Izziv je sprejel tudi nekdanji ameriški predsednik George W. Bush. Foto: Instagram
Izziv je sprejel tudi nekdanji ameriški predsednik George W. Bush. Foto: Instagram
Izziv z ledeno vodo Donatelle Versace - v slogu. Foto: Instagram Versace
Igralka Olivia Wilde, sicer novopečena mama, je vodo zamenjala za mleko. Foto: Instagram
Palestinska različica izziva. Foto: Youtube

Verjetno bi morali živeti v jami, da bi se v teh dneh izognili objavam posnetkov polivanja z vedri ledene vode - pobuda za akcijo prihaja iz ZDA, v njej pa sodelujejo tako navadni smrtniki kot zvezdniki. Naloga je enostavna: udeleženec izziva si mora na glavo zliti vedro ledene vode, ob tem pa nominirati še tri druge ljudi, da to storijo. Dokaz o svojem dosežku mora nato objaviti na Facebooku, Twitterju ali Instagramu.

Vsak ima 24 ur časa, ob izvedbi izziva pa še nakaže denar v dobrodelne namene, v tem primeru organizaciji ALS, ki pomaga obolelim za amiotrofično lateralno sklerozo, degenerativno bolezen osrednjega živčevja, ki vpliva predvsem na degeneracijo gibalnih celic v možganski skorji, možganskem deblu in hrbtenjači. Rezultat je usihanje mišic in, v zadnji fazi, hromost. Po prvem pojavu simptomov bolniki (običajno med 40. in 60. letom starosti) običajno živijo tri leta, okoli 20 odstotkov jih preživi več kot pet let, le deset odstotkov pa več kot deset let. Med najslavnejšimi bolniki z ALS-om je nedvomno 72-letni astrofizik in teolog Stephen Hawking, ki z boleznijo živi že pol stoletja.
Na milijone udeležencev
V izzivu z ledeno vodo je sodelovalo že na milijone ljudi, pri čemer na koncu ni važno, zakaj so to storili - nekateri res iz dobrodelnosti, pri večini pa gre verjetno za pritisk vrstnikov ali pa za čisto samovšečnost in postavljanje pred javnostjo. Še več, anketa med Britanci je pokazala, da kar polovica tistih, ki so v izzivu sodelovali, ni darovala v dobrodelne namene niti centa, veliko je tudi takih, ki so že zdavnaj pozabili glavni namen akcije.

A kljub temu je zbrana vsota za ALS v pičlem mesecu dni že presegla 100 milijonom dolarjev, organizacija ALS pa se zdaj sprašuje: Kako porabiti toliko denarja? Uspeh akcije je namreč ujel organizacijo popolnoma nepripravljeno, njeni predstavniki pa so priznali, da še nimajo nobenega načrta, kako razporediti sredstva. "Mislim, da tudi če bi jaz ali kateri koli strokovnjak za trženje pri neprofitni ali profitni organizaciji imel ves denar za trženje na svetu na razpolago, se nihče ne bi domislil te ideje," je povedala tiskovna predstavnica zveze ALS Carrie Munk za Associated Press. "Zavedamo se, da imamo kot skrbniki te vsote veliko odgovornost."

Izpolnjene sanje
Kampanja z ledeno vodo je tako postavila organizacijo ALS ob bok velikim dobrodelnim organizacijam za raziskavo raka. In vse to ob tem, da gre za zelo redko bolezen, ki prizadene "le" okoli sedem ljudi na 100.000. "Ljudje, ki se s tem ukvarjajo že dolgo, se počutijo, kot da bi se jim izpolnile sanje," je še povedala Munkova. "Trenutno je naša prva skrb, da priznamo in se zahvalimo več kot dvema milijonoma donatorjev, ob tem pa tudi poskrbimo za vzpostavitev procesa, da bi sprejeli kar najboljšo odločitev, kako porabiti ves ta denar."

Težava je tudi, da stroka ne ve, kaj povzroča bolezen, zato se je tudi težje odločiti, v kaj naložiti milijone. Med potencialnimi krivci se omenjajo električne poškodbe živčevja, motnje imunskega sistema, motnje v delovanju hormonov, mitohondrijev ali ekscitotoksične okvare živčnih celic. Pet odstotkov bolnikov naj bi imelo dedno obliko bolezni, verjetnost, da zboli bolnikov otrok, pa je 50-odstotna.

Prilivi za ALS sicer po prenasičenosti medijev z akcijo zdaj počasi usihajo, a zbranih 100 milijonov je vseeno kar 3.500-odstoten porast z 2,8 milijona dolarjev, kolikor je organizacija zbrala lani.
Ruševine za Gazo
So se pa ob tem pojavili tudi številni skeptiki in kritiki izziva, češ da gre za novo igračko zdolgočasenih in egocentričnih ljudi, ki ne vedo več, kako drugače pritegniti pozornost na družbenih omrežjih. Spet drugi so zgroženi nad "tratenjem" toliko hektolitrov vode, medtem ko na milijone ljudi po vsem svetu trpi žejo in sušo.

Nekateri tudi menijo, da so danes na svetu bolj pereče teme kot ALS. Verjetno si je nekaj takega mislil tudi palestinski novinar Ajman Al Alul, ki je izziv z ledeno vodo spremenil v izziv z ruševinami in prahom ter si na glavo poveznil vedro drobirja iz razdejane Gaze. "Moram storiti nekaj in poslati sporočilo o dogajanju v Gazi po vsem svetu," je dejal Al Alul, čigar posnetek je že postal pravi hit na družbenih omrežjih.

Med idejami, s katerimi se je poigraval za resnejšo alternativo izzivu z ledeno vodo, je bilo tudi vedro krvi in vedro šrapnela. "Zdela se mi je kot dobra ideja, kako pokazati celotno sliko - kako je Gaza videti zdaj, v ruševinah, uničena, razbit beton, pesek in kamenje povsod." In še: "Če bi samo pet slavnih ljudi sprejelo izziv, pomeni, da sem uspešno poslal sporočilo o Gazi."

V spopadih med Palestinci in Izraelci je bilo od 8. julija ubitih že več kot 2.100 Palestincev, večinoma civilistov, in 68 Izraelcev - večinoma vojakov.

"Zakaj sovražim izziv"
Precej ogorčeno kolumno na temo izziva je v reviji Time objavila tudi novinarka Sarah Miller. V besedilu z naslovom "Končno sem ugotovila, zakaj sovražim izziv z ledeno vodo" je zapisala: "V vsakem trenutku ljudje po vsem svetu trpijo za vojnami, lakoto in nasiljem. In v zadnjih tednih so novice še posebej grozne. V Gazi umirajo. V naši lastni državi je policist ustrelil neoboroženega najstnika, šestkrat. Danes so sudanski uporniki sestrelili ZN-ov helikopter. In tukaj smo, v Ameriki, pred svojimi vilami v Malibuju, in zlivamo ledeno vodo nase in vreščimo, kar, vztrajam, je več kot le nedolžna zabava v dober namen. Nespoštljivo je do milijonov ljudi po vsem svetu, ki dejansko trpijo bolečine."