Ta televizija bo moja, tudi če se moram zanjo bojevati s telesom ... Foto: Reuters
Ta televizija bo moja, tudi če se moram zanjo bojevati s telesom ... Foto: Reuters

December ima, preverjeno, izračunano in dokazano, največ dni, ob katerih imajo trgovine največ prometa in strank.

Gledano na splošno, je najbolj "nakupovalno zaposlen" dan v letu "super sobota", zadnja sobota pred božičem, sledita pa črni petek, ki je dan po zahvalnem dnevu, in "kiberponedeljek" (Cyber Monday) tri dni pozneje. A gnečo, popuste, premetane police in boj za vsak znižani izdelek lahko v trgovinah, pa ne toliko v Sloveniji, ampak predvsem v ZDA, opazujemo ves december. Nič čudnega, da imamo decembra sedem izmed desetih dni, ko trgovci obrnejo največ denarja.

Oglejte si nakupovalne navade po svetu, ki se iz leta v leto spreminjajo le toliko, da nam ta ali oni trgovec skuša prodati še kakšen nov dan, ko je res "nujno" kupiti nekaj.

Kljub prazničnim popustom, ki se pri nas začnejo že pred Miklavžem, mnogi vsako leto čakajo na zadnje dni, da 'norijo' po trgovinah in iščejo darila. Statistika sicer velja za ves svet, a verjetno ni nič drugače v Sloveniji - največ denarja trgovine obrnejo na 'super soboto', to je zadnjo soboto pred božičem, ki letos pade na 20. december. 'Super sobota' velja za dan, ko so trgovine najbolj polne in si trgovci manejo roke. Foto: Reuters
Izraz prihaja iz ZDA, kjer mnoge trgovine na 'super soboto', ki velja tudi za konec nakupovalne sezone, ki se začne z zahvalnim dnevom, ponujajo posebne enodnevne popuste, vrata trgovin pa so odprta dolgo v noč. Ker gre za nakupovanje v zadnjih dneh, popusti ne veljajo za spletne nakupe, saj bi bilo naročilo preveč tvegano. Foto: Reuters
Vsak konec mora imeti svoj začetek in tradicionalni začetek nakupovalne sezone čez lužo - ta navada pa se vse bolj širi tudi v druge dele sveta, je black friday, po slovensko črni petek, ki pomeni tudi kazalnik uspešnosti nakupovalne sezone. Tudi to ime izhaja iz ZDA, pomeni pa, da bodo trgovci iz morebitnih rdečih številk, zaradi katerih so si od januarja do novembra pulili lase, prišli nazaj na dobiček. Ta dan - letos je bil črni petek 28. novembra, se začnejo mnogi popusti. Foto: Reuters
Na črni petek - dan po četrtem četrtku v novembru, naj bi samo prek spleta ljudje zapravili več kot tri milijarde evrov. Največja norišnica je v ZDA, kjer niso redki tisti, ki že od zgodnjih jutranjih ur čakajo na odprtje trgovin, nato pa se grebejo in pulijo za znižane izdelke. Foto: Reuters
Medtem ko v trgovinah na super soboto in črni petek ljudi kar mrgoli, pa je prvi ponedeljek po zahvalnem dnevu 'na terenu' videti povsem običajen dan. Zakaj? Ker se tisti dan, ki se imenuje 'Cyber Monday' in je bil letos 29. novembra, vse dogaja prek spleta. Na 'spletni ponedeljek' namreč mnogi čakajo, ker na tisti dan spletni trgovci ponudijo veliko artiklov po znižanih cenah. Foto: Reuters
Ta dan, ob katerem si spletni trgovci manejo roke, saj v njihove blagajne prinese več milijonov dolarjev, so si menda zamislili vodilni v spletni trgovini shop.org, ki so želeli prav to - da ljudje več nakupov opravijo s kliki na svojem računalniku. Popuste običajno ponudijo manjši spletni trgovci, ki sicer težko tekmujejo z ogromnimi spletnimi podjetji. Foto: Reuters
Polne trgovine so pravzaprav ob vseh decembrskih sobotah, a nakupovalna mrzlica se ne ustavi, ko je božič mimo. Prav nasprotno - 26. december se uvršča med pet najbolj nakupovalnih dni v letu. V Veliki Britaniji ta dan imenujejo 'Boxing Day' - lani so Britanci v trgovinah in prek spleta ta dan zapravili skoraj milijardo funtov. Izraz izhaja iz navade, da zaposleni od svojih nadrejenih dan po božiču dobijo božično darilo (box). Foto: Reuters
Dan po drugem največjem krščanskem prazniku - no, v Sloveniji je tudi 26. december še praznik, saj praznujemo dan samostojnosti in enotnosti, si želijo mnogi obdarovanci takoj unovčiti darilne kartice, ki so se skrivali pod drevescem, ali pa morda hitro zamenjati kakšen kos oblačila, ki jim ni najbolj všeč. Foto: Reuters
Z novembrom in decembrom smo opravili, kateri pa so še glavni nakupovalni dnevi v letu? Seveda ne moremo pozabiti valentinovega, praznika zaljubljencev. Ko se približujemo 14. februarju, stojnice in trgovske police kipijo od rdeče barve, srčkov vseh vrst, rož, Kupidov in mnogih kičastih pozornosti. Foto: EPA
Na Kitajskem pa je dan, ko trgovci obrnejo največ denarja, 11. november, ki je nasprotje valentinovega. Gre za dan samskih, ki ga nekateri imenujejo kar kitajska različica božiča za samske, saj Kitajci kupujejo darila zase. Na ta dan v spletnih in običajnih trgovinah vlada prava vročica, trgovci pa zapravljanje še spodbujajo z enodnevnimi popusti. Spletne trgovine, ki so pod okriljem kitajskega spletnega velikana, podjetja Alibaba, so letos za dan samskih imele kar 7,4 milijarde evrov prometa. Povedano drugače - v 24 urah so razposlali 278 milijonov pošiljk. Foto: Reuters
Vsi drugi dnevi se po prodajnih številkah še zdaleč ne morejo primerjati z veselim decembrom, pa vendar si zaradi kulturne pestrosti poglejmo še nekaj dni, ki so kot prodajne vročice prepoznani v drugih deželah. Eden takih je El Buen Fin (v prevodu dober konec), ki ga v Mehiki praznujejo 18. novembra, pred obletnico začetka revolucije. V bistvu ne gre za en dan, ampak kar štiri zaporedne dneve, ko Mehičane zajame vsesplošna nakupovalna mrzlica. Prodajalci podaljšajo odpiralni čas trgovin in skušajo pritegniti kupce s posebnimi ponudbami. Foto: EPA
V Južni Koreji na dan, ko se Američani na črni petek zapodijo v trgovine, praznujejo beufle. Na ta dan vsi Južni Korejci 'visijo' na spletu in naročajo izdelke predvsem iz mednarodnih spletnih trgovin. Lani so na 'beufle' Južni Korejci prek spleta nakupili stvari za kar milijardo ameriških dolarjev, kar je za 47 odstotkov več kot leto predtem. Foto: EPA
V Dubaju, ki že tako ali tako velja za eno izmed nakupovalnih središč sveta, se njihova različica črnega petka imenuje 'beli vikend' in poteka 27. in 28. novembra, pred začetkom vsakoletnega nakupovalnega festivala v tem emiratu, ki velja za največji nakupovalni dogodek leta. Dubajski nakupovalni festival (DSF) je bil prvič leta 1995, danes pa velja za pravo turistično znamenitost, saj vsako leto le zaradi polnjenja vrečk v Dubaj pride tri milijone obiskovalcev. Foto: EPA
V Indiji pa se vse vrti okoli festivala divali, ki se imenuje tudi festival luči. Letos je bil 23. oktobra. Trgovci že ves mesec pred festivalom ponujajo velike popuste, v ostri konkurenci pa se cene znižajo tudi na le nekaj rupij. Nakupovalna mrzlica je tako velika, da obdobje pred divalijem velja za 'božič na Vzhodu', izplača pa se kupovati predvsem zlato, nakit, slaščiče in pirotehniko. Letos so po neuradnih podatih prodali za sto milijonov dolarjev izdelkov. Foto: EPA