AirAsia se ponaša z najnižjimi stroški na kilometer. Foto: EPA
AirAsia se ponaša z najnižjimi stroški na kilometer. Foto: EPA
Razbitine letala in trupla so našli dva dni po nesreči. Foto: Reuters
Prvo žrtev, Indonezijko Hayati Lutfiah, so pokopali danes. Foto: Reuters
Letos je bilo črno leto za malezijske letalske družbe. Foto: EPA
Nesreče, kot kaže, ni preživel nihče. Foto: Reuters
Letalo so s pomočjo radarskih slik locirali v razmeroma plitvem Javanskem morju. Foto: EPA

Do zdaj so iz morja potegnili devet trupel, na krovu letala Airbus 320-200 pa je bilo v času tragedije 162 ljudi. Preiskovalci sklepajo, da strmoglavljenja v morje ni preživel nihče. Iskanje posmrtnih ostankov in razbitin letala sicer še vedno otežuje slabo vreme, do štiri metre visoki valovi in veter s hitrostjo do 70 kilometrov na uro.

Vreme naj bi bilo na tem območju Javanskega morja pri otoku Borneo slabo tudi v prihodnjih dneh. Nadaljuje se tudi iskanje črnih skrinjic, pri čemer bodo sodelovali tudi francoski in singapurski strokovnjaki. Na območje iskanja so poslali tudi raziskovalno ladjo, ki je opremljena z napravo za iskanje črnih skrinjic.

Danes je potekal pogreb prve žrtve, potem ko so identificirali truplo ženske in ga predali njeni družini v mestu Surabaja, od koder je letalo v nedeljo vzletelo proti Singapurju. V Surabaji so sicer vzpostavili krizni center za identifikacijo trupel, ki ima zmogljivosti za sprejem in hrambo 150 trupel.

Iskanje vzroka
Že kmalu po vzletu letala je pilot nad Javanskim morjem zaradi hude nevihte želel spremeniti višino poleta, a mu kontrolorji tega niso odobrili, saj je na tisti višini že letelo drugo letalo. Štiri minute zatem je letalo izginilo z radarjev, ne da bi oddalo klic v sili. Prve razbitine in trupla so našli v torek, indonezijske oblasti pa domnevajo, da so odkrili točno lokacijo trupa letala na globini od 30 do 50 metrov.

Vzrok strmoglavljenja še ni znan. Nekateri domnevajo, da je letalo letelo prepočasi ali da se je na večjo višino dvignilo prehitro in je to vodilo do zapletov. Za zdaj naj bi bil najverjetnejši razlog prav to - da je neka tehnična napaka, vzrok za katero bi lahko bil led, pilota privedla do tega, da je po nesreči (v paniki?) letalo preveč upočasnil, ker je zaradi odpovedi mehanike mislil, da gre prehitro, kar je bilo usodno že pri nesreči letala Air France leta 2009 na poti iz Brazilije v Pariz. To teorijo potrjuje precej zgoščena razpršitev razbitin, ki nakazuje, da letalo v morje ni priletelo z veliko hitrostjo.

Poleg tega se pojavljajo ugibanja, da je pilotu morebiti uspel zasilni pristanek na vodi brez strmoglavljenja, a da so letalo premagali visoki valovi in se je zato potopilo. Reševalci so namreč najprej našli vrata zasilnega izhoda in evakuacijski tobogan, kar namiguje na evakuacijo po zasilnem pristanku. Reševalci poročajo, da so se številni pokojniki še držali za roke, medijske navedbe, da naj bi eno izmed trupel nosilo rešilni jopič, pa so pri AirAsii pozneje zanikali.

Množica teorij
Teorij je sicer še veliko. Lahko bi sredi poleta prišlo do manjše eksplozije, kar bi pojasnilo, zakaj je letalo z radarjev izginilo tako nenadno in brez klica na pomoč. Lahko je bila res usodna nevihta, čeprav so lokalni piloti po navadi za take vremenske pojave precej dobro izurjeni. Je pa res, da naj bi se veteranski piloti območja, kjer je izginilo letalo AirAsie, izogibali prav zaradi tamkajšnjih skrajnih vremenskih pojavov.

Nekateri strokovnjaki zato menijo, da je bila trasa AirAsie slabo začrtana (češ da bi letalo moralo leteti okoli tega območja, ne čezenj), spet drugi pa izpostavljajo jezikovno prepreko med indonezijskim pilotom Iriyantom in njegovim francoskim kopilotom. Je pa bil Iriyanto izkušeni pilot, ki je pilotiral tudi bojna letala.

Med vzroki letalskih nesreč je tudi t. i. katastrofalna utrujenost materiala, ki jo povzroči cikel nihanja zračnega pritiska, povezan z vsakim vzletom in pristankom, in vlaga v zraku, ki je na tem območju visoka. A pri letalu AirAsie je to malo verjetno, saj je bilo staro komaj šest let, zadnji tehnični pregled pa je prestalo novembra. Airbus A320 ima tudi sicer dobro varnostno statistiko (samo 0,14 usodnih nesreč na milijon vzletov).

Še ena teorija je samomor pilota, kar je bil vzrok najmanj trem nesrečam v zadnjih 20 letih, zadnja, najbolj neverjetna, pa je povezana s skrivnostnim zapisom na kitajskem forumu z dne 15. decembra, ki se je v dneh po nesreči razširil po spletu. Neznani avtor zapisa je v njem ljudi opozarjal, naj se izogibajo letenja z letali AirAsio, češ da so tarča Črne roke. Črna roka naj bi bila metafora za tajne organizacije, ki so jih povezovali tudi z izginotjem malezijskega letala MH370.

Nove težave
Težave za družbo AirAsia se medtem stopnjujejo. V torek je njihovo letalo zaradi slabega vremena pri pristanku na Filipinih preletelo pristajalno stezo, potnike pa so morali evakuirati prek zasilnih izhodov, danes pa je podjetje sporočilo, da so suspendirali enega izmed svojih pilotov, ki ni prestal testa za droge. Pilot, ki naj bi bil na testiranju pozitiven za morfij, trdi, da se je vrnil iz bolnišnice in da jemlje zdravila, ta pa bi lahko vplivala na rezultat testa.

AirAsia je sicer do nesreče veljala za eno varnejših letalskih družb, ki v 18 letih delovanja še ni imela večje nesreče. Še več, ta malezijska letalska družba je bila julija že šesto leto zapored izglasovana za najboljšega nizkocenovnega prevoznika na svetu, še do pred kratkim pa so v svojih brošurah obljubljali, da se "vaše letalo ne bo nikdar izgubilo" - to so sicer po marčevskem izginotju malezijskega letala MH370 umaknili, saj so se nekateri pritožili, da je brezčutno.