Nesrečna ladja je potonila 13. januarja 2011. Foto: EPA
Nesrečna ladja je potonila 13. januarja 2011. Foto: EPA
Costa Concordia
Reševalci bodo imeli le en poskus za uspešen izid, saj bi se ladja lahko prelomila. Foto: Reuters
Costa Concordia
Kakšno je stanje v notranjosti ladje, ki nepremično leži na skalah že 20 mesecev, ni znano. Foto: Reuters
Costa Concordia
Turisti na Gigliu se sončijo, v ozadju ogromna dvigala in nasedla ladja. Nič čudnega, da se je obisk na otočku opazno zmanjšal. Foto: Reuters
Costa Concordia
Zlovešč nočni prizor - nevihte nad Concordio. Akcijo naj bi kljub slabemu vremenu izvedli. Foto: Reuters
Dvigovanje Costa Concordie

Ob italijanskem otočku Giglio se je začelo dvigovanje skoraj 115.000 ton težke turistične ladje za križarjenja Costa Concordia. Strokovnjaki so najprej računali, da bodo 290 metrov dolgo ladjo dvignili v od desetih do dvanajstih urah, zdaj pa so priznali, da bo trajalo dlje.

"Tudi če traja 15 ali 18 ur, za nas je pomembno, da delo opravimo dobro," je poudaril eden izmed nadzornih inženirjev Franco Porcellacchia. "Odkrito povedano, bolje nam ne bi moglo iti," je še dodal.

Začelo se sicer ni najbolje - ker so območje ponoči zajeli hudi nalivi in nevihte, so morali začetek akcije prestaviti za nekaj ur, a nato je reševanje steklo.

Nagib se je že spremenil
V okviru odstranjevalne akcije je pristojnim s pomočjo ogromnih vreč cementa in po meri narejene kovinske ploščadi že uspelo zavarovati rjaveči trup ladje, ki je bil tik pred tem, da zdrsne s skale v globlje vode. V nadaljevanju operacije naj bi zdaj s pomočjo vrvi in škripcev ladjo postavili pokonci. Skladno z načrti naj bi ladjo nato prihodnjo pomlad zvlekli do pristanišča, najverjetneje v toskanskem mestu Piombino.

Ladjo so doslej uspešno dvignili s skal, na katerih je obležala, in jo premaknili na umetno ustvarjeno ploščad, postavljeno pod morsko gladino. Doslej so razbitino obrnili za 10 stopinj, da bo stala povsem pokonci, pa mora kot dviga znašati 65 stopinj.

Celotno akcijo koordinira ekipa enajstih tehnikov, na čelu katerih je Južnoafričan Nick Sloane. Da bodo ladjo postavili v navpični položaj, bodo morali jeklenice potegniti za 21 metrov. Na uro načrtujejo dvig za največ tri metre in pol. V telo ladje je sicer vdrlo 236.000 kubičnih metrov vode.

Na otoku Giglio medtem zatrjujejo, da so storili vse za zaščito okolja. Tako na primer vsako uro preverjajo kakovost podtalnice, da bi takoj zaznali morebitno uhajanje okolju in zdravju nevarnih snovi.

Sloane: Danes ali nikoli
Reševalci še nikoli niso poskušali dvigniti tako ogromne ladje, ki leži tako blizu kopnega. Priprave na dvig nasedle turistične križarke so potekale 16 mesecev, italijanska agencija za civilno zaščito, ki nadzoruje izvedbo odstranjevanja ladje, pa je zeleno luč za dvig dokončno dala v nedeljo.

Vodja projekta Sloane je opozoril, da je zdaj zadnji čas za odstranitev potniške križarke, saj bodo vremenske razmere jeseni vse slabše, trup ladje pa je vedno šibkejši in morda ne bi zdržal še ene zime. V največjem reševanju kakšne potniške ladje bo sodelovalo več kot 500 ljudi in 20 ladij.

Reševalni delavci so iz ladje že pred tem odstranili gorivo, da bi preprečili morebitno okoljsko katastrofo v zaščitenem morskem območju. Kljub temu okoljevarstveniki svarijo pred nevarnostjo, da bi se iz prevrnjene ladje izlile strupene kemikalije. Pomisleke glede operacije je izrazilo tudi italijansko notranje ministrstvo, ki se prav tako boji morebitnih vplivov na okoliške vode.

Izredno visoki stroški reševanja
Vodja agencije za civilno zaščito Franco Gabrielli je pred dnevi posvaril, da operacija ne sme postati predstava, tudi zato ker sta v razbitinah najverjetneje še vedno dve trupli, ki ju pogrešajo vse od nesreče. Gre za italijansko potnico in indijskega člana posadke.

Na Gigliu so se sicer zbrali vsi največji mediji na svetu, ki budno spremljajo vsak korak operacije.

Za projekt so do zdaj namenili že več kot 600 milijonov evrov, po ocenah zavarovalnic, ki bodo stroške reševanja plačale, pa bi lahko račun narasel vse do 830 milijonov evrov.

V nesreči umrlo 32 ljudi
Costa Concordia leži obrnjena na bok že od januarja lani, ko je nasedla na čereh in se prevrnila. Na krovu je bilo takrat več kot 4.000 potnikov iz 70 držav, nesreča pa je zahtevala 32 življenj. Tragedijo naj bi sicer povzročil kapitan Francesco Schettino, ki se še vedno zagovarja pred sodiščem, grozi mu do 20 let zapora.

Gospodarstvo na otoku je sicer odvisno predvsem od turizma in domačini se pritožujejo, da se je zaradi nasedle ladje v zadnjih dveh poletjih pošteno zmanjšalo število obiskovalcev.

Dvigovanje Costa Concordie