. Z govorjenjem in hrupom motimo nastopajoče in tudi druge gledalce, ki si želijo v miru spremljati predstavo, brez naših pripomb ali opazk. Vnašanje kakršne koli hrane in pijače v gledališko dvorano ni primerno, tudi če gre samo za bonbone. V kinu pa si lahko kaj malega privoščimo. Med nobeno predstavo ne vstajamo, ampak mirno počakamo do konca ali do odmora. V kinu lahko zapustimo dvorano med filmom, a le če imamo sedež na začetku vrste, da zaradi nas vstaja več ljudi. Tudi v galeriji ali muzeju se potrudimo, da smo čim tišji, razstavljenih predmetov pa se ne dotikamo, saj jih lahko poškodujemo, umažemo. Ker so v galerijah in muzejih pogosto razstavljene stvari velikih vrednosti, so zavarovane z alarmnimi napravami, ki se bodo sprožile takoj, ko se bomo eksponata dotaknili; potem je zadrega velika. Čeprav zloščen parket v razstavnih prostorih kliče po drsanju, galerije in muzeji niso drsališča! Tudi s takim vedenjem lahko razstavljene predmete poškodujemo.

OBLEKA

Modro je, če imaš ločeno obleko za prosti čas in tisto, v kateri hodiš v šolo. Za vso obleko pa je najpomembnejše, da je vedno čista, cela in nikoli pomečkana. Pozornost velja nameniti tudi čevljem in drugim obuvalom, ki so lepa le, če so čista in brezhibno zloščena. Ker z obleko veliko povemo o sebi, je prav, če se za nekatere priložnosti nekoliko lepše oblečemo. Te so na primer obisk gledališča, šolska svečanost, družinsko slavje, obisk pri sorodnikih v drugem kraju. Danes ni več napak, če tudi za boljše priložnosti nosimo kavbojke, čeprav so hlače iz drugih materialov navadno lepše. Z obleko se ne postavljaj in ne hvali znamk, ki jih nosiš, ker boš na ta način hitro izgubil prijatelje. Če je oblačilo nošeno, pa še ni umazano, ga velja, preden ga pospraviš v omaro, prezračiti, da se iznebi morebitnega neprijetnega vonja.

HIGIENA

Redno, pozorno in temeljito umivanje ni pomembno samo zato, da nismo zanemarjeni in da ne zaudarjamo. Z rednim vzdrževanjem osebne higiene se izognemo tudi mnogim boleznim, katerih vzrok je umazanija! Po vsaki uporabi stranišča in po igri si vedno umij roke! Temeljito se umij zjutraj in zvečer, koži pa privošči kakšno kremo. Redno in pozorno ščetkanje zob ni pomembno samo za to, da se znebiš slabega zadaha, ampak tudi za to, da bodo tvoji zobje ostali čim dlje zdravi in lepi. Le počesani in čisti lasje so lepi, kar naj vedo predvsem dekleta, katera naj tudi z rabo ličil še nekoliko počakajo. Poskrbi, da imaš čiste roke pred pisanjem domače naloge ali pred branjem knjige, da ne umažeš zvezka ali knjige. Tudi v stanovanju vzdržuj red in čistočo. Stvari za sabo pospravljaj, skrbi, da imaš vedno čisto in pospravljeno sobo ali svoj kotiček.

TELEFONIRANJE

Telefoniranje je zdaj zelo razširjeno in skoraj vsak ima že svoj prenosni telefon. Ljudje pa na lepo vedenje ob prenosnem telefonu pogosto pozabimo. Če ti zazvoni telefon na cesti ali kje drugje v javnosti, pogovor opravi hitro. Nič prijetno ni videti mladega človeka, ki se s slušalko v roki glasno pogovarja, se ob tem še spakuje in nastopa. Upoštevati je treba vsa opozorila, kjer so prenosni telefoni prepovedani. Telefonov tudi ne nosimo v gledališke dvorane, izključimo jih pred začetkom filma v kinu, tudi v šoli naj bodo tiho. Sicer pa velja, da ljudi ne kličemo pred deveto uro zjutraj in po deseti zvečer. Kadar komu telefoniraš, se nikoli ne pozabi predstaviti, na telefon pa se oglašaj s preprostim prosim. Če si prevzel sporočilo za koga drugega, si ga zapiši in takoj ko lahko, sporočilo predaj tistemu, ki mu je namenjeno. Zgodi se, da pokličemo napačno številko. V takem primeru se vljudno opravičimo. Z dolžino pogovorov ne gre pretiravati.