Svet
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.9 od 70 glasov Ocenite to novico!
Stephen Hawking
"Moj cilj je preprost: popolno razumevanje vesolja, zakaj je takšno, kakršno je, in zakaj sploh obstaja," je nekoč dejal Hawking. Foto: Reuters
       Na možgane gledam kot na računalnik, ki bodo prenehali delovati, ko bodo njegovi deli izgubili moč. Ni ne nebes ne življenja po smrti za pokvarjene računalnike; to je pravljica za ljudi, ki se bojijo teme.
 Stephen Hawking
Črna luknja
Teorija o Hawkingovem sevanju pravi, da črne luknje počasi oddajajo energijo, posledično pa skozi čas izginejo. Foto: Nasa
Hawking
Telesnim omejitvam navkljub je bil Hawking do zadnjega dejaven tudi na digitalnih družbenih omrežjih. Foto: Facebook
VIDEO
Pogovor o Stephenu Hawkin...
VIDEO
Umrl je Stephen Hawking

Umrl je znameniti fizik Stephen Hawking

Znan po delu na temo črnih lukenj in relativnosti
14. marec 2018 ob 06:50,
zadnji poseg: 14. marec 2018 ob 08:55
Cambridge - MMC RTV SLO, STA

V starosti 76 let je umrl znameniti britanski fizik Stephen Hawking. Družina je sporočila, da je umrl spokojno na svojem domu v Cambridgeu.

"Globoko obžalujemo smrt dragega očeta. Bil je velik znanstvenik in izjemen človek, čigar delo bo živelo še mnoga leta," so po poročanju francoske tiskovne agencije AFP sporočili njegovi otroci Lucy, Robert in Tim Hawking. Kot so še zapisali, sta Hawkingova "pogum in vztrajnost, skupaj z britanskim umom in humorjem navdihovala ljudi po vsem svetu".

Umrl je mirno na svojem domu v britanskem univerzitetnem mestu Cambridge. Novico o njegovi smrti so objavili ob 139. obletnici rojstva Alberta Einsteina.

Hawking se je rodil 8. januarja 1942 – na 300. obletnico smrti očeta moderne znanosti Galilea Galileja – v Oxfordu.

Kljub invalidnosti izjemno uspešen
Leta 1963 mu je bila diagnosticirana amiotrofična lateralna skleroza (ALS), bolezen gibalnih nevronov, zaradi katere je bil skoraj popolnoma hrom. Ob postavitvi diagnoze so zdravniki pričakovali, da ima pred seboj še dve leti življenja. A bolezen je napredovala počasneje kot običajno. Pozneje je izgubil tudi sposobnost govora in je z okolico komuniciral samo prek računalniškega sintetizatorja glasu.

Na oxfordski univerzi je končal študij fizike, na univerzi Cambridge pa je doktoriral iz kozmologije. Eden najmlajših štipendistov najbolj prestižne britanske znanstvene ustanove, Kraljeve družbe (Royal Society), je postal v starosti 32 let. Leta 1979 je postal profesor matematike na Univerzi Cambridge, kamor je prišel z univerze Oxford, da bi študiral teoretično astronomijo in kozmologijo.

Znan je bil predvsem po svojem delu na področju kvantne gravitacije, posebno glede črnih lukenj, in relativnosti. Pri delu se je osredotočal na združitev relativnosti – narave prostora in časa – in kvantne teorije – kako se obnašajo najmanjši delci – da bi pojasnil nastanek vesolja in njegovo delovanje. "Moj cilj je preprost. Popolno razumevanje vesolja, zakaj je takšno, kot je, in zakaj sploh obstaja," je dejal.

Črne luknje bodo izginile
Znan je po svoji teoriji, da tudi iz črnih lukenj lahko kaj uide. Črne luknje so po definiciji telesa, v katere snov in energija (svetloba) neizogibno padeta, ko se jim dovolj približata – a z eno izjemo. Hawking je napovedal, da morajo vse črne luknje snov tudi oddajati, in sicer zaradi kvantnih pojavov. Pojav je poimenovan Hawkingovo sevanje. Po tej teoriji nobena črna luknja dolgoročno ne bo obstala, temveč bo skozi stotine milijard let svojo snov izsevala in izginila. Napoved sicer še ni bila eksperimentalno potrjena.

Sledi v popularni kulturi
Napisal je tudi več poljudnoznanstvenih knjig, med njimi Kratko zgodovino časa (1988). Prodanih je bilo 10 milijonov izvodov, knjiga pa je prevedena v 40 jezikov.

Telesni omejenosti navkljub mu je uspelo uresničiti veliko željo: kot prvi tetrapelgik doživeti breztežnosti prostor oz. mikrogravitacijo.

Preminuli znanstvenik je pustil sled tudi v popularni kulturi. Glasovno se je pojavil na albumu The Division Bell skupine Pink Floyd, v seriji Veliki pokovci, risanki The Simpsons itd., filmu Zvezdne steze: Naslednja generacija itd.

Opozorila človeštvu
Hawking je znan po svojih futurističnih razmišljanjih, v katerih je človeštvo opozarjal na potencialne nevarnosti in podajal potencialne rešitve. Življenje na Zemlji, še posebej človeško, je po njegovem mnenju ogroženo. Do konca homo sapiensa bi lahko kmalu pripeljal razvoj umetne inteligence, tudi prek ubijalskih robotov, prav tako bi lahko bil poguben stik z vesoljci., če že ne bo dovolj globalno segrevanje, genetski inženiring virusov ali jedrska vojna. Pozval je h kolonizaciji drugih nebesnih teles, kar bi ljudem omogočilo izhod v sili za primere katastrofe, v tej luči pa je podprl tudi projekt Starshot, ki razvija tehnologijo za obisk najbližje sosednje zvezde v nekaj desetletjih.

Številni odzivi z vsega sveta
Po svetu se že odzivajo na njegovo smrt. Ameriški astrofizik Neil deGrasse Tyson je tvitnil, da je njegova smrt pustila intelektualni vakuum, ki pa ni prazen. Ameriška vesoljska agencija Nasa je na Twitterju objavila posnetek smejočega se Hawkinga, ko je v Kennedyjevem vesoljskem centru na Floridi lebdel v breztežnostnem stanju.

"Njegove teorije so odklenile vesolje možnosti, ki jih mi in svet raziskujemo. Leti še naprej kot Superman v mikrotežnostnem stanju, kot si rekel astronavtom na vesoljski postaji leta 2014," so ob tem zapisali.

Hawking ima tri otroke iz prvega zakona z Jane Wilde, s katero sta se poročila leta 1965. Njuna zveza je ovekovečena v filmu iz leta 2014 Teorija vsega. Ločila sta se po 25 letih zakona. Nato se je poročil s svojo nekdanjo medicinsko sestro Elaine Mason. Njun zakon je razpadel med obtožbami zlorab, ki pa jih je Hawking zanikal.

Odzival se je tudi na politično dogajanje. Tako je v zadnjih letih izražal nezadovoljstvo z izvolitvijo predsednika ZDA Donalda Trumpa in odločitvijo Velike Britanije za izstop iz EU-ja.

Zavrnil je tudi možnost življenja po smrti."Na možgane gledam kot na računalnik, ki bodo prenehali delovati, ko bodo njegovi deli izgubili moč. Ni ne nebes ne življenja po smrti za pokvarjene računalnike; to je pravljica za ljudi, ki se bojijo teme," je dejal leta 2011 v pogovoru za časopis Guardian. Ocenil je, da za obstoj sam ni potrebna božja intervencija, temveč je vse posledica delovanja zakonov fizike.

Frekvenca X na temo Stephena Hawkinga:

B. V., Al. Ma.
7up
# 14.03.2018 ob 06:53
Steph, počivaj v miru. Človeštvu si več dal, kakor pa velika večina zdravih ljudi...
webman
# 14.03.2018 ob 06:54
S svojim raziskovanjem je resnično poskrbel za raztegovanje sivih celic v marsikateri glavi...RIP
Kot bi usoda hotela, je umrl na dan številke Pi 3.14
doba
# 14.03.2018 ob 07:05
"Smo samo napredna vrsta opic na majhem planetu v povprečnem ozvezdju. Toda mi lahko razumemo vesolje, to nas dela posebne." – † Stephen Hawking
stilist
# 14.03.2018 ob 07:07
Tole pa me je pretreslo. Zemlja je izgubila enega največjih ljudi vseh časov. Ob bok Newtonu in Einsteinu. Počivaj v miru in večna slava ti.
kacjipastir
# 14.03.2018 ob 07:02
Čeprav nisem veliko bral, sem nekje v 8 razredu pogoltnil Kratko zgodovino časa. Velik velik fizik in človek.
Norisla
# 14.03.2018 ob 06:57
Konec mucenja zanj. Znanstveni svet ga bo pogresal..
BMunchen
# 14.03.2018 ob 07:19
Umrl je da rojstni dan Alberta Einyeina in na dan, 'posvečen' številu Pi.
Hvala velikemu Človeku in učitelju vseh sedanjih ter bodočih generacij znanstvenikov sveta.
stariplenk
# 14.03.2018 ob 06:54
Legenda!
tulumba
# 14.03.2018 ob 07:09
Hvala in v čast mi je bilo deliti prostor in čas s tako veliko osebnostjo! V zvezde!
jozu
# 14.03.2018 ob 07:05
..še dolgooooo se bo učilo od njega,še kako bo prihodnjost pokazala kako je imel prav.Najboljši njegov kratek in jasen odgovor je bil,ko so ga vprašali kaj je rešitev za nas zemljane ? je odgovoril,samo preselitev na drug planet.
s56rsv
# 14.03.2018 ob 07:28
Bistveno prekratek članek ob poslovitvi največjega uma po Einsteinu.
firtoh
# 14.03.2018 ob 06:52
Naj počiva v miru.
Zadnja leta so bila samo mučenje
Robiland
# 14.03.2018 ob 06:55
Cudezno bitje.
RIP
peglezn
# 14.03.2018 ob 07:07
Hmm vseeno... Molitve, bog in ostalo v kombinaciji s Hawkinsom...?
čak mal noris
# 14.03.2018 ob 07:21
Vsakič, ko sem poslušal kako oddajo na Discovery-ju ali National Geographic-u, sem si dejal: "Seveda"! Čez pol minute se mi je "seveda" sesul v prah. Um, kakršnega lahko zgolj in samo občuduješ!
lopat12
# 14.03.2018 ob 07:31
Naj pociva v miru. Kdor se ni, mu priporocam branje njegovih knjig o vesolju. Da je tak intelekt kot je bil on sposoben napisati nekaj kar lahko razumemo tudi ostali je res neverjetno.
lopat12
# 14.03.2018 ob 09:16
Problem Tesle je, da so mu vecino izumov pokradli. Zame definitivno genij v rangu najvecjih.
krypto
# 14.03.2018 ob 08:24
Rodil se je na isti dan ko je umrl Galileo Galilei. Umrl je na isti dan ko se je rodil Albert Einstein. Neverjetno.
Yanez
# 14.03.2018 ob 08:04
Največje njegovo odkritje je, da črne luknje oddajajo zelo šibko sevanje, ki je imenovano po njem - Hawkingovo sevanje. Njegovo trditev, da je vse nastalo iz nič pa bo treba še neizpodbitno dokazati...
Kljub temu, da je bil eden največjih umov tega časa, pa je bil vseeno le človek. Zgodovina bo pokazala, koliko je imel prav in v čem se je motil. Enako, kot pri Albertu in Nikoli in še kom.
RIP Štefan, naj ti bo v drugi dimenziji lažje življenje, čeprav si si tega, glede na zdravniške prognoze, z jekleno voljo podaljšal za več kot 50 let, ali pa prav zato...
Guliarth
# 14.03.2018 ob 07:11
kobajagi, on se ne rabi z bogom nič zmenit. Zmenit se more človek sam s seboj in se vprašat koliko časa je zapravil z bogom in koliko z raziskovanjem, kot je to počel Steven.
# 14.03.2018 ob 07:55
alcatraz

A res neves???
ozi
# 14.03.2018 ob 06:59
zdej se lahko reinkarniras v supermana. rip.
Belphegor
# 14.03.2018 ob 09:35
Nikoli ni dobil Nobelove nagrade, kar malo krivično. Ironija pa je, da so zdravniki, ki so mu pred pol stoletja dali le še nekaj let, sami mrtvi veliko pred njem.

Danes si bom njemu v slovo še enkrat ogledal Teorijo vsega. Naj počiva v miru.
apis
# 14.03.2018 ob 08:56
Svaka mu čast, da je kljub bolezni tako dolgo vztrajal in toliko dosegel, pa še humor je imel zelo dober.

A Trump se še ni oglasil, da je zdaj on najpametnejši na svetu?
Dejstvo
# 14.03.2018 ob 07:41
Na preprost način lahko stvar razložiš le, če jo resnično razumeš.

Ergo, moj gimnazijski učitelj Bezjak, ni imel pojma. Če smo ga vprašali zakaj, je odvrnil, to imate za domačo nalogo.
1986
# 14.03.2018 ob 07:26
Nasvidenje Dr. in hvala za vse. Bil je privilegij živeti na tej majhni modri piki v enakem kančku časa skupaj z vami.
# 14.03.2018 ob 10:43
Bil je tudi kritik Izraela, velik kritik kapitalizma, ateist, nasprotnik privatizacije zdravstva in na veliko je seveda tudi svaril pred globalnim segrevanjem. Ampak za te stvari so najbrz bolj kot clovek, ki je kvantne preracune delal v glavi, pristojni ekonomisti s kranjske Sorbone.
gospod iskreni
# 14.03.2018 ob 10:23
Pri njemu mi je bilo všeč da ni nobenega poniževal, ali dajal v nič. Vsako drugačno mnenje je skušal razumet in tudi argumentirano mu nasprotovati. Nekateri so ga celo prepričali, da so imeli prav. Prav tako je jasno in glasno povedal mnenje. Danes se znanstveniki bojijo napadov iz raznih društev in potem govorijo po ovinkih. Definitivno velik človek in znanstvenik,
Gravesen
# 14.03.2018 ob 08:09
Exit Earth, enter space...
# 14.03.2018 ob 12:10

Tko k vi niste podal dokaza , da je potreben ;) Torej njemu ni bilo treba podati tega, dokler vi ne dokazete , da je potreben ;p
Druga Švica
# 14.03.2018 ob 13:27
Tisti, ki trdi, da nekaj obstaja (Bog ali karkoli drugega) je dolžan ta obstoj dokazati - ne tisti, ki trdi, da ga ni. Vsaj v znanosti je tako. Drugje pa se lahko gremo rekla - kazala ....
_50centy_
# 14.03.2018 ob 09:06
Newton r. 1654, Einstein r. 1879, Hawking r. 1942.
Kdaj se bo (ali je) rodil novi genij?

Tesla - samo da je zapostavljen
ennui
# 14.03.2018 ob 08:57
Premagal svojo smrtno obsodbo pred petimi desetletji, rojen na dan smrti Galileja, umrl na rojstni dan Einstaina. V analih zgodovine bo postal njima enakovreden. Zasluži si počitek.
HomerSimps
# 14.03.2018 ob 08:21
zapravico in alcatraz

S komentarjema sta se izkazala kot totalna neiznajdljiva trola. Glede na obdboje v katerem živimo in da ne znata uporabiti Google je tragikomično.

Počivaj v miru Stephen.
MisiM
# 14.03.2018 ob 07:49
Vsak enkrat odide ... tudi veliki. Pridemo za njimi .... srečno, a ne za večno bi lahko rekli.

Počivajte v miru.
Nikolaj
# 14.03.2018 ob 08:23
Sem prebiral njegove knjige.
Enkratno !!!
# 14.03.2018 ob 12:11
O ja se je, ko je rekel, da Bog ni potreben za nastanek vesolja,... žal nam ni za to trditev ponudil nobenih dokazov,...

Mi lahko dokazes, da v garazi NIMAM velikega, zelenega, nevidnega zmaja?

Dokazuje se trditev, ne zanikanje - in trditev je "Bog obstaj", dokazov pa ni.
Boby21
# 14.03.2018 ob 08:25

Ja, seveda, v 8 razredu si ti pogoltnil Brief History of Time. Najbrž razumeš tudi splošno teorijo relativnosti.
aktivist
# 14.03.2018 ob 12:47
@boroč

Znanost se ni dokazala, da bog obstaja ali pa ne obstaja, zato noben znanstvenik ne dela takih zakljuckov. Res pa je, da se je clovestvo s pomocjo znanosti otreslo dogmaticnih cerkvenih predstav.
# 14.03.2018 ob 12:13
Da zakljucimo v optimisticnem duhu: Stephen Hawking je pokazal, kako pomembna je volja do zivljenja, optimizem, ljubezen, prijateljstvo, srcnost, dobrota, postenost, znanje...in nenazadnje tudi ljubezen do clovestva, vsega, in vesolja nasploh.
# 14.03.2018 ob 12:08
1a34

" Ne moreš biti hkrati zloben in genij."

A si ziher??? Ker IQ ni direktno vezan na empatijo ;p
slovenkaaaa
# 14.03.2018 ob 12:00
otroke je naštimal že prej, predno so mu diagnozo postavil.

artoum, to ne drži. Diagnozo so mu postavili pri 21ih, ampak je šlo postopoma navzdol. Poglej malo slike, ko je dobil prvega otroka, je bil že na vozičku...
# 14.03.2018 ob 10:44
Skop
Ko je zašel na področje filozofije in metafizike, ga je pa običajno malce mimo usekal.

Zakaj? Ker je izjavil, da je filozofija mrtva?
# 14.03.2018 ob 10:16
@firtoh
Zadnja leta so bila samo mučenje

Tvoja? Njegova ne - bil je ustvarjalen s konstruktivno in optimistično voljo do življenja. Ljudje pa radi kakšne negativnosti transferiramo na druge, da bi se morda potem mi bolje počutili, kar pa nam seveda ne more uspeti, in sami se ob lastnih destruktivnostih potem počutimo še slabše.

Tako da palec gor za voljo do življenja.

P.S. Izživeto življenje preživi.
ozi
# 14.03.2018 ob 08:21
@kotnik, podobnost je zgolj nakljucna. v tem zivljenju mega um, v naslednjem mega telo. kot zanimivost, stephen je rojen natanko 300 let po smrti galilea.
bob
# 14.03.2018 ob 07:24
RIP ti hudičevo noro dobri znanstvenik in hvala za vse kar si dobrega nam na enostaven način pričaral.
Kotnik90
# 14.03.2018 ob 07:24
Ozi da ga nisi ti s kom zamenjal? Recimo z Christopher Reevom?
ID
# 14.03.2018 ob 18:02
Seveda Hawking ni dokazal, da lahko vesolje nastane iz nič. To je smešna, neracionalna (in neznanstvena) trditev.

Sicer pa se znanost ukvarja z razlago oz. iskanjem fenomenov, dogodkov in stvari znotraj okvirov empirično opazovanega in merjenega vesolja. Ne ukvarja se z iskanjem končnih (ultimativnih) vzrokov, to je v domeni filozofije/religije. Bog po definiciji ni nek predmet med ostalimi predmeti ali neka sila med ostalimi silami v vesolju, ki bi ga empirična znanost lahko preiskovala.
slovenkaaaa
# 14.03.2018 ob 08:58
pa še humor je imel zelo dober

saj v resnici ne moreš reči, da je bil nekdo res inteligenten, če nima tudi smisla za humor... to je eden glavnih pokazateljev resnične inteligence... vsaj zame, no. Vse ostalo je piflarija.
Cactuspower